Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Básica
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
-Ofrecer unha visión global das principais perspectivas teóricas actuais en Psicoloxía do Razoamento e Solución de Problemas
- Proporcionar os coñecimentos teóricos básicos sobre razoamento, solución de problemas e toma de decisións
- Establecer as relacións entre os coñecimentos teóricos propios da materia e a investigación empírica na que se sustentan
- Fomentar a habilidade para a lectura, análise e comprensión da investigación experimental no contexto da Psicoloxía do Razoamento
PROGRAMA DE PRÁCTICAS
As prácticas da materia versarán sobre:
Razoamento e Contexto. Efecto da Perspectiva. Heurísticos. Solución de Problemas.
Razoamento Dedutivo. Inferenza Indutiva. Razoamento Cotiá. Diferenzas Individuais en Razoamento. Solución de Problemas. Tipos de Problemas. Heurísticos e Algoritmos. Estratexias de Solución de Problemas. Solución de Problemas en Expertos e Novatos. Toma de decisións.
PROGRAMA DE PRÁCTICAS
As prácticas da materia versarán sobre:
Razoamento e Contexto. Efecto da Perspectiva. Heurísticos. Solución de Problemas.
BIBLIOGRAFÍA
Anderson, J. (1990). The Adaptative Character of Thought. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Baron, J. (2007). Thinking and Deciding (4 ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Bolton, N. (1978). Razonamiento y resolución de problemas. Introducción a la Psicología del pensamiento. Barcelona: Herder (orig. En Methuen & Co. Ltd., London, 1972).
Bourne, L.E., Ekstrand, B.R. & Dominowsli, R.E. (1974) Psicología del pensamiento. México; Trillas (Orig, en Prentice Hall, New Jersey, 1971).
Braine, M.D.S. & O’Brien, S.P. (Eds.). Mental logic. Mahwall, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Carretero, M., Almaraz, J. & Fernández Berrocal, P. (1995). Razonamiento y comprensión. Madrid: Trotta.
Carretero, M. & Asensio, M. (Coords.) (2008/2011). Psicología del pensamiento. Teoría y prácticas (2ª ed.). Madrid: Alianza.
Carretero, M. & Asensio, M. (Coords.) (2014). Psicología del pensamiento. Teoría y prácticas (2ª ed.). Madrid: Alianza. E-book (accesible vía PreLo).
Damasio, A.R. (1996). El error de Descartes. Barcelona: Drakintos. (Original en Avon, New York 1994)
De Neys, W. (Ed.) (2018). Dual Process Theory 2.0. New York, N.Y., Psychology Press
Del Val, J. (Comps.) (1977). Investigación sobre Lógica y Psicología. Madrid: Alianza.
Espino, O. (1994). Pensamiento y Razonamiento. Madrid: Pirámide
Evans, J.St B.T. (1982). The psychology of deductive reasoning. Londin: Routledge and Kegan Paul.
Evans, J.St B.T. (Ed.) (1983). Thinking and reasoning: Psychological approaches. London: Routledge and Kegan Paul
Evans, J.St B.T. (1989). Bias in human reasoning: Causes and consequences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Evans, J. St B.T. (2007). Hypothetical thinking. Dual Processes in reasoning and judgement. New York: Psychology Press
Evans, J.St B.T. (2014). Reason, rationality and dual processes. London: Psychology Press.
Evans, J.St B.T. (2016) Thinking and reasoning. A very short introduction. New York: Oxford University Press.
Evans, J. St B.T. & Frankish, K. (Eds.) (2009). In two minds. Dual Processes and beyond. Oxford: Oxford University Press.
Evans, J. St B.T., Newstead, S.E. & Byrne, R.M.J. (1993). Human reasoning: The psychology of deduction. Hillsdale, NK: Lawrence Erlbaum Associates.
Evans, J. St B.T. & Over, D.E. (1996). Rationality and reasoning. Hove, UK: Psychology
Evans, J. St B.T. & Over, D.E. (2004). If. Oxford: Oxford Iniversity Press.
Gabucio, F., Domingo, J.M., Lichstentein, F., Limón, M., Minervino, R.A., Romo, M. & Tubau, E. (2005). Psicología del pensamiento. Barcelona: UOC.
Galbraith, N., Lucas, E. & Over, D.(Eds.) (2017). The thinking mind. A Festschrift for Ken Manktelow. London: Routledge.
García Madruga, J.A., Carriedo, N. & González-Labra, M.J. (2000) Mental Models in Reasoning. Madrid: UNED, Varia
Garham, A. & Oakhill, J. (1996). Manual de Psicología del Pensamiento. Barcelona: Paidós (Orig. En Blackwell Publishers, 1994).
Gigerenzer, G., Hertwig, R. & Pachur, T. (2011). Heuristics The Foundations of Adaptative Behavior. Oxford: Oxford University Press,
Gilovich, T., Griffin, D. & Kahneman, D. (Eds) (2001). Intuitive Judgement: Heuristics and Biases. Cambridge: Cambridge University Press.
Girotto, V. & Johnson-Laird, P.N. (2005) (Eds.). The shape of reason. Essays on honour of Paolo Legrenzi. Hove: Psychology Press.
González Labra, MJ: (1998). Introducción a la Psicología del Pensamiento. Madrid: Trotta.
Holyoak, K.J & Morrison, R.G. (Eds.) (2005). The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning. Cambridge UK: Cambridge University Press.
Holyoak, K.J & Morrison, R.G. (Eds.) (2012). The Oxford Handbook of Thinking and Reasoning. New York: Oxford University Press.
Humphrey, G. (1973). Psicología del pensamiento. Teorías e investigaciones. Méjico: Trillas (Orig. En Methuen & Co. Limited, London, 1951).
Jackson, F. (1987). Conditionals. Oxford. UK: Blackwell.
Johnson-Laird, P.N. (1983). Mental models. Towards a cognitive science of language, inference and consciousness. Cambridge, UK: Cambridge University Press
Johnson-Laird, P.N. & Byrne, R,M.J (1991). Deduction. Hillsdale,NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Johnson-Laird, P.N. (2016). Cómo razonamos. Madrid: Machado libros. (Orig. En Oxford University Press, 2006)
Kahneman, D., Slovic, P & Tversky, A. (Eds.) (1982). Judgement under uncertainty; Heuristics and biases. Cambridge, Uk: Cambridge University Press
Kahneman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona: Debate (Original en Straus and Giroux, 2011).
Macchi. L. & Hardman, D. (Eds.) (2003). Reasoning and decision-making. London: Wiley.
Macchi. L., Bagassi, M. & Viale, R. (2016) (Eds.). Cognitive Unconscious and Human Rationality. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Manktelow, K.I. (1999). Reasoning and thinking. Hove, UK: Psychology Press.
Manktelow, K.I. (2012). Thinking and reasoning. An introduction to the psychology of reason, judgement and decisión making. Hove, UK:Psychology Press.
Manktelow, K.I. & Cheung Hang, M.C. (Eds.) (2004). Psychology of reasoning; Theoretical and historical perspectives. Hove, UK: Psychology Press.
Manktelow, K.I., Over, D. & Elqayam, S. (Eds)(2011). The Science of Reason. A Festschrift for Jonathan St B.T.Evans. Hove: Psychology Press.
Mayer, R.E. (1986) Pensamiento, resolución de problemas y cognición. Buenos Aires: Paidós (Orig. En Frreeman co., New York, 1983)
Mayor, J. (1985). Psicología del pensamiento y del lenguaje. Vol.2. Madrid: UNED.
Minda, J.P. (2015). The Psychology of Thinking. Reasoning, Decision-Making & Problem Solving. Los Angeles: Sage.
Newell, A. & Simon, H.A. (1972). Human Problem Solving. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Newstead, SE & Evans, J. St B.T.(Eds.) (1995). Perspectives in thinking and reasoning: Essays in honour of Peter Wason. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Nickerson, R.S. (2015). Conditional Reasoning. The Unruly Syntactics, Semantics, Thematics and Pragmatics of “If”. New York: Oxford University Press
Nisbett, R.E. (Ed.) (1983) Rules for reasoning. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Oakhill, J. & Garnham, A: (Eds.) (1996) Mental models in cognitive science: A Festschrift for Philip Johnson-Laird, Hove, Uk: Psychology Press.
Oaksford, M. & Chater, N. (1998). Rationality on an uncertain world. Hove, Uk: Psychology Press.
Oaksford, M. & Chater, N. (2010). Cognition and conditionals: Probability and logic in human thinking. Oxford: Oxford University Press.
Pérez Echeverría, M.P. (1990). Psicología del Razonamiento Probabilístico. Madrid: Ediciones de la UAM.
Pohl, R. (Ed.) (2017). Cognitive illusions. Intriguing phenomena in thinking, judgement and memory. New York: Routledge.
Rips, L.J. (1994). The psychology of proof. New York : MIT press.
Saiz, C. (coord.) (2002). Pensamiento crítico. Conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Pirámide.
Sanford, D.H. (1989). If p then q: Conditionals and the foundations of reasoning. London: Routledge.
Santamaría, C. (1995). Introducción al razonamiento humano. Madrid: Alianza Editorial.
Schaeken, W., DeVooght, G., Vandierendonck & d’Ydewalle, G. (Eds.) (2000). Deductive reasoning and strategies. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Schaeken, W., Vandierendonck, Schroyen, W. & d’Ydewalle (Eds.) (2007). The Mental Models Theory of Reasoning. Refinements and Extensions.
Stanovich, K.E. (1999). Who is rational?. Studies of individual differences in reasoning. Mahwall, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Stanovich, K.E. (2009). What Intelligence Tests Miss. The Psychology of Rational Thought. New Haven: Yale University Press
Stanovich, K.S., West, R.F. & Toplak, M.E. (2016). The Rationality Quotient. Toward a Test of Rational Thinking. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Thaga rd, P. (2008). La mente. Introducción a las ciencias cognitivas. Buenos Aires: Kotz editores. (Original en The MIT Press, Cambridge, 2005)
Valiña, M.D., e Martín, M. (2015). Psicología Cognitiva. Perspectiva histórica. Métodos y metapostulados. Madrid: Pirámide. E-book en 2020.
Wason, P.C. & Johnson-Laird, P.N. (1980). Psicología del Razonamiento. Madrid: Debate (Orig. En Harvard University Press, 1972).
Ademáis dos E-books recomendados na bibliografía, utilizaranse capítulos de libros, artigos e outro material bibliográfico on line, así como os recursos que están accesibeis a través do repositorio institucional da USC Minerva (https://minerva.usc.es).
Desenvolver a capacidade de análise, síntese e reflexión crítica.
Coñecer e comprender as leis e principios básicos do funcionamento dos procesos de razoamento, solución de problemas e toma de decisións
Desenvolver a capacidade de comprender e analizar os principais debates actuais en Psicoloxía do Razoamento.
Potenciar as capacidades de razoamento, resolución de problemas e toma de decisións.
Desenvolver a capacidade de relacionar os coñecimentos teóricos ca investigación empírica
Ser capaz de seleccionar, comprender e estruturar a información relevante e expresala adecuadamente nun traballo.
O desenvolvemento dos contidos da asignatura realizarase a través de clases expositivas e clases interactivas. Os contidos teóricos da materia desenvolveranse mediante exposicións orais por parte da profesora, en clases expositivas presenciales.
Dentro das clases interactivas inclúense as prácticas de laboratorio e seminarios. Os estudantes levarán a cabo un traballo autónomo, que consistirá na elaboración dun informe individual e na lectura e exposición dunha serie de artigos e material bibliográfico.
En función da situación sanitaria, a metodoloxía pode sufrir cambios que a permitan adaptar a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (véxase observacións).
A avaliación da materia incluirá tanto os contidos teóricos como os contidos prácticos do programa. Para superala, é necesario ter aprobadas ambas partes. Cómpre ter asistido ás clases expositivas e interactivas al menos nun 80% e ter entregado o traballo correspondente.
Os contidos teóricos avaliaranse tanto pola asistencia ás clases expositivas (que suporá o 20% da cualificación final), como por un exame (que terá un peso do 20% da nota final). O exame desenvolverase de maneira presencial, sempre que sexa posible.
Os contidos prácticos avaliaranse tanto polo traballo autónomo e activo dos/as estudantes, realizado nas prácticas do curso (que suporá o 20% da cualificación final) como por un informe individual das mesmas (cun peso do 20% na nota final) e polas exposicións dun tema relativo ós contidos do programa (20% da cualificación final). Polo tanto, os contidos prácticos suporán o 60% da nota final (esto é, cualificaranse ata un máximo de 6 puntos).
O estudante adicará ao traballo persoal un total de 75 horas, que se distribuen en 25 horas presenciais e 50 horas non presenciais.
Ter unha formación previa en procesos psicolóxicos básicos, en especial en Psicoloxía do Pensamento.
Participar activamente nas clases presenciais, tanto nas sesións expositivas como nas interactivas
Realizar as lecturas recomendadas
A asignatura de Razoamento e Solución de Problemas é unha materia optativa do Máster Universitario en Psicoloxía. Consta de 3 créditos, dos que 2 son de carácter expositivo e 1 interactivo.
MODIFICACIONS INTRODUCIDAS AO ABEIRO DAS BASES E DIRECTRICES PARA O DESENVOLVEMENTO DUNHA DOCENCIA PRESENCIAL SEGURA. CURSO 2020-2021.
OBSERVACIONS.
PLAN DE CONTINXENCIAS.
1.- METODOLOXIA
No caso de non ser posible continuar coa metodoloxía docente previamente programada de maneira presencial, a docencia impartirase de maneira telemática, utilizando como ferramenta teams e apoiándose en diferente material bibliográfico e recursos on line, anteriormente citados na bibliografía básica e complementaria.
As clases interactivas desenvolveranse a través do campus virtual da materia.
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante, o que será debidamente informado.
2.- CRITERIOS E SISTEMAS DE AVALIACIÓN
Os criterios de avaliación da materia serán os mesmos que para o escenario de docencia presencial. A avaliación incluirá tanto os contidos teóricos como os contidos prácticos do programa. Para superala, é necesario ter aprobadas ambas partes. Cómpre ter asistido ás clases expositivas e interactivas al menos nun 80% e ter entregado o traballo correspondente.
Os contidos teóricos avaliaranse pola asistencia ás clases expositivas (o que terá un peso do 20% da cualificación final) e mediante un exame (que suporá o 20% da nota final, esto é, cualificarase ata un máximo de 2 puntos). De non ser posible a asistencia ás clases de maneira presencial, a docencia impartirase vía telemática, utilizando como ferramenta teams. De non ser posible facer o exame de maneira presencial, realizarase unha proba telemática, a través do campus virtual da materia.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas, será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións".
Os contidos prácticos avaliaranse tanto polo traballo autónomo e activo dos/as estudantes, realizado nas prácticas do curso (que suporá o 20% da cualificación final) como por un informe individual das mesmas (cun peso do 20% na nota final) e polas exposicións dun tema relativo ós contidos do programa (20% da cualificación final). Polo tanto, os contidos prácticos suporán o 60% da nota final (esto é, cualificaranse ata un máximo de 6 puntos). No caso de non poder impartir a docencia práctica de maneira presencial, en relación ao sistema de seguimento das actividades non presenciais, o traballo correspondente que debe facer o/a estudante, será remitido a través do correo electrónico. As exposicións dun tema relativo ós contidos do programa desenvolveranse utilizando como ferramenta teams.
Montserrat Martin Rajo
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Básica
- Teléfono
- 881813930
- Correo electrónico
- montserrat.martin [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Laboratorio docente de Procesos Psicolóxicos Básicos II |
Mércores | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán | Laboratorio docente de Procesos Psicolóxicos Básicos II |
18.01.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |
01.07.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |