Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 46 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 19 Clase Interactiva: 9 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
Áreas: Psicobioloxía
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
Coñecer as principais teorías e modelos psicobiolóxicos do avellentamento
Coñecer as bases biolóxicas da psicopatoloxía e da saúde mental na vellez
Acadar competencias básicas no entorno da psicobioloxía do avellentamento que permitan actualizar os coñecementos adquiridos e continuar a formarse ao longo de toda a vida profesional
INTRODUCCIÓN Ó ESTUDIO PSICOBIOLÓXICO DO ENVELLECEMENTO
1. Psicobioloxía do envellecemento. Distintas abordaxes metodolóxicas en psicobioloxía do envellecemento.
MÓDULO DE PRÁCTICA 1. FONTES DE PSlCOBlOLOXÍA
Aproximación as fontes documentais en psicobioloxía. Principais publicacións periódicas e outras fontes de documentación. Traballo de revisión.
NEUROBIOLOXÍA DO ENVELLECEMENTO.
2. Cambios na neuroquimica sináptica. Plasticidade sináptica no envellecemento.
3. Cambios na arquitectura e función do sistema nervioso. Aspectos xerais
4. Sistemas sensoriais e motores no envellecemento.
5. Sistemas neurohumorais e envellecemento. Sistemas corticais no envellecemento
MÓDULO DE PRÁCTICA 2. FUNDAMENTOS DE PSICOBIOLOXÍA
Aspectos morfolóxico-funcionais do sistema nervoso central: aproximacións microscópicas, aproximacións macroscópicas, maquetas. Morfoloxía de sistemas sensoriais: aproximacions macroscópicas
PSICOFISIOLOXÍA DO ENVELLECEMENTO
6. Rexistros de neuroimaxe funcional e Rexistros electrofisiolóxicos
PROCESOS COMPORTAMENTAIS NO ENVELLECEMENTO
7. Sono, e despertar. Cambios nos ritmos biolóxicos. Emoción e estrés no avellentamento
NEUROPSICOLOXÍA NO ENVELLECEMENTO
8. Introducción á avaliación neuropsicolóxica. Principais baterías de exploración.
9. Avaliación das principais entidades en patoloxía neuroxeriátrica e psicoxeriátrica.
MÓDULO DE PRÁCTICA 3. AVALIACIÓN NEUROPSICOLÓXICA DO ENVELLECEMENTO
Exploración neuropsicolóxica xeral: Estudio e manexo de exemplos de test e baterías de avaliación empregados na avaliación de maiores.
LIBROS DE TEXTO RECOMENDADOS:
• Cardinali, D.P. (2007): Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Buenos Aires. Panamericana.
• Crossman, A. R. ; Neary, D. (2007): Neuroanatomía. Barcelona. Masson
• Facilitarase bibliografía específica con cada tema
ACADAR COMPETENCIAS NO MARCO DA XERONTOLOXIA CLÍNICA QUE TE PERMITAN
• Identificar os principais elementos e procesos biolóxicos e psicolóxicos que sustentan as modificacións do comportamento ao envellecer.
• Participar na toma de decisións acerca da indicación e emprego de procedementos diagnósticos na avaliación dos suxeitos atendidos
• Participar na toma de decisións terapéuticas para un tratamento combinado
• Participar no seguimento e avaliación da resposta terapéutica global
• Informar e asesorar dun modo integral ao paciente a respeito do plan de atención xerontolóxica
• Identificar os posibles efectos colaterais, indesexables ou tóxicos da medicación ou de outros procedementos terapéuticos no curso das sucesivas visitas
• Indicar a oportunidade dunha revisión por calquera dos profesionais responsables da intervención xerontolóxica
• Asesorar a familiares e/ou acompañantes sobre tódolos aspectos do seguimento a que está sendo sometido o paciente
• Apoiar o cumprimento do plan terapéutico
• Participar na investigación clínica sobre as doenzas dos pacientes atendidos
ACADAR COMPETENCIAS NO MARCO DA XERONTOLOXIA SOCIAL QUE TE PERMITAN
• Identificar e recoñecer as características psicobiolóxicas da persoa e entorno dun maior e facer previsión das súas implicacións sociais
• Identificar os efectos comportamentais dos cambios nas variables socioambientais a que está sometido un maior.
• Identificar os efectos (directos e colaterais) dos procedementos terapéuticos a que está sometido un maior. Considerar as suas implicacións na evolución, rendemento e interacción familiar e social do maior.
• Informar á familia e discutir e orientarlles arredor do tratamento integral
• Informar a outros profesionais (coidadores, responsables dos centros e outros membros dos equipos multidisciplinares)
• Participar nas accións encamiñadas o cumplimento terapéutico e na supervisión profesional do seguimento.
• Identificar e recoñecer a sintomatoloxía propia do uso de sustancias ou de medicación inadecuada
• Identificar e recoñecer unha situación de entornos ou conductas pouco saudables
• Participar nos labores de información aos maiores, aos seus familiares ou persoas responsabeis, e aos membros do equipo de atención multidisciplinar, etc. para a prevención e, no seu caso, detección destas conductas
ACADAR COMPETENCIAS NO MARCO DA INVESTIGACIÓN XERONTOLÓXICA QUE TE PERMITAN
• Participar na execución de proxectos e deseños experimentais sobre problemas xerontolóxicos en modelos animais:
a. No deseño experimental e elaboración de modelos comportamentais en ensaios con animais de experimentación
b. Na avaliación e, no seu caso, validación dos modelos comportamentais implementados
• Participar na execución de proxectos de xerontoloxía en humáns
a. No deseño e elaboración de estudios comportamentais en ensaios preclínicos e clínicos de psicofármacos
b. Na avaliación, seguimento e, no seu caso, validación dos estudios comportamentais implementados
ACADAR COMPETENCIAS E ACTITUDES PROFESIONAIS TRANSVERSAIS QUE TE PERMITAN
• Valorar a calidade e independencia das fontes de información científica e das fontes de formación posgraduada.
• Ter conciencia crítica acerca da magnitude dos intereses económicos da industria de servicios xerontolóxicos no mundo en xeral e, en particular, no mundo occidental.
• Ter conciencia crítica acerca da capacidade de influencia da acción publicitaria sobre os profesionais,
• Ter conciencia crítica acerca da calidade, independencia e validez da información que reciben os profesionais da saúde sobre productos terapéuticos, de parte das propias compañías fabricantes
• Manter un compromiso coa formación continuada responsable
• Exercer unha colaboración interdisciplinar na actividade profesional
• Ter conciencia do propio papel profesional do xerontólogo, da necesidade de interacción en pé de igualdade e da coordenación con outros profesionais responsables no plan terapéutico, particularmente médicos, psicólogos, enfermeiras, traballadores sociais e terapeutas ocupacionais.
• Asumir a delimitación das funcións e roles atribuidos aos profesionais que interactúan nos equipos de traballo na actualidade
• Formarte opinión e tomar postura acerca das modificacións que na atribución de funcións e roles profesionais poideran plantexarse no futuro, en función das novas competencias acadadas ou os cambios nas condicións de traballo.
• Emitir informes técnicos, comunicar e difundir os resultados derivados da actividade profesional desenvolvida
• Participar na educación para a saúde do conxunto da poboación e, no seu caso, en tarefas de divulgación científica nos medios de comunicación
• Manter un compromiso ético en tódalas intervencións profesionais
Actividades
Clases teóricas
Expositivas
Debates
Autoavaliación
Prácticas
Expositivas: diapositivas e comentarios
Debates
Manexo de fontes
Resolución de problemas
Creación de tablas de recursos
Busca de datos en rede
Traballo en grupo
Titoría
Exames
Revisión exames
En función da situación sanitaria a metodoloxía da ensinanza pode sufrir cambios que permitan adaptacións a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver Observacións).
• Avaliación continua do traballo de curso tanto teórico como práctico.
• Exame final tipo “proba obxectiva” –test de resposta múltiple- ó remate do programa teórico-práctico
• Avaliación do traballo de revisión bibliográfica proposto nas prácticas.
En función da situación sanitaria, o sistema de avaliación pode sufrir cambios que permitan adaptacións a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver Observacións).
9 horas de clases teóricas
12 horas de interactivas/ prácticas
3 horas titorias
51 horas de traballo persoal da alumna/o
A asistencia as sesións interactivas é obrigatoria para a supervisión persoalizada das actividades realizadas.
A asignatura impartirase en GALEGO
PLAN DE CONTINXENCIA
A metodoloxía e o sistema de avaliación poderán sufrir cambios que permitan adaptar ambos procedementos a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade.
Con carácter xeral, para todas as actividades que se desenvolvan en formato telemático, as plataformas informáticas a empregar poderán ser o Teams de Microsoft e/ou o Campus Virtual de Moodle. Sempre mediante o usuario corporativo e sen detrimento do uso do correo-e (igualmente corporativo) para comunicación simple e individualizada.
Metodoloxía da ensinanza
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, poderá ter lugar a substitución dalgunha (ou toda) a docencia presencial por docencia telemática. Ademáis, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante, o que será debidamente informado a través do Campus Virtual da materia.
Sistema de avaliación
No caso de que por razóns sanitarias non se poideran realizar algunha das avaliacións de xeito presencial realizarase telematicamente utilizando as ferramentas proporcionadas pola USC para a docencia "en remoto".
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Maria Concepcion Losada Vazquez
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Psicobioloxía
- Teléfono
- 881813768
- Correo electrónico
- mconcepcion.losada [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Mércores | |||
---|---|---|---|
19:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 2.02 |
20:00-21:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego | Aula 2.02 |
Venres | |||
16:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego | Aula 2.02 |
19.01.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
15.06.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |