Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Áreas: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Centro Facultade de Química
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
• Coñecer os elementos básicos e o funcionamento das principais vías de sinalización celular que levan á activación de biomoléculas e o seu papel a nivel celular, tecido e no organismo.
• Coñecer tamén os elementos e mecanismos moleculares básicos que controlan globalmente o fluxo metabólico no organismo.
• Comprender os elementos e mecanismos básicos que participan na expresión xénica e o seu papel na función celular e no desenvolvemento dos organismos.
• Comprender os principais elementos e mecanismos que definen o destino da célula: supervivencia, a través da división, proliferación e diferenciación, fronte á morte celular.
Temas das clases teóricas (28h)
1. Sinalización celular (9 h)
2. Regulación e integración do metabolismo (4 h)
3. Regulación da expresión xénica (9 h)
4. Bioquímica da división, proliferación, diferenciación
e morte celular (6 h)
Clases interactivas (seminarios, 6h)
Manual de referencia:
Nelson, David L. y Cox, Michael M. 2019. Lehninger Principios de Bioquímica. Séptima edición. Editorial Omega.
Bibliografía Complementaria:
• Alberts, B. y col. 2016. Biología Molecular de la Célula. Sexta edición, Editorial Omega.
• Voet D., Voet J. G. y Pratt C. W. 2016. Fundamentos de bioquímica: La vida a nivel molecular. Cuarta edición, Editorial Médica Panamericana.
• Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Gatto, G.J.Jr y Stryer, L. 2019. Biochemistry. Novena edición. Editorial W.H. Freeman and Compnay.
• McKee T. y McKee, James R. 2014. Bioquímica: Las bases Moleculares de la vida. Quinta edición, Editorial McGraw-Hill-Interamericana. Séptima edición., 2020/ [en línea], https://accessmedicina-mhmedical-com.ezbusc.usc.gal/book.aspx?bookid=19…
• Mathews, C., Van Holde, K.E., Appling, D.R. y Anthony-Cahill, S.J., 2013. Bioquímica. Cuarta edición. Editorial Pearson.
• Rodwell, V.W., Bender, D.A., Botham, K.M., Kennelly, P.J. y Weil, P.A., 2018. Harper Bioquímica ilustrada. 31ª ed. México: McGraw-Hill/Interamericana. Disponible “on line”: https://accessmedicina-mhmedical-com.ezbusc.usc.gal/Book.aspx?bookid=27…
• Bhagavan, N.V., Chung Eun-Ha. 2015. Essentials of Biochemistry. With Clinical classes. 2nd edition. Academic Press. Disponible “on line”: https://www.sciencedirect.com/book/9780124166875/essentials-of-medical-…
• Meissenberg, G., Simmons, W.H. 2018. Principios de Bioquímica Médica. 4ª edición. Elsevier España, S.L.U. Disponible “on line”: https://www.clinicalkey.com/student/content/toc/3-s2.0-C20170026563
• Lodish H., y col. 2016 Biología Celular y Molecular. Séptima edición. Editorial Panamericana.
• Feduchi E. y col, 2020. Bioquímica. Conceptos esenciales. Tercera edición. Editorial Médica Panamericana.
BÁSICAS E XERAIS
• CG2 - Que sean capaces de reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas, tecnolóxicas ou doutro tipo que requiran o uso do coñecemento da química.
• CG3 - Que poidan aplicar tanto os coñecementos teórico-prácticos adquiridos como a capacidade de análise e abstracción na definición e abordaxe de problemas e na busca das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
• CG4 - Que teñan a capacidade de comunicar, tanto por escrito como oralmente, coñecementos, procedementos, resultados e ideas en Química a un público especializado e non especializado.
• CG5 - Que son capaces de estudar e aprender de forma autónoma, coa organización do tempo e dos recursos, novos coñecementos e técnicas en calquera disciplina científica ou tecnolóxica.
TRANSVERSAIS
• CT6 - Realizar traballo en equipo.
• CT8 - Ser capaz de traballar nun contexto internacional.
• CT9 - Habilidades nas relacións interpersoais.
• CT10 - Razoamento crítico.
• CT11 - Compromiso ético.
ESPECÍFICAS
• CE4 - Principais tipos de reaccións químicas e as súas principais características asociadas.
• CE11 - Relación entre propiedades macroscópicas e propiedades de átomos e moléculas individuais: incluídas macromoléculas (naturais e sintéticas), polímeros, coloides e outros materiais.
• CE12 - Estrutura e reactividade das principais clases de biomoléculas e a química dos principais procesos biolóxicos.
• CE13 - Capacidade para demostrar o coñecemento e comprensión dos feitos, conceptos, principios e teorías esenciais relacionados coas áreas da Química.
• CE16 - Avaliación, interpretación e síntese e datos e información química.
Escenario 1- Normalidade adaptada
Clases magistrales:
• Serán presenciais e empregaranse proxeccións informáticas para a presentación dos contidos do programa teórico. Terán dispoñible previamente o material para o seu uso nas clases a través da Aula Virtual, incluíndo resumos, figuras e animacións de clase e material adicional en liña.
• Nalgunhas das clases lanzaranse cuestionarios sorpresa en liña, curtos e con tempo limitado para cada pregunta, para coñecer o nivel de atención e comprensión da materia por parte dos alumnos, nos que poderán empregar calquera material de axuda impreso. Os resultados gardaranse e utilizaranse para a avaliación continua. Fomentarase a participación e discusión dos alumnos na clase, especialmente durante o desenvolvemento destes cuestionarios.
• Tamén haberá 4 controis, un ao final de cada tema, con preguntas de opción múltiple en liña e outras escritas, cun tempo limitado e sen material de axuda. Serán de tipo breve e serán avaliados para contribuír á avaliación continua.
Seminarios presenciais en pequenos grupos nos que:
• Lanzaranse novos cuestionarios en liña coas mesmas características e finalidade que os das clases expositivas, aínda que máis extensos e ademais de individuais, algúns estarán en equipo.
• Resolveranse e discutiranse exercicios e problemas ou boletíns dispoñibles previamente a través da Aula Virtual. Cada participación, individual ou en equipo, puntuarase para contribuír á avaliación continua.
• Debateranse e/ou expoñeranse algúns traballos bibliográficos e/ou farase e expoñerase un póster. Valorarase todo para contribuír á avaliación continua.
• Faranse buscas de información en liña nalgunhas bases de datos relacionadas con algúns dos temas e os estudantes entregarán alguna tarefa relacionada. Estas tarefas serán avaliadas para contribuír á avaliación continua.
Titorías en grupos moi pequenos onde se resolverán as posibles dúbidas formuladas polos alumnos.
Exame final, só para estudantes que non superaron a materia en avaliación continua ou elixiron esta opción para ser avaliados.
Farase unha avaliación continua con dous compoñentes ben diferenciados:
1) ECA (avaliación continua aleatoria): puntuarase sobre 10 puntos e contribuirá ao 40% da nota final (4 puntos). Será frecuente e fomentarase a discusión nas clases e especialmente nas clases interactivas, e a participación dos estudantes puntuarase a través de:
• Respostas a aproximadamente 40 preguntas sorpresa e con tempo limitado durante as clases, cun valor global de 2 puntos e aproximadamente 30 nas interactivas, cun valor global de 3 puntos, utilizando ferramentas interactivas en liña como Kahoot e outras similares sobre o contido do tema en progreso explicado ata a data do seu remate. Algúns cuestionarios serán individuais e outros en equipo. Pódense empregar materiais de axuda.
• Debate, resolución oral presencial e/ou no encerado e/ou entrega de aproximadamente 8 exercicios/tarefas mediante cuestionarios na plataforma Moodle ou Tarefas na aula virtual, cun valor de 4 puntos, relacionados cos contidos do tema actual. Valoraranse exclusivamente as respostas individuais. Nas respostas escritas valoraranse con 0 puntos todas as que sexan idénticas (copiadas).
• Debate, resolución presencial e/ou entrega de comentarios escritos a través dunha tarefa pola aula virtual, ou presentación oral de traballos bibliográficos ou traballos tipo póster preparados polos alumnos, preferentemente en equipo, aproximadamente 2, cun global valor de 1 punto. Nas respostas individuais, principalmente as escritas, valoraranse con 0 puntos as que son idénticas entre os alumnos (copiadas).
Os estudantes poderán usar todo o material que teñen dispoñible en papel durante a clase para responder ás preguntas sorpresa do ECA, pero non poderán facer consultas en internet nin contactar con terceiros. Os enunciados de exercicios e preguntas para o ECA, agás as preguntas sorpresa, estarán previamente dispoñibles para os alumnos na Aula Virtual.
2). ECP (avaliación continua programada): puntuarase sobre 10 puntos e contribuirá ao 60% da nota final (6 puntos). A comprensión da materia e o grao de coñecemento e habilidades adquiridas avaliaranse a través de:
• Realización de 4 controis, individuais e presenciais, un ao final de cada tema. Cada control puntuarase con 10 puntos. Consistirán en 10 preguntas test de elección múltiple e resposta única ou múltiple (5 puntos), vía Kahoot ou similar (Moodle ...), e 2 preguntas ou exercicios de desenvolvemento para responder por escrito e de xeito razoado (5 puntos). Non está permitido o material de axuda e é necesario superar unha nota mínima de 1,5 puntos na proba test e 2 puntos nas preguntas/exercicios escritos para obter unha nota no control correspondente e poder calcular unha nota media global dos 4 controis.
Se se superan estes 4 controis ECP, alcanzando unha nota media de 4,5 puntos sobre 10, pódese engadir a nota da ECA e aprobar a materia deste xeito se:
A nota ponderada: 0,4x ECA + 0,6x ECP é 5 ou superior
No caso de non facer o ECP, non completalo ou non aprobalo, haberá un EF (exame final), que consistirá en:
• 40 preguntas test de opción múltiple e una soa resposta correcta. O seu valor máximo será de 4 puntos.
• 6 preguntas curtas, cun valor aproximado de 1 punto cada unha. O seu valor máximo será de 6 puntos
O alumno debe obter polo menos 1 punto na proba test e 2 puntos nas preguntas curtas para poder engadir ambas as notas.
Se o exame final se aproba cunha puntuación mínima de 4,5 sobre 10, pódese engadir a puntuación ECA e a materia pode aprobarse deste xeito se:
A nota ponderada: 0,4x ECA + 0,6x EF é 5 ou superior
Na maioría dos cuestionarios de opción múltiple da ECA, en todos os da ECP e no exame final, os fallos terán unha penalización que se especificará para cada pregunta e oscilará entre o 10-20% do valor da resposta correcta.
Os estudantes que non superen a materia na oportunidade ordinaria poden aproveitar para recuperar (mediante o exame final). Se o exame final se aproba cunha nota mínima de 4,5 puntos sobre 10, pódese engadir a puntuación ECA e poderase aprobar a materia deste xeito na oportunidade de recuperación se:
A nota ponderada: 0,4x ECA + 0,6x EF é 5 ou superior
Ao longo do curso avalíanse as seguintes competencias:
Clases interactivas: CG2, CG3, CG4, CT6, CT8, CT9, CT10, CT11, CE13, CE16.
ECP e / ou controis de exame: CG4, CG5, CT10, CE4, CE11, CE12, CE13 e CE16.
Nos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o establecido no "Regulamento para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e a revisión de cualificacións".
Traballo na aula 38,5 horas:
Clases maxistrais 28 h
Clases interactivas (seminarios) 6 h
Titorías de 2h
Exame e revisión 2,5h
Traballo persoal do alumno 74h
• Asistencia a todas as actividades docentes.
• Participación nas clases correspondentes, respondendo oralmente, por escrito ou por dispositivos móbiles en liña ás preguntas e entregando os exercicios e tarefas fixados polo profesor.
• Elaboración de resumos / esquemas ou guións que sinteticen os contidos importantes de cada un dos temas, tratando de combinar e relacionar os diferentes aspectos que se explican.
• Autoavaliación da comprensión dos contidos. O alumno debe tratar de xerar, por si mesmo e empregando libros, especialmente os recomendados na bibliografía, un catálogo de preguntas e respostas para poder afrontar o exame con mellores posibilidades de éxito.
• Estar ao día nos temas e usar as titorías para resolver dúbidas.
Plan de continxencia
Contémplanse cambios na metodoloxía docente e de avaliación en función da evolución da pandemia SARS-Cov2 e dos cambios entre os escenarios 1, 2 e 3.
Escenario 2: distanciamento
Se o escenario 2 prevalece, as clases teóricas e as titorías impartiríanse virtualmente, agás a última clase correspondente a cada tema que se impartiría de xeito presencial. As clases interactivas impartiríanse en persoa.
Os 4 controis e o exame final serían presenciais.
Escenario 3: peche das instalacións
Neste escenario, toda a clases ensinaríanse virtualmente a través do software Microsoft "Teams". Os cuestionarios, tarefas, controis e exames realizaranse a través da Aula Virtual e o uso da plataforma Moodle preferentemente.
Maria Lourdes Dominguez Gerpe
Coordinador/a- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Correo electrónico
- ml.dominguez.gerpe [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Química Física (planta baixa) |
16:00-17:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula Química Física (planta baixa) |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Química Analítica (2º andar) |
01.06.2022 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Bioloxía (3º andar) |
30.06.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Química Inorgánica (1º andar) |