Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 102 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filoloxía Galega, Historia da Arte, Historia
Áreas: Filoloxía Románica, Filoloxías Galega e Portuguesa, Historia da Arte, Historia Medieval
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
–Potenciar unha aproximación crítica ao fenómeno da sociedade estamental e aos variados sistemas de construción dun ideario nobiliario tardomedieval.
–Dotar o alumnado dunha perspectiva crítica sobre a figura do cabaleiro por medio de exemplos que expresen a súa valentía, virtude e honra.
–Potenciar unha aproximación crítica ao carácter representacional das manifestacións visuais relacionadas coa morte na sociedade tardomedieval.
–Dotar o alumnado de ferramentas críticas e de análise para abordar a interpretación da literatura cortés tanto na súa vertente amorosa como satírica.
–Dotar o alumnado de patróns analíticos na abordaxe do discurso visual sobre o amor e a sátira na sociedade medieval.
–Potenciar no alumnado a conciencia da necesidade dunha aproximación multidisciplinar ao estudo da cultura cortés tardomedieval.
–Potenciar no alumnado a reflexión crítica sobre a metodoloxía utilizada nos estudos culturais tardomedievais.
Tema 1. A sociedade feudal.
1.1. Concepción ideolóxica e realidade histórica.
1.2. Evolución e análise crítica dos cambios acaecidos na sociedade baixomedieval.
1.3. A nobreza laica e os cambios na mentalidade, ideoloxía e función.
Tema 2. Amor e sátira na cultura visual medieval.
2.1. Tópica sobre o amor na cultura visual medieval: os espazos, os regalos, os xestos, as metáforas orgánicas.
2.2. A sátira na Idade Media e a imaxinería marxinal: dos beirados das igrexas ás marxes dos manuscritos.
Tema 3. O ideal cortés na literatura: aspectos críticos, dialéctica e inversión.
3.1. O debate sobre o 'amor cortés' nos trobadores occitanos. Guilhem de Peitieu, Marcabru e Bernart de Ventadorn
3.2. A polémica da materia tristaniana. O amor cortés fronte aos principios cristiano-feudais
3.2.1. Béroul e Thomas d'Angleterre.
3.2.2. O 'Cligès' de Chrétien de Troyes. A intertextualidade como arma estética e ideolóxica.
3.3. A codificación da poética cortés e a súa parodia. Cantigas de escarnio e maldizer. Poesía realista italiana. Roman de Renart.
3.3.1. A inversión da muller ideal.
3.3.2. Selección de tópicos trobadorescos. O servizo amoroso. A morte por amor.
3.4. A sátira da militia nas cantigas galego-portuguesas.
3.4.1. As campañas da Reconquista andaluza.
3.4.2. A guerra civil portuguesa 1245-1247
Tema 4. A adopción da lírica cortés no ámbito aristocrático galego e portugués.
4.1. A poesía medieval galego-portuguesa.
4.1.1. Panorámica xeral.
4.1.2. Puntos críticos. A reconstitución das coordenadas espacio-temporais.
4.2. A situación socio-política dos reinos de Galiza e de Portugal entre 1157 e 1230.
4.2.1. As casas reais e a aristocracia da corte.
4.2.2. As grandes liñaxes: Braganças, Cabreras, Minervas, Travas, Urgell, Vélaz etc.
4.2.3. O poder relixioso.
4.3. O panorama cultural.
4.3.1. Literatura e expresión artística. A cultura como emblema político.
4.3.2. O problema das orixes da lírica galego-portuguesa. Hipóteses.
4.3.3. As redes sociais e a expansión do trovadorismo.
4.3.4. Outros aspectos da cultura literaria da aristocracia galega na Idade Media.
4.4. Poetas e cabaleiros: Joam Vélaz, Joam Soarez de Paiva, Osório Eanes, Pedro Pais Bazaco, Rodrigo Dias dos Cameros, Munio Fernandez de Mirapeixe, Fernando Pais de Tamalhancos, Joam Soarez Somesso, Nuno Eanes Cérceo, Airas Fernandez Carpancho, Pedro Garcia de Ambroa, Lopo Lias.
Tema1
Aguiar, Miguel. Cavaleiros e cavalaria: ideologia, prácticas e rituais aristocráticos em Portugal nos séculos XIV e XV. Teodolito, Lisboa, 2018.
Álvarez Borge, I. Sobre nobleza, rentas regias y señoríos en Castilla la Vieja, c. 1290-c. 1350. Anuario de estudios medievales, nº 50, 1, 2020. Disponible en:
https://dialnet.unirioja.es/revista/112/A/2020
Beceiro Pita, I (dir.), Poder, piedad y devoción: Castilla y su entorno (siglos XII-XV).Madrid, Silex, 2014.
Beceiro Pita, I.-Córdoba de la Llave, R., Parentesco, poder y mentalidad. La nobleza castellana. Siglos XIII- XV. Madrid, CSIC, 1990.
Bisson, Thomas N., La crisis del siglo XII. El poder, la nobleza y los orígenes de la gobernación europea. Crítica. Barcelona, 2010.
Cardini,F., Alle radici della caballería medievale. Firenze, La Nuova Italia, 1987.
Correa Arias, F., A Casa de Andrade,1160-1540.Nobreza, mentalidade e ideoloxía na Galicia baixomedieval, Noia,Toxosoutos, 2009.
Dacosta, A., Los linajes de Bizkaia en la Baja Edad Media: Poder, parentesco y conflicto, Universidad de Deusto, Servicio de Publicaciones, 2003.
Dacosta, A.-Prieto Lasa, J.R.-Díaz de Durana, J.R.(eds.), La conciencia de los antepasados: la construcción de la memoria de la nobleza en la Baja Edad Media, Madrid, Marcial Pons,2014.
Díaz de la Guardia y López, L. El poder feudal como origen de hidalguía en la Baja Edad Media castellana: un ejemplo del señorío de Villena, Espacio, tiempo y forma. Serie III, Historia medieval, n.º 18, 2005, 129-168. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2004245
Duby, G., Guillermo el Mariscal, Madrid, Alianza, 1985.
Fernández Suárez, G .F., La nobleza gallega entre los siglos XIV y XV. Los Sarmiento, Condes de Ribadavia. Santiago de Compostela. El Eco Franciscano, 2002.
Fleckenstein, J. , La Caballería y el mundo caballeresco. Madrid, Siglo XXI, 2006.
Franco Silva, A., La fortuna y el poder. Estudios sobre las bases económicas de la aristocracia castellana (siglos XV-XVI), Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 1996.
Gerbert, M.C., Las noblezas españolas en la Edad Media. Ss. XI-XV, Madrid, Alianza,1997.
Heusch, C., Caballería castellana en la Baja Edad Media: textos y contextos. Montpellier, Université de Montpellier III,2000.
Jara Fuente, J.A. (coord.) Discurso político y relaciones de poder: ciudad, nobleza y monarquía en la Baja Edad Media, Dykinson, Madrid, 2017.
Keen, M., La caballería, Barcelona, Ariel,2008. Disponible en: https://es.scribd.com/document/402885212/Maurice-Keen-Chivalry-1984-Yal…
Martín, José-Luis; Serrano-Piedecasas, Luis. (1991), “Tratados de caballería. Desafíos, justas y torneos”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie III, Historia medieval nº 4, 1991, 161-242. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/516/A/1991
Monsalvo Antón, J.M. Los conflictos sociales en la Edad Media. Síntesis, Madrid, 2016.
Nieto Soria, J.M., Iglesia y génesis del Estado Moderno en Castilla1369-1480, Madrid, Editorial Complutense, 1994.
Pascua Echegaray, Esther. Nobleza y caballería en la Europa medieval. Madrid, Síntesis, 2017.
Pardo de Guevara y Valdés, E.J. De linajes, parentelas y grupos de poder: aportaciones a la historia social de la nobleza bajomedieval. Madrid, 2012.
Paredes Mirás, M.P., Mentalidade nobiliaria e nobreza galega. Ideal e realidade na Baixa Idade Media, Noia, Toxosoutos, 2002.
Pizarro de SottoMayor, J.A. , Linhagens medievais portuguesas: genealogías e estratégias (1279-1325). Porto. Universidade do Porto, 1999.
Porro, N.R. La investidura de armas en Castilla: del Rey Sabio a los Católicos. Valladolid,1998. Quintanilla Raso, M. C., La nobleza señorial en la Corona de Castilla, Granada, Universidad de Granada, 2008.
Prestwich, M. , Caballero: manual (no oficial) del guerrero medieval, Madrid, Akal, 2011.
Rodríguez-Picavea Matilla, E. Nobleza y sociedad en la Castilla bajomedieval. El linaje Padilla en los siglos XIV-XV. Studia Historica. Historia medieval, n.º 33, 2015. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/1378/A/2015.
Rodríguez Velasco,J. Order and chivalry. Knightood and citizenship in Late Medieval Castile. Penn Press , 2010 .
Rodríguez Velasco, J. El debate sobre la caballería en el siglo XV: la tratadística caballeresca castellana en su marco europeo. Valladolid, 1996.
Scaglione, A.D. Knights at court: courtliness, chivalry, & courtesy from Ottonian Germany to the Italian Renaissance. Berkeley, 1991.
Torres Jiménez, R y Ruiz Gómez, F. (eds.), Órdenes Militares y construcción de la sociedad occidental (Siglos XII-XV), Madrid, Sílex Universidad, 2016.
Varios autores: Discurso, memoria y representación. La nobleza peninsular en la Baja Edad Media. Gobierno de Navarra, 2016 .Disponible en:
http://www.navarra.es/NR/rdonlyres/DA399C57-3C97-4D44-B9D7-1E81B9EF4A4D…
Varios autores: El estamento nobiliario. Poder político y económico. Anuario de estudios medievales, nº 37, 2, 2007. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/112/A/2007
Varios autores: Entre la competencia y la cooperación. Modelos de relación ciudad-nobleza a fines de la Edad Media. Edad Media: revista de historia., n.º 19, 2018. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/452/A/2018
Varios autores: Nobleza bajomedieval en Castilla. Studia historica. Historia medieval, n.º 34, 2016. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/1378/A/2016
Bases de datos, revistas y libros electrónicas en BUSC:
http://sp.bugalicia.org/san/subjects/databases.php?letter=bysub&subject….
http://sfx.bugalicia.org/san/az/
http://sp.bugalicia.org/san/subjects/databases.php?letter=bytype&type=L…
Otras:
https://dialnet.unirioja.es/
http://www.fordham.edu/halsall/sbook.html
Tema 2
Jager, E., The Book of the Heart, London, The University of Chicago Press, 2000.
Bajtin, M., La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento, Madrid, Alianza, 1987.
Camille, M., The Medieval Art of Love. Objects and Subjects of Desire, New York, Laurence King, 1988.
Camille, M., Image on the Edge. The Margins of Medieval Art, Harvard (Cambridge), Harvard University Press, 1992.
Love, Sex and Marriage in the Middle Ages. A Sourcebook, edited by Conor McCarthy, London, Routledge, 2004.
McIlwain Nishimura, M., Images in the Margins, Los Angeles, John Paul Guetty Museum, 2009.
Randall, Lillian M. C., Images in the Margins of the Gothic Manuscripts,
Berkeley, University of California Press, 1966.
Stanbury, S., The Visual Object of Desire in Late Medieval England, Philadelphia, The University of Pennsylvania Press, University Park, 2008.
Tema 3
Alvar, C. – Beltrán, V., Antología de la poesía gallego-portuguesa, Madrid, Alhambra, 1989.
Bajtin, M., La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento, Madrid, Alianza Editorial, 1987.
Baumgartner, E., Tristan et Yseut. De la légende aux récits en vers, Paris, PUF, 1987.
Beltrán, V., A cantiga de amor, Vigo, Xerais, 1995.
Bonafin, M., Contesti della parodia, Torino, UTET, 2001.
Brea, M. – Lorenzo Gradín, P., A cantiga de amigo, Vigo, Xerais, 2000.
Brusengan, R. Le roman de Tristan. Le maschere di Béroul, Roma, Salerno Editrice, 2001.
Carrai, S. - G. Marrani, Cecco Angiolieri e la poesia satirica medievale, a cura di ---, Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2005.
Di Girolamo, I trovatori, Torino, B. Boringhieri, 1989.
Formisano, L. (ed.), La lirica, Bologna, Il Mulino, 1990.
Girolamo, C. di, I trovatori, Bollati Boringhieri, Torino, 1989.
Grundriss der Romanischen Literaturen des Mittelalters, Heidelberg, Carl Winter, 1978, vol. IV.
Lacy, N. J., e Grimbert, J. T. (eds.), A Companion to Chrétien de Troyes, Brewer, Rochester, 2005.
Mancini, M., I trovatori, Torino, Edizioni dell'Orso, 1998.
MedDB. Base de datos da lírica profana galego-portuguesa http://bernal.cirp.gal/ords/f?p=MEDDB3:2
Meneghetti, M., Il pubblico dei trovatori, Modena, Mucchi Editore, 1984.
Pasero, N., Pastora contro cavaliere. Marcabruno contro Guglielmo IX, Cultura Neolatina, XLIII, 1983, pp. 9-25.
Punzi, A., Tristano. Storia di un mito, Roma, Carocci, 2005.
Riquer, M. de, Los trovadores. Historia literaria y textos, Barcelona, Planeta, 1989-1992, 3 vols.
Scheidegger, J. R., Le Roman de Renart ou le texte de la dérision, Genève, Droz, 1989.
Strubel, A., (dir), Le Roman de Renart, Paris, Gallimard, 1998.
Suitner, F., La poesia satirica e giocosa nell'età dei comuni, Padova, Antenore, 1983.
Tavani, G., A poesía lírica galego-portuguesa, Vigo, Galaxia, 1981.
Varvaro, A., Il Roman de Tristan di Béroul, Torino, Bottega d'Erasmo, 1963.
Tema 4
Alvar, C., Poesía de Trovadores, Trouvères y Minnesinger (de principios del siglo XII a fines del siglo XIII). Antología, Madrid, Alianza Tres, 1995.
Antonelli, R.-Sapegno, M. S., L’Europa degli scrittori. Storia, centri, testi della letteratura italiana ed europea. 1a. Dalle origini al Trecento: la formazione del canone, Milano, La Nuova Italia, 2008.
Arbor Aldea, M., “Voz e voces na lírica profana galego-portuguesa: de Airas Moniz a don Afonso Sanchez”, La lirica romanza del Medioevo. Storia, tradizioni, interpretazioni, a cura di F. Brugnolo e F. Gambino, Padova, Unipress, 2009, vol. II, pp. 531-558 (dispoñible en http://www.academia.edu).
Arias Freixedo, X. B., Antoloxía da lírica galego-portuguesa, Vigo, Xerais,
2003.
Beltrán, V., A cantiga de amor, Vigo, Xerais, 1995.
Boitani, P. et alii, Lo spazio letterario del Medioevo. 2: Il Medioevo volgare,
Roma, Salerno, 1999-2002, 5 vols.
Bologna, C.-Rocchi, P., Rosa Fresca Aulentissima. 1. Dalle origini a Boccaccio, Torino, Loescher, 2010.
Brea, M. (coord.), Lírica profana galego-portuguesa. Corpus completo das cantigas medievais, con estudio biográfico, análise retórica e bibliografía específica, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia-Centro de Investigacións Lingüísticas e Literarias Ramón Piñeiro, 1996, 2 vols.
Brea, M.-Lorenzo Gradín, P., A cantiga de amigo, Vigo, Xerais, 1998.
Brea, M.-Rossell, A., El roman de Flamenca: novela occitana del siglo XIII, México, Arlequín, 2010.
Cabana, D. X., Antoloxía do Doce Estilo Novo, Vigo, Galaxia, 2004.
Creixell Vidal-Quadras, I., De amore / Andreas Capellanus = Tratado sobre el amor / Andrés el Capellán, Barcelona, Sirmio, 1990.
Di Girolamo, C., I trovatori, Torino, Bollati Boringhieri, 1989.
Luperini, R.-Cataldi, P., La scrittura e l’interpretazione. Storia della letteratura italiana nel quadro della civiltà e della letteratura dell’Occidente. I. Dalle origini alla letteratura umanistica e rinascimentale, Firenze, G. B. Palumbo & C. Editore, S. P. A., 1999.
Lanciani, G.-Tavani, G., As cantigas de escarnio, Vigo, Xerais, 1995.
Le Goff, J., La civilización del occidente medieval, Barcelona, Paidós, 1999.
Lorenzo Gradín, P., “Ideal caballeresco y sátira personal en la lírica gallegoportuguesa”, Cecco Angiolieri e la poesia satirica medievale. Atti del Convegno Internazionale, Siena, 26-27 ottobre 2002, a cura di S. Carrai e G. Marrani, Firenze,
Edizioni del Galluzzo, 2005, pp. 159-195.
Manetti, R., Flamenca. Romanzo occitano del XIII secolo, Modena, Mucchi, 2008.
Miranda, J. C. Ribeiro, Aurs mesclatz ab argen. Sobre a primeira geração de
trovadores galego-portugueses, Porto, Guarecer, 2004.
Monteagudo, H., Letras primeiras. O foral do Burgo de Caldelas, os primordios da lírica trobadoresca e a emerxencia do galego escrito, A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2008.
Oliveira, A. Resende de, O Trovador galego-português e o seu mundo, Lisboa, Notícias, 2001.
Riquer, M. de, Los trovadores. Historia literaria y textos, Barcelona, Planeta, 1975, 3 vols.
Souto Cabo, J. A., Os cavaleiros que fizeram as cantigas. Aproximação às origens socioculturais da lírica galego-portuguesa, Niterói, Editora da UFF, 2012.
Tavani, G., Trovadores e jograis. Introdução à poesia medieval galegoportuguesa, Lisboa, Caminho, 2002.
Corpora textuais-Bibliografía en rede
BEdT. Bibliografia elettronica dei Trovatori: http://w3.uniroma1.it/bedt/-BEdT_03_20/index.aspx
BiRMED. Bibliografía de Referencia do Arquivo Galicia Medieval: http://www.-cirp.es
Cantigas Medievais Galego Portuguesas: http://cantigas.fcsh.unl.pt
Corpus des troubadours: http://trobadors.iec.cat/autors_d.asp
MedDB: Base de datos da Lírica Profana Galego-Portuguesa: www.cirp.es
Rialto. Repertorio informatizzato dell’antica letteratura trobadorica e occitana: http://www.rialto.unina.it/
Lucía Megías, J. M., Literatura románica en Internet. Los textos, Madrid, Castalia, 2002.
Lucía Megías, J. M.-Vargas Díaz-Toledo, A. (coords.), Literatura románica en Internet. Las herramientas, Madrid, Castalia, 2006.
–Coñecemento por parte do alumnado das características básicas da sociedade feudal e dos seus parámetros culturais.
–Coñecemento por parte dos alumnos da cultura cabaleiresca e da cultura da morte relacionada cos cabaleiros na época medieval.
–Capacidade por parte do alumnado para coñecer as limitacións ou as contradicións xurdidas da oposición tradicionalmente estabelecida entre cultura cortesá e cultura clerical.
–Adquisición por parte do alumnado das características esenciais da literatura medieval a través da análise dos textos e autores máis representativos.
–Capacidade para identificar a evolución do amor cortés e os seus tópicos.
–Coñecemento dos mecanismos de inversión do código cortés na literatura satírica en lingua romance.
–Capacidade para analizar o discurso visual sobre o amor e os códigos particulares da sátira na Idade Media.
–Manexo por parte do alumnado das novas metodoloxías de interpretación da cultura visual tardomedieval.
–Adquisición por parte dos estudantes da necesidade de proceder a unha abordaxe interdisciplinar no estudo da cultura medieval.
A materia consta de 6 créditos ECTS, equivalentes a 150 horas de traballo do alumno. Deste conxunto, 75 horas (50%) dedicaranse a traballo dirixido polos profesores e as outras 75 horas (50%) a traballo libre por parte dos estudantes. As horas de traballo dirixido distribuiranse en 45 de actividades formativas presenciais (o que supón o 30% do traballo total) e 30 de actividades dirixidas non presenciais.
As actividades formativas presenciais que se realizarán son as seguintes:
1. Clases teóricas dedicadas á explicación e comprensión dos contidos obxecto de estudo. Esas clases serán impartidas polos profesores. Para as explicacións utilizaranse os recursos tecnolóxicos de apoio (audiovisuais e informáticos) oportunos.
2. Clases prácticas dedicadas á lectura de textos e á análise de obras de arte medieval que sirvan de modelo dos contidos teóricos estudados, e clases prácticas dedicadas ao traballo cos instrumentos necesarios para a actividade académica e investigadora no ámbito dos estudos sobre sociedade feudal e cultura cortés. Estas clases prácticas estarán dirixidas polos profesores, pero buscarán a participación activa do alumnado tanto no desenvolvemento e resolución de exercicios realizados colectivamente na aula, como na preparación persoal fóra dela dalgunha actividade para a posterior posta en común. Para as clases prácticas tamén se usarán os recursos tecnolóxicos que poidan ser útiles.
3. Titorías individuais ou en grupo reducido para o seguimento do proceso de aprendizaxe e para o seguimento, no seu momento, dos traballos que deben realizarse.
As actividades formativas non presenciais incluirán:
1. Principalmente, o traballo autónomo do alumno, que este organizará persoal e libremente para a correcta aprendizaxe dos contidos e para a adquisición das competencias obxectivo da materia. Ese traballo necesariamente debe incluír síntese, estudo e asimilación da información recibida, lecturas complementarias e procura de nova información e conclusións.
2. Elaboración e redacción dun traballo de aplicación práctica dalgún aspecto tratado na materia.
Para avaliar os resultados da aprendizaxe utilizaranse os métodos e criterios que a continuación se detallan, e as cualificacións correspondentes indicaranse de acordo coa lexislación vixente:
1. Avaliación continua; valorarase a participación activa e continuada do alumnado nas actividades presenciais desenvolvidas. Suporá o 30% da cualificación total.
2. Realización dun traballo academicamente dirixido (dunha extensión de 12-15 folios), que suporá o 70% restante da cualificación total. Valorarase a calidade da redacción e do contido, que deberán reflectir o dominio dos principios metodolóxicos básicos e o coñecemento dos contidos esenciais da materia.
O sistema de avaliación será o mesmo en calquera das dúas oportunidades (maio e xullo)
Para a data final de entrega dos traballos tómase como referencia o día 3 de abril de 2020 para a primeira oportunidade e o 21 de xuño para a segunda. Deberase entregar unha copia - dixital e impresa - a cada docente.
Alumnos con dispensa oficial de asistencia ás clases: serán avaliados por un traballo escrito individual (100%), indicado polos profesores da materia. Este sistema será de aplicación nas dúas oportunidades posíbeis (Instrucción nº 1/2017 da Secretaría Xeral)
O sistema de cualificacións empregado para valorar a aprendizaxe dos estudantes expresarase mediante cualificacións numéricas, segundo o estabelecido no RD 1125/2003 de 5 de setembro.
ACTIVIDADES
Horas presenciais Horas non presenciais dirixidas Horas non presenciais libres Total
Clases teóricas 19 5 30 54
Clases prácticas 19 5 30 54
Traballo-debate 5 20 15 40
Titorías individuais ou en grupo reducido 2 --- --- 2
Total 45 30 75 150
Capacidade para ler nalgunha lingua estranxeira de uso común na produción científica.
Perante posíbeis escenarios de mudanza e no contexto de incerteza en que nos encontramos, propomos a adopción dalgunhas disposicións, se mudarmos o escenario, conforme indicado en “Bases para o desenvolvemento de ensino presencial seguro 2020/2021” fornecido pola USC. Desa forma, a avaliación proposta no programa sempre será realizada no Escenario 1. Se a evolución do Covid-19 nos levar á adopción de medidas de distancia ou fechamento das instalacións, adoptando os Escenarios 2 e 3, serán implementados os seguintes axustes na avaliación:
No caso de ser implementado o “Escenario 2: distanciamento” definido pola USC
METODOLOXÍA DO ENSINO:
Combinarase a docencia presencial coa virtual.
1) A docencia expositiva será impartida maioritariamente de xeito virtual, a partir do emprego dos mecanismos tecnolóxicos postos a disposición pola USC: aula virtual da materia, correo electrónico, ferramenta TEAMs para conexión síncrona, etc. A gravación de vídeos coas clases expositivas por parte do profesorado para seren postos a disposición do alumnado na aula virtual complementarase coa posibilidade de impartir algunhas clases a través da ferramenta para vídeo-conferencias e reunións TEAMS. Así mesmo, fornecerase ao alumnado materiais bibliográficos e gráficos de apoio en formato pdf, ppt, así como enlaces a páxinas web e outros materiais audiovisuais on-line que sexan adecuados como complementos de carácter didáctico e formativo.
2) A docencia práctica interactiva será impartida maioritariamente de xeito presencial. Estas clases están pensadas cunha finalidade práctica e de participación activa do alumnado, polo cal se conciben como foros de posta en común de conceptos e métodos de análise e estudo, de resolución de dúbidas, e de ampliación e clarificación de determinados aspectos considerados nas clases expositivas, tendo como marco de desenvolvemento a presencialidade na aula. Estas clases prácticas interactivas de carácter presencial constituirán un mecanismo de autoevaluación continua dos coñecementos adquiridos polos alumnos ao longo das clases expositivas e de avance da súa aprendizaxe autónoma.
SISTEMA DE AVALIACIÓN DA APRENDIZAXE:
Manterase o desenvolvemento dunha avaliación continua integrada por dous elementos complementarios:
1) A porcentaxe de 30% da nota final da materia corresponderá á avaliación de pequenos ensaios de reflexión, comentarios, resumos e recensións sobre cuestión diversas a partir dos materiais bibliográficos, documentais e gráficos fornecidos para tal finalidade polo profesorado, e que dun modo sistemático haberán de ser realizados polo alumnado e entregados por escrito ao profesorado para a súa avaliación (como sistema de seguimento da aprendizaxe). Estas tarefas, que haberán de ter unha especial relevancia na súa realización e posta en común durante as clases interactivas, alternarán a realización individual coa grupal por parte do alumnado. E tamén se incluirá a posta en común e presentación oral dalgunhas destas tarefas durante estas clases interactivas presenciais.
2) A porcentaxe de 70% da nota final da materia corresponderá á realización dun traballo individual de análise e revisión bibliográfica dun aspecto concreto da materia obxecto de estudo desta asignatura. Para iso o profesorado asesorará a cada alumno no deseño estrutural e de bibliográfica básica, e mesmo lle facilitará materiais documentais e/ou gráficos, así como bibliográficos específicos, con que poder desenvolver de xeito óptimo o devandito traballo. Unha vez entregado por correo electrónico no prazo fixado, o profesorado revisará e corrixirá o citado traballo, outorgando a xusta cualificación ao mesmo.
En todas estas tarefas que haberá de realizar e entregar o alumnado para a súa avaliación por parte do profesorado, e seguindo as indicacións normativas da USC referidas ao plaxio e ao uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas, é preciso indicar que para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
No caso de ser implementado o “Escenario 3: peche das instalación” pola USC
METODOLOXÍA DO ENSINO:
Só se poderá desenvolver a docencia de modo virtual.
1) A docencia expositiva será impartida exclusivamente en modo virtual, a partir do emprego dos mecanismos tecnolóxicos postos a disposición pola USC: aula virtual da materia, correo electrónico, ferramenta TEAMs para conexión síncrona, etc. A gravación de vídeos coas clases expositivas por parte do profesorado para seren postos a disposición do alumnado na aula virtual complementarase coa posibilidade de impartir algunhas clases a través da ferramenta para video-conferencias e reunións TEAMS. Así mesmo, entregaranse ao alumnado materiais bibliográficos e gráficos de apoio en formato pdf, ppt, así como enlaces a páxinas web e outros materiais audiovisuais on-line que sexan axeitados como complementos de carácter didáctico e formativo.
2) A docencia interactiva será impartida tamén exclusivamente en modo virtual. Estas clases están pensadas cunha finalidade práctica e de participación activa do alumnado, polo que se conciben como foros de posta en común de conceptos e métodos de análise e estudio, de resolución de dúbidas, e de ampliación e clarificación de determinados aspectos abordados nas clases expositivas. Neste caso terán como marco de desenvolvemento as plataformas e ferramentas virtuais como TEAMS, o “foro” e outras aplicación e ferramentas de intercomunicación da aula virtual da materia, así coma o propio correo electrónico. Estas clases interactivas constituirán un mecanismo de autoevaluación continua dos coñecementos adquiridos polos alumnos ao longo das clases expositivas e de avance da súa aprendizaxe autónoma.
SISTEMA DE AVALIACIÓN DA APRENDIZAXE:
Manterase o desenvolvemento dunha avaliación continua:
1) A porcentaxe de 30% da nota final da materia corresponderá á avaliación de pequenos ensaios de reflexión, comentarios, resumos e recensións sobre cuestión diversas a partir dos materiais bibliográficos, documentais e gráficos proporcionados para tal finalidade polo profesorado, e que dun xeito sistemático haberán de ser realizados polo alumnado e entregados por escrito ao profesorado para a súa avaliación (como sistema de seguimento da aprendizaxe) por medio do correo electrónico ou dos instrumentos e ferramentas que para tal finalidade están contidos na aula virtual. Estas tarefas, que haberán de ter unha especial relevancia na súa realización e posta en común durante as clases interactivas que se poidan desenvolver on-line, poderán alternar a realización individual coa grupal por parte do alumnado.
2) A porcentaxe de 70% da nota final da materia corresponderá á realización dun traballo individual de análise e revisión bibliográfica dun aspecto concreto da materia obxecto de estudo desta asignatura. Para iso o profesorado asesorará a cada alumno no deseño estrutural e de bibliográfica básica (con especial atención ás referencias bibliográficas disponibles on-line), e mesmo lle facilitará materiais documentais e/ou gráficos, así como bibliográficos específicos, cos que poder desenvolver de xeito óptimo o devandito traballo. Unha vez entregado por correo electrónico no prazo fixado, o profesorado revisará e corrixirá o devandito traballo, outorgando a xusta cualificación ao mesmo.
En todas estas tarefas que haberá de realizar en entregar o alumnado para a súa avaliación por parte do profesorado, e seguindo as indicacións normativas da USC referidas ao plaxio e ao uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas, é preciso indicar que para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académic o dos estudantes e de revisión de cualificacións.
A materia será impartida por catro profesores da Universidade de Santiago:
Dra. M.ª Luz Ríos Rodríguez (Área de Historia Medieval).
Dra. Rocío Sánchez Ameijeiras (Área de Historia da Arte).
Drª Pilar Lorenzo Gradín (Área de Filoloxía Románica).
Dr. José António Souto Cabo (Área de Filoloxía Galega e Portuguesa)
Cada profesor explicará na sesión de presentación da materia os contidos que abordará e o cronograma que seguirá no seu desenvolvemento.
En caso de que o profesor faga uso da plataforma virtual correspondente, as indicacións alí consignadas deben ser seguidas polo alumnado.
Contémplase a posibilidade de realizar unha viaxe de estudos.
Mª Del Rocio Sanchez Ameijeiras
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812597
- Correo electrónico
- mdelrocio.sanchez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
José António Souto Cabo
- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxías Galega e Portuguesa
- Teléfono
- 881811811
- Correo electrónico
- joseantonio.souto.cabo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Pilar Lorenzo Gradin
- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxía Románica
- Teléfono
- 881811826
- Correo electrónico
- pilar.lorenzo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Maria Luz Rios Rodriguez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Teléfono
- 881812620
- Correo electrónico
- marialuz.rios [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Mércores | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | C02 |
17:00-18:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego, Castelán | C02 |