Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 46 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 19 Clase Interactiva: 9 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
XERAIS
1. Dominar o sistema conceptual da materia.
2. Utilizar a linguaxe específica da disciplina.
3. Estudar os coñecementos consolidados no ámbito da materia.
ESPECÍFICOS
1. Defender a necesidade e a importancia dos enfoques educativos.
2. Perfilar e definir que é a Pedagoxía Xerontolóxica.
3. Entender e dominar a intervención pedagóxica dirixida ao colectivo das persoas maiores.
0. Introdución: O sentido da materia no Plan de Estudos.
1. Educación das persoas maiores: Análise histórico e conceptualización da educación permanente e de adultos.
2. Acción educativa e intervención pedagóxica: Concepto de acción, procesos de explicación, intencionalidade, intervención pedagóxica e Pedagoxía Xerontolóxica.
3. Modelos de intervención en maiores: Modelo desde a Educación para a Saúde, modelo asociado ao Desenvolvemento Comunitario, modelo centrado na Animación Sociocultural e modelo de Educación Interactiva.
4. Programas formativos para adultos e/ou persoas maiores: Universidades Populares, Aulas da Terceira Idade e Programa tipo e elaboración de programas para maiores.
5. Formación de maiores no contexto galego: Aulas da Terceira Idade e IV Ciclo da USC.
6. Política e lexislación socioeducativa e atención a maiores nos contextos estatal e autonómico: Normativa, Plan Xerontolóxico, participación social e servizos de atención.
Bibliografía básica
OLVEIRA OLVEIRA, M. E.; GUTIÉRREZ MOAR, M. C.; REQUEJO OSORIO, A. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2003): Intervención pedagógica en gerontología. Santiago de Compostela: Sega Editorial.
Bibliografía Complementaria
ACEVEDO BERMEJO, A. (2006): Las relaciones abuelos-nietos: régimen de visitas: Reclamación judicial. Madrid: Tecnos.
AGÜERA ESPEJO-SAAVEDRA, I. (2000): Diálogos con mi nieto: Los mayores en la educación de los pequeños. Madrid: Narcea.
ALMACELLAS, Mª A. (2004): Educar con el cine. 22 películas. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
ALONSO, M. L. y PEREIRA, Mª C. (2000): El cine como medio-recurso para la educación en valores. Revista de Pedagogía Social. Monográfico Educación Social y Medios de Comunicación, 5, 127-147.
AMORÓS MARTÍ, P. (2006): Construyendo futuro: las personas mayores una fuerza emergente. Madrid: Alianza
BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (Coord.) (2004): Gerontología. Un saber multidisciplinar. Madrid: Universitas y Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (Dir.) (2007): Envejecimiento saludable: aspectos biológicos, psicológicos y sociales. Madrid: Universitas y Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
BAUTISTA, J. M. y SAN JOSÉ, A. I. (2002): Cine y transversalidad. Madrid: FERE.
BEDMAR MORENO, M.; FRESNEDA LÓPEZ, Mª D. y MUÑOZ LÓPEZ, J. (2004): Gerontagogía: Educación en personas mayores. Granada: Universidad de Granada.
BELL, V. y TROXEL, D. (Comp.) (2008): Los mejores amigos en el cuidado de Alzheimer. México: Herder.
BENITO ORTIZ, L. y otros (2005): Situaciones clínicas en malos tratos en niños y ancianos. Barcelona: Ars Medica.
BERMEJO, L. (2004): Gerontología educativa: cómo diseñar proyectos educativos con personas mayores. Madrid: Panamericana.
BERMEJO, L. (2012): Envejecimiento activo, pedagogía gerontológica y buenas prácticas socioeducativas con personas adultas mayores. Educación social. Revista de Intervención Socioeducativa, 51, 27-44.
BISQUERRA, R. (2000): Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
CABALLO, M. B.; CANDIA, F. X.; CARIDE, J. A. y MEIRA, P. A. (1997): 131 Conceptos Clave de Educación Social: Léxico Básico Castelán-Galego. Santiago de Compostela: Servicio de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
CARIDE GÓMEZ. J. A. y TRILLO ALONSO, F. (Dirs.) (2010): Dicionario galego de Pedagoxía. Guías A-Z. Vigo: Xunta de Galicia e Editorial Galaxia.
CASADO, D. y LÓPEZ i CASASNOVAS, G. (2001): Vejez, dependencia y cuidados de larga duración. Situación actual y perspectivas de futuro. Barcelona: Fundación “la Caixa”.
CASARES GARCÍA, P. M. (2001): Ancianos: problemática y propuesta educativa. Madrid: San Pablo.
COLOM, A. J. y ORTE, C. (Coords.) (2001): Gerontología educativa y social. Pedagogía social y personas mayores. Palma de Mallorca: Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
CONSEJO DE UNIVERSIDADES (2010). La formación permanente en las universidades españolas. Comisión de Formación Continua. Recuperado en http://www.mecd.gob.es/dctm/eu2015/2010-formacion-permanente-universida…
CORTINA ORTS. A. y Otros (2006): Una sociedad que envejece: El mundo que viene. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
COUTO GÁLVEZ, R. Mª de y otros (2006): La protección jurídica de los ancianos: procedimiento de incapacitación e instituciones tutelares que los protegen, el internamiento involuntario y su incidencia penal. Madrid: Colex.
CRESPO, M y LÓPEZ MARTÍNEZ, J. (2007): El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Madrid: Pirámide.
CURRÁS, C. e DOSIL, A. (Dirs.) e Outros (1999-2000): Diccionario de Psicoloxía e Educación. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
DE LA TORRE, S. (2000): Estrategias creativas para la educación emocional. Revista Española de Pedagogía, 217, 543-572.
DIOS, M. (2001): Cine para convivir. Santiago de Compostela: Toxosoutos.
DIOS, M. (2005): Educar nos afectos, frear a violencia. Unidade Didáctica. Santiago de Compostela: Seminario Galego de Educación para a Paz. Lúdica 7.
ESCARBAJAL DE HARO, A. (2004): Personas mayores, educación y emancipación: La importancia del trabajo cualitativo. Madrid: Dykinson.
EURYDICE-CEDEFOP (2001). Iniciativas nacionales para promover el aprendizaje a lo largo de la vida en Europa. Madrid: CIDE-MECD.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (Dir.) y Otros (2000): Gerontología social. Madrid: Pirámide.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (Dir.) y Otros (2002): Envejecer con los demás. Madrid: Pirámide.
GALLARDO VÁZQUEZ, P. (2004): Los procesos educativos en las personas mayores. Sevilla: Universidad de Sevilla.
GARCÍA MÍNGUEZ, J. (2004): La educación en personas mayores: Ensayo de nuevos caminos. Madrid: Narcea.
GARCÍA MÍNGUEZ, J. (2005): Programas de educación intergeneracional: Acciones estratégicas. Madrid: Dykinson.
GIRÓ MIRANDA, J. (Coord.) (2004): Envejecimiento y sociedad: una perspectiva pluridisciplinar. Logroño: Servicio de Publicaciones de la Universidad de la Rioja.
GOBIERNO VASCO (2010): Estereotipos asociados a las personas mayores. Red Social por un Plan Integral de Participación de las Personas Mayores en Euskadi. Recuperado en http://www.hartuemanak.org/Modules/Content/News/4/envejecimiento%20acti…
GOLEMAN, D. (1997): Inteligencia emocional. Barcelona: Círculo de Lectores.
GONZALO SANZ, L. M. (2002): Manual de gerontología. Barcelona: Ariel.
GUILLÉN ESTANY, M. (Dir.) y otros (2006): Longevidad y dependencia en España: Consecuencias sociales y económicas. Madrid: Fundación BBVA.
GUILLÓ P. (2004): Comprender el Alzheimer. Profesionales. Valencia: Generalitat Valenciana, Conselleria de Sanitat.
GUTIÉRREZ BENÍTEZ, M. y HERRÁIZ SEGARRA, G. (2007): Escuela de abuelos: Proyecto intergeneracional. Valencia: Tirant lo Blanch.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. (2009): As emocións do enfermo versus coidador cando existe un diagnóstico de Alzheimer. Buscando a saúde emocional. En Mª H. Zapico Barbeito, Rodríguez Rodriguez, X.; Barreiro Pérez, R.; Pena Ledo, Mª C. y Fernández Sanmamed de Santos, A. (Coords.) O alzheimer e outras demencias en Galicia. Unha visión interdisciplinaria. (pp. 217-236). A Coruña: Toxosoutos.
GUTIÉRREZ, Mª C. (2012). La educación emocional en el IV Ciclo de la USC. En D. Álvarez Seoane, A. Alonso Ferreiro e H. M. Rodríguez Cagiao (Eds.). Actas do III Congreso Galego de Investigación en Ciencias da Educación (COGALICE) (pp. 323-327). Santiago de Compostela: Facultade de Ciencias da Educación da Universidade de Santiago de Compostela (USC) e NINO-Centro de Impresión Digital [Actas publicadas en formato CD-ROM co ISBN 978-84-940055-0-3 e o DL C 766-2012].
GUTIÉRREZ, M. C. y GUTIÉRREZ, T. M. (2002): Una población que envejece: Un modelo de formación/actuación para el voluntariado. En C. Rosales López (Coord.), Voluntariado y función docente. Actas del IV Congreso de Innovación Educativa (pp. 375-382). Santiago de Compostela: Tórculo Artes Gráficas S.A.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. y Otros (2006a): La salud emocional en los programas de preparación a la jubilación. Comunicación presentada a las I Xornadas Centro de Día: Xestión e viabilidade. Celebradas en Santiago de Compostela el 3 y 4 de marzo de 2006.
GUTIÉRREZ MOAR, M. C. y Otros (2006b): La salud emocional del mayor. Una necesidad a cubrir por la Pedagogía Gerontológica. Comunicación presentada al I Congreso Internacional de Gerontología: Vivir para Siempre. Celebrado en Lisboa del 23 al 25 de octubre de 2006.
GUTIÉRREZ, Mª C. y Otros (2006c): El cine como instrumento de alfabetización emocional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 229-260.
GUTIÉRREZ, Mª C.; PEREIRA, Mª C. y GUTIÉRREZ, T. Mª (2008): Formación en el Tercer Ciclo a través del cine. Comunicación presentada al I Congreso Galego de Investigadores/as de Terceiro Ciclo en Ciencias da Educación. Celebrado en Santiago de Compostela del 16 al 18 de abril. [Publicación en formato CD].
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2010). Vellez. En J. A. Caride Gómez y F. Trillo Alonso (Dirs.), Dicionario Galego de Pedagoxía. Guías A-Z (pp. 562-564). Vigo: Xunta de Galicia, Editorial Galaxia.
GUTIÉRREZ, Mª C. y TOURIÑÁN, J. M. (2010). La educación de la sensibilidad y de los sentimientos como educación “de” la afectividad. Claves para aproximarse a la educación afectiva “por” las artes. En J. M. Touriñán (Dir.) Artes y educación. Fundamentos de pedagogía mesoaxiológica (pp. 264-309). A Coruña: Netbiblo.
GUTIÉRREZ, Mª C y GUTIÉRREZ, T. Mª. (2011a). Autonomía y responsabilidad en el aprendizaje y la educación afectivo-emocional en el Programa Universitario de Mayores de la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Addenda presentada al XXX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE 11). Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación en el Siglo XXI. Celebrado en Barcelona el 19 y 20 de Octubre de 2011. (Publicación de la Universitat de Barcelona en formato CD-ROM con el ISBN 978-84-96409-68-2).
GUTIÉRREZ, T. Mª y GUTIÉRREZ, Mª C. (2011b). Didáctica Emocional y Bienestar en el IV Ciclo de la USC. Comunicación presentada al XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación (CITE11). Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación. Celebrado en Barcelona el 20 al 22 de Octubre de 2011. (Publicación de la Universitat de Barcelona en formato CD-ROM con el ISBN 978-84-96409-69-9).
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. Y OLVEIRA OLVEIRA, Mª E. (2012). Pedagogía gerontológica, envejecimiento activo y aprendizaje a lo largo de la vida. En C. Geraldes (Dir.) y S. Vieira (Coord.), Livro Actas do XIV Congresso Internacional de Formação para o Trabalho Norte de Portugal/Galiza: “Construir Projectos, Empreender Carreiras”. A Formação, A Orientação e o Empreendedorismo (pp. 625-629). Porto: Instituto do Emprego e Formacao Profissional Delegacao Regional do Norte.
GUTIÉRREZ MOAR, Mª C., SEIJAS ROSENDE, B.; LOSADA VÁZQUEZ C. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2013). Impacto de los programas universitarios de mayores en las actividades de extensión cultural, dinamización y participación social. En En Civera Mollá, C. (Coord.) XIII Encuentro Estatal de Programas Universitarios para Mayores, 2013. Nuevos tiempos, Nuevos retos para los Programas Universitarios para Mayores. (pp. 390-394). Valencia: Servei d’Extensió Universitària. Universitat de València. Publicado en CD Ron con ISBN-13: 978-84-695-7743-1. Recuperado en ww.ugr.es/~aulaperm/Publicaciones/LIBRO%20CONGRESO.pdf
IBORRA MARMOLEJO, I. (Ed.) (2005): Violencia contra personas mayores. Barcelona: Ariel.
IMSERSO (2005): Cuidados a las personas mayores en los hogares españoles. El entorno familiar. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
IMSERSO (2006): Informe. Los mitos y estereotipos asociados a la vejez. INFORME. 46. Recuperado en http://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/s3…;
IMSERSO (2011). Libro Blanco del Envejecimiento Activo. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad, Secretaría General de Política Social y Consumo e Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
LIMÓN MENDIZÁBAL, Mª R. (2001): Datos para una pedagogía gerontológica. Revista de Educación, 324, 341-361.
LIMÓN MENDIZÁBAL, Mª R. y CRESPO CABORNERO, J. A. (2002): Grupo de debate para mayores: guía práctica para animadores. Madrid: Narcea.
LONGWORTH. N. (2003): El aprendizaje a lo largo de la vida. Barcelona: Paidós.
LONGWORTH. N (2005): El aprendizaje a lo largo de la vida en la práctica. Transformar la educación en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
LÓPEZ-BARAJAS ZAYAS, E. y MONTOYA SÁEZ, J. M. (Coords.) (2003): Educación y personas mayores: una sociedad para todas las edades. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
LORENZO VICENTE, J. A.; RODRÍGUEZ MARTINEZ, A. y GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. (2011): Educación y calidad de vida. Los programas universitarios para mayores en España. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, 29-50.
MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, T. (2011): Guía de atención gerontológica centrada en la persona. Guía para la intervención profesional en los centros y servicios de atención a personas mayores en situación de fragilidad o dependencia. Vitoria-Gasteiz-Donostia-San Sebastián: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado en http://www.ceafa.es/plan-estrategico/informacion/publicaciones/manual--…
MARTÍNEZ ROGET, F. (2002): Demografía gerontológica. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2000a): Gerontología social. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2000b): Cuidador@s de Ancian@s. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2000c): Auxiliares de Enfermería Geriátrica y Gerontológica. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2002a): Longevidad y salud: IV Ciclo Universitario. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Ed.) y Otros (2002b): Intervención gerontológica. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Coord.) (2003): Gerontología Gallega en cifras. A Coruña: Deputación Provincial de A Coruña.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Coord.) (2004a): Servicio de ayuda a domicilio. Santiago de Compostela: Sega Ediciones.
MAYÁN SANTOS, J. M. (Coord.) (2004b): Servicio gerontológico de ayuda a domicilio. Santiago de Compostela: Gráficas Garabal.
MAYÁN SANTOS, J. M. y Otros (2005): Enfermería en cuidados sociosanitarios. Valencia: DAE.
MAYÁN SANTOS, J. M. y FERNÁNDEZ PRIETO, M. (2008): Mente activa. Madrid: Pirámide.
MILLÁN CALENTI, J. C. (2006): Principios de geriatría y gerontología. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES (2000): Plan Gerontológico. Madrid: Imserso, Ministerio de Asuntos Sociales.
MUÑÓZ TORTOSA, J. (2002): Psicología del envejecimiento. Madrid: Pirámide.
OLVEIRA OLVEIRA, M. E.; GUTIÉRREZ MOAR, M. C.; MAYÁN SANTOS, J. M. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2002): Educación y mayores: El IV Ciclo universitario en la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Comunicación presentada al VII Congreso de “Cultura Europea”. Celebrado en la Universidad de Navarra. Pamplona del 23-26 de Octubre de 2002.
ORTE, C. (Coord.) (2006): El aprendizaje a lo largo de toda la vida: los programas universitarios de mayores. Madrid: Dykinson.
ORTE, C. y GAMBÚS, M. (2004): Los Programas Universitarios para Mayores en la Construcción del Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Palma de Mallorca: Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
ORTE, C. y MARCH CERDÁ, M. X. (2007): Envejecimiento, educación y calidad de vida: la construcción de una gerontología educativa. Revista Española de Pedagogía, 237, 257-274.
PERAITA ADRADOS, H. y Otros (Coord.) (2006): Envejecimiento y enfermedad de Alzheimer. Aspectos psicológicos, neurológicos y legales. Madrid: Trotta.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2005a): Cine y Educación Social. Revista de Educación. Número extraordinario. Educación no formal, 338, 207-230.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2005b): Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. Barcelona: PPU.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. (2007): Mesa Redonda-Cine-Fórum: Achegas desde o cine á educación social para a comprensión e a sensibilización cara aos esquecidos. Actas da 2ª Escola de Primaveira: “Educación Social e Servizos Sociais” (pp. 99-120). Santiago de Compostela: Editorial Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia (CEESG) [Publicación en formato libro e CD].
PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. y VALERO IGLESIAS, L. F. (2006) El cine, una propuesta de intervención pedagógica para educar las emociones. En J. M. Asensio; J García Carrasco; L. Núñez Cubero y J. Larrosa (Coords.), La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana (pp. 1-13). Barcelona: Ariel. (Libro ISBN 13: 978-84-344-2664-1) CD ROM (ISBN 10: 84-344-2664-1).
PEREIRA, Mª C. y MARÍN, Mª V. (2001): Respuestas docentes sobre el cine como propuesta pedagógica. Análisis de la situación en educación secundaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, Vol. 13, 233-255.
PÉREZ CANO, V.; MALAGÓN BERNAL, J. L. y AMADOR MUÑOZ, L. (Dirs.) (2006): Vejez, autonomía o dependencia, pero con calidad de vida. Madrid: Dykinson.
PÉREZ MELERO, A. (2000): Guía de cuidados de personas mayores. Madrid: Síntesis.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004a): Calidad de vida en personas mayores. Madrid: Dykinson.
PÉREZ SERRANO, G. (Coord.) (2004b): ¿Cómo intervenir en personas mayores? Madrid: Dykinson.
PÉREZ SERRANO, G. (2011): Buenas prácticas en las universidades para adultos. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, 207-226.
PINAZO, S. y SÁNCHEZ MARTÍNEZ, M. (2005): Gerontología: Actualización, innovación y propuestas. Madrid: Pearson.
PRATS, LL. (2005): Cine para educar. Barcelona: Belacqua.
PUGA, D. (2004): Dependencia y necesidades asistenciales de los mayores en España, una previsión a 2010. Madrid: Fundación Pfizer.
RODRIGUEZ MARTINEZ, A (2011): Los Programas Universitarios para Personas Mayores: Objetivos y diseño curricular. En C. BRU RONDA (Coord.): Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional en los programas universitarios para mayores. 43-60. D.L.: MU 759-2011. Alicante, AEPUM.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A., OLVEIRA OLVEIRA, E., MAYÁN SANTOS, J. M. y GUTIÉRREZ MOAR, M. C. (2006): Intervención Pedagógica en Gerontología. Comunicación presentada al I Congreso Internacional de Gerontología: Vivir para Siempre. Celebrado en Lisboa del 23 al 25 de octubre de 2006.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A., MAYÁN SANTOS, J. M. y GUTIÉRREZ MOAR, M. C., (2010): Intervención Pedagógica en Gerontología. En A. Cabedo Más (Ed.) La educación permanente: La universidad y las personas mayores. (pp. 231-262) Castellón: Publicacións de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacións.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A.; GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. Y SEIJAS ROSENDE, B. (2012). Envejecimiento activo, aprendizaje a lo largo de la vida y buenas prácticas en los Programas Universitarios para las Personas Mayores. En G. Pérez Serrano, Envejecimiento Activo y Solidaridad Intergeneracional: Claves para un envejecimiento activo (pp. 1-14). Madrid: UNED.
ROLF, A. (2004): Pedagogía de la formación de adultos. Montevideo: Cinterfort.
ROMERO BRAVO, M. J. y ORANTES FERNÁNDEZ, R. (2010): Estimulación cognitiva en la enfermedad de Alzheimer. Casos prácticos. Jaén: Formación Alcalá.
ROSNAY, J., SERVAN-SCHEIBER, J. L., CLOSETS, F. y SIMONNET, D. (2006): Una vida extra. La longevidad: un privilegio individual, una bomba colectiva. Barcelona: Anagrama.
RUBIO HERRERA, R. y otros (Dirs.) (Comp.) (2006): Temas de gerontología. V, Nuevas perspectivas de intervención en mayores. Granada: Grupo Editorial Universitario.
SÁEZ, J. (2002): Pedagogía social y programas intergeneracionales: educación de personas mayores. Archidona (Málaga): Aljibe.
SÁEZ, J. (Coord.) (2003): Educación y aprendizaje en las personas mayores. Madrid: Dykinson.
SÁNCHEZ, M. (Dir.) (2007): Programas Intergeneracionales. Hacia una sociedad para todas las edades. Barcelona: Fundación “la Caixa”.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, T. (Coord.) (2005): Maltrato de género, infantil y de ancianos. Salamanca: Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia.
SANTOS FRANCO, J. (Ed.) y otros (2001): Manual de formación para gerocultores. Madrid: Síntesis.
SEIJAS ROSENDE, B., GUTIÉRREZ MOAR, Mª C. y RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, A. (2013): Adaptación del Programa de Mayores “IV Ciclo Universitario” de la Universidad de Santiago de Compostela (USC) al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). En Civera Mollá, C. (Coord.) XIII Encuentro Estatal de Programas Universitarios para Mayores, 2013. Nuevos tiempos, Nuevos retos para los Programas Universitarios para Mayores. (pp. 155-167). Valencia: Servei d’Extensió Universitària. Universitat de València. Publicado en CD Ron con ISBN-13: 978-84-695-7743-1. Recuperado en www.ugr.es/~aulaperm/Publicaciones/LIBRO%20CONGRESO.pdf‎
TOBÍO, C. y Otros (2010): El cuidado de las personas. Un reto para el siglo XXI. Barcelona: Fundación La Caixa.
TONUCCI, F. (2009): Con ojos de abuelo. Barcelona: Grao.
TRIADÓ, C. y VILLAR, F. (Coords.). (2006). Psicología de la vejez. Madrid: Alianza Editorial.
TRINIDAD REQUENA, A. (2005): La realidad económica y social de las personas mayores: los jubilados tradicionales y los nuevos jubilados. Madrid: Instituto de Estudios Económicos.
VALLÉS, A. y VALLÉS, C. (2000): Inteligencia emocional: Aplicaciones educativas. Madrid: EOS.
VARIOS (2001): Familia, juventud y nuestros mayores: La actitud proactiva. A Coruña: Fundación Caixa Galicia.
VARIOS (2005): Enseñar a ver, aprender a ser. Nuevas experiencias de educación para la salud a través del cine. Zaragoza: Gobierno de Aragón, Artes Gráficas Doble Color.
XUNTA DE GALICIA (2002): Guía de Equipamentos para maiores. Santiago de Compostela: Consellería de Sanidade e Servizos Sociais, Dirección Xeral de Servizos Sociais.
XUNTA DE GALICIA (2010): Plan Galego das Persoas Maiores 2010-2013. Plan Actuación Social Galicia. Horizonte 2015. Documento de Internet baixado da Páxina web da Xunta de Galicia: Consellería de Traballo e Benestar http://benestar.xunta.es/web/portal/portada-maiores
YANGUAS LEZAUN, J. J. (2006): Análisis de la calidad de vida relacionada con la salud en la vejez desde una perspectiva multidimensional. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
ZAPICO BARBEITO, Mª H., RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, X.; BARREIRO PÉREZ, R.; PENA LEDO, Mª C. y FERNÁNDEZ SANMAMED de SANTOS, A. (Coords.) O alzheimer e outras demencias en Galicia. Unha visión interdisciplinaria. A Coruña: Toxosoutos.
4.1.Coñecementos e habiblides xerais
• Capacidade de traballo individual, e en equipo, a través do plantexamento de problemas a resolver.
• Responsabilidade e planificación.
• Facilidade para realizar exposicións orais e escritas.
• Adquisición de hábitos intelectuais para realizar reflexión críticas sobre a realidade educativa do maior.
4.2. Coñecementos e habiblides específicas
• Adquisición do sistema conceptual da materia.
• Utilización da linguaxe específica da disciplina.
• Asunción e defensa dos enfoques educativos na atención xerontolóxica integral.
• Coñecemento da relevancia da disciplina Pedagoxía Xerontolóxica por avance do coñecemento científico do ámbito da educación.
• Elaboración de procesos de intervención pedagóxica para a poboación maior.
• Visión de conxunto, relacionando o aprendido con outras materias da titulación.
• Tomar decisións técnicas no proceso educativo do maior.
4.3. Valores e actitudes particulares
• Capacidade crítica e autocrítica.
• Capacidade para aprender.
• Capacidade de innovación, análise e síntese.
• Capacidade de organización e planificación.
• Capacidade para adaptarse a distintas situacións na atención do maior.
• Capacidade de aplicar a teoría á práctica ou intervención pedagóxica.
• Habilidade para comunicar e traballar con expertos doutras áreas da realidade na ateción ao maior.
• Habilidade para traballar de forma autónoma e en equipos interdisciplinares ou multiporfesionais.
• Sensibilidade e empatía cara as situacións dos maiores.
• Creatividade a hora de deseñar programas e proxectos de atención ao maior desde o ámbito educativo.
• Compromiso ético.
Plan de estudos e Materia en extinción, sen docencia, pero con dereito a avaliación coa realización dun exame-proba
O último curso con docencia foi o ano académico 2020-2021
Se algún alumnado ten que realizar o exame-proba deberá contactar coa docente da materia para indicarlle a bibliografía oportuna e os materiais necesarios para afrontar a proba
En correspondencia cos obxectivos, os contidos a avaliación dos estudantes estará baseada na realización dunha proba que deberá facilitar la identificación do nivel de logro dos obxectivos relacionados coa parte teórica do programa. Esta proba terá un valor do 100% 10 puntos
Traballo autónomo do alumnado referido ao contido teórico da materia
Titorías
Exame
Estudio dos documentos entregados (materiais) e da bibliografía básica.
Consulta da bibliografía complementaria recomendada ou outras fontes.
Estudo regular da materia.
Ademais do material entregado pode ser empregado todo tipo de recursos bibliográficos e páxinas web específicas para desenvolver contidos do temario da materia. Algúns exemplos poden ser:
*OUTRAS FONTES DOCUMENTAIS
Bases de datos:
- Anaya (Servicio de Documentación do Grupo Anaya)
- ISOC (Producción Española en CC Sociales e Humanas desde 1975).
- LEDA (Legislación educativa del Estado y de las CCAA desde 1970)
- ISBN: LIBROS ESPAÑOLES EN VENTA (Libros editados en España desde 1972).
- DÉDALO (Libros, revistas y documentos del MEC)
Ficheiros Bibliográficos:
- DOCE (Fichero del Área Educativa).
Páxinas web:
http://www.ateiamerica.com (Páxina web da Asociación de Televisión Educativa Iberoamericana-ATEI).
http://www.inteligencia-emocional.org
http://www.educaweb.com
http:// www.fegamp.es (Federación Galega de Municipios e Provincias).
http://www.cidadedacultura.es
http://www.usc.es (Universidade de Santiago).
http://www.sergas.es (Servizo Galego de Saúde).
http://www.dicoruna.es (Diputación de A Coruña).
http://www.santiagodecompostela.org (Concello de Santiago de Compostela).
http://www.cruzroja.es (Cruz Vermella Española).
http://www.usc.es/coies/4ciclo.htm (Cuarto Ciclo da USC).
http://www.usc.es/jmmay/iv_ciclo.htm (Cuarto Ciclo da USC).
http://www.universia.es (Portal de Universidades do Banco Santander).
http://www.xunta.es/dog (Diario Oficial de Galicia). http://www.boe.es (Boletín Oficial del Estado).
http://www.seg.social/imseso (IMSERSO).
http://www.ine.es (Instituto Nacional de Estadística).
http://www.usc.es/xeronto (Páxina do POP en Xerontoloxía).
http://www.usc.es/medodo (Páxina da Facultade de Mediciña da USC).
http://www.usc.es/enfermeria_stgo (Páxina da Escola Universitaria de Enfermería de Santiago).
http://www.todoancianos.com
http://www.ine.es (Instituto Nacional de Estadística)
http://www.iga.es/xunta.es (Instituto Galego de Estatística)
http://www.who.int/es/ (Página de la World Health Organization = OMS Organización Mundial da Saúde).
http://www.saludalia.com (Portal de Saúde, Enfermidades e Consellos Médicos).
http://www.portalgeriatrico.net
http://www.segg.es (Sociedad Española de Geriatría y Gerontología).
http://www.buenasalud.com
http://www.elmundosalud.com
http://www.diariosalud.com
http://www.intermedica.com
http://www.salud.bayer.es
http://www.tcc117.org
http://www.infomed.es
http://www.psicoter.es http://www.geriayuda.com (Geriayusa S.L. Consultoría de Calidade de Servizos Xeroasistenciais).
http://www.boticariosiglo21.com (Revista de Farmacia e saúde).
http://www.edad-vida.org (Observatorio Edad & Vida: Amplia seleción de contidos sobre o fenómeno do avellentamento da poboación e as súas implicacións económicas e sociais).
Guías:
- Pérez Melero, A. (Ed.) (2000): Guía de cuidados de personas mayores. Madrid: Editorial Síntesis.
- Montoiro, I. (1994): La persona mayor. Guía aplicada de evaluación psicológica. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
Informes:
- Servicio Galego de Saúde (1992): Primeiro Informe sobre os Recursos Sanitarios Galegos. Santiago de Compostela: Autor.
- Xunta de Galicia (1999): Programa de Atención Sociosanitaria. Plan Estratéxico. Santiago de Compostela: Autor.
- Fundación Encuentro (2002): Informe España 2002: Una interpretación social de la realidad. Madrid: CECS.
- Fundación La Caixa (2004): Anuario Social de España 2004. Barcelona: Autor.
Revistas electrónicas:
http://www.psiquiatria.comhttp://www.PsicoPrisma.net
http://www.reme.uji.es (Revista Electrónica de Motivación y Emoción).
http://www.sendasenior.com (La revista de los senior)
- Anales de Medicina Geriátrica
- Geriatrianet
- Gerokomos
- Revista de Psicogeriatría
- Revista Española de Geriatría y Gerontología
- Revista Multidisciplinar de Gerontología
Revistas Especializadas:
- Aula de Innovación Educativa
- Revista de Pedagogía Social
- Revista Bordón
- Revista Española de Pedagogía
- Revista Galega do Ensino
- Revista Galega de Educación
- Revista de Innovación Educativa
- Revista de Teoría de la Educación
- Educación y Sociedad
- Documentación Social
- Cuadernos de Pedagogía
- Revista Española de Geriatría y Gerontología
- Revista de Motivación y Emoción
- Revista de Gerontología
- Revista de Intervención Psicosocial
- Revista de Clínica y Salud
- Revista Cadernos de Atención Primaria
- Rol de Enfermería
- Revista de Enfermería Facultativa (Revista dos Profesionais Colexiados de Enfermería).
- Revista El boticario del siglo XXI (Revista de Farmacia e Saúde).
- Revista Gerokomos
- Revista Gerontologica
OUTRAS RECOMENDACIONES
- A necesidade de que o alumnado empregue necesariamente o correo electrónico da USC (@rai.usc.é) na súa comunicación co profesorado.
- A necesidade de atender ás normas dictadas na instrución núm. 1/2017, da Secretaría Xeral da USC, sobre dispénsaa da asistencia a clase en determinadas circunstancias.
- Respecto á normativa de protección de datos https://www.usc.gal/gl/normativa/protecciondatos/index.html
María Del Carmen Gutierrez Moar
- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Teoría e Historia da Educación
- Teléfono
- 881813887
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor