Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 76.5 Horas de Titorías: 4.5 Clase Expositiva: 13.5 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións, Dereito Público Especial e da Empresa
Áreas: Área externa M.U en Avogacía, Dereito Penal, Dereito Procesual
Centro Facultade de Dereito
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
A formación nesta materia ten por obxecto que o/a alumno/a adquira os coñecementos, habilidades, destrezas e actitudes necesarias para desenvolverse con soltura nos ámbitos profesionais do Dereito penal e do Proceso penal, que lle permitan desenvolver as principais actuacións profesionais de asesoramento e defensa xurídica propias desta orde xurisdicional e manexarse nos seus procedementos e metodoloxías.
O/a estudante deberá adquirir os seguintes coñecementos, habilidades e actitudes:
a) Determinar o procedemento a seguir en función do feito e as persoas que se van a axuizar, así como o Xulgado ou Tribunal competente para investigar os diferentes tipos de delitos.
b) Obter unha visión xeral do asunto e procedemento, que permita prever os seus trámites e prazos, co fin de poder planificar, desde o inicio, a actividade da defensa que se teña que levar a cabo para lograr o resultado pretendido en relación aos intereses do cliente.
c) Coñecer as diferenzas na tramitación e as súas peculiaridades, dos distintos procedementos máis habituais .
d) Distinguir e saber redactar denuncias e querelas.
e) Diferenciar e manexar as distintas funcións do Avogado no proceso penal, en función da posición procesual que ostente o seu cliente.
f) Coñecer o ámbito de actuación do Letrado na asistencia xurídica ao detido na sede policial e xudicial e actuar con dilixencia na devandita asistencia garantindo o respecto dos seus dereitos.
g) Distinguir as distintas clases de medidas cautelares, o seu alcance e, en particular, os supostos de aplicación da prisión provisional e os trámites para acordala.
h) Coñecer e saber solicitar correctamente as dilixencias de investigación que se poden levar a cabo na fase inicial do proceso, apreciar a concorrencia dos requisitos de legalidade e validez en cada un dos medios de investigación e ser capaces de facer valer ou contradicir, segundo o caso, a eficacia probatoria das devanditas dilixencias.
i) Coñecer as particularidades xurídica dos tipos delitivos con maior incidencia práctica.
j) Considerar e, no seu caso, aplicar as circunstancias modificábeis da responsabilidade criminal e da participación no delito, e determinar e aplicar correctamente a pena a impoñer.
k) Saber redactar os escritos de cualificación provisional, levar a cabo a proposición da proba necesaria, e coñecer e saber formular as cuestións de pronunciamento previo.
l) Coñecer as incidencias anteriores ao acto de xuízo que se poden expor.
m) Valorar e aprender as técnicas de negociación, en particular o acudir á mediación penal, para conseguir unha sentenza de conformidade nas mellores condicións para o acusado, ou ben un sobresemento ou sentenza absolutoria.
n) Preparar as vistas, incidindo no exame dos requisitos legais e alegacións máis frecuentes que leven aparellados vicios de nulidade.
o) Aplicar as técnicas de expresión oral argumentando con claridade, precisión e corrección xurídica.
p) Coñecer e aplicar as técnicas de interrogatorio ao acusado, testemuñas e peritos.
o) Dominar a técnica do informe final nos distintos procesos.
r) Coñecer os distintos tipos de recursos que se poden expor contra as resolucións procesuais e saber redactar os máis habituais.
s) Distinguir as diferentes modalidades de execución das sentenzas en función do tipo de pena imposta.
Parte I: CUESTIÓNS XERAIS DO PROCEDEMENTO: PRINCIPIOS. COMPETENCIA. TIPOS DE PROCESOS.
CONTIDOS:
1. Os principios do proceso e do procedemento penal: Dualidade de posicións, Contradición, Igualdade, Acusatorio, Legalidade e Oportunidade, Proporcionalidade, Presunción de inocencia e "non bis in idem". Oralidade, Inmediación, Publicidade, Concentración. Outros principios.
2. Competencia obxectiva, territorial e funcional dos Xulgados e Tribunais da orde xurisdicional penal. Delitos conexos. Especial referencia á competencia dos Xulgados de Violencia sobre a Muller, dos Xulgados de Vixilancia Penitenciaria e dos tribunais militares especiais. Abstención e recusación de xuíces e maxistrados.
3. Tipos de procesos: Procedemento por delitos leves. Proceso por aceptación de decreto. Procedemento abreviado. Procedemento ordinario por delitos graves. Proceso ante o Tribunal do Xurado. Xuízos rápidos. Procedemento para determinar a responsabilidade penal do menor. Proceso civil acumulado ao penal. Proceso para o decomiso. Especialidades en materia de violencia de xénero, inxurias e calumnias, deputados e senadores, etc.
4. Cómputo de prazos e termos.
5. Actos procesuais de comunicación: Notificacións, citacións, requirimentos e emprazamentos; Mandamentos e oficios. Procedemento de comunicación. Actos de auxilio xudicial.
6. A Mediación no ámbito do procedemento penal.
OBXECTIVOS:
Coñecementos
- Principios inspiradores do proceso penal e a súa transcendencia.
- Peculiaridades de cada tipo de proceso e, en especial, as propias da xurisdición penal do menor e en materia de violencia de xénero.
- Os principais actos procesuais de comunicación e auxilio.
Habilidades:
- Determinar o procedemento para seguir en función do feito que se vai a axuizar.
- Determinar o órgano xurisdicional competente para cada unha das diferentes fases procesuais.
- Ser capaz de conseguir unha visión xeral do asunto e do procedemento, que permita prever os trámites e prazos deste, así como cales haberán de ser as actuacións que no interese do seu cliente debe realizar o letrado/a, ou ben comprobar que se practiquen de oficio ou por instancia doutra parte, para lograr o resultado pretendido polo seu cliente.
- Ser capaz de planificar a actividade da defensa que se teña que levar a cabo.
- Informar o cliente de onde, cando e como haberá de seguirse cada fase do procedemento en que el deba intervir.
Actitudes:
- Realizar unha planificación xeral da intervención letrada no procedemento no que se vai intervir.
- Informar o cliente sobre os trámites, prazos e consecuencias do devandito procedemento.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos de determinación do procedemento que se debe seguir.
- Elaboración por parte do alumnado de esquemas das principais fases de cada procedemento, con indicación do órgano xurisdicional ante o cal deba tramitarse cada unha delas.
Parte II: INICIACIÓN DO PROCESO.
CONTIDOS:
1. O feito delituoso.
2. Formas de iniciar o procedemento: Denuncia. Querela. Parte de asistencia facultativa. Atestado policial. Testemuño das actuacións.
3. Dilixencias de investigación da Fiscalía.
4. As denominadas dilixencias indeterminadas.
5. As cuestións prexudiciais.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- As distintas formas de iniciación das actuacións penais, distinguindo as vías e conveniencia de cada unha delas.
- As cuestións prexudiciais que se poidan formular.
Habilidades:
- Distinguir entre a denuncia e a querela.
- Saber elaborar escritos de denuncia e de querela.
- Manexar as distintas posicións do avogado/a no proceso penal.
Actitudes:
- Tomar conciencia de cales son os feitos relevantes para as pretensións do cliente no procedemento.
- Tomar conciencia de cales son as dilixencias de investigación necesarias para a adecuada defensa dos intereses do cliente no procedemento.
TAREFAS:
- Redacción e seguimento da tramitación de denuncias e querelas sobre a base de casos prácticos, fixándose na claridade e sinxeleza da exposición dos feitos e argumentos xurídicos.
- Entregar un atestado para apreciar as incidencias máis relevantes.
- Realización de casos prácticos nos que se valoren, entre outras cuestións, a necesidade de reserva de accións civís e se intente identificar os feitos relevantes para preservar o interese do cliente no proceso.
Parte III: A DETENCIÓN DA PERSOA SOSPEITOSA.
CONTIDOS:
1. Supostos en que procede. Dereitos do detido. Dilixencias no centro de detención: toma de pegadas, identificación do detido, lectura dos dereitos. A declaración no centro de detención.
2. O procedemento de "habeas corpus".
3. Intervención do/a avogado/a na declaración policial e xudicial. O avogado da quenda de oficio.
4. A audiencia do artigo 505 da LACrim.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Dereitos e obrigacións do/a avogado/a na súa intervención na asistencia ao detido.
- Sentido e alcance do procedemento de "habeas corpus".
Habilidades:
- Actuar con dilixencia na asistencia letrada ao detido, garantindo o respecto dos seus dereitos.
- Procurar que as dilixencias de investigación efectuadas na fase inicial do procedemento se realicen respectando a legalidade e reflectindo cantos feitos ou circunstancias interesen á defensa do cliente.
Actitudes:
- Comprender o alcance posterior que ten a asistencia ao detido.
- Procurarlle ao cliente a máxima información sobre os feitos que se lle imputan e sobre a súa situación.
TAREFAS:
- Acudir a comisarías e outros centros e institucións onde se realizan as asistencias ao detido.
- Realizar casos prácticos nos que o/a alumno/a aprecie cando procede o "habeas corpus".
- Acompañar a un avogado de garda ao centro de detención ou ao xulgado.
Parte IV: MEDIDAS CAUTELARES.
CONTIDOS:
1. Peza de situación persoal.
2. Medidas cautelares persoais e medidas de protección, especial referencia á prisión preventiva, á fianza na liberdade provisional e á medida de afastamento.
3. Peza de responsabilidade civil e de responsabilidade civil de terceiros.
4. Medidas cautelares reais, especial referencia á fianza e ao embargo.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Distinguir as distintas medidas cautelares e o seu alcance.
- Distinguir as distintas medidas de protección e de aseguramento e o seu alcance.
- Supostos de aplicación da prisión provisional e os trámites para acordala.
Habilidades:
- Manexar adecuadamente as distintas medidas cautelares do proceso penal, sabendo como solicitar e opoñerse a cada unha delas.
- Solicitar a adopción, levantamento ou modificación de medidas cautelares e de protección.
Actitudes:
- Formular a solicitude ou oposición á adopción das medidas cautelares.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos nos que se solicite a adopción, levantamento e a modificación de medidas cautelares.
Parte V: TIPOS PENAIS DE ESPECIAL RELEVANCIA.
CONTIDOS:
1. A responsabilidade penal das persoas xurídicas.
2. Delitos contra as persoas. En especial: a) Homicidio; b) Lesións; c) Delitos contra a liberdade; d) Delitos contra a liberdade e indemnidade sexual; e) Delitos de violencia sobre a muller e no ámbito doméstico.
3. Delincuencia patrimonial e socioeconómica. En especial, a) Furtos e roubos; c) Estafas; d) Frustración da execución; e) Insolvencias punibles; f) Delitos societarios; g) Receptación e branqueo de capitais.
4. As falsedades.
5. Delitos contra a seguridade colectiva; en especial, contra a seguridade viaria e a saúde pública.
6. Outros delitos; en especial, contra os dereitos dos traballadores, contra a ordenación do territorio, ambientais, contra a Administración Pública, contra a Administración de Xustiza, contra a orde pública, etc.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer os tipos delituoso s de execución máis frecuentes; en especial, o ben xurídico protexido e os elementos do tipo.
- Coñecer os supostos máis habituais de concurso delituoso e as particularidades dalgúns delitos en caso de coparticipación.
Habilidades:
- Ser capaz de encadrar uns feitos nun tipo delituoso determinado, destacando os feitos que se constitúan e os elementos do tipo.
Actitudes:
- Tipificar calquera feito que constitúa un ilícito penal.
TAREFAS:
- Análise sistemática dos tipos delituosos máis relevantes.
Parte VI: FASE DE INSTRUCIÓN.
CONTIDOS:
1. Finalidade desta fase.
2. Constitución das partes. Especialidades: Persoa xurídica penalmente responsable. Acusación popular. Actor civil. Responsable civil directo e subsidiario.
3. A duración da instrución.
4. A declaración de segredo da instrución.
5. A defensa técnica e a autodefensa.
6. Ausencia do imputado: Requisitorias. Extradición activa. Declaración de rebeldía.
7. Cooperación xudicial internacional.
8. Recursos contra resolucións do xuíz instrutor: reforma, apelación e queixa.
9. Recursos contra resolucións do letrado da administración de xustiza.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Especialidades da fase de instrución.
- Recursos que caben contra as actuacións do xuíz instrutor.
- Presupostos e requisitos legais da declaración do segredo da instrución.
- Coñecer o alcance da actuación do Ministerio Fiscal no proceso penal.
Habilidades:
- Formular correctamente os recursos pertinentes contra as resolucións dos xuíces de instrución.
Actitudes:
- Ter sempre presentes a posición e vías de intervención das partes no proceso.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos sobre o emprego dos recursos na fase de instrución (reforma, apelación e queixa).
Parte VII: MEDIOS DE INVESTIGACIÓN E A SÚA VALIDEZ.
CONTIDOS:
1. Medios de investigación: Reconstrución dos feitos. Careos. Recoñecementos en roda. Cuestións prácticas acerca do chamado "corpo do delito". Declaracións das testemuñas. Recoñecementos periciais. Entrada e rexistro no domicilio. Rexistro de libros e documentos. A intervención das comunicacións persoais: apertura de correspondencia escrita e telegráfica; intervención das liñas telefónicas; e colocación dos aparellos de escoita, gravación ou transmisión do son. Outros actos de investigación.
2. A proba anticipada e a proba preconstituída.
3. A testemuña protexida.
4. Conservación dos efectos e dos instrumentos dos delitos.
5. A formación de pezas separadas no Procedemento abreviado.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Identificar os medios de investigación existentes no proceso penal.
- Coñecer os límites de determinados medios de investigación respecto dos dereitos fundamentais do individuo.
Habilidades:
- Solicitar correctamente a práctica de cada un dos medios de investigación.
- Ser capaz de facer valer ou contradicir, segundo o caso, a eficacia probatoria das dilixencias de investigación.
Actitudes:
- Valorar a transcendencia das dilixencias de investigación para a pretensión do cliente.
- Implicar ao cliente na obtención de proba no proceso penal.
- Apreciar a concorrencia dos requisitos de legalidade e validez en cada un dos medios de investigación practicados.
- Examinar a instrución e considerar a práctica de novas dilixencias.
- Ler as actas de declaración antes de asinalas facendo constar as correccións e discrepancias.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos relativos aos medios de investigación.
- Simular un recoñecemento en roda, unha declaración testemuñal, un interrogatorio de parte, etc.
- Examinar distintos informes médico-forenses e valorar a súa transcendencia.
- Preparar unha listaxe de medios de proba imprescindibles para os casos máis habituais.
- Realización de escritos de práctica de proba anticipada.
Parte VIII: TRÁMITES PROCEDIMENTAIS DA FASE DE INSTRUCIÓN.
CONTIDOS:
1. O procedemento ordinario: Auto de transformación en sumario. Auto de procesamento. Indagatorias. O sobresemento e arquivo.
2. Especialidades do procedemento abreviado: O auto de transformación das dilixencias previas en procedemento abreviado.
3. Particularidades da fase de instrución nos xuízos rápidos.
4. Posturas procesuais das partes. Recursos.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Trámites que pode seguir o procedemento ao longo do seu curso.
- Posturas procesuais das partes no procedemento e a súa actuación na práctica, así como o uso dos distintos recursos.
Habilidades:
- Saber solicitar a transformación do procedemento, ou o seu sobresemento ou arquivo, de ser o caso.
- Saber recorrer contra a resolución que en tal sentido dite o xuíz instrutor, cando non aproveite aos intereses do noso cliente no procedemento.
Actitudes:
- Valorar a transcendencia desta fase do procedemento e as posibilidades de evitarlle o xuízo ao noso cliente, no caso de que teña a condición de investigado ou procesado.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos nos que os alumnos poidan analizar distintos autos e resolucións xudiciais.
- Realización de casos prácticos nos que se analicen as posibilidades de transformación dun procedemento noutro, dependendo das distintas circunstancias procesuais.
Parte IX: CRITERIOS PARA A CUALIFICACIÓN DO DELITO E A APLICACIÓN DAS CIRCUNSTANCIAS MODIFICATIVAS. PENAS: TIPOS E GRADACIÓN. MEDIDAS DE SEGURIDADE.
CONTIDOS:
1. Cualificación delituosa: cualificacións homoxéneas e alternativas; delito continuado e concursos delituosos.
2. A concorrencia de circunstancias modificábeis da responsabilidade penal: eximentes, atenuantes e agravantes. Erro.
3. Penas: tipos, gradación, cálculo, criterios para a individualización.
4. As medidas de seguridade.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as particularidades da cualificación de calquera feito punible: tipificación, autoría, consumación, circunstancias modificábeis e pena.
- Concorrencia de penas: alternancia ou simultaneidade.
- Cálculo da pena: tipos agravados e atenuados; incidencia da concorrencia de circunstancias modificábeis.
Habilidades:
- Saber cualificar calquera ilícito penal.
Actitudes:
- Cualificación de calquera ilícito penal en función das circunstancias concorrentes na súa execución.
TAREFAS:
- Resolución de supostos de concursos delituosos.
- Formulación de supostos de feito, para a determinación da pena aplicable a cada un deles, en función das diferentes modalidades de participación e consumación; a concorrencia de circunstancias modificábeis.
Parte X: A FASE INTERMEDIA NO PROCEDEMENTO ORDINARIO E NO ABREVIADO.
CONTIDOS:
1. Escrito de acusación. Dilixencias complementarias de investigación.
2. Auto de apertura do xuízo oral. Posibilidade de recurso.
3. Escrito de defensa. Proposición de proba: forma.
4. Auto de pertinencia de probas e Decreto de sinalamento de xuizo.
5. Posibilidade de propoñer proba ata a data do xuízo.
6. Sobresemento libre e provisional.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer cando procede efectuar as dilixencias complementarias de investigación.
- Coñecer a forma e o momento da proposición de proba.
Habilidades:
- Saber elaborar con fluidez escritos de acusación e defensa.
- Calcular as penas.
- Saber realizar a cualificación provisional (fundamental sobre todo no caso das acusacións).
- Discernir a proba que en cada caso resulta necesario propoñer para a súa práctica anticipada ou no acto do xuízo e saber como propoñela.
- Saber formular as cuestións de pronunciamento previo.
Actitudes:
- Valorar que feitos e circunstancias da investigación resultan fundamentais para determinar a existencia dun feito delituoso, o grao de participación e as circunstancias modificábeis concorrentes.
TAREFAS:
- Empregar esc ritos de acusación para calcular as penas correspondentes.
- Completar escritos de acusación que só conteñan a fixación de feitos.
- Redactar escritos de acusación e defensa.
Parte XI: INCIDENCIAS ANTERIORES Á CELEBRACIÓN DO XUÍZO ORAL.
CONTIDOS:
1. A conformidade: Previa ao acto do xuízo. Co escrito de acusación. Con modificación do escrito de acusación. A vinculación do xuíz aos termos da conformidade. Sentenza de conformidade.
2. Os artigos de previo pronunciamento no xuízo ordinario: Declinatoria de xurisdición. Cousa xulgada. Prescrición do delito. Amnistía ou indulto. Falta de autorización administrativa para procesar.
3. Cuestións previas no procedemento abreviado: Impugnación de proba. Proposición de novas probas. Artigos de previo pronunciamento. Vulneración de dereitos fundamentais.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Análise das incidencias anteriores ao acto do xuízo, valorando a necesidade de negociar co Ministerio Fiscal para conseguir unha sentenza de conformidade nas mellores condicións para o investigado.
- Análise e estudo dos artigos de pronunciamento previo.
- Coñecer a especialidade das cuestións previas no procedemento abreviado.
Habilidades:
- Saber discernir en que casos convén conseguir a conformidade coa acusación.
- Saber formular as cuestións de pronunciamento previo.
Actitudes:
- Informar o cliente acerca das vantaxes e inconvenientes da conformidade e as consecuencias probables de acudir a xuízo, co fin de que este poida optar entre ámbalas alternativas.
TAREFAS:
- Expor cuestións de previo pronunciamento na tramitación de diferentes tipos de procesos.
- Simular o inicio da fase do xuízo oral do proceso abreviado.
- Debater sobre temas non anunciados para estimular a axilidade das respostas.
- Elaborar un protocolo para seguir o acto do xuízo.
- Visionar gravacións de vistas para observar, analizar e debater as habilidades dos avogados intervenientes.
Parte XII: O DESENVOLVEMENTO DO XUÍZO ORAL.
CONTIDOS:
1. Incorporación da actividade instrutora ao xuízo oral (atestados policiais, test de alcoholemia...).
2. Práctica da proba: Interrogatorio do acusado. Testifical. Pericial. Documental.
3. Práctica de probas inusuais (filmacións, gravacións, explicación de planos, careos...) e posibilidade de pedir novas probas.
4. Modificación das conclusións.
5. O artigo 733 da LACrim.
6. Suspensión do xuízo.
7. Informe das partes.
8. O dereito á última palabra.
9. A gravación/acta do xuízo.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as técnicas de interrogatorio ao acusado, testemuñas e peritos.
- Coñecer as técnicas das conclusións nos distintos procesos.
Habilidades:
- Preparar a vista incidindo no exame dos requisitos legais e nas alegacións máis frecuentes que levan aparellados vicios de nulidade.
- Aplicar as técnicas de expresión oral argumentando con precisión, claridade e corrección xurídica.
- Aplicar as técnicas de interrogatorio, especialmente evitando preguntas repetitivas, irrelevantes, valorativas, etc.
- Saber formular peticións ou protestas, de ser o caso.
- Mostrar facilidade e claridade de expresión, tanto nas peticións que se realicen ao tribunal como no informe final do xuízo.
- Dominar a técnica do informe final.
Actitudes:
- Ser capaz de mostrar boa presenza e actitude correcta no xuízo.
- Asumir que a absolución non ten por que ser o único obxectivo da defensa.
- Perder o medo a intervir e facer constar calquera protesta.
- Sopesar a especial importancia do estudo previo do material probatorio e os criterios de valoración das probas.
TAREFAS:
- Asistencia a xuízos orais reais en compañía do/a titor/a, para apreciar "in situ" o trámite procesual, as incidencias dun xuízo e as posturas procesuais das partes.
- Visionar gravacións de vistas.
- Debater sobre temas ou enunciados para estimular a axilidade das respostas.
- Elaborar un protocolo persoal para seguir o acto do xuízo.
- Realización de xuízos simulados a partir de supostos reais.
Parte XIII: A SENTENZA.
CONTIDOS:
1. A sentenza "in voce".
2. Contido da sentenza: Motivación. Declaración de feitos probados.
3. Presunción de inocencia e principio "in dubio pro reo".
4. A proba indiciaria.
5. Concorrencia de circunstancias modificábeis da responsabilidade penal. Gradación da pena.
6. A aclaración da sentenza.
7. O efecto de cousa xulgada.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer a forma das sentenzas penais e os principios que nelas se aplican.
- Coñecer as diferentes circunstancias modificábeis e a súa incidencia na determinación da pena aplicable.
- Coñecer as formas de gradación da pena.
Habilidades:
- Ser capaz de identificar as circunstancias modificábeis da responsabilidade que poidan presentarse no caso concreto.
- Saber determinar a pena que corresponda en cada caso, atendendo ás circunstancias concorrentes.
Actitudes:
- Valorar a congruencia e motivación da sentenza.
- Valorar se a sentenza incorre en motivos de recurso.
TAREFAS:
- Análise de sentenzas sobre a presunción de inocencia e o principio "in dubio pro reo".
- Realización de casos prácticos nos que aparezan circunstancias modificábeis da responsabilidade.
- Realización de casos prácticos nos que o alumno/a aprenda as formas de gradación das penas.
Parte XIV: ESPECIALIDADES DO PROCEDEMENTO PARA O AXUIZAMENTO RÁPIDO DE DETERMINADOS DELITOS.
CONTIDOS:
1. Ámbito.
2. Actuacións da policía xudicial.
3. As dilixencias urxentes ante o xulgado de garda.
4. Adopción de medidas cautelares urxentes; en especial, as previstas nos arts. 544 bis e 544 ter LACrim.
5. A conformidade ante o xulgado de garda.
6. O "xuízo rápido": fases e particularidades.
7. A incoación do xuízo rápido, vía art. 779.5 LACrim.
8. Especialidades dos recursos.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as maiores funcións da policía neste procedemento.
- Coñecer os supostos nos que procede iniciar xuízo rápido e os seus trámites procesuais específicos.
- Ter unha perspectiva inicial dos distintos aspectos substantivos e procesuais da Lei de medidas de protección integral contra a violencia de xénero.
Habilidades:
- Ser capaz de apreciar as especialidades do procedemento de axuizamento rápido de determinados delitos.
- Apreciar as especialidades dos recursos no procedemento.
Actitudes:
- Valorar en que supostos e condicións resulta de interese para o noso cliente a celebración dun xuízo rápido.
- Valorar cando lle interesa ao cliente conseguir a conformidade no xulgado de garda.
TAREFAS:
- Realización de casos prácticos sobre as diferentes fases deste proceso.
Parte XV: O PROCEDEMENTO DO TRIBUNAL DO XURADO.
CONTIDOS:
1. Competencia do Tribunal do xurado.
2. Especialidades do procedemento do Tribunal do xurado. Concreción da imputación. Cualificacións. Audiencia preliminar. Auto de feitos xusticiables. O persoamento ante o Tribunal do Xurado. O desenvolvemento do xuízo.
3. O Tribunal do xurado: O maxistrado-presidente: funcións. O xurado: composición, selección, funcións, actuación.
4. Veredicto e sentenza.
5. Recursos: Apelación. Casación.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as especialidades procesuais do procedemento e en que supostos procede.
- Coñecer a forma de selección do xurado.
Habilidades:
- Distinguir os distintos trámites de informe no acto do xuízo do devandito procedemento.
- Saber confeccionar un obxecto do veredicto.
Actitudes:
- Adaptar a intervención no xuízo ás especialidades derivadas da particular composición do tribunal.
TAREFAS:
- Elaboración dun escrito de cualificación provisional.
- Elaboración dun informe preliminar.
- Confección dun obxecto do veredicto.
Par te XVI: PROCESOS POR DELITOS LEVES E POR ACEPTACIÓN DE DECRETO. PROCESO CIVIL ACUMULADO AO PENAL. OUTROS PROCESOS.
CONTIDOS:
1. Proceso por delitos leves: Ámbito. Principios xerais. Vixencia do principio acusatorio. Procedemento inmediato e procedemento común ou xeral por delitos leves: particularidades e trámites esenciais.
2. Proceso por aceptación de decreto: Ámbito. Decreto de proposta da imposición da pena. Tramitación: particularidades. Conversión do decreto en sentenza condenatoria.
3. Proceso civil acumulado ao penal: Obxecto. Competencia. Partes. Particularidades na súa tramitación.
4. Outros procesos: Decomiso. Inxurias e calumnias, etc.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as particularidades que presenta a tramitación do proceso por delitos leves.
- Coñecer as particularidades que presenta a tramitación do proceso por aceptación de decreto.
- Coñecer as particularidades que presentan a tramitación doutros procesos: comiso, inxurias e calumnias, exercicio da pretensión civil acumulada, etc.
Habilidades:
- Dominar os trámites de cada un destes procesos e, en particular, os diferentes momentos de intervención das partes e as súas defensas.
- Saber a forma e as vías de solicitar a práctica da proba neste tipo de xuízos.
- Coñecer as especialidades dos recursos contra resolucións recaídas nestes procedementos.
Actitudes:
- Dominar a técnica de intervención e actuación nestes tipos de procedementos.
TAREFAS:
- Realización de actuacións escritas e xuízos simulados a partir de supostos reais.
Parte XVII: RECURSOS CONTRA AS RESOLUCIÓNS DOS TRIBUNAIS XULGADORES.
CONTIDOS:
1. Recursos contra as resolucións do LAJ: Reposición y revisión.
2. Recursos contra as resolucións interlocutorias de xuíces e tribunais: a) Reforma e súplica; b) Apelación; c) Queixa.
3. Recursos contra as sentenzas definitivas na primeira instancia: Apelación.
4. O recurso de casación.
5. Recursos contra sentenzas firmes na vía ordinaria: a) Anulación; b) Revisión.
6. A nulidade de actuacións.
7. Outros recursos: a) Amparo; b) Ante o Tribunal Europeo de Dereitos Humanos.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer os distintos recursos e a súa interposición ante os distintos órganos xudiciais.
Habilidades:
- Saber redactar os distintos recursos, distinguindo os motivos duns e doutros.
- Saber cando e como pode solicitarse a práctica da proba en segunda instancia.
Actitudes:
- Valorar a conveniencia da interposición do recurso para os intereses do cliente, desde o punto de vista económico e da súa situación persoal en relación coa súa prosperabilidade.
- Preparar de forma responsable os recursos que en cada caso procedan contra as sentenzas e outras resolucións procesuais.
TAREFAS:
- Elaborar os recursos que caiban contra as diferentes resolucións xudiciais e as súas impugnacións.
Parte XVIII: A EXECUCIÓN DA SENTENZA.
CONTIDOS:
1. Tipos de penas: Privativas de liberdade. Privativas de dereitos, en especial, as previstas no art. 48 CP. Multas.
2. A acumulación xurídica de penas e a refundición de condenas.
3. As medidas de seguridade.
4. A substitución de penas de prisión impostas a cidadáns estranxeiros.
5. A suspensión da condena.
6. O indulto.
7. Incidente de determinación de indemnizacións civís.
8. O pago das costas.
9. A rehabilitación ou cancelación de antecedentes penais.
OBXECTIVOS:
Coñecementos:
- Coñecer as distintas peticións de execución da sentenza en relación coas alternativas á pena de prisión, substitución de penas e indulto.
- Coñecer os dereitos dos reclusos, tanto no ámbito administrativo penitenciario como no control xurisdicional.
Habilidades:
- Confeccionar correctamente as distintas peticións de execución de sentenza en relación coas alternativas á pena de prisión, substitución de penas e indulto.
- Saber utilizar os recursos que a normativa penal ofrece para eludir as penas privativas de liberdade (suspensión, substitución e indulto).
- Elaborar os escritos e recursos que procedan na defensa dos dereitos dos executados a penas non privativas de liberdade, así como as súas impugnacións.
Actitudes:
- Valorar a oportunidade de solicitar alternativas á pena de privación de liberdade.
- Distinguir os diferentes modos de execución da sentenza penal e os beneficios legais aplicables e apreciar a conveniencia de aplicalos.
TAREFAS:
- Casos prácticos consistentes en peticións de execución da sentenza.
- Redactar recursos sobre diferentes situacións que se poden producir durante a execución de sentenzas impoñendo diversos tipos de penas.
NORMATIVA:
- Código penal
- Lei de axuizamento criminal
- Lei orgánica do tribunal da xurado
- Lei orgánica do poder xudicial
- Lei orgánica de protección de testemuñas e peritos en causas criminais
- Lei orgánica reguladora do procedemento de “habeas corpus”
- Lei pola que se establecen as regras para o exercicio da graza do indulto
- Lei 4/2015, de 27 de abril, do Estatuto da vítima do delito
DOUTRINA:
PENAL:
ÁLVAREZ GARCÍA, F.J.: Derecho penal español. Parte Especial, Ed. Tirant lo Blanch (última edición).
DÍEZ RIPOLLÉS, J.L.: Derecho penal español, Ed. Tirant lo Blanch (última edición).
GONZÁLEZ CUSSAC, J.L.: Comentarios a la reforma penal de 2015, Ed. Tirant lo Blanch (última edición)
MARTÍNEZ-BUJÁN PÉREZ, C.: Derecho penal económico y de la empresa, Parte especial, Ed. Tirant lo Blanch (última edición).
MIR PUIG, S.: Derecho penal. Parte general, Reppertor, Barcelona (última edición).
MUÑOZ CONDE, F.: Derecho penal. Parte general, Ed. Tirant lo Blanch, Valencia (última edición)
MUÑOZ CONDE, F.: Derecho Penal. Parte Especial, Ed. Tirant lo Blanch, Valencia (última edición)
ORTS BERENGUER /GONZÁLEZ CUSSAC, Compendio de Derecho penal, Parte general, Ed. Tirant lo Blanch, Valencia (última edición).
PROCESUAL:
ARMENTA DEU, Lecciones de Derecho Procesal, Ed. Marcial Pons (última edición).
FUENTES SORIANO (coord.), El proceso penal: cuestiones fundamentales, Ed. Tirant lo blanch (última edición).
GIMENO SENDRA /DÍAZ MARTÍNEZ / LÓPEZ CALAZA, Derecho Procesal Penal, Ed. Tirant lo blanch (última edición).
MARCHENA GÓMEZ / GONZÁLEZ-CUELLAR SERRANO, La reforma de la LECrim en 2015, Ed. Castillo de Luna (última edición).
GÓMEZ COLOMER / BARONA VILAR (coord.), Proceso Penal. Derecho Procesal III, Ed. Tirant lo Blanch (última edición).
MORENO CATENA / CORTÉS DOMÍNGUEZ, Derecho Procesal Penal, Ed. Tirant lo Blanch (última edición).
MUERZA ESPARZA, Las reformas procesales penales de 2015: nuevas medidas de agilización, de investigación y de fortalecimiento de garantias en la justicia penal, Ed. Arazandi (última edición).
Nas clases, o profesorado irá anunciando, con suficiente antelación, a bibliografía (doutrina, xurisprudencia e textos legais) que vaia sendo precisa para un maior aproveitamento dos ensinos.
BASES DE DATOS: Os estudantes poden acceder á xurisprudencia e a outros recursos a través das bases de datos máis habituais por medio do servizo de biblioteca da USC e do ICA Santiago. Entre elas, son de uso frecuente Westlaw-Aranzadi, Tirant on line, La Ley Digital, etc.
Co estudo desta materia o alumnado obterá os coñecementos básicos para asumir a defensa ou a acusación nun procedemento penal, en todas as súas fases, capacitándose para:
- A interposición de denuncias ou querelas.
- Solicitar actuacións de investigación en favor do seu cliente.
- Solicitar ou, de ser o caso, cuestionar a adopción de medidas cautelares e de protección.
- Interpoñer recursos contra resolucións interlocutorias.
- Formular conclusións provisionais de xuízo.
- Asumir a acusación e a defensa tanto no procedemento ordinario, o abreviado e por delitos leves.
- Coñecer as especialidades procedimentais, entre outros, dos xuízos rápidos, por delitos leves, do tribunal do xurado.
- Interpoñer e impugnar recursos contra sentenzas e outro tipo de resolucións procesuais.
- Intervir na execución, suscitando a suspensión das penas, cumprimentos substitutorios destas, indultos, etc.
- Manexar a determinación e efectividade das responsabilidades civís.
Ademais, o manexo dos textos legais, da xurisprudencia e da doutrina familiarizarao coa terminoloxía procesual e facilitaralle unha mellor comprensión dos textos xurídicos, o que sen dúbida contribuirá a unha mellor claridade expositiva e unha técnica máis correcta.
Coa súa participación nas clases prácticas obterá unha visión global do proceso penal e dos problemas forenses que presentan as institucións estudadas, e comprobará a súa aplicación en situacións reais, así como as distintas formas de interpretación das normas xurídicas. Estas prácticas proporcionaranlle os coñecementos necesarios para elaborar e presentar unha decisión xuridicamente fundada, para redactar documentos xurídicos sinxelos, o que lle facilitará tamén as competencias básicas para expoñer os seus coñecementos cun dominio axustado das habilidades orais e escritas.
Máis concretamente:
Competencias básicas (CB)
CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8. Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
CB9. Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
CB10. Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
Competencias xerais (CG)
CG1. Capacidade de traballo en equipo e de relación interpersoal nun contexto profesional.
CG2. Capacidade de iniciativa, creatividade, liderado, adaptación a novas situacións e espírito de superación.
CG3. Motivación pola calidade e excelencia profesional.
CG4. Capacidade de organización e planificación.
CG5. Compromiso ético e deontolóxico analizado, ademais, desde unha perspectiva solidaria.
CG6. Capacidade de obtención e xestión da información.
CG7. Capacidade de comprensión, análise e síntese.
CG8. Capacidade de resolución de problemas.
CG9. Desenvolvemento dos principios de lealdade e confidencialidade.
CG10. Capacidade de argumentar tanto de forma oral como escrita, cunha linguaxe fluída e técnica, utilizando termos xurídicos, precisos, claros e comprensibles.
CG11. Desenvolvemento dun espírito crítico, lóxico e creativo.
CG12. Capacidade de manexo das tecnoloxías da información e comunicación no desenvolvemento da súa actividade laboral.
Competencias transversais (CT)
CT1. Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
CT2. Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida.
CT3. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, comprometida co respecto dos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, así como cos valores dunha cultura de paz, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
CT4. Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios de alcance das persoas emprendedoras.
CT5. Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
CT6. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
CT7. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Competencias específicas (CE)
CE1. Posuír, comprender e desenvolver habilidades que posibiliten aplicar os coñecementos académicos especializados adquiridos en orde á realidade cambiante á que se enfrontan os avogados para evitar situacións de lesión, risco ou conflito en relación aos intereses encomendados ou o seu exercicio profesional ante tribunais ou autoridades públicas e nas funcións de asesoramento.
CE2. Coñecer as técnicas dirixidas á investigación e establecemento dos feitos nos distintos tipos de procedemento, especialmente a produción de documentos, os interrogatorios e as probas periciais.
CE3. Coñecer e ser capaz de integrar a defensa dos dereitos dos clientes no marco dos sistemas de tutela xurisdicionais nacionais e internacionais.
CE4. Coñecer as diferentes técnicas de composición de intereses e saber atopar solucións a problemas mediante métodos alternativos á vía xurisdicional.
CE5. Coñecer e saber aplicar os dereitos e deberes deontolóxicos profesionais nas relacións do avogado co cliente, as outras partes, o tribunal ou autoridade pública e entre avogados.
CE7. Saber identificar os conflitos de intereses e coñecer as técnicas para a súa resolución, establecer o alcance do segredo profesional e da confidencialidade, e preservar a independencia de criterio.
CE8. Saber identificar os requirimentos de prestación e organización determinantes para o asesoramento xurídico.
CE10. Desenvolver destrezas e habilidades para a elección da estratexia correcta para a defensa dos dereitos dos clientes tendo en conta as esixencias dos distintos ámbitos da práctica profesional.
CE11. Desenvolver destrezas que permitan ao avogado mellorar a eficiencia do seu traballo e potenciar o funcionamento global do equipo ou institución na que o desenvolve mediante o acceso a fontes de información, o coñecemento de idiomas, a xestión do coñecemento e o manexo de técnicas e ferramentas aplicadas.
CE13. Saber expoñer de forma oral e escrita feitos, e extraer argumentalmente consecuencias xurídicas, en atención ao contexto e ao destinatario ao que vaian dirixidas, de acordo no seu caso coas modalidades propias de cada ámbito procedimental.
CE14. Saber desenvolver traballos profesionais en equipos específicos e interdisciplinares.
CE15. Saber desenvolver habilidades e destrezas interpersoais, que faciliten o exercicio da profesión de avogado nas súas relacións cos cidadáns, con outros profesionais e coas institucións.
Para conseguir que o alumnado adquira as competencias esixidas e os obxectivos propostos, a metodoloxía e a programación basearanse nunha formación participativa e na asimilación progresiva de experiencias e argumentos xurídicos. Existe un cambio de mentalidade importante, xa que se trata de potenciar todas as capacidades do alumno/a, principalmente as habilidades, as técnicas e as actitudes necesarias para o exercicio profesional. O alumno/a pasa de ser un simple espectador pasivo a converterse nun protagonista activo da súa propia formación. Preténdese tamén que o trato sexa o máis personalizado posible, para conseguir unha formación de calidade.
Trátase de axudar os alumnos/as a que "aprendan a aprender" as claves para resolver calquera problema que se lles presente relacionado cos contidos da materia, tanto no ámbito substantivo como no procesual, cuxo contido básico dáse por suposto, dada a súa condición de licenciados ou graduados en Dereito. Partindo da base teórica xa adquirida na Facultade, perséguese que o profesorado se centre nas cuestións prácticas máis habituais e nos aspectos de máis interese profesional, atendida a frecuencia coa que se presentan na vida profesional cotiá.
Seguirase con preferencia o método do caso, servindo este como medio para que o alumno/a consiga os obxectivos previstos. Traballarase con casos extraídos ou inspirados na realidade, coas súas diferentes variables e co tratamento da xurisprudencia e da doutrina. Cando sexa preciso, combinaranse outros métodos. Ademais das simulacións, tamén se empregarán outras técnicas coas que o alumno/a leve a cabo as mesmas actividades que despois deberá realizar como avogado/a, tanto nas relacións co seu ámbito como no estudo e na resolución dos casos que se lle encomenden, sempre baixo un prisma eminentemente práctico e deontolóxico, e sen esquecer a vertente extraxudicial e de asesoramento xurídico, así como un enfoque global da profesión.
Por tanto, a análise e a resolución dos asuntos por parte do alumno/a, a elaboración de escritos procesuais e extraxudiciais, así como a preparación das alegacións e dos interrogatorios orais, son os sistemas habituais de traballo. Isto significa que o alumnado debe responsabilizarse de preparar adecuadamente os contidos concretos que serán obxecto de análise nas clases, así como de resolver os casos que o profesorado lle formule. Tamén, de ser o caso, os primeiros días de impartición da materia efectuarase un control de coñecementos sobre os contidos da materia para comprobar o nivel inicial de coñecementos dos alumnos.
Deste xeito, as actividades formativas que se realizarán na aula con presenza do profesor consistirán en:
a) Docencia expositiva: Poderá ter diferentes formatos e contará co apoio de medios audiovisuais e informáticos, á vez que se procurará a maior implicación do alumno/a. Realizarase unha breve introdución ás cuestións máis relevantes que, desde a óptica da práctica, suscita cada tema; presentaranse os supostos prácticos que deberán resolver os alumnos, os temas e as cuestións que deberán expoñer ou debater e os traballos que terán que realizar.
b) Docencia interactiva: Analizaranse e resolveranse os problemas formulados, efectuarase a posta en común das solucións aos casos prácticos e levaranse a cabo as exposicións orais, os debates e as simulacións das actuacións profesionais que se programen. De ser o caso, programaranse visitas de traballo a órganos, institucións e oficinas públicas de interese para o exercicio profesional.
Tanto nas clases expositivas como nas interactivas utilizarase o método do caso, que consiste na descrición dunha situación concreta con finalidades pedagóxicas para aprender a perfeccionarse. O caso proponse a un grupo-clase para que individual ou colectivamente o sometan á análise e á toma de decisións. Preténdese que o alumnado estude a situación, defina os problemas, chegue ás súas propias conclusións sobre as accións que habería que emprender, contraste ideas e sexa quen de defendelas e reelaboralas con novas achegas.
c) Titorías: Nelas orientarase ao alumnado para tratar de resolver calquera dificultade relacionada cos contidos e coas actividades da materia. En particular, orientaráselles na procura bibliográfica, realización de traballos e documentos profesionais, preparación de exposicións e de intervencións profesionais orais, revisión de prácticas, etc.
Os horarios de titorías serán fixados por cada docente e dados a coñecer con suficiente antelación ao alumnado. En todo caso, á finalización de cada clase o alumno/a poderá acordar co docente o momento máis idóneo para recibir o apoio necesario.
En definitiva, a actividade que haberá de desenvolver o alumnado consistirá en:
- Chegar ao coñecemento teórico e práctico dos conceptos e das institucións básicas da materia.
- Procura de materiais: lexislación, xurisprudencia, doutrina, consultas, etc.
- Asistencia a xuízos e a outras actividades programadas polo profesorado.
- Resolución de supostos prácticos, elaboración de escritos profesionais e demais actividades de índole similar, tanto de maneira individual como en grupo.
- Aplicación das normas e da xurisprudencia a casos concretos.
- Elaborar traballos, individualmente ou en grupo, sobre contidos da materia.
- Preparar e tomar parte nos debates organizados na aula e nas simulacións de actuacións profesionais que se programen.
- Participar periodicamente nos programas de titorías.
A actividade presencial complementarase co soporte virtual ofrecido a través da plataforma USC VIRTUAL e da plataforma da Escola de Práctica Xurídica, por medio das que se fornecerán os materiais referidos aos contidos e aos supostos prácticos das diferentes partes que configuran a materia; ofreceranse ligazóns ás fontes básicas de coñecemento; recolleranse os traballos realizados polos alumnos; realizaranse probas de autoavaliación; habilitaranse métodos de contacto para titorías virtuais e remitiranse as cualificacións ao alumnado.
A) Avaliación continua
Para avaliar o rendemento e aprendizaxe do alumnado utilizarase un sistema de avaliación continua, que contribúa a estimular ao alumno/á seguir o proceso e a involucrarse na súa propia formación.
Serán obxecto de valoración:
a) A asistencia diaria ás clases, que se controlará por medio dunha folla de presenzas; esixíndose un mínimo dun 85% de asistencia real para poder ser valorado polo sistema de avaliación continua.
b) A participación activa nas clases, mediante a intervención nos debates, exposicións e demais actividades programadas polo profesorado.
c) A resolución de exercicios teórico-prácticos, realización de traballos individuais ou en equipo, simulación de actuacións orais, etc.
d) A superación das probas de coñecementos, destrezas e habilidades que se programen polo profesorado.
A través das actividades, tarefas e probas indicadas obterase o 100 % da nota final, constituíndo a asistencia e participación activa o 10% (5+5) da nota final, a tramitación de actuacións profesionais simuladas un 30%, a elaboración de traballos escritos e presentación de exposicións orais un 30% e a realización de probas teórico-prácticas un 30%.
Para superar a avaliación continua e alcanzar a cualificación de aprobado esixirase un coñecemento xeral e equilibrado de toda a materia. Non será posible superar a materia se o/a alumno/a demostra que descoñece partes esenciais do programa. Aos alumnos que sigan o sistema de avaliación continua, a coordinación do Máster comunicaralles con suficiente antelación a súa cualificación, para que, de non superar esta avaliación, poidan presentarse ao exame final.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
A efectos da Normativa de Permanencia nas Titulacións de Máster, todas as actividades realizadas tanto durante como fóra das clases, así como a asistencia ás clases, serán valoradas. Por tanto, para que o alumno figure como "non presentado" na correspondente convocatoria será necesario que non asista a ningunha clase, non realice ningunha actividade nin se presente ao exame.
B) Exame final
Os/as alumnos as que non superen o sistema de avaliación continua poderán realizar un exame final. Para acceder ao devandito exame é necesario acreditar unha asistencia real ás clases superior ao 60% das sesións impartidas. Unha porcentaxe inferior de asistencia conleva a imposibilidade de poder presentarse ao exame final e, consecuentemente, de superar a materia.
O exame final efectuarase nas datas aprobadas pola comisión académica do Máster. Consistirá nunha proba de coñecementos e na resolución de varios supostos prácticos de diferente tipoloxía: preguntas tipo test, preguntas curtas, casos prácticos, elaboración de documentos profesionais e/ou informes xurídicos, actuacións profesionais orais, etc. A finalidade deste exame é comprobar que o/a alumno/a adquirise os coñecementos, habilidades e destrezas propios da materia e que é capaz de aplicalos a situacións de índole profesional.
O alumnado que acredite imposibilidade sobrevinda de asistir ás clases poderá solicitar a dispensa de asistencia. En tal caso, corresponderá á comisión académica do máster decidir acerca de dita solicitude. Para iso, a comisión deberá valorar especialmente, entre outros aspectos, se os coñecementos, habilidades e actitudes que o alumnado debe adquirir coa materia esixen necesariamente a asistencia presencial, á vista do seu contido eminentemente práctico, a metodoloxía empregada, as actividades para realizar, etc. Como regra xeral, todas as materias do máster presentan un elevado compoñente práctico, que esixe a presenza do alumnado para adquirir as competencias esixidas e os obxectivos propostos. No caso de ser concedida a dispensa de asistencia ás clases, o profesorado da materia deberá encomendar ao alumnado a realización das tarefas alternativas que considere necesarias para garantir a aprendizaxe, en condicións semellantes ao esixido ao resto dos compañeiros/as, entre as que se poderá incluír tamén a realización dun exame.
C) Revisión de exames
En cumprimento da normativa da USC, a coordinación do Máster publicará, no taboleiro de anuncios da Escola de Práctica Xurídica, a lista coa cualificación final de cada alumno/a nos dez días seguintes á realización do exame final, con indicación da data e horario no que o alumno/a poderá exercitar o seu dereito de revisión para percibir o seu nivel de coñecementos e de carencias. En todo caso, esta revisión terá sempre lugar dentro dos dez días seguintes á publicación das cualificacións. Finalizada a revisión, serán publicadas as notas definitivas no mesmo taboleiro da Escola.
A materia "Práctica Xurídica Penal I" ten un total de 4.5 créditos.
O tempo de estudo de traballo individual que debe dedicar un estudante para superar a materia depende, loxicamente, das capacidades intelectuais particulares de cada alumno.
Con todo, calcúlase como media que o tempo de distribución do traballo do alumno, entre horas presenciais e non presenciais, será o seguinte:
Horas presenciais: 36
Horas non presenciais: 76.5
Volume de traballo mínimo (en horas): 112.5
Antes de iniciarse ao estudo desta materia o/a alumno/a debe repasar e actualizarse nos coñecementos impartidos durante o grao en Dereito, sobre os contidos que son propios desta materia.
A preparación idónea da materia aconsella que o alumnado asista ás clases provisto do material lexislativo e xurisprudencial correspondente a cada tema, previamente lido, e cos traballos e tarefas encomendadas xa realizadas na súa totalidade.
O alumnado non debe atopar excesivo problema en superar satisfactoriamente a materia se, xunto co dito anteriormente, desde o primeiro día de clase trata de introducirse e comprender a terminoloxía profesional; é capaz de dedicarlle un tempo cada día lectivo ao estudo e á preparación da materia e dos casos encomendados, sen omitir nada deles; e ten o hábito de preguntar nas clases todas as súas dúbidas.
Cristina Alonso Salgado
- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Procesual
- Correo electrónico
- cristina.alonso [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Ana Belén Cajoto Berdeal
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- anabelen.cajoto [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
María Belén Hospido Lobeiras
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- mariabelen.hospido [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Raquel Álvarez Barreiro
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- raquel.alvarez.barreiro [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Carlos Martínez Carrillo
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- carlos.martinez.carrillo [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
M. Mar Vivero Vizoso
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- mar.vivero [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
María Cristina Navares Villar
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- cristina.navares [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Natalia Perez Rivas
Coordinador/a- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Penal
- Teléfono
- 881814694
- Correo electrónico
- natalia.perez.rivas [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Maria De Los Angeles Catalina Benavente
- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Procesual
- Correo electrónico
- angeles.catalina [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
José Gómez Rey
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- jose.gomez [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h