Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.25 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Enxeñaría Agroforestal
Áreas: Enxeñaría Hidráulica
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Transmitir ao alumno a importancia de coñecer os principios físicos fundamentais do aproveitamento enerxético dos recursos hidráulicos.
Coñecer as técnicas de deseño e cálculo das centrais de xeración eléctrica así coma os procedementos principais da súa construción
Descritores
A enerxía hidroeléctrica. Centrais de produción. Centrais hidroeléctricas.
Turbinas e elementos de centrais. Dimensionamento.
Tomas e desaugadoiros. Dispositivos de apertura e pechadura.
Enerxía da ondada.
Enerxía das mareas.
Enerxía eólica offshore.
Enerxía maretotérmica.
Estes contidos desenvolveranse segundo o temario que se presenta a continuación. Da misma forma, indicase de modo orientativo o tempo dedicado a cada contido tanto de docencia presencial (DP) coma non presencial (DNP):
Teoría
CONCEPTOS BÁSICOS. (DP=1h; DNP=2h)
Introducción. Potencial bruto. Esquemas básicos. Potencia y energía efectivas. Problemas derivados de la variabilidad de caudales. Centrales subterráneas. Centrales reversibles. Captaciones. Elementos de cierre y protección. Centrales hidroeléctricas en aprovechamientos de uso múltiple. Componentes de un aprovechamiento hidroeléctrico. Definiciones básicas. Otras definiciones. La energía hidroeléctrica y el medio ambiente.
MERCADO ELÉCTRICO. (DP=1h; DNP=2h)
Características generales. Curvas de carga. Producción y consumo de energía eléctrica. Tipos de centrales de generación. Coste de las centrales. Función de las centrales de generación en el sistema. Potencia garantizada.
APROVECHAMIENTO INTEGRAL DE UNA CUENCA. (DP=1h; DNP=3h)
Introducción. Información de partida. Potencial bruto lineal. Aprovechamiento del potencial energético. Modelo de simulación. Construcción escalonada.
CENTRALES. TIPOLOGÍA. (DP=1h; DNP=3h)
Introducción. Número de grupos. Centrales exteriores: presa-central, centrales de pie de presa, centrales separadas de la presa. Centrales subterráneas. Centrales en pozo. Contraembalses.
EQUIPO HIDROMECÁNICO PRINCIPAL. (DP=2h; DNP=3h)
Introducción. Clasificación. Turbinas Pelton. Turbinas Francis. Turbinas Kaplan. Turbinas Deriaz.
OBRAS DE TOMA Y CONDUCCIÓN. (DP=1h; DNP=3h)
Tomas. Canales. Galerías en presión. Chimeneas de equilibrio. Golpe de ariete. Tuberías en presión. Pozos en presión.
DIMENSIONAMIENTO Y SELECCIÓN DE TURBINAS. (DP=2h; DNP=3h)
Velocidad específica. Velocidad de rotación síncrona. Curvas características. Dimensiones principales. Regulación de la turbina.
ALTERNADORES. REGULACIÓN. (DP=2h; DNP=3h)
Introducción. Características principales de los alternadores. Componentes principales de los alternadores. Dimensionamiento preliminar. Alternadores. Motores. Transformadores. Centro de control. Regulación.
EQUIPOS Y SISTEMAS AUXILIARES. (DP=1h; DNP=3h)
Introducción. Válvulas de protección. Equipo de elevación. Sistema de agua de refrigeración. Sistema de drenaje. Sistema de aire comprimido. Sistema contra incendios. Sistema de ventilación. Sistema de agua de servicio. Otros servicios
INTRODUCCIÓN A LAS ENERGÍAS MARINAS. (DP=2h; DNP=3h)
Introducción. Energía Eólica Offshore. Energía Maremotérmica. Energía Osmótica. Energía de las Corrientes Oceánicas. Energía Maremotriz. Energía del Oleaje.
ENERGÍA DEL OLEAJE (DP=2h; DNP=3h)
Mecánica Ondulatoria. Caracterización del recurso. Dispositivos Convertidores. Producción y Eficiencia Energéticas. Introducción a la Investigación en Energía del Oleaje: modelos físicos y numéricos.
ENERGÍA DE LAS MAREAS (DP=2h; DNP=3h)
Marea y niveles del mar. Caracterización del recurso. Dispositivos Convertidores. Producción y Eficiencia Energéticas. Introducción a la Investigación en Energía de las Mareas: modelización numérica y medidas de campo.
Prácticas
1. Predimensionamiento de un aprov. hidroeléctrico. Cálculo de parámetros básicos. (DP=4h; DNP=8h)
2. Cálculos hidráulicos y dimensionamiento de tomas y canales de un aprov. hidroeléctrico. (DP=2h; DNP=4h)
3. Estudio del golpe de ariete y ubicación de chimeneas de equilibrio. (DP=2h; DNP=4h)
4. Cálculo hidráulico y dimensionamiento de una tubería de carga de un aprov. hidroeléctrico. (DP=2h; DNP=4h)
5. Selección de turbinas y cálculo de los parámetros para diseño de un salto. (DP=2h; DNP=4h)
6. Análisis recurso energético maremotriz (DP=2h; DNP=4h)
7. Análisis recurso energético undimotriz (DP=4h; DNP=8h)
Bibliografía básica
Aprovechamientos Hidroeléctricos, 2 volúmenes. Cuesta, L., Vallarino, E. (2000). Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos. Madrid.
Bibliografía complementaria
Ingeniería de ríos. J. P. Martin Vide. Ediciones UPC, Barcelona.
Ingeniería Fluvial. Eduardo Martínez Marín. ETSICCP Madrid.
Problemas de obras hidráulicas, F. Delgado, J. Delgado, 2ª, 2005, Grupo Editorial Universitario.
U.S. Army Corps of Engineers. Coastal Engineering Manual (6 vol). Washington, D.C., 2000.
Lynn, P. A. Electricity from Wave and Tide: An Introduction to Marine Energy. John Wiley and Sons Ltd. UK. 2014
McCormick, M. E. Ocean Wave Energy Conversion. Dover Publications Inc. New York. 2007.
COMPETENCIAS BÁSICAS (CB), XERAIS (CG) E TRANSVERSAIS (CT):
Nesta materia, ademais das cinco competencias básicas (CB1 - CB5) fixadas por Orde Ministerial para alumnos de Grado, traballásense as seguintes competencias xerais e transversais:
CG1. Capacitación científico-técnica para o exercicio da profesión de Enxeñeiro Técnico de Obras Públicas e coñecemento das funcións de asesoría, análise, deseño, cálculo, proxecto, construción, mantemento, conservación e explotación.
CT1. Capacidade de análise e síntese.
CT2. Capacidade para o razoamento e a argumentación.
CT3. Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica
CT4. Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva.
CT5. Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada.
CT6. Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7. Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente.
CT8. Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT9. Habilidade no manexo de TIC´s.
CT10. Utilización de información bibliográfica e de Internet.
CT12. Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS (CE):
CETEH-1. Coñecemento e capacidade para proxectar e dimensionar obras e instalacións hidráulicas, sistemas enerxéticos, aproveitamentos hidroeléctricos e planificación e xestión de recursos hidráulicos superficiais e subterráneos. Esta competencia adquírese tamén coas materias Obras Hidráulicas (3º curso), Xestión de Recursos Hidráulicos en Enxeñaría Civil (3º curso) e Presas (3º curso), e ademais na materia Ecoloxía dos Sistemas Litorais (4º curso).
Clases expositivas, seminarios interactivos, ademais de titorías individuais e en grupos reducidos.
As clases expositivas consistirán na presentación e desenvolvemento de contidos teóricos fundamentais da materia que se realizará mediante clases en grupos grandes e de carácter principalmente maxistral. Os alumnos deberán dedicar un determinado tempo á preparación previa dos contidos que se tratarán en clase, así como ao seu estudo posterior. Co fin de fomentar o traballo diario do alumno, dentro de cada unidade prográmase un resumen-repaso dos conceptos teóricos vistos durante o desenvolvemento das clases expositivas, de modo que ao mesmo tempo se asegure que o alumno dispón dos coñecementos necesarios para o adecuado desenvolvemento dos seminarios interactivos. CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG1, CETEH1, CT1, CT2,CT3, CT5, CT9, CT10, CT12.
En canto aos seminarios interactivos, estes concíbense como un conxunto de actividades nas que a participación do alumnado é unha parte fundamental. Durante o seu desenvolvemento os alumnos resolverán prácicas, exercicios e problemas, a ser posible en grupos, o que lles permitirá poñer a punto e aplicar de forma práctica os coñecementos teóricos derivados das clases expositivas. Do mesmo xeito, tamén se formularán cuestións de difícil comprensión que deberán ser resoltas polo alumnado. CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG1, CETEH1, CT1, CT2,CT3, CT4, CT5, CT6, CT9, CT10, CT12.
Os alumnos realizarán un traballo de curso para desenvolver en profundidade algún aspecto da materia. CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG1, CETEH1, CT1, CT2,CT3, CT4, CT5, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT12.
Nas titorías individuais e en grupo atenderase o alumnado para discutir, comentar, aclarar e resolver cuestións concretas relativas a calquera contido e/ou actividade desenvolta na materia.
A metodoloxía da ensinanza descrita será a mesma nos Escenarios 1, 2 e 3. Non obstante, mentres que no Escenario 1 toda a docencia será presencial, no suposto de ter que adoptar o Escenario 2, recorrerase á docencia non presencial para as clases expositivas e a presencial na docencia interactiva (excepto as titorías, que serán non presencias). No suposto de ter que adoptar o Escenario 3, toda a docencia será non presencial. A docencia non presencial impartirase por medios telemáticos a través da plataforma Teams de forma síncrona nos horarios establecidos polo centro. No caso dos controis periódicos programados, así como as actividades realizadas ou propostas na aula, estás deberán realizarse e/ou entregarse a través do Campus Virtual.
A materia impartirase a través do campus virtual da USC.
Recurrirase a un sistema de avaliación no que se tendrá en consideración diferentes aspetos relacionados non só cos coñecementos finais adquiridos, senón tamén co propio proceso de aprendizaxe. En particular, a nota final da asignatura, ademais do examen final, tendrá en conta os siguientes aspectos:
1) Entrega de prácticas, exercicios e problemas
Sistema de avaliación: entregas escritas periódicas
Competencias: CB1, CB2, CB3, CB5, CG1, CT1, CT2, CT6, CT12, CETEH1
Peso: 10%
2) Participación na aula
Sistema de avaliación: asistencia, actividades entregadas/expostas, observación
Competencias: CB1 – CB5, CG1, CT1 – CT12, CETEH1
Peso: 10%
3) Proba final:
Sistema de avaliación: exame escrito
Competencias: CB1, CB2, CB3, CB5, CG1, CT1, CT2, CT6, CT12, CETEH1
Peso: 60%
4) Traballo de curso:
Sistema de avaliación: entrega escrita
Competencias: CB1, CB2, CB3, CB5, CG1, CT1, CT2, CT6, CT12, CETEH1
Peso: 20%
A asinatura superarase cando a nota final sexa como mínimo de 5 puntos sobre 10, establecéndose nos distintos aspectos tidos en consideración na avaliación únicamente unha nota mínima na Proba final y no Traballo de Curso que será de 4 puntos sobre 10.
Os criterios a seguir na oportunidade extraordinaria de recuperación e para alumnos repetidores serán análogos ós expresados anteriormente. Neste sentido, a nota obtida nos apartados 1, 2, 3 y 4 conservase únicamente durante o propio curso académico (1ª y 2ª oportunidad).
De modo excecional, no caso de existir a imposibilidade por parte dalgún alumno de asistir de forma continuada ás clases expositivas e de seminarios interactivos, será preciso que se dirixa ó profesor coa la maior antelación posible, de modo que se lle poda indicar un método alternativo para a avaliación, siguindo a normativa da USC.
No caso de ter Dispensa de Asistencia, o 10% sobre a nota final correspondente a esta parte, repartirase nos outros tres aspectos de avaliación.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios o probas será de aplicación o recogido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudiantes y de revisión de cualificacións".
O proceso de avaliación descrito será o mesmo nos Escenarios 1, 2 e 3. Non obstante, no Escenario 1 a avaliación dos diferentes aspectos definidos desenvolverase de forma presencial, salvo as actividades que sexa preciso entregar a través do Campus Virtual. Pola súa banda, no suposto de ter que adoptar o Escenario 2 ou 3, a Proba final (aspecto 3) realizarase de forma telemática a través do Campus Virtual e de forma síncrona apoyados por TEAMS. Durante esta proba, o alumnado deberá estar conectado a través da plataforma Teams para recibir as indicacións precisas por parte do profesorado e resolver dúbidas. Do mesmo xeito, as Entregas de prácticas, exercicios e problemas (aspecto 1), as actividades avaliadas na Participación na aula (aspecto 2) así como ol Traballo de Curso (aspecto 4) realizaranse e/ou entregaranse a través do Campus Virtual.
Traballo persoal do alumnado:
Lectura e preparación de temas: 27 horas
Realización de exercicios: 9 horas
Elaboración de traballos de curso: 20 horas
Preparación de probas de avaliación: 14,5 horas
Ter cursadas Hidráulica I, Hidráulica II, Obras hidráulicas e Portos e Costas.
Asistencia ás sesións expositivas e interactivas.
Estudo diario da materia.
Preparación dos exercicios propostos antes da súa realización en clase.
Asistencia a titorías para o seguimento e resolución de dúbidas da materia, traballo, exercicios, sistema de avalliación...
De acordo coas “Directrices para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura” establecida pola USC defínense tres posibles escenarios na docencia: i) Escenario 1: normalidade adaptada; ii) Escenario 2: distanciamento; iii) Escenario 3: peche das instalacións. Deste xeito, en cumprimento destas Directrices, e ademais das medidas que nela se definen, nesta materia adóptase o seguinte Plan de Continxencia:
A metodoloxía da ensinanza descrita será a mesma nos Escenarios 1, 2 e 3. Non obstante, mentres que no Escenario 1 toda a docencia será presencial, no suposto de ter que adoptar o Escenario 2, recorrerase á docencia non presencial para as clases expositivas e a presencial na docencia interactiva (excepto as titorías, que serán non presencias). No suposto de ter que adoptar o Escenario 3, toda a docencia será non presencial. A docencia non presencial impartirase por medios telemáticos a través da plataforma Teams de forma síncrona nos horarios establecidos polo centro. No caso dos controis periódicos programados, así como as actividades realizadas ou propostas na aula, estás deberán realizarse e/ou entregarse a través do Campus Virtual.
O proceso de avaliación descrito será o mesmo nos Escenarios 1, 2 e 3. Non obstante, no Escenario 1 a avaliación dos diferentes aspectos definidos desenvolverase de forma presencial, salvo as actividades que sexa preciso entregar a través do Campus Virtual. Pola súa banda, no suposto de ter que adoptar o Escenario 2 ou 3, a Proba final (aspecto 3) realizarase de forma telemática a través do Campus Virtual e de forma síncrona apoyados por TEAMS. Durante esta proba, o alumnado deberá estar conectado a través da plataforma Teams para recibir as indicacións precisas por parte do profesorado e resolver dúbidas. Do mesmo xeito, as Entregas de prácticas, exercicios e problemas (aspecto 1), as actividades avaliadas na Participación na aula (aspecto 2) así como ol Traballo de Curso (aspecto 4) realizaranse e/ou entregaranse a través do Campus Virtual.
Rodrigo Carballo Sanchez
- Departamento
- Enxeñaría Agroforestal
- Área
- Enxeñaría Hidráulica
- Correo electrónico
- rodrigo.carballo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Maria Reigosa Castro
Coordinador/a- Departamento
- Enxeñaría Agroforestal
- Área
- Enxeñaría Hidráulica
- Correo electrónico
- maria.reigosa [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Mércores | |||
---|---|---|---|
18:00-21:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Aula 6 (Aulario 2) |
21.12.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 13 (Aulario 4) |
06.07.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 13 (Aulario 4) |