Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 91 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 39 Clase Interactiva: 18 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Enfermaría
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
O propósito básico é a capacitación do alumno tanto científica como técnica e humanitariamente para ou adecuado desempeño dás súas funcións. Os obxectivos xerais deberán ir dirixidos cara a formación que contemple ao paciente xeriátrico, non seu contorna, seguindo unha cadea que empece nos cambios morfolóxicos, psicolóxicos e funcionais causados polo avellentamento, que continúe coa prevención e ou manexo dás distintas situacións de enfermidade e incapacidade e que remate ca actuación interdisciplinar nos distintos niveis asistenciais.
TEMA 1.- Introdución á Xerontoloxía clínica. Inicios da Xerontoloxía e perspectiva histórica.
TEMA 2.- Concepto de saúde no ancián. Características do envellecemento.
TEMA 3.- Ancián fráxil. Características dous procesos patolóxicos xeriátricos.
TEMA 4.- A comunicación e interacción en Xerontoloxía. Fases de interrelación: comunicación dos profesionais co ancián. Linguaxe verbal e non verbal. Niveles, habilidades e técnicas de conversación xerontolóxicas.
TEMA 5.- Alteracións dos órganos dos sentidos. Saúde bucal. Alteracións do tacto, gusto e olfacto na vellez. Alteracións da visión e auditivas máis frecuentes no ancián. Repercusións sobre a calidade de vida do paciente maior.
TEMA 6.- Alteracións do sistema nervioso máis frecuentes nos anciáns: deterioración cognitiva, demencias (enfermidade de Alzheimer), enfermidade de Parkinson, ictus.
TEMA 7.- Trastornos do estado de ánimo do ancián: factores de risco, clasificación, prevención.
TEMA 8.- O sono: causas máis frecuentes dá súa alteración nos anciáns, tipos de alteracións, e hixiene do sono.
TEMA 9.- A dor: causas máis frecuentes no ancián e características. Avaliación e tratamento.
TEMA 10.-O sistema endocrino no ancián: diabetes mellitus, alteracións tiroideas, osteoporose.
TEMA 11.- Aparello cardiovascular: factores de risco. Fisiopatoloxía dás doenzas cardiovasculares máis frecuentes no ancián. Insuficiencia cardíaca do ancián.
TEMA 12.- Aparello respiratorio. Factores de risco. Fisiopatoloxía das doenzas respiratorias máis frecuentes no ancián. Patoloxías máis frecuentes.
TEMA 13.- Aparello dixestivo. Factores de risco. Fisiopatoloxía das doenzas dixestivas máis frecuentes no ancián. Dietas, adherencia ao tratamento.
TEMA 14.- Estreñimento e incontinencia fecal. Prevención. Repercusións.
TEMA 15.- Nefroloxía. Aparello uroxenital. Factores de risco. Fisiopatoloxía das enfermidades nefrolóxicas e uroxenitais máis frecuentes no ancián. Insuficiencia renal. Incontinencia e retención urinaria. Causas. Prevención. Complicacións. Repercusións.
Bibliografía básica:
-García Hernández, M. Enfermería xeriátrica. Barcelona. Masson, 2004
-Mayán Santos, JM e outros. Xerontoloxía Clínica. Edicións SEGA. 2003
-Millán Calenti, JC. Principios de Xeriatría e Xerontoloxía. Madrid. Mc Graw Hill Interamericana. 2006
Bibliografía complementaria:
-Sociedade Española de Enfermería Xeriátrica e Xerontolóxica: http://www.seegg.es/mediateca/
-Sociedade Española de Xeriatría e xerontoloxía. https://www.segg.es/
Nesta materia o estudante adquirirá unha serie de competencia xenéricas, desexable en calquera titulación universitaria, e específicas, propias da xerontoloxía. Dentro do cadro de competencias, destacamos as seguintes:
Xerais:
1.- Recoñecer a repercusión que está ocasionando o aumento da poboación ancián.
2.- Describir as características xerais do proceso do avellentamento no ser humano, identificando as consecuencias que ten sobre os aspectos físicos, psíquicos e sociais.
3.- Coñecer ao ancián san, identificando os cambios fisiolóxicos, psicolóxicos e funcionais que ocorren durante o proceso do avellentamento.
4.- Distinguir as peculiaridades das doenzas nos anciáns.
5.- Comprender os factores desencadeantes das diversas patoloxías.
6.- Interpretar e valorar os signos e síntomas que presente o doente.
7.- Integrar os coñecementos adquiridos noutras áreas.
8.- Adquisición de coñecementos tendentes a adopción de medidas preventivas e rehabilitadoras.
9.- Colaborar na educación e ensinanza ao doente, familia e comunidade.
Específicas:
1.-Coñecer o concepto e diferenciar Xerontoloxía, Xeriatría e Xerontoloxía clínica.
2.- Coñecer e describir os cambios psicolóxicos que acontecen no proceso do avellentamento.
3.- Coñecer e describir os cambios biolóxicos e funcionais que se producen no proceso do avellentamento.
4.- Coñecer e describir as doenzas que afectan a cada un dos aparatos e sistemas de maior prevalencia nos anciáns tendo en conta as incapacidades que producen.
ESCENARIO 1: Normalidade adaptada
A docencia expositiva e interactiva será fundamentalmente de carácter presencial. As titorías poderán realizarse parcialmente de xeito virtual.
A información relativa aos escenarios 2 e 3 figura no apartado "Observacións".
DOCENCIA EXPOSITIVA
Explicaranse os contidos teóricos da materia fomentando a participación do estudante.
DOCENCIA INTERACTIVA
Implica a participación directa do alumnado, de modo individual ou grupal en tarefas propostas polas profesoras. Servirá para reforzar os coñecementos adquiridos durante as clases expositivas mediante a súa aplicación práctica, así como para mellorar a aprendizaxe autónoma e as habilidades interpersoais.
Utilización das ferramentas proporcionadas pola USC para o seguimento da materia e comunicación co alumnado.
ESCENARIO 1: Normalidade adaptada
As probas finais terán carácter presencial.
A información relativa aos escenarios 2 e 3 figura no apartado "Observacións".
A avaliación desta materia farase de forma continuada e global mediante vos seguintes criterios e instrumentos:
Docencia EXPOSITIVA: avaliarase a asistencia e dominio dos coñecementos teóricos da materia por medio dunha proba obxectiva. Terá un valor na nota final do 60%.
Docencia INTERACTIVA: avaliación continua tendo en conta a asistencia, a calidade das tarefas propostas, e a participación e colaboración no grupo. O valor da parte interactiva na nota final será do 40%.
Para superar a materia será necesario aprobar tanto a docencia expositiva como a interactiva. A asistencia é obrigatoria.
Cando ou alumno non preséntese á proba final considerarase non presentado.
Na proba de recuperación manterase a avaliación continuada da docencia interactiva.
Cada ECTS equivale a 25h, das cales 17 corresponden a traballo autónomo do alumnado e 8h a docencia presencial.
Por cada hora de docencia expositiva e interactiva, considérase necesario dedicar ao estudo 1,5 horas e 1,5 horas de traballo do alumnado (revisión de conceptos e consulta de bibliografía).
Asistencia regular ás clases, elaboración de materiais propios, consulta de bibliografía e resolución de dúbidas co profesorado.
PLAN DE CONTINXENCIA
ESCENARIO 2: DISTANCIAMENTO
METODOLOXÍA DA ENSINANZA:
-A docencia expositiva poderá realizarse total ou parcialmente de xeito virtual, ben con mecanismos síncronos, ben con asíncronos. Na docencia interactiva poderase combinar a presencialidade física e telemática, en todo caso garantindo para a primeira un mínimo do 50% das horas prácticas de cada materia.
-Priorizarase a programación de titorías por vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN:
-As probas finais terán preferentemente carácter telemático.
ESCENARIO 3: PECHE DAS INSTALACIÓNS
METODOLOXÍA DA ENSINANZA:
-A docencia será completamente de carácter virtual, ben con mecanismos síncronos, ben con asíncronos. A programación de titorías será exclusivamente por vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN:
-As probas finais terán carácter telemático.
A presente programación foi elaborada segundo as indicacións do acordo do Consello de Goberno do 19 de xuño de 2020 polo que se regulan as “Bases para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura no curso académico 2020-2021” e “Directrices para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura. Curso 2020-2021”. Tanto a distribución de temas, como a orde, metodoloxía docente ou avaliación poderán sufrir cambios en función das indicacións das autoridades sanitarias, do escenario no que nos atopemos e dos recursos dispoñibles.
Raquel Rodriguez Gonzalez
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Cristina Jorge Soto
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- cristina.jorge [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 2.02 |
17:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula 2.02 |
12.01.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
07.06.2021 18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |