Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 46 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 19 Clase Interactiva: 9 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Pedagoxía e Didáctica
Áreas: Teoría e Historia da Educación
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
Esta materia ten como obxectivo principal afondar nas posibilidades de ocio activo na terceira idade e que o alumnado se inicie na intervención socio-educativo neste ámbito de traballo.
É por isto polo que se favorecerá o coñecemento de diferentes metodoloxías que, dende o deseño de programas de intervención pedagóxica, favorezan o traballo na contorna na que se desenvolven as persoas maiores, coidando as súas necesidades específicas, especialmente, aquelas que teñen que ver cos hábitos de vida saudables.
Os Estilos e condicións de vida na Terceira Idade
O Ocio e o Tempo Libre durante o envellecemento
O aproveitamento do tempo lecer dende unha perspectiva saudable: implicacións socio-educativas.
A Intervención socio-educativa en Ocio e Tempo Libre na Terceira Idade
Os programas de Ocio e Tempo Libre na Terceira Idade: aspectos fundamentais
B. Básica
Olveira Olveira, M. E.; Gutiérrez Moar, M. C.; Requejo Osorio, A., e Rodríguez Martínez, A. (2003), Intervención Pedagógica en Gerontología. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
Bibliografía complementaria
Amorós Martí, P. (2006): Construyendo futuro: las personas mayores una fuerza emergente. Madrid: Alianza.
Ballesteros Jiménez, S. (Dir.) (2007): Envejecimiento saludable: aspectos biológicos, psicológicos y sociales. Madrid: Universitas y Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Bermejo, L. (2004): Gerontología educativa: cómo diseñar proyectos educativos con personas mayores. Madrid: Panamericana.
Bermejo, L. (2012): Envejecimiento activo, pedagogía gerontológica y buenas prácticas socioeducativas con personas adultas mayores. Educación social. Revista de Intervención Socioeducativa, 51, 27-44.
Bisquerra, R. (2000): Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Colom, A. J. Y Orte, C. (Coords.) (2001): Gerontología educativa y social. Pedagogía social y personas mayores. Palma de Mallorca: Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
Escarbajal De Haro, A. (2004): Personas mayores, educación y emancipación: La importancia del trabajo cualitativo. Madrid: Dykinson.
Fernández Ballesteros, R. (Dir.) y Otros (2000): Gerontología social. Madrid: Pirámide.
García Mínguez, J. (2004): La educación en personas mayores: Ensayo de nuevos caminos. Madrid: Narcea.
Gutiérrez Moar, Mª C. (2013): Las arrugas de la crisis: Cambios que afrontan los mayores y los educadores sociales. En S. TORÍO LÓPEZ y Otros (Coords.) La crisis social y el estado del bienestar: Las respuestas de la Pedagogía Social. (pp. 460-468). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo. XXVI Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. Recuperado en http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=544351
Imserso (2011): Libro Blanco del Envejecimiento Activo. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad, Secretaría General de Política Social y Consumo e Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
Longworth. N. (2003): El aprendizaje a lo largo de la vida. Barcelona: Paidós.
Longworth. N (2005): El aprendizaje a lo largo de la vida en la práctica. Transformar la educación en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
López-Barajas Zayas, E., e Montoya Sáez, J. M. (Coords.) (2003): Educación y personas mayores: una sociedad para todas las edades. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Mayán Santos, J. M. (Ed.) et al. (2000). Gerontología social. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
Orte, C. (Coord.) (2006): El aprendizaje a lo largo de toda la vida: los programas universitarios de mayores. Madrid: Dykinson.
ORTE, C. y MARCH CERDÁ, M. X. (2007). Envejecimiento, educación y calidad de vida: la construcción de una gerontología educativa. Revista Española de Pedagogía, 237, 257-274.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004a). Calidad de vida en personas mayores. Madrid: Dykinson.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004b). ¿Cómo intervenir en personas mayores? Madrid: Dykinson.
SÁEZ, J. (Coord.) (2003). Educación y aprendizaje en las personas mayores. Madrid: Dykinson.
VALLÉS, A. y VALLÉS, C. (2000). Inteligencia emocional: Aplicaciones educativas. Madrid: EOS.
XUNTA DE GALICIA (2018). La implantación de la Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible en la Xunta de Galicia. Principales Implicaciones y Propuestas. Santiago de Compostela:
YANGUAS LEZAUN, J. J. (2006). Análisis de la calidad de vida relacionada con la salud en la vejez desde una perspectiva multidimensional. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
Nesta materia o alumno adquirirá ou practicará unha serie de competencias xenéricas, desexables en calquera titulación universitaria, específicas, propias da actividade física en xeneral e específicas da actividade física xerontolóxica en particular. Dentro del cadro de competencias que se deseñóu para a titulación, se instruirá a los alumnos nas seguintes competencias:
Xerais:
•Compromiso cun estilo de vida saudable e activo
•Traballar eficazmente en equipos multidisciplinares
•Valorar situacións e resolver problemas eficazmente
Específicas:
Coñecer os aspectos fundamentais que inciden nos estilos e condicións de vida na Terceira Idade
Adquirir destrezas que favorecen a intervención no ocio e no tempo libre na terceira idade
Adaptar metodoloxías e actividades en función das características de cada ancián.
Valorar o aproveitamento do ocio e do tempo libre na terceira idade.
A metodoloxía que presidirá o traballo nesta materia combinará unha dobre vertente. Terá, por unha banda, carácter expositivo, na medida en que, a través dos documentos básicos da materia que se facilitará ao alumnado, se abordarán as temáticas principais incluídas no programa. E, pola outra, a metodoloxía será inequivocamente activa, participativa, posto que cada alumno/a terá un alto grao de responsabilidade no propio proceso de aprendizaxe.
Neste senso, xunto coa lectura dos documentos que se facilitarán ao alumnado, estes deberán analizar os temas principais do programa practicando estratexias de indagación cooperativa. Estas propostas poderán adaptarse ou modificarse en función de intereses persoais, preferencias temáticas, ou posibilidades de mellor implicación no tratamento dun problema determinado.
A avaliación do alumno farase en función dos seguintes aspectos:
- A participación e interese pola materia.
- A realización das actividades que se soliciten en cada un dos temas.
- A realización dunha proba obxectiva que versará sobre os contidos teórico-prácticos da materia.
- A elaboración dun proxecto de intervención orientado á mellora da calidade de vida das persoais maiores mediante o aproveitamento do seu tempo de lecer.
Actividade Horas presenciais Traballo persoal
Teoría 9 5
Prácticas 14 7
Exame 1 6
TOTAL 24 18
La USC es una universidad presencial, por lo que la asistencia a un mínimo del 80% de las sesiones de clase es obligatoria. En los casos contemplados en la normativa de la Facultad, los alumnos podrán solicitar exención oficial de docencia
ASISTENCIA A CLASE
O Consello de Goberno de 25 de marzo de 2010 aprobou a Normativa de asistencia a clase nas ensinanzas adaptadas ao EEES
(http://www.usc.es/export/sites/default/gl/normativa/descargas/normaasis…).
Na mesma expóñense os beneficios da asistencia á clase, entre eles facilita unha “mellor comprensión da materia, a adquisición de competencias en grupos e individuais, a aprendizaxe continua, a interacción directa con outros alumnos e alumnas ou a posibilidade dunha metodoloxía docente-discente máis participativa”. Cabe lembrar que a USC é unha universidade presencial, polo que a asistencia a un mínimo do 80% das sesións de clase é obrigatoria. Nos casos contemplados na normativa da USC, os/as alumnos/as poderán solicitar exención oficial de docencia.
En relación ao alumnado que ten Dispensa de Asistencia seguirase o procedemento establecido na Instrución 1/2017 sobre a dispensa de asistencia a clase que, pode consultarse na web da Facultade (http://www.usc.es/gl/centros/cc_educacion/dispensa_asistencia_clase.html)
O alumnado deberá comentar persoalmente coa profesora da materia esta circunstancia na primeira semana de clase se xa se ten constancia da concesión da mesma.
RESPONSABILIDADE MEDIOAMBIENTAL
En relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia o estudantado debe ter en conta as seguintes indicacións:
- Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
- Sempre que sexa posible empregar grampas.
- Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
- Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotiá de aula como nos traballos académicos encomendados. Pode obterse información ao respecto no enlace: http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua…
COMUNICACIÓN POR E-MAIL CO PROFESORADO
En relación ás cuestións que o alumnado formula ao profesorado da materia mediante o correo electrónico clarexar dous aspectos:
1º O estudantado debe empregar necesariamente o correo electrónico da USC (@rai.usc.es).
2º A/o profesor dispón, preferentemente, do tempo que se encadra no horario de titorías parar dar resposta aos correos electrónicos dos estudantes.
PROTECCIÓN DE DATOS
No referido á protección de datos a normativa de referencia pode ser consultada no seguinte enlace: hgps://www.usc.gal/gl/norma:va/protecciondatos/index.html.
PLAN DE CONTINXENCIA
Escenario 2:
Metodoloxía:
Sesións expositivas: desenvolveranse, prioritariamente, de modo presencial. De ser necesario, poderán programarse sesións non presenciais (síncronas ou asíncronas) para a metade do grupo.
Sesións interactivas: desenvolveranse de modo presencial nos grupos que oficialmente se constitúan. Estas sesións combinaranse con outras de carácter non presencial atendendo ao calendario de organización temporal da docencia en ciclos de tres semanas establecido pola Facultade.
Titorías: realizaranse prioritariamente de modo presencial, e excepcionalmente (casos xustificados) telematicamente, en ambas circunstancias no horario oficial establecido.
-Avaliación:
As actividades de avaliación son as contempladas con carácter xeral no programa da materia.
Escenario 3:
Metodoloxía:
Sesións expositivas: desenvolveranse, prioritariamente, en modo telemático síncrono a través das diferentes plataformas que ten habilitadas a universidade (Teams, Campus Virtual, Zoom, etcétera). Poderán programarse sesións asíncronas cando a tipoloxía da actividade a realizar así o requira.
Sesións interactivas: desenvolveranse, prioritariamente, en modo telemático síncrono a través das diferentes plataformas que ten habilitadas a universidade (Teams, Campus Virtual, Zoom, etcétera). Poderán programarse sesións asíncronas cando a tipoloxía da actividade a realizar así o requira.
Titorías: realizaranse telematicamente, no horario oficial establecido.
Avaliación:
As actividades de avaliación son as contempladas con carácter xeral no programa da materia.
Diana Priegue Caamaño
Coordinador/a- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Teoría e Historia da Educación
- Teléfono
- 881813906
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Patricia Alonso Ruido
- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Teoría e Historia da Educación
- Teléfono
- 881813756
- Correo electrónico
- patricia.alonso.ruido [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Mércores | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 2.02 |
01.06.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula 2.02 |
29.06.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula 2.02 |