Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Literatura Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Común ás dúas partes da materia:
-Proporcionar aos estudantes o coñecemento da terminoloxía e as ferramentas teóricas e técnicas para a edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Capacitar aos estudantes para afrontar a lectura e desciframiento dos manuscritos de autores contemporáneos.
-Instruír aos estudantes sobre distintos métodos filolóxicos orientados ao estudo e edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Instruir a los estudiantes para afrontar la fijación de los textos literarios contemporáneos, así como a súa interpretación.
PRIMEIRA PARTE IMPARTIDA POLA PROFª MARGARITA SANTOS ZAS (1,5 c)
GARCIA DE LA HUERTA (1737-1787): DE MANUSCRITOS E IMPRESOS
1. Vicente García de la Huerta e o teatro do seu tempo.
1.1. A polémica sobre o teatro: a Poética (1737) de Luzán
1.2. As ideas de Huerta sobre o teatro: o prólogo (1786) ao Theatro Hespañol (sic).
2. García de la Huerta, dramaturgo.
2.1. A súa tarefa como adaptador: Agamenón vengado e La Fe triunfante del Amor y Cetro o Xaira.
2.2. Obra orixinal: a traxedia Raquel. Panorama editorial.
2.3.2. Xénese e data de composición.
2.3.3. Estrea e recepción contemporánea.
2.3.4. Antecedentes e fontes literarias (Apéndice)
2.3. Obra orixinal: a comedia pastoril: Lisi desdeñosa o El bosque del Pardo. [s.d.]
2.3.1. Describir, transcribir e editar manuscritos: critique génétique
2.3.2. Data de composición de Lisi desdeñosa. Datos para unha hipótese.
2.3.3. A poética do xénero “pastoril” e a súa prexe concreta.
Obras de lectura:
•Ignacio de Luzán, Poética (selección). Ed. de Russel P. Sebold.
•Pasaxes do Prólogo á Theatro español (selección en campus virtual);
•Raquel. Tragedia. Eds. R. Andioc (Madrid: Castalia, 1971 e ss.); J. Fucilla (Madrid: Cátedra, 1974 y ss.) e J. A. Ríos Carratalá (Madrid: Cátedra, 1988 e ss.).
• Pasaxes de Lisi desdeñosa (selección en campus virtual). Ed. Cañas Murillo (2019)
SEGUNDA PARTE IMPARTIDA POLO PROF. FRANCISCO JAVIER SERRANO ALONSO (1,5 c)
Estudo e edición de textos do século XX. A edición de textos da obra de Valle-Inclán: El Ruedo Ibérico.
1. A transmisión textual da obra de Valle-Inclán: Panorama.
Idiosincrasia, características, versións impresas, a aparición do Legado manuscrito Valle-Inclán/ Alsina, fixación de textos e presentación editorial.
2. Experiencias editoriais con Valle-Inclán. Propostas para a edición crítica das súas obras.
2.1. A edición de textos inexistentes: a edición das súas Conferencias completas.
2.2. Publicación de obras só con versións impresas (e múltiples).
2.3. Ecdótica con escritos impresos e manuscritos, etc.
3. Un obxecto de traballo: El Ruedo Ibérico.
3.1. O complexo textual El Ruedo Ibérico: Proxectos, obra editada, obra inédita.
a. Novelas concluídas: La Corte de los Milagros e Viva mi Dueño.
b. Novela inconclusa: Vísperas Setembrinas (Primeira parte de Baza de Espadas).
c. Textos paralelos (impresos): Un Bastardo de Narizotas/Correo Diplomático, “Vísperas de Alcolea” e El Trueno Dorado.
d. Os textos no Legado Valle-Inclán Alsina/USC.
3.2. A edición de La Corte de los Milagros: panorama textual, modelos de traballo ecdótico e hermenéutico, exemplos e prácticas.
Obras de lectura:
Ramón del Valle-Inclán, La Corte de los Milagros.
Edicións recomendadas por orde de importancia:
El Ruedo Ibérico. La Corte de los Milagros, en Obras completas, ed. de Javier Serrano Alonso, Madrid, Biblioteca Castro, vol. III, 2017, pp. 1-272.
La corte de los milagros (Ruedo Ibérico I), ed. de José Manuel García de la Torre, Madrid, Espasa, Austral Narrativa, 108, 2016.
Os materiais de traballo para as clases, e para a elaboración de exercicios, facilitaraos o profesor a través do Campus Virtual. Como se trata de documentación de investigación en curso, quedan embargados, e o alumnado tan só poderá facer uso deles durante o curso e para a realización dos exercicios que se lles indiquen.
PARA A PRIMEIRA PARTE IMPATIDA POLA PROFª MARGARTIA SANTOS ZAS
BIBLIOGRAFÌA BÁSICA
1.- Repertorios
AGUILAR PIÑAL, F., “Bibliografía de Vicente García de la Huerta”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), páxs. 491-498.
___. Bibliografía de Autores Españoles del siglo XVIII, Madrid: CSIC, 1981-2001 (10 vols).
LAMA, M. A., “La Bibliografía de Autores Españoles del siglo XVIII (recensión y aprovechamiento)”. En Anuario de Estudios Filológicos, X, 1987, páxs. 177-194 (engade á de Aguilar Piñal a localización dos impresos de García de la Huerta (páx. 181) do fondo “Rodríguez Moñino” da Biblioteca Pública de Cáceres ye do Complejo Cultural “Santa Ana” en Almendralejo, Badajoz.
2.- Sobre García de la Huerta
AGUILAR PIÑAL, F., “Las primeras representaciones de la Raquel de García de la Huerta”, RLi, 63-64, 1967, páxs. 133-135.
ANDIOC, R., “Introducción2 a su ed. Raquel, Madrid: Castalia, 1987 (4ª ed.), páxs. 7-63.
CAÑAS MURILLO, J. (ed.): García de la Huerta. Teatro completo. Gijón: Instituto Feijoo de Estudios del siglo XVIII. Ediciones Trea, 2019. Edición crítica, prólogo y notas de Cañas Murillo.
FUCILLA, J. G., “Introducción” a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1984, páxs. 11-33.
LAMA HERNANDEZ, M. A., “La poesía de Vicente García de la Huerta: mimetismo, recreación y originalidad”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (cit. Infra), páxs. 423-448.
________. La poesía de Vicente García de la Huerta. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 1993.
_________ (ed. crítica). Poesías de Vicente García de la Huerta. Editora Regional de Extremadura, 1997.
RIOS CARRATALÁ, J. A., Vicente García de la Huerta (1734-1787). Badajoz: Publicaciones de la Diputación, Col. “Rodríguez Moñino”, 1987.
_________. “García de la Huerta y la polémica teatral del siglo XVIII”, Revista de Estudios Extremeños, 1988 (vid. infra), páxs. 449-465.
_________. “Lisi desdeñosa, comedia pastoril de García de la Huerta”, Revista de Estudios Extremeños, XLI, II, 1985, páxs. 387-392.
________. “Introducción” a su ed. de Raquel, Madrid: Cátedra, 1988, páxs. 11-55
SANTOS ZAS, Margarita: “De Zaïre de Voltaire a Xayra de García de la Huerta”. En Homenaxe ó Profesor Camilo Flores. Santiago: Servicio de Publicacións da Universidade, vol. I, 1999, pp .457-479.
_________. “Lisi desdeñosa, comedia inédita de García de la Huerta: datos para una hipótesis”, Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, LXXXIV, 2008, páxs. 1-22.
VV. AA., Revista de Estudios Extremeños, “Actas del Bicentenario de García de la Huerta", t. XLIV, 2, 1988.
VV.AA. Vicente García de la Huerta y su obra (Simposio Internacional) Madrid, Visor, 2015. Ed. de Cañas Murillo.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín: “La teoría dramática en la España del siglo XVIII”. Teatro: revista de estudios teatrales, 1, 1992 (Ejemplar dedicado a: Las teorías teatrales), págs. 57-74.
ANDIOC, René: Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid: Castalia, 1976 (del original francés, 1970).
________. Del siglo XVIII al XIX: estudios histórico-literarios. Zaragoza: Prensas Universitarias, 2005.
ARCE, J., Poesía del siglo ilustrado, Madrid: Alhambra, 1981, páxs. 229-237.
CID DE SIRGADO, I. M. (Ed.), Ignacio de Luzán, Poética o Reglas de la poesía. Madrid: Cátedra, 1977.
CASO GONZALEZ, J. M., Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII, Oviedo: Cátedra Feijoo, 1970, páxs. 16-22 (recogido en La poética de Jovellanos, M., Prensa Española, 1972, páxs. 15-41).
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. “La comedia pastoril en España”. En Actas del Congreso Origini del dramma pastorale in Europa (Viterbo 31 de Maggio-3 Giugno 1984), ed. de M. Chiabo y F. Doglio. Viterbo: Centro Studi sul Teatro Medioevale e Rinascimentale, 1985.
RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J., La comedia pastoril española en el siglo XVI. Madrid: Universidad Complutense, 1990, 2 vols. (tesis doctoral).
RUBIO JIMÉNEZ, J., El Conde de Aranda y el teatro. Zaragoza: IberCaja, 1998
SEBOLD, R. P. (Ed.), Ignacio de Luzán, La Poética o Reglas de la poesía en general, y de sus principales especies. Primera edición con ambas ediciones dieciochescas (1737-1789), Barceloina: Labor, 1977.
__________. El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas (1970). Barcelona: Anthropos, 1989, páxs. 303-319 (García de la Huerta).
URQUIZA, José Ignacio. Comedia pastoril española, Cáceres: Universidad de Extremadura, 1982
VV.AA. Coloquio internacional sobre el teatro español del siglo XVIII (Bolonia, 15-18 octubre de 1985), Abano Terme, Piovan Editore, 1988.
PARA A SEGUNDA PARTE (Prof. SERRANO ALONSO)
REPERTORIOS:
SERRANO ALONSO, Javier y Amparo de Juan Bolufer. Bibliografía general de Ramón del Valle-Inclán, Santiago de Compostela, Universidade de Santiago, 1995.
SERRANO ALONSO, Javier y Amparo de Juan Bolufer. “Bibliografía de Ramón del Valle-Inclán”, Anales de la Literatura Española, Anuario Valle-Inclán (anual, desde 2001).
COMPLEMENTARIA SOBRE EL RUEDO IBÉRICO:
ABALO GÓMEZ, Adriana. “«La muerte bailando» y el proyecto inconcluso de El ruedo ibérico: diálogo intertextual”, Anuario Valle-Inclán, XIII, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 39, 3, 2014, pp. 9-32.
ABALO GÓMEZ, Adriana. “Análisis del dossier genético de «Sevilla», un texto recuperado de Ramón del Valle-Inclán”. AIEMH. Revista de la Asociación Internacional para el Estudio de Manuscritos Hispánicos, 1, 2015, pp. 61-91.
ABALO GÓMEZ, Adriana. Una obra en marcha: estudio crítico-genético y edición facsímil de los manuscritos de “El Ruedo Ibérico” de Valle-Inclán. Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela, Biblioteca de la Cátedra Valle-Inclán, 12, Serie facsimilares, 4, 2021.
GARCÍA DE LA TORRE, José Manuel. Análisis temático de “El ruedo ibérico”. Madrid, Gredos, 1972.
JUAN BOLUFER, Amparo de. “Primera aproximación a los manuscritos relacionados con El Ruedo Ibérico en el archivo familiar Valle-Inclán Alsina”, en Ermitas Penas (ed.), Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española. Santiago de Compostela, USC Editora, Clave, 1, 2013, pp. 309-346.
JUAN BOLUFER, Amparo de. “Génesis e historia textual de El Ruedo Ibérico de Ramón del Valle-Inclán”. Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, XCI, 2015, pp. 15-59.
JUAN BOLUFER, Amparo de, “Huellas del libro Política Vaticana en el archivo manuscrito de Ramón del Valle-Inclán”. Revista de Literatura, LXXVIII, 156, julio-diciembre de 2016, pp. 445-472.
SANTOS ZAS, Margarita. “Los manuscritos de Valle-Inclán: el taller del escritor”, en Bénédicte Vauthier y Jimena Gamba Corradine (eds.), Crítica genética y edición de manuscritos hispánicos contemporáneos. Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2012, pp. 159-173.
SANTOS ZAS, Margarita. “Editar a Valle-Inclán: del manuscrito al impreso”, en Ermitas Penas (ed.), Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española. Santiago de Compostela, USC Editora, Clave, 1, 2013, pp. 271-308.
SCHIAVO, Leda. Historia y novela en Valle-Inclán. Para leer “El ruedo ibérico”. Madrid, Castalia, 1980.
SERRANO ALONSO, Javier. “La Corte Isabelina (1926), primera edición de La Corte de los Milagros de Ramón del Valle-Inclán”. Bulletin Hispanique, 98, 1, janvier-juin 1996, pp. 161-173.
SERRANO ALONSO, Javier. Conferencias completas de Ramón del Valle-Inclán. Edición, Lugo, Axac, Páginas Finiseculares, 6, 2017.
SERRANO ALONSO, Javier. “Introducción. El Ruedo Ibérico”, en Ramón del Valle-Inclán, Obras Completas, III (Narrativa y ensayo). Madrid, Fundación José Antonio de Castro, Biblioteca Castro, 2017, pp. X-XL.
SERRANO ALONSO, Javier. “«El Marqués de Bradomín: es inmortal». Bradomín en el corpus manuscrito de El Ruedo Ibérico”. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 46.3, Anuario Valle-Inclán, XX, 2021, pp. 109-153.
SERRANO ALONSO, Javier, “El corpus manuscrito de Baza de Espadas en el Legado Valle-Inclán Alsina/USC”, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 47, 3, Homenaje a Margarita Santos Zas/Studies in Honor of Margarita Santos Zas, 2022, pp. 515-549.
SINCLAIR, Alison, Valle-Inclán’s “Ruedo ibérico”. A Popular View of Revolution. London, Tamesis Books, 1977.
TASENDE-GRABOWSKI, Mercedes. Palimpsesto y subversión: un estudio intertextual de “El ruedo ibérico”. Madrid, Huerga y Fierro, 1994.
-Que os estudantes coñezan a terminoloxía propia do estudo e edición de textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes se familiaricen con diferentes métodos filolóxicos e diferentes tradicións nacionais para estudar e editar textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes teñan a capacidade de descifrar manuscritos de autores contemporáneos.
-Que os alumnos comprendan o significado das notas editoriais
-Que os alumnos comprendan a relación entre a fixación do texto e a súa interpretación.
-Que os estudantes coñezan a historia editorial dos textos literarios contemporáneos
-
Común ás dúas partes da materia:
A primeira e segunda parte deste seminario combinan as clases expositivas e interactivas e nelas proporcionaráselle ao alumno a información, os instrumentos teórico-críticos e os materiais de traballo (tamén dispoñibles na aula virtual) que lles permitan afrontar os contidos da materia e o desenvolvemento do traballo práctico previsto.
Cada unha das partes desta materia será valorada por avaliación continua. A tal fin, terase en conta a asistencia participativa e informada dos estudantes nas sesións de clase, a realización das lecturas previamente indicadas e outras tarefas puntuais, explicadas oportunamente (20% da cualificación final). Así mesmo, prevese a realización de traballos escritos (10-12 páxinas) e/ou expostos oralmente fose ou dentro da aula (15-20 minutos), acordados por cada un dos profesores que imparten a citada materia (80% da cualificación final).
Teniendo en cuenta que a media das notas de cada parte desta materia equivale ao 50%, da súa cualificación global, a nota final obterase realizando a media matemática entre ambas as partes.
A asistencia é obrigatoria, e un número de ausencias sen xustificar, que supere o 25% das horas de docencia, implicará o suspenso final.
En caso de non superarse a avaliación continua, o estudante dispoñerá dunha segunda oportunidade, na data do calendario oficial da Facultade, que consistirá nunha proba/exame de carácter teórico-práctico, cuxas condicións (uso e consulta de materiais ad hoc) poden requirir a súa realización fose da aula, polo menos parcialmente.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na "Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
Común a ambas as partes da materia:
1. Estudo e preparación de actividades programadas na aula: 15 horas.
2. Realización de traballos e/ou probas escritas: 30 horas
3. Lecturas: 20 horas.
4. Preparación e presentación de exposicións orais: 35 horas.
(común a ambas as partes da materia):
1.- Coñecemento e uso de conceptos e terminoloxía crítica tanto na súa aplicación a manuscritos como a textos literarios.
2.- Lectura previa ás sesións teórico-prácticas dos textos recomendados.
3.- Coñecemento dunha segunda lingua.
Margarita Santos Zas
- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Teléfono
- 881811808
- Correo electrónico
- margarita.santos [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Emérito LOU
Mª De Los Desamparados Juan Bolufer
- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Correo electrónico
- amparo.juan [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
Xoves | |||
18:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C03 |
25.01.2024 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | D11 |
25.01.2024 16:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | D11 |
13.06.2024 16:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | D11 |
13.06.2024 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | D11 |