Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
Áreas: Produción Vexetal
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Aquirir coñecemento:
No Terroir vitícola, escalas.
Na viticultura das zoas frescas: peculiaridades da cultura e produción de viño.
Na viticultura galega: importancia económica e social.
Nas zoas produtoras.
Nas variedades tradicionais: estado de selección clonal e sanitaria.
No manexo e xestión de pequenas e medianas propiedades.
Nas denominacións de orixen galegas.
Aplicación da producción integrada y de outros tipos de producción sotsible a casos concretos de viticutura atlántica
TBLOQUE I (1h P expositiva e 3h NP)
Tema 1-A viticultura das zonas frescas: peculiaridades da produción vitivinícola e da produción.
- Diferenciación segundo as zonas produtoras.
- Sistemas de cultura.
- Sistemas de mantemento.
- Aspectos particulares na produción de viño.
- Protección do cultivo
BLOQUE II (2 h expositivo P 3 h NP
Tema 2-Viticultura galega: importancia económica e social. 10%
- Datos socioeconómicos.
- Feitos históricos.
- Perspectivas de futuro.
Tema 3-Áreas produtoras.
- Segundo as Denominacións de Orixe.
- Segundo aspectos edafoclimáticos.
-
Denominacións de orixe galegas. 10%
- Identificación.
- Lexislación.
- Características.
Variedades tradicionais: estado da selección clonal e sanitaria.
- Variedades cultivadas.
- Clasificación das variedades galegas.
- Orixe das variedades galegas.
- Selección clonal e sanitaria.
BLOQUE III (1 h P expositiva e 3 h NP
Tema 4-O manexo e xestión de pequenas e medianas explotacións. 10%
- Importancia das pequenas e medianas explotacións na viticultura galega.
- Aspectos singulares da xestión e administración.
BLOQUE IV Protección Integrada do Viñedo Atlántico (expositivos 5 h P, 5 h interactivos P e 20 h NP.
EXPOSICIÓNS
Tema 5: Plagas e enfermidades de vide en zonas atlánticas
Unidade 6: Estratexias para o control de pragas e patóxenos clave da vide.
INTERACTIVO
Práctica: inventario de pragas e enfermidades da vide. Recollida de material, diagnóstico e identificación. No escenario 3 substituiríase por un inventario fotográfico de síntomas e procesos de diagnóstico.
Seminario: planificación de tratamentos fitosanitarios baseados en condicións ambientais e sistemas de predición.
Prácticas de laboratorio e aula de informática: Ademais das prácticas de simulación e enfoque de estratexias de produción sostibles
Prácticas de campo: Visita á Estación Ecolóxica de Viticultura e Enoloxía de Galicia e viñedos da DO Gallega Obligatorios. 7h I P + 19 NP suxeitos á evolución das restricións sanitarias, o Escenario 3, cando proceda, será substituído por actividades de traballo individuais e colectivas que poidan realizarse con garantía sanitaria ante a situación de pandemia, pero sempre directamente relacionadas coas cuestións a considerar.
NOTA: A anticipación á participación de convidados por vía telemática en caso de confinamento ou restricións á actividade presencial, estará condicionada á posibilidade de conexión dos participantes e polo tanto á programación dos seminarios.
* A PRESENTACIÓN DE MÁIS UN SEMINARIO EN LINGUA INGLESA, VALORarase CON UN 30% EXTRA
Bibliografía básica
ANONIMO. 2014. Guía de gestión integrada de plagas: vid de transformación. MAGRAMA, Madrid.
ANONIMO. 1993Variedades autóctonas de cepas gallegas para vinos blancos. ICI-ZELTIA agroquímicos
APS. 1988 Compendium of Grape Diseases. APS, St. Paul, Minessota.
Díaz Losada E. 2011. A colección de vides da Estación de Viticultura e Enoloxía de Galicia. Xunta de Galicia, Consellería do Medio Rural.
EVEGA, monografías e relatorios. https://evega.xunta.gal/es/formacion/aula-virtual/
HIDALGO TOGORES,J. 2006. La calidad del vino desde el viñedo. Mundi-Prensa, Madrid.
HIDALGO, L. Hidalgo , J. 2011. Tratado de Viticultura MAPA, Madrid.
Hernáez Mañas, J.L.; Rodríguez-Rodríguez, J.M. (2006). As decisións na plantación do viñedo.
SANTOS-SOLLA, J. M.; 1992: Geografía de la vid y el vino en Galicia. Ed. Excelentísima Diputación de Pontevedra, Pontevedra.
BALSARI, P. y A. SCIENZA.2003. . Formas de cultivo de la vid y modalidades de distribución de los productos fitosanitarios.MUNDI-PRENSA LIBROS, S.A.,
VAUDOUR,E..2010. LOS TERROIRS VITICOLAS: DEFINICIONES, CARACTERIZACION Y PROTECCION ACRIBIA EDITORIAL,
Bibliografía complementaria
CHOMÉ, P. M.; SOTÉS, V.; BENAYAS, F.; CAYUELA, M.; HERNÁNDEZ, M.; CABELLO,F.; ORTIZ, J.; RODRÍGUEZ, I.; CHAVES, J.; 2003: Variedades de Vid. Registro de Variedades Comerciales. Ministerio de Ciencia y Tecnología. Madrid.
Cid, N.; Boursiquot, J.M.; Romaní-Martínez, L.; Saa, M.P. (1998). Differentiation of clones of varieties of grapevines that are traditionally cultivated in NW Spain (Galicia) and elaboration of determination key for application of philometric measures. J. Int. Sci. Vigne Vin, 32 (4), 183-191.
Cid, N.; Boursiquot, J.M.; Saa Otero, M.P.; Romani-Martínez, L. (1994). Diferentiation des cépages autochtones du Nord-Ouest de l’Espagne (Galice) et élaboration d’une clé de détermination basée sur l’ampélométrie. J. Int. Sci. Vigne Vin, 28 (1), 1-17.
CONSELLERÍA DE AGRICULTURA; 1986: Plan de Calidade de Viños Galegos, Xunta de Galicia, Santiago de Compostela.
A lo longo do curso, aquelas ligazóns ás páxinas máis interesantes incluiranse na aula virtual, ademais da información en español que existe, a maioría das páxinas están en inglés, sendo as fontes americanas e australianas as máis interesantes.
ps://www.hs-geisenheim.de/en/research/departments/general-and-organic-viticu…
https://www.evineyardapp.com/blog/2015/09/16/use-of-technology-in-the-v…
Office International de la Vigne et du Vin (OIV) (1999). Le code des caractères descriptifs des variétés et espèces de Vitis. Ed. Dedon, París.
European Vitis Database. htpp://www.genres.de/eccdb/vitis/
FREIJANES J.; ALONSO, M. P.; 1997: Videiras Galegas. Catálogo de Variedades Autóctonas. Ed. Servicio de Estudios e Publicacions da Consellería de Agricultura, Ganadería e Montes, Xunta de Galicia, Santiago de Compostela.
Freijanes, J.; Alonso, M.P. (1997). Videiras galegas.Catálogo de Variedades autóctonas. Ed. Servicio
Freijanes, J.; Alonso, P.; Pérez, J.E.; Rega, J.; Orriols, I.; Estevan, C.; Ferradas, P.; Martínez, F.; Lara, M. (1993). Variedades autóctonas de cepas gallegas para Vinos Blancos. Ed. Ici-Zeltia.
Hernáez Mañas, J.L.; Rodríguez-Rodríguez, J.M. (2006). As decisións na plantación do viñedo.
HUETZ DE LEMPS, A. (1967) Vignobles et vins du Nord-Ouest de L’Espagne, tome premier. France: Impressions Bellenef, Bordeaux.
HUETZ DE LEMPS, A. (1967) Vignobles et vins du Nord-Ouest de L’Espagne, tome deuxième. France: Impressions Bellenef, Bordeaux.
UPOV. (1999). Directrices para la ejecución del examen de la distinción, la homogeneidad y la estabilidad. Vid (Vitis L.). Internacional Union for the Protection of new varieties of plants. Ginebra.
.
Nesta materia, o estudante adquirirá ou practicará unha serie de competencias xenéricas, desexables en calquera titulación universitaria e específicas, específicas para a enxeñaría en xeral ou a enxeñería agronómica en particular. Dentro da táboa de competencias deseñada para a titulación, traballaranse as seguintes:
Competencias básicas, xerais e transversais:
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns finais que as apoian a audiencias especializadas e non especializadas dun xeito claro e inequívoco.
CG5 - Capacidade para transmitir os seus coñecementos e as conclusións dos seus estudos ou informes, utilizando os medios que a tecnoloxía da comunicación permite e tendo en conta o coñecemento do público receptor.
CT1 - Capacidade de análise e síntese.
CT2 - Capacidade de razoar e argumentar.
CT11 - Uso de información nunha lingua estranxeira.
Competencias específicas:
CE8 - Coñecemento e capacidade adecuadas para desenvolver e aplicar tecnoloxía propia nos sistemas de produción de plantas.
CE9 - Coñecemento e capacidade adecuadas para desenvolver e aplicar tecnoloxía propia nos sistemas integrados de protección de cultivos.
Metodoloxía do ensino
Leccións maxistrais participativas.
Prácticas de laboratorio e campo onde os alumnos observasen a aplicación práctica das estudado
Visitas técnicas a empresas e institucións: con contacto directo co medio vitícola e cos seus axentes fundamentais permitíndolle coñecer a problemática e peculiaridades da actividade. Se platean dúas saídas a áreas diferenciais dela produción vitícola galega.
Ademais a visita ao dispositivo experimental vitícola do grupo de viticultura dela USC, permite a observación e comprobación d propostas innovadoras na produción.
Utilización de lousas clásicas. Utilización da aula virtual. A aula virtual utilizarase fundamentalmente como medio de comunicación viva, entrega de documentación e recepción de traballos
Elaboración e presentación de traballo/s de curso
Tutorías individualizadas e colectivas, para a guía no traballo persoal coa bibliografía e para mellorar o enfoque das prácticas e exercicios
Traballo autónomo e estudo independente dos alumnos
Traballo en grupo e aprendizaxe cooperativa., en función da constitución do número de integrantes do grupo.
Avaliación de competencias e coñecementos.
Seminarios e prácticas dos temas con sesións de discusión activa para conseguir a capacitación sobre os aspectos tratados, e a correspondente adquisición de capacidades .
Desde hai anos e de forma particular aprovéitase para asistir á feira do viño de Bordeus onde por 2 veces fomos convidados e onde ademais das visitas ás novidades do sector agarrar a relatorios e foros de debate, e coñecer a importante infraestrutura e cultura vitícola da zona
Plan de continxencia para actividades de ensino remoto:
Realizaríanse de xeito sincrónico / asincrónico e sempre segundo o horario establecido polo centro, a través dos diferentes medios telemáticos dispoñibles na USC, preferiblemente os Equipos de Campus Virtual e Ms.
Debido á natureza e contido desta materia, así como á metodoloxía empregada, a principal diferenza entre a docencia presencial e a docencia a distancia é, en condicións compatibles coa presencial, a clase participativa na que os estudantes forman parte dun debate. , baseándose nos coñecementos adquiridos dun xeito práctico e consultando os documentos e a bibliografía recomendada,, en caso de limitacións á asistencia ás aulas, as clases basearanse en documentos audiovisuais e na observación de modelos, vivos no seu caso, escritos. clase gravada, ou en streaming, así como en foros de discusión autorizados pola USC
Para realizar titorías, así como para manter unha comunicación directa tanto entre os propios estudantes como entre eles e o profesor, pódense facer a través do foro do Campus Virtual, a través de Sra Equipos ou por correo electrónico.
.
Sistema de avaliación / % da cualificación final / competencias avaliadas:
Presentación de resultados de exercicios e prácticas / 20% / CB9 CG5 CT1 CT2 CE8.
Presentación de traballos / 15% CB9 CG5 CT1 CT2 CE8
Proba final escrita / 65% / CB9 CT1 CT2 CE8
Criterios para repetidores e convocatoria extraordinaria: Os alumnos que se presenten en convocatorias extraordinarias, repetidores ou con dispensa deben demostrar o coñecemento práctico, e achegar os traballos que se programen en cada curso ou demostrar o seu dominio sobre estes aspectos fehacientemente
"En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no" Regulamento para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e revisión das cualificacións ".
O sistema de avaliación será exactamente o mesmo independentemente do tipo de ensino empregado (presencial ou virtual), coa única diferenza de que as actividades de avaliación se realizarán, segundo o establecido polas autoridades competentes, xa sexa de forma presencial na aula ou de forma remota. a través dos medios telemáticos dispoñibles
Tempo de estudo e traballo persoal
9 horas expositivas
3 horas de tutorías de grupo
12 horas de traballo interactivo presencial ( practicas seminarios e viaxes)
Avaliación 3 horas
O alumno precisa dun traballo persoal equivalente aproximado media de 2 horas por cada hora de clase, calculándose nun total de traballo persoal de 48 horas media.
Practícalas ademais do seu tempo en laboratorio ou campo, precisan en ocasións seguimento persoal variable en función da práctica e a climatoloxía, así como a preparación dos informes correspondentes, e a preparación de cuestionarios ou intervencións nos
seminarios
Os seminarios e prácticas ten por obxecto salvar a distancia da parte teórica dos coñecementos mediante a adquisición de capacidades específicas de cada seminario e práctica en casos reais, mediante unha asignación de problemas (tanto de gabinete como de casos reais), que o alumno ten que abordar persoalmente integrándose no conxunto do curso
Asistencia ás clases para centrarse mellor no estudo continuo da materia, xa que pola
súa extensión son moi convenientes as orientacións do profesor.
É fundamental a participación activa do alumno en clases tanto na parte teórica como na práctica que en determinadas fases realízase en horario libre.
Estudo e lectura da bibliografía recomendada en clase para cada parte
Liñas Xerais de Actuación
As clases teóricas impartiranse utilizando a lección maxistral apoiándose na USC-Virtual para conseguir alcanzar os obxetivos de docencia.
As sesións interactivas realizaranse con grupos reducidos para poder alcanzar unha maior interacción co alumno, e a asistencia considérase de carácter obrigatorio.
Alternativamente, poderase propoñer a elaboración individual de artigos sobre temas relacionados coa materia na USC Virtual. Coas Ferramentas de "Avaliación-Traballos" pódese examinar a oferta, directoras e data tope dos envíos.
Realízanse titorías presenciais e tamén "on line" mediante as "Ferramentas de Comunicación" da USC-Virtual.
PLAN DE CONTINGENCIA
METODOLOXÍA
Plan de continxencia para actividades de ensino remoto:
Realizaríanse de xeito sincrónico / asincrónico e sempre segundo o horario establecido polo centro, a través dos diferentes medios telemáticos dispoñibles na USC, preferiblemente os Equipos de Campus Virtual e Ms.
Debido á natureza e contido desta materia, así como á metodoloxía empregada, a principal diferenza entre a docencia presencial e a docencia a distancia pode recorrer a diversos materiais de busca nos medios de comunicación, ou á elaboración propia para a docencia práctica
………………………………………………….
Para realizar titorías, así como para manter unha comunicación directa tanto entre os propios estudantes como entre eles e o profesor, pódense facer a través do foro do Campus Virtual, a través de Sra Equipos ou por correo electrónico.
SISTEMA DE AVALIACIÓN
"En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no" Regulamento para avaliar o rendemento académico dos estudantes e revisar as cualificacións ".
O sistema de avaliación será exactamente o mesmo independentemente do tipo de ensino empregado (presencial ou virtual), coa única diferenza de que as actividades de avaliación se realizarán, segundo o establecido polas autoridades competentes, xa sexa de forma presencial na aula ou de forma remota. a través dos medios telemáticos dispoñibles na USC, é moi importante considerar a estacionalidade precisa para algunhas prácticas, o que pode facer que o suxeito non se supere se a práctica non se cursa na súa estación e un tempo adecuado.
Cristina Cabaleiro Sobrino
- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Produción Vexetal
- Teléfono
- 982823101
- Correo electrónico
- cristina.cabaleiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Julián Jesús García Berrios
Coordinador/a- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Produción Vexetal
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Mércores | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Seminario de Cultivos Herbáceos I (Pav.I-PBS) |
19:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán | Seminario de Cultivos Herbáceos I (Pav.I-PBS) |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 (Aulario 1) |
01.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 (Aulario 1) |