Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Electrónica e Computación
Áreas: Linguaxes e Sistemas Informáticos
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
A memoria do título fixa os seguintes resultados de aprendizaxe como obxectivos desta asignatura:
- Ser capaz de implementar estruturas de datos e métodos de acceso eficientes para coleccións de datos de distintos tamaños e para necesidades de consulta distintas, tendo en conta as características do hardware (memoria RAM e memoria persistente),
- Ser capaz de seleccionar e utilizar a tecnoloxía de almacenamento e consulta de datos que mellor se adapte ás características do problema para resolver.
- Ser capaz de combinar tecnoloxías existentes para procesar de forma eficiente fluxos continuos de datos a gran escala,
- Ser capaz de seleccionar e utilizar tecnoloxías de procesamento en liña de transaccións, baseados en tecnoloxías SQL e NoSQL.
- Ser capaz de seleccionar e utilizar tecnoloxías de procesamento de eventos complexos baseadas en linguaxes declarativos.
De acordo á memoria verificada do título, os contidos para esta materia son:
Almacenamento e indexación de datos: Representación de rexistros de tamaño fixo e variable, organización de rexistros en arquivos, indexación ordenada (árbores), Hashing. Sistemas de almacenamento e consulta en memoria principal e persistente: Sistemas SQL e NoSQL. Procesamento de fluxos de datos (Streaming): procesamento de eventos complexos.
Estes contidos estrutúranse no seguinte programa.
Tema1: Sistemas de almacenamento e consulta SQL
* Álxebra relacional e deseño de BD
* Linguaxe de definición de datos
* Linguaxe de manipulación de datos
* Linguaxe de consulta de datos
Tema2: Sistemas de almacenamento e consulta NoSQL
* Distribución e consistencia de datos
* Tipos de BD NoSQL: crave-valor, documentais, “wide- column” e grafos
Tema3: Estruturas de almacenamento e indexación de datos
* Representación de rexistros de tamaño fixo e variable
* Arbóles ( B+)
* Hashing (Hashing estático e dinámico)
Tema 4: Sistemas de almacenamento e consulta de fluxos de datos en “streaming“
* Procesamento de eventos complexos
Trátase dunha materia principalmente práctica (maior carga de horas interactivas que expositivas), na que o alumnado verá os contidos teóricos durante as sesións expositivas pero que profundará neles principalmente nas sesións interactivas. Esta é a razón pola que o programa de prácticas mantén unha estrutura parella aos contidos da materia. O alumno irá desenvolvendo os contidos unha vez expostos nas clases teóricas. Os módulos de prácticas principais que se desenvolverán na materia son:
P1- Deseño e consulta de BD SQL
P2- Xestión de datos NoSQL
P3. Implementación de estruturas de almacenamento e indexación
P4. Procesamento de fluxos de datos de sensores en tempo real
Python será a linguaxe de desenvolvemento empregado para a implementación dos algoritmos requiridos para as actividades. Empregarase software de código aberto para as actividades que requiran de software de terceiros (sistemas xestores de BD SQL e NoSQL nos módulos P1 e P2 respectivamente ou un sistema para o procesamento de grandes volumes de datos en streaming no módulo P4).
A división de horas presenciais e non presenciais para esta materia seguirá, de forma aproximada, a seguinte distribución: o núcleo da materia estará centrado no módulo 1 de teoría e o P1 de prácticas (7 HP e 7 HNP teóricas e 12 HP e 21 HNP para prácticas), xa que son clave para establecer os fundamentos da xestión de datos e, en consecuencia, básico para o desenvolvemento dos seguintes temas. O segundo tema de teoría dedicará aproximadamente un 20% do tempo (4 HP e 4 HNP) e unha porcentaxe similar para as prácticas desenvolvidas en P2 (6 HP e 11 HNP). No tema 3 introduciranse diferentes estruturas de almacenamento e indexación de datos (3 HP e 3 HNP) cuxas prácticas se realizarán no módulo P3 reservando 4 HP e 8 HNP. O tempo restante da teoría (aproximadamente 4 HP e 4 HNP) e das prácticas (aproximadamente 8 HP e 14 HNP) enfocaranse ao procesamento fluxos de datos en tempo real (fast data) provenientes de sensores, clave no campo da robótica.
Bibliografía básica
[1] Silberschatz, Abraham, Korth, Henry F., Sudarshan, S. Fundamentos de Bases de Datos. 6ª Edición, Madrid: McGraw-Hill, 2014
[2] Sadalage, Fowler. NoSQL Distilled: A Brief Guide to the Emerging World of Polyglot Persistence, Addison-Wesley, 2012
Bibliografía complementaria
[3] Andrew G. Psaltis, Streaming Data: understanding the real-time pipeline,Shelter Island, New York : Manning Publications, 2016
#Competencias básicas e xerais#
CB1: Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia nos libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2: Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3: Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CB4: Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
CB5: Que os estudantes sexan capaces de desenvolver aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
CG1: Coñecemento de materias básicas e tecnoloxías, que lle capacite para a aprendizaxe de novos métodos e tecnoloxías, así como que lle dote dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
CG2: Capacidade de resolución de problemas no campo da enxeñería robótica con creatividade, iniciativa, metodoloxía e razoamento crítico.
CG3: Capacidade de utilizar ferramentas informáticas para o modelado, a simulación e o deseño de aplicacións de enxeñería.
CG6: Concibir, calcular, deseñar e poñer en marcha algoritmos, equipos ou instalacións no ámbito da robótica, para aplicacións industriais ou de servizos, tendo en conta aspectos de calidade, seguridade, criterios ambientais, uso racional e eficiente de recursos.
CG7 - Capacidade de traballar nun grupo multidisciplinar e de comunicar, tanto por escrito como de forma oral, coñecementos,procedementos, resultados e ideas relacionadas coa robótica e a electrónica.
#Competencias transversais#
CT1: Capacidade de análise e síntese.
CT2: Capacidade para o razoamento e a argumentación.
CT3: Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica.
CT4: Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva.
CT5: Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada.
CT6: Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7: Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente.
CT8: Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT9: Habilidade no manexo de tecnoloxías da información e da comunicación (TIC).
CT10: Utilización de información bibliográfica e da internet.
CT11: Utilización de información complementaria e/ou puntual en lingua inglesa.
CT12: Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
#Competencias específicas#
CE5 - Capacidade de analizar, deseñar, representar e programar algoritmos, e manexo das estruturas de datos adecuadas para a resolución de problemas no ámbito da robótica.
Os contidos da materia impartiranse indistintamente nas clases expositivas e interactivas. As unidades teóricas e as prácticas impartiranse de maneira alterna ao longo do semestre, co obxectivo de afianzar os conceptos impartidos nelas e utilizar a teoría como a base real das prácticas.
A realización de todas as prácticas é necesaria, do mesmo xeito que a asistencia a clase, para aprobar a materia, debido a que teoría e prácticas compleméntanse e impártense indistintamente en clases expositivas e interactivas.
Clases expositivas: as clases de teoría articularanse con apoio de medios electrónicos como vídeos e diapositivas. A través da ferramenta de e- Learning da USC (Campus virtual) proporcionarase ao alumnado o material docente da materia a medida que se vaia empregando e utilizarase sistematicamente como estratexia de entrega de traballos ou prácticas.
Clases interactivas: ao longo do semestre o alumnado terá que realizar diferentes exercicios prácticos adecuados aos contidos desenvolvidos ata o momento de forma individual ou en pequenos grupos.
Titorías: as sesións de titorías servirán para resolver as dúbidas do alumnado en canto aos contidos da materia e exercicios de prácticas. Estas titorías serán tanto presenciais como virtuais a través de correo electrónico, campus virtual ou a plataforma Microsoft Teams.
Curso Virtual: esta materia disporá dun curso virtual desenvolto sobre a plataforma de Campus virtual da USC, usando ademais a ferramenta colaborativa Microsoft Teams. Facilitarase ao alumnado todo o material necesario en formato dixital así como distintas ferramentas de comunicación para o apoio, tanto da docencia virtual como das titorías, incluíndo videoconferencia, chat, correo electrónico, foros, etc.
Os recursos necesarios para a materia son os seguintes:
- Computador persoal
- Copias dos apuntes da materia
- Acceso dos alumnos á bibliografía na Biblioteca ou por Internet.
- OpenOffice ou LibreOffice para a preparación da documentación das prácticas.
- Acceso ao campus virtual da USC
- Acceso a Microsoft Teams
Para superar a materia, o alumnado deberá aprobar por separado tanto a teoría como a práctica da materia. O sistema de avaliación que se describe a continuación correspóndese co Escenario 1, normalidade adaptada, onde a avaliación se realizará de modo presencial. Os cambios para adecualo aos escenarios 2, distanciamento; e 3, peche das instalacións; descríbense no plan de continxencia recollido no apartado de observacións.
A asistencia ás clases interactivas e expositivas é obrigatoria e terase en conta para a avaliación da materia. Será obrigatorio a asistencia polo menos ao 80% das sesións (salvo causas moi xustificadas, segundo normativa da USC).
As clases prácticas realizaranse ao longo do curso durante as sesións interactivas. Ao longo do semestre, o alumnado desenvolverá diferentes exercicios prácticos entregables que serán empregados para avaliar a evolución do alumno no ámbito práctico da materia.
As preguntas do exame final centraranse nos contidos específicos, que se desenvolveron na materia, en relación ás súas competencias, e que poderán ser adquiridos polo alumno tanto na parte expositiva como na interactiva. O exame poderá constar de preguntas tipo test, preguntas curtas e problemas de casos prácticos. No exame avaliarase o grao de asimilación dos obxectivos establecidos no programa docente da materia.
Non se realizará ningún exame de teoría parcial.
O exame final será o 40% da nota final da materia e as prácticas un 60%. Para poder superar a materia e establecendo unha avaliación sobre 10 puntos, será necesario obter polo menos un 4 en cada unha das partes (exame final e prácticas) e un 5 na media entre as dúas partes, tendo en conta as porcentaxes detalladas anteriormente (40% e 60% repectivamente).
Segunda oportunidade:
Mantense a nota conseguida nas prácticas durante o curso e tamén o seu peso na nota final. Os alumnos poderán desenvolver e defender, para segunda convocatoria, aquelas actividades que non alcanzasen a nota de corte na convocatoria anterior.
En segunda oportunidade, o exame final será o 40% da nota final da materia e as prácticas un 60%. Para poder superar a materia e establecendo unha avaliación sobre 10 puntos, será necesario obter polo menos un 4 en cada unha das partes (exame final e prácticas) e un 5 na media entre as dúas partes, tendo en conta as porcentaxes detalladas anteriormente (40% e 60% respectivamente).
Dispensa de asistencia:
En caso de dispensa de asistencia o alumno estará exento do cumprimento do deber de asistencia ás clases presenciais pero será obrigatoria a realización e entrega das actividades prácticas propostas, así como superar o exame final.
Os alumnos repetidores de anos anteriores estarán exentos do cumprimento do deber de asistencia ás clases presenciais. Para aprobar a materia deberán superar o exame teórico e os exercicios prácticos como o resto dos alumnos.
Realización fraudulenta de exercicios ou probas :
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións” da USC.
A materia ten fixada unha carga de traballo de 6 ECTS. Na guía da materia pódese ver unha análise detallada sobre o tempo de estudo e traballo persoal necesario para superar a materia que de forma simplificada móstrase a continuación.
Traballo presencial no aula
- Clases expositivas : 18 horas.
- Clases interactivas: 30 horas.
- Tutorías de grupo (con grupos reducidos): 3 horas.
- Tutorías individualizadas: 4 horas.
- Actividades de evaluación e revisión: 5 horas.
- TOTAL 60 horas
Traballo persoal do estudante
- Lectura e preparación de temas: 18 horas.
- Elaboración das prácticas: 54 horas.
- Tutoría en grupo: 5 horas.
- Tutoría individualizada: 6 horas.
- Actividades de evaluación e revisión: 7 horas.
- TOTAL 90 horas
Dado que se emprega unha metodoloxía sustentada na avaliación continua, é necesario un traballo continuado cos contidos da materia. Isto é especialmente importante coas prácticas, xa que uns contidos vanse asentando sobre os anteriores, o que fai moi conveniente ter asimilados os temas anteriores antes de tentar comprender os novos.
Idioma principal
A materia impartirase en castelán
Plan de Continxencia
Escenario 1: Normalidade adaptada
No escenario 1, normalidade adaptada, segundo descríbese nos seus apartados de metodoloxía de ensino e sistema de avaliación, a docencia e o exame serán presenciais.
No caso de que se produzan os escenarios 2 e 3 de distanciamento e peche das instalacións respectivamente a Metodoloxía de ensino e o sistema de avaliación modificaranse da seguinte maneira:
Escenario 2: Distanciamento.
Metodoloxía de ensino: neste escenario a docencia expositiva da materia será exclusivamente non presencial utilizando a ferramenta Microsoft Teams. A parte práctica da materia realizarase presencialmente a non ser que a dinámica da práctica requira unha presentación extensa de contidos ou as medidas impostas de distanciamento non poidan cumprirse. Nestes caso, as prácticas tamén poderán realizarse de maneira non presencial para algunha parte do grupo establecéndose nestas circunstancias as quendas necesarias para garantir unha repartición equitativa de clases presenciais e remotas entre todos os seus integrantes. As titorías, a non ser que o estudante solicite o contrario, realizaranse exclusivamente de forma telemática a través de calquera dos medios dispoñibles polo alumno: e-mail, videoconferencia, chat ou mediante Microsoft Teams.
Sistema de avaliación: a avaliación das prácticas realizarase por medios telemáticos a través da ferramenta para e- learning da USC (Aula virtual - Moodle). A asistencia a clase para a avaliación continúa continuarase rexistrando mediante firmas no caso presencial e a través das utilidades do Microsoft Teams para o caso telemático sendo de aplicación os criterios de asistencia sinalados no sistema de avaliación. O exame final da materia realizarase de maneira presencial se as circunstancias sanitarias o permíten, en caso contrario realizarase de maneira remota utilizando as utilidades proporcionadas a tal fin pola ferramenta Moodle.
Escenario 3: Peche de instalacións
Metodoloxía de ensino: neste escenario a docencia será exclusivamente remota. Nas clases expositivas, do mesmo xeito que no escenario anterior, utilizarase a ferramenta Microsoft Teams. A parte práctica tamén se realizará de forma remota empregando a mesma ferramenta. As sesións interactivas terán lugar en horarios coincidentes cos horarios de prácticas correspondentes, o profesor tamén participará nas actividades asesorando aos alumnos e respondendo as dúbidas que lles xurdan. As titorías realizaranse exclusivamente de forma telemática coas mesmas ferramentas indicadas no escenario anterior.
Sistema de avaliación: A avaliación das sesións interactivas realizarase por medios telemáticos a través da ferramenta para e- learning da USC (Aula virtual – Moodle). A asistencia a clase para a avaliación continúa continuarase rexistrando a través das utilidades do Microsoft Teams sendo de aplicación os criterios de asistencia sinalados no sistema de avaliación. O exame final da materia realizarase de maneira remota utilizando as utilidades proporcionadas a tal fin pola ferramenta Moodle.
O resto de criterios e metodoloxías propostas para a materia, que non se modificaron neste plan, serán de aplicación en calquera dos escenarios.
David Alfonso Ruano Ordas
Coordinador/a- Departamento
- Electrónica e Computación
- Área
- Linguaxes e Sistemas Informáticos
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Mércores | |||
---|---|---|---|
09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula de Informática 5 (Pav III) |
20.05.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 (Aulario 2) |
20.05.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula de Informática 7 (Aulario 4) |
11.07.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 (Aulario 2) |
11.07.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula de Informática 5 (Pav III) |