Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións, Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Área externa M.U en Estudos da Literatura e da Cultura, Literatura Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
OBXECTIVOS (comúns ás dúas partes da materia)
-Proporcionar aos estudantes coñecementos de terminoloxía e ferramentas teóricas e técnicas para a edición de "borradores" e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Adestrar aos estudantes para afrontar a lectura e descifrado dos manuscritos de autores contemporáneos.
-Instruír aos alumnos sobre diferentes métodos filolóxicos dirixidos a estudar e editar "borradores" e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Instruír aos alumnos para afrontar a fixación de textos literarios contemporáneos, así como a súa interpretación.
PRIMEIRA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª BÉNÉDICTE VAUTHIER (1,5)
Mércores 24.11 (16.00-18.00): Clase 1
1. Introdución.
2.- Estudo e edición de borradores e textos modernos: aproximación comparativa.
Lectura obrigatoria (clase 1): BÉNÉDICTE VAUTHIER, “Crítica génétique y filologías del texto moderno. Nuevas perspectivas - sobre ‘el texto’ - de Ramón del Valle-Inclán”, Ínsula.
Mércores 24.11 (18.30-20-30): Clase 2
3.-Presentación do corpus e identificación dalgúns problemas xenéticos e filolóxicos.
Lecturas obrigatorias (clase 2):
-JUAN GOYTISOLO, Paisajes después de la batalla (crítica xenética)
-RAMÓN DEL VALLE-INCLÁN, La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (filoloxía do texto moderno)
Xoves 11.25 (16-18.00): clase 3
4.- Que é un borrador? Un texto? Unha versión? Unha obra? Cales son as relacións entre o borrador e o texto?
*Presentación por parte dos alumnos dos seguintes textos teóricos:
-ROLAND REUSS, "Texto, Entwurf, Werk", Text. Kritische Beiträge, 10, 2005, 1-12. [“Texto, borrador, obra”. Tradución ao español de Juan Antonio Ennis]
-JEAN-LOUIS LEBRAVE, “Manuscrits de travail et linguistique de la production écrite”, Modèles linguistiques, XXX (59), 2009, 13-21. [Tradución ao español de Óscar Brando "Manuscritos de trabajo y lingüística de la producción escrita"]
Xoves 25 (18.30-20.30): Clase 4
5.- Reflexión e análise críticos de exemplos sacados dos dous corpus de traballo (Goytisolo e Valle-Inclán)
Lecturas obrigatorias (clase 4):
-JUAN GOYTISOLO, Paisajes después de la batalla (crítica genética)
-RAMÓN DEL VALLE-INCLÁN, La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (filología del texto moderno)
Venres 26.11 (16.00-18.00h): Clase 5
6.- Materialidade e autoría plural (socialización). Do borrador ao libro.
16.00-17.00h (clase 5/1):
*Presentación por parte dos estudiantes dun texto teórico:
-Donald McKenzie, “Introducción” e “El libro como forma expresiva”, Bibliografía y sociología de los textos, trad. F. Bouza, Madrid, Akal, 2005, 19-45. [= “Prólogo” y Cap. 1, de Bibliography and the Sociology of texts, Cambridge University Press, 1999, 2ª ed. [1986, 1ª ed].
17.00-18.00 (clase 5/2):
7.- Reflexión e análise crítico sobre algúns exemplos sacados dos dous corpus de traballo (Goytisolo y Valle-Inclán)
Lecturas obrigatorias:
-JUAN GOYTISOLO, Paisajes después de la batalla (crítica genética)
-RAMÓN DEL VALLE-INCLÁN, La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (filoloxía do texto moderno).
AVISO IMPORTANTE: prégase aos estudantes que, antes de comezar esta primeira parte do seminario, lean o corpus de estudo, composto polos dous traballos que se enumeran a continuación, e, asemade, leven a clase as edicións empregadas.
1. JUAN GOYTISOLO, Paisajes después de la batalla (crítica xenética) [calquera edición]
2. RAMÓN VALLE-INCLÁN, La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (Filoloxía do texto moderno) [calquera edición]
SEGUNDA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª MARGARITA SANTOS ZAS (1,5)
GARCIA DE LA HUERTA (1737-1787): DE MANUSCRITOS E IMPRESOS
1. Vicente García de la Huerta e o teatro do seu tempo
1.1. A polémica sobre o teatro: a Poética de Luzán (1737)
1.2. As ideas de Huerta sobre o teatro: o prólogo (1786) ao Theatro Hespañol (sic).
2. García de la Huerta, dramaturgo.
2.1. A súa tarefa como adaptador: Agamenón vengado y La Fe triunfante del Amor y Cetro o Xaira.
2.2. Obra impresa orixinal: a traxedia Raquel. Panorámica editorial.
2.3.2. Xénese e data de composición.
2.3.3. Estrea e recepción contemporánea.
2.3.4. Antecedentes e fontes literarios (apéndice)
2.3. Obra orixinal inédita: Lisi desdenñosa o El Bosque del Pardo. Comedia pastoril [s.f.]
2.3.1. Describir, transcribir e editar manuscritos: critique génétique
2.3.2. Lisi data de composición despectiva. Datos para unha hipótese.
2.3.3. A poética do xénero "pastoral" e a súa praxe concreta.
Obras de lectura obrigatoria:
• Ignacio de Luzán, Poética (selección). Ed. de Russel P. Sebold.
• Pasaxes do “Prólogo” ao Teatro Español (selección disponible no campus virtual);
• Raquel. Tragedia. Eds. R. Andioc (Madrid: Castalia, 1971 e ss.); J. Fucilla (Madrid: Cátedra, 1974 e seguintes); J. A. Ríos Carratalá (Madrid: Cátedra, 1988 e seguintes).
• Pasaxes de Lisi desdeñosa (selección disponible no campus virtual)
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA (lectura obrigatoria de acordo coa avaliación continua da parte que imparte a Profª Vauthier)
Vésaxe no programa supra os textos mencionados de VAUTHIER, REUSS, LEBRAVE y MCKENZIE (Disponibles en repertorio digital)
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA (parte impartída por la profª Vauthier)
Clase 1
Italia, Paola & Giulia Raboni, Che cos’è la filologia d’autore?, Roma, Carocci, 2010 [
Lernourt, Geert, “La critique textuelle anglo-américaine: une étude de cas”, Genesis, 9, 1996, 45-65.
—. “Genetic Criticism and Philology”. Text, 14, 2002, 53-75
—. “Continental editorial theory”, en N. Fraistat & J. Flanders (eds.), The Cambridge Companion to Textual Scholarship, Cambridge, Cambridge UP, 2013, 61-78.
Urchueguía, Cristina, “Kritisches Edieren. L’edizione critica in Germania oggi”, Ecdotica 1, 116-156.
Vauthier, Bénédicte, «¿Crítica textual ? ¿Critique génétique ? ¿Filologia d’autore ? ¿Crítica genética ? Edición de manuscritos hispánicos contemporáneos e hispanismo (inter)nacional», Juan Ramón Jiménez y los borradores inéditos de sus archivos. Nuevas propuestas metodológicas, ed. Teresa Gómez Trueba, Valencia, Renacimiento, 2014a, 22-70.
—., “¿Critique génétique y/o filologia d’autore? Según los casos… ‘Historia’ —¿o fin?— ‘de una utopía real’”, Creneida. Anuario de literaturas hispánicas, 2, 2014b, [Monográfico : Filología de autor y crítica genética frente a frente], En línea : http://www.creneida.com/revista/creneida-2-2014/
Clase 3-4
Bryant, John, “Chapter Four: The Fluid Text Moment”, The Fluid Text: A Theory of Revision and Editing for Book and Screen, University of Michigan Press, 2002, 64-87.
Mahrer, Rudolf, “La plume après le plomb. Poétique de la réécriture des œuvres déjà publiées”, Genesis, 44, 2017, 17-38.
Shillingsburg, Peter, “Forms”, Scholarly Editing in the Computer Age. Theory and Practice, Michigan, University of Michigan Press, 1996, 15-27.
—., “The aesthetic object: ‘the subject of our mirth’”, From Gutenberg to Google. Representations of Literary Text, Michigan, Cambridge, Cambridge Univ. Press, 2006, 173-188.
Clase 5
Grésillon, Almuth, Éléments de critique génétique, Paris, Puf, 1994.
Vauthier, Bénédicte, “Donald McKenzie: historiador del libro y filólogo”, Revista Hispánica Moderna, 71, 1, 2018, 69-86.
Vauthier, Bénédicte & Margarita Santos Zas (eds.), Ramón del Valle-Inclán, Un día de guerra. (Visión estelar). La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra. I.Estudio y dossier genético y editorial, Santiago, Universidade de Santiago de Compostela, 2017, 7-85.
SEGUNDA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª MARGARITA SANTOS ZAS (1,5)
GARCIA DE LA HUERTA (1737-1787): DE MANUSCRITOS E IMPRESOS
1. Vicente García de la Huerta e o teatro do seu tempo
1.1. A polémica sobre o teatro: a Poética de Luzán (1737)
1.2. As ideas de Huerta sobre o teatro: o prólogo (1786) ao Theatro Hespañol (sic).
2. García de la Huerta, dramaturgo.
2.1. A súa tarefa como adaptador: Agamenón vengado y La Fe triunfante del Amor y Cetro o Xaira.
2.2. Obra impresa orixinal: a traxedia Raquel. Panorámica editorial.
2.3.2. Xénese e data de composición.
2.3.3. Estrea e recepción contemporánea.
2.3.4. Antecedentes e fontes literarios (apéndice)
2.3. Obra orixinal inédita: Lisi desdenñosa o El Bosque del Pardo. Comedia pastoril [s.f.]
2.3.1. Describir, transcribir e editar manuscritos: critique génétique
2.3.2. Lisi data de composición despectiva. Datos para unha hipótese.
2.3.3. A poética do xénero "pastoral" e a súa praxe concreta.
Obras de lectura obrigatoria:
• Ignacio de Luzán, Poética (selección). Ed. de Russel P. Sebold.
• Pasaxes do “Prólogo” ao Teatro Español (selección disponible no campus virtual);
• Raquel. Tragedia. Eds. R. Andioc (Madrid: Castalia, 1971 e ss.); J. Fucilla (Madrid: Cátedra, 1974 e seguintes); J. A. Ríos Carratalá (Madrid: Cátedra, 1988 e seguintes).
• Pasaxes de Lisi desdeñosa (selección disponible no campus virtual)
BIBILOGRAFÍA BÁSICA (parte impartida pola profª Santos Zas)
1.- Repertorios
AGUILAR PIÑAL, F., "Bibliografía de Vicente García de la Huerta", Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), pp. 491-498.
LAMA, M. A., "La Bibliografía de Autores Españoles del siglo XVIII (recensión y aprovechamiento)", Anuario de Estudios Filológicos, X, 1987, pp. 177-194 (agrega a la de Aguilar Piñal la localización de los impresos de García de la Huerta (p. 181) del fondo "Rodríguez Moñino" de la Biblioteca Pública de Cáceres y de la del Complejo Cultural "Santa Ana" en Almendralejo, Badajoz.
2.- Sobre García de la Huerta
AGUILAR PIÑAL, F., “Las primeras representaciones de la Raquel de García de la Huerta”, RLi, 63-64, 1967, pp. 133-135.
ANDIOC, R., "Introducción" a su ed. Raquel, Madrid: Castalia, 1987 (4ª ed.), pp. 7-63.
FUCILLA, J. G., "Introducción" a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1984, pp. 11-33.
LAMA HERNANDEZ, M. A., “La poesía de Vicente García de la Huerta: mimetismo, recreación y originalidad", Revista de Estudios Extremeños, 1988 (cit. Infra), pp. 423-448.
________. La poesía de Vicente García de la Huerta. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 1993.
_________ (ed. crítica). Poesías de Vicente García de la Huerta. Editora Regional de Extremadura, 1997.
RIOS CARRATALÁ, J. A., Vicente García de la Huerta (1734-1787). Badajoz: Publicaciones de la Diputación, Col. “Rodríguez Moñino”, 1987.
_________. "García de la Huerta y la polémica teatral del siglo XVIII", Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), pp. 449-465.
_________. "Lisi desdeñosa, comedia patoril de García de la Huerta", Revista de Estudios Extremeños, XLI, II, 1985, pp. 387-392.
________. “Introducción” a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1988, pp. 11-55
VV. AA., Revista de Estudios Extremeños, “Actas del Bicentenario de García de la Huerta", t. XLIV, 2, 1988.
SANTOS ZAS, Margarita: “Lisi desdeñosa, comedia inédita de García de la Huerta: datos para una hipótesis”. Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, LXXXIV, 2008, pp. 22.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín: “La teoría dramática en la España del siglo XVIII”. Teatro: revista de estudios teatrales, 1, 1992 (Ejemplar dedicado a: Las teorías teatrales), págs. 57-74.
ANDIOC, René: Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid: Castalia, 1976 (del original francés, 1970).
________. Del siglo XVIII al XIX: estudios histórico-literarios. Zaragoza : Prensas Universitarias, 2005.
ARCE, J., Poesía del siglo ilustrado, Madrid: Alhambra, 1981, pp. 229-237.
CID DE SIRGADO, I. M. (Ed.), Ignacio de Luzán, Poética o Reglas de la poesía. Madrid: Cátedra, 1977.
CASO GONZALEZ, J. M., Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII, Oviedo: Cátedra Feijoo, 1970, pp. 16-22 (recogido en La poética de Jovellanos, M., Prensa Española, 1972, pp. 15-41).
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. "La comedia pastoril en España". En Actas del Congreso Origini del dramma pastorale in Europa (Viterbo 31 de Maggio-3 Giugno 1984), ed. de M. Chiabo y F. Doglio. Viterbo: Centro Studi sul Teatro Medioevale e Rinascimentale, 1985.
RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J., La comedia pastoril española en el siglo XVI. Madrid: Universidad Complutense, 1990, 2 vols. (tesis doctoral).
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús, El Conde de Aranda y el teatro. Zaragoza: IberCaja, 1998
SEBOLD, R. P. (Ed.), Ignacio de Luzán, La Poética o Reglas de la poesía en general, y de sus principales especies. Primera edición con ambos ediciones dieciochescas (1737-1789), Barceloina: Labor, 1977.
__________. El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas (1970). Barcelona: Anthropos, 1989, pp. 303-319 (García de la Huerta).
URQUIZ A, José Ignacio. Comedia pastoril española, Cáceres: Universidad de Extremadura, 1982
VV.AA. Coloquio internacinal sobre el teatro español del siglo XVIII (Bolonia, 15-18 octubre de 1985), Abano Terme, Piovan Editore, 1988.
-Que os estudantes coñezan a terminoloxía propia do estudo e edición de textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes se familiaricen con diferentes métodos filolóxicos e diferentes tradicións nacionais para estudar e editar textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes teñan a capacidade de descifrar manuscritos de autores contemporáneos.
-Que os alumnos comprendan o significado das notas editoriais
-Que os alumnos comprendan a relación entre a fixación do texto e a súa interpretación.
-Que os estudantes coñezan a historia editorial dos textos literarios contemporáneos
Común ás dúas partes da materia:
A primeira e segunda parte deste seminario combinan as clases expositivas e interactivas e nelas proporcionaráselle ao alumno a información, os instrumentos teórico-críticos e os materiais de traballo (tamén dispoñibles na aula virtual) que lles permitan afrontar os contidos da materia e o desenvolvemento do traballo práctico previsto.
Común ás dúas partes da materia:
Cada unha das partes desta materia avaliarase mediante avaliación continua. Para iso terase en conta a asistencia participativa e informada dos alumnos ás sesións de clase, a realización das lecturas indicadas previamente e outras tarefas específicas, explicadas oportunamente (o 40% da nota final). Do mesmo xeito, prevense traballos escritos (10-12 páxinas) e / ou expostos oralmente fóra ou dentro da aula (15-20 minutos), acordados por cada un dos profesores que imparten a mencionada materia (60% da nota). ).
Tendo en conta que a media das notas de cada parte desta materia equivale ao 50% da súa cualificación global, a nota final obterase realizando a media matemática entre ambas as partes.
A asistencia é obrigatoria e unha serie de faltas de asistencia non xustificadas, que superan o 25% das horas lectivas, implicarán o fracaso final.
Se non se aprobara a avaliación continua, o estudante terá unha segunda oportunidade, na data do calendario oficial da Facultade, que consistirá nunha proba / exame teórico-práctico, cuxas condicións (uso e consulta de materiais ad hoc) pode requirir a súa realización fóra da aula, polo menos parcialmente.
En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o establecido no "Regulamento para a validación do rendemento académico de dous estudantes e para a revisión de cualificacións".
Común ás dúas partes da materia:
1. Estudo e preparación de actividades programadas na aula: 20 horas.
2. Realización de probas escritas e / ou escritas: 30 horas
3. Lecturas: 20 horas.
4. Preparación e presentación de exposicións orais: 30 horas.
Común ás dúas partes da materia:
1.- Coñecemento e uso de conceptos e terminoloxía críticos tanto na súa aplicación a manuscritos como a textos literarios.
2.- Lectura previa ás sesións teórico-prácticas dos textos recomendados.
3.- Coñecemento dunha segunda lingua.
*AVISO IMPORTANTE para os alumnos do seminario da Profª Vauthier: antes de comezar a primeira parte deste seminario, os estudantes deberán ter lido as dúas obras mencionadas a continuación e, ademais, levarán á aula as edicións empregadas:
-JUAN GOYTISOLO, Paisajes después de la batalla (crítica xenética) [calquera edición].
-RAMÓN VALLE-INCLÁN, La Media Noche. Visión estelar de un momento de guerra (Filoloxía do texto moderno) [calquera edición]
OBSERVACIÓNS
PLAN DE CONTINXENCIA
–Escenario 2 (distancia)
Metodoloxía da ensinanza: a docencia presencial de ambos profesores permanecerá como tal ou farase virtual (sincrónica e asíncrona), seguindo as directrices das autoridades universitarias. Accesibilidade a materiais didácticos por medios electrónicos.
Sistema de avaliación: a forma de obter a cualificación que depende da avaliación continua en ambas as partes (o 40% da cualificación final) non experimentará máis variacións que as que se poden derivar da decisión das autoridades universitarias de cara a cara ou ensinanza virtual. As probas de ambos profesores, que outorgan ata o 60% da nota final, realizaranse de xeito virtual.
–Escenario 3 (Peche das instalacións):
Metodoloxía da ensinanza: a docencia presencial de ambos profesores farase virtual (tanto síncrona como asíncrona). Accesibilidade a materiais didácticos por medios electrónicos.
Sistema de avaliación: o xeito de obter a cualificación que depende da avaliación continua en ambas as partes (o 40% da cualificación final) non experimentará máis variacións que as que se poden derivar do feito de pasar a un sistema de ensino totalmente virtual. As probas de ambos profesores, que outorgan ata o 60% da nota final, realizaranse de xeito virtual
Margarita Santos Zas
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Teléfono
- 881811808
- Correo electrónico
- margarita.santos [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Emérito LOU
Adriana Abalo Gomez
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Estudos da Literatura e da Cultura
- Correo electrónico
- adriana.abalo [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesor/a área externa
Mércores | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
18:30-20:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
Xoves | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | C03 |
18:30-20:30 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | C03 |
Venres | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | C03 |