Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 12 Clase Interactiva: 10 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Microbioloxía e Parasitoloxía, Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
Áreas: Microbioloxía, Tecnoloxía de Alimentos
Centro Facultade de Ciencias
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
- Coñecer os principais axentes e mecanismos responsables de perda de calidade e alteración dos alimentos.
- Coñecer a microbioloxía propia de cada grupo de alimentos e da contorna onde se preparan, así como a Regulamentación Técnico Sanitaria vixente.
- Coñecer as metodoloxías clásicas e novas metodoloxías de identificación de microorganismos.
P1221204 Calidade microbiolóxica dos alimentos
Enlace a ficha da materia na Memoria Verificada do MINSTA (páx. 33):
http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/centros/ciencias/de…
Enlace a ficha da materia na Memoria Verificada do MINSTA (páx. 33):
http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/centros/ciencias/de…
Contidos
- Calidade microbiolóxica. Organizacións e autoridades nacionais e internacionais con competencia no control microbiolóxico dos alimentos.
- Microorganismos nos alimentos. Fontes de microorganismos nos alimentos
- Factores que afectan o crecemento microbiano nos alimentos. Factores intrínsecos. Factores extrínsecos
- Patoxenicidade bacteriana e toxinas microbianas. Infeccións invasoras, toxinas e intoxicacións transmitidas polos alimentos. Parasitos, toxinas mariñas e intoxicacións alimentarias por virus.
- Indicadores de patóxenos de orixe alimentaria
- Principios de deterioro dos alimentos. Espolio alimentario. Indicadores de deterioro dos alimentos. Psicrótrofos, termófilos e microorganismos resistentes á radiación
- Técnicas de conservación de alimentos
- Fermentación alimentaria. Problemas co cultivo inicial e bacteriófagos. Probióticos e prebióticos. Papel dos microorganismos no procesamento de alimentos
- Limpeza e desinfección sanitaria na industria alimentaria
- Técnicas convencionais en microbioloxía dos alimentos
- Técnicas moleculares en microbioloxía dos alimentos.
Seminarios (supuestos prácticos)
Prácticas de laboratorio (Prácticas de laboratorio e de aula de informática)
Práctica 1. Detección de microorganismos marcadores: enterobacteria, enterococos
Práctica 2. Ferramentas bioinformáticas. Detección de microorganismos mediante técnicas xenómicas e proteómicas.
Bibliografía básica (disponible en libros electrónicos en la Biblioteca Universitaria):
- Food Microbiology. Principles into Practice. Volume1: Microorganisms Related to Foods, Foodborne Diseases, and Food Spoilage (2016) Editor(s): Osman Erkmen, T. Faruk Bozoglu. Print ISBN:9781119237761 |Online ISBN:9781119237860 |DOI:10.1002/9781119237860. John Wiley & Sons, Ltd
- Sanitation Cleaning and Disinfection in the Food Industry – 2010 Ed. Mario Stanga. ISBN: 978-3-527-62946-6
- Food Microbiology Laboratory for the Food Science Student. Practical Approach. (2017) Authors: Shen, Cangliang, Zhang, Yifan. ISBN-10: 9783319583709
- Rapid Detection, Characterization, and Enumeration of Food borne Pathogens. (2011 ) Ed. ]. Hoorfar. ISBN 978-1-55581-542-4. ASM Press
- DNA Methods in Food Safety: Molecular Typing of Foodborne and Waterborne Bacterial Pathogens (2014) Omar A. Oyarzabal (Editor), Sophia Kathariou (Editor) ISBN: 978-1-118-27867-3 Wiley-Blackwell
Bibliografía básica y complementaria (disponible en libros electrónicos en la Biblioteca Universitaria):
- Foodborne Microbial Pathogens. Mechanisms and Pathogenesis (2008) Authors: Bhunia, Arun. ISBN: 9780387745367
- Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers, Third Edition. Editors: Michael P. Doyle, Larry R. Beuchat Print ISBN : 9781555814076. e-ISBN : 9781555815912. ASM – American Society for Microbiology
- Forsythe, S.J (2010). The Microbiology of Safe Food. 2ª edn. Wiley# Blackwell, London.
- Statistical Aspects of the Microbiological Examination of Foods. 3rd Edition. Author: Basil Jarvis. eBook ISBN: 9780128039748. Paperback ISBN: 9780128039731. Imprint: Academic Press
P1221204 Calidade microbiolóxica dos alimentos
Enlace a ficha da materia na Memoria Verificada do MINSTA (páx. 33):
http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/centros/ciencias/de…
Competencias específicas de materia optativa:
COP23 - Coñecer os principais axentes microbiológicos de perda de calidade e alteración dos alimentos, e as súas metodoloxías de identificación.
COP24 - Coñecer e comprender a ecoloxía microbiana de cada grupo de alimentos.
Competencias BÁSICAS Y GENERALES
CG3 - Coñecer os mecanismos de acción das sustancias tóxicas e dos microorganismos nocivos presentes nos alimentos, como residuos ou como contaminantes, a súa orixe e as condicións de consumo que poden significar un risco.
CG4 - Coñecer os métodos e tecnoloxías de produción e envasado que permitan obter alimentos máis seguros, saudables e máis ecolóxicos, así como coñecer a súa repercusión na calidade global dos alimentos.
CG5 - Coñecer os métodos na produción de alimentos que faciliten a vixilancia ou monitorización dos sistemas de autocontrol nas empresas alimentarias.
CG6 - Ser capaz de intervir no deseño e desenvolvemento de alimentos máis saudables.
CG9 - Manexar as fontes de información especializadas na nutrición e os alimentos, a súa tecnoloxía e a súa seguridade.
CG11 - Adquirir formación para desenvolver a actividade investigadora, sendo capaces de formular hipóteses, recoller e interpretar a información para a resolución de problemas seguindo o método científico, e comprendendo a importancia e as limitacións do pensamento científico nos aspectos relacionados coa nutrición, a seguridade e a tecnoloxía alimentaria.
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
Competencias transversales
CT3 - Capacidade para traballar en equipo.
CT5 - Capacidade para usar tecnoloxías da información e comunicación.
CT6 - Capacidade para buscar, analizar e xestionar a información proveniente de fontes diversas.
CT10 - Capacidade para o razoamento crítico e a argumentación, e capacidade autocrítica.
CT11 - Capacidade para a aprendizaxe autónoma.
CT12 - Capacidade para utilizar información en lingua estranxeira.
CT14 - Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica.
CT15 - Preocupación pola calidade.
METODOLOXÍA
Clases participativas. Consisten na exposición por parte do profesor dos contidos da materia. Competencias: COP23, COP24, CG4, CG5, CG6, CG9, CG11, CB6, CB7, CB8, CB9, CB10, CT3, CT5, CT6, CT10, CT11, CT12, CT14, CT15.
Traballaremos con artigos científicos e informativos especializados, así como páxinas especializadas en inglés, elaboración de diagramas de fluxo e explicación do proceso baseado en vídeos e Glosario nos idiomas oficiais e en inglés para a elaboración de traballos individuais.
Nas clases teóricas combinaranse aprendizaxes autónomas e cooperativas nas que os alumnos traballarán fóra da clase parte dos contidos da materia con material de autoaprendizaxe e guías de traballo autónomo, e aprendizaxe dirixida na que se combinarán clases teóricas e explicativas. clases de teoría participativa nas que se traballa material de autoaprendizaxe. Seguirase a metodoloxía de aula flipped ou flipped aula (traballar con material de clase en pdf, vídeos, cuestionarios e outros materiais que poidan estar noutros idiomas, así como cuestionarios e preguntas a través da plataforma Moodle, creando grupos de traballo) . A aprendizaxe autónoma será de traballo cooperativo en pequenos grupos de estudantes que traballarán dentro do seu grupo no Foro, en Wiki e noutras ferramentas da plataforma Moodle. As distintas actividades avaliaranse continuamente facendo unha puntuación na ferramenta da plataforma Moodle. Fomentarase a participación nas ferramentas da plataforma Moodle necesarias para unha mellor comprensión do tema: Foro, Glosario, Wiki, Cuestionario e outros.
- Ensinanza interactiva de Seminarios: traballaremos con material en inglés ademais das linguas oficiais que tamén serán avaliadas. Competencias: COP23, COP24, CG4, CG5, CG6, CG9, Cg11, CB6, CB7, CB8, CB9, CB10, CT3, CT5 , CT6, CT10, CT11, CT12, CT14, CT15.
- Titorías: resolución de dúbidas (1 hora).
Plan de continxencia para actividades de ensino remoto:
Realizaríanse de xeito sincrónico / asincrónico e sempre segundo o horario establecido polo centro, a través dos distintos medios telemáticos dispoñibles na USC, preferiblemente os Equipos de Campus Virtual e MS Teams
Para realizar titorías, así como para manter unha comunicación directa tanto entre os propios estudantes como entre eles e o profesor, pódense facer a través do foro do Campus Virtual, a través de MS Teams ou por correo electrónico.
Plan de continxencia para actividades de ensino de traballo remoto de laboratorio:
Debido á natureza e contido deste tema, así como á metodoloxía empregada, considéranse tres escenarios para traballos de laboratorio, segundo as recomendacións das autoridades competentes no momento de levalo a cabo:
Escenarios 1 e 2: realizaranse prácticas con pequenos grupos. Polo tanto, os grupos duplicaranse e o tempo empregado no laboratorio reducirase á metade. Para ensinar toda a materia á metade do tempo, as instrucións para as prácticas daranse a través de vídeos explicativos gravados polo profesor.
Escenario 3: as prácticas de laboratorio non serán posibles, pero os alumnos recibirán un guión sobre elas e algúns vídeos explicativos gravados polo profesor.
Para a realización de titorías, así como para manter unha comunicación directa tanto entre os propios estudantes como entre eles e o profesor, pódese empregar o foro do Campus Virtual, MS Teams ou o correo electrónico.
SISTEMAS DE EVALUACIÓN
As competencias adquiridas (COP23, COP24, CG4, CG5, CG6, CG9, CG11, CB6, CB7, CB8, CB9, CB10, CT3, CT5, CT6, CT10, CT11, CT12, CT14, CT15) evaluaránse en función de:
Sistema de avaliación.
A nota de cada Parte (Tecnoloxía e Microbioloxía) dividirase en:
- Avaliacion continua: 50%
- Presentación de traballos: 50%
Polo tanto, a avaliación do alumno incluirá unha avaliación continua que suporá o 50 % e presentación e valoración de traballos, que suporá o 50%.
A nota ponderarase de seguinte maneira:
- un 50% da cualificación final (Parte Tecnoloxía) mediante as notas obtidas polo alumnado en foros con puntuación, entrega de tarefas, traballo con vídeos ...; e outras ferramentas de e-learning na plataforma Moodle, e a Presentación de traballos.
- un 50% da cualificación final (Parte Microbioloxía)
A nota final será a suma das dúas partes. debese superar cata item co 50% da nota total
Criterios de avaliación para estudantes que non superen a materia. Se non se alcanza a nota mínima para aprobar, a materia suspéndese, o alumno fará un exame final baseado no material da Aula Virtual Moodle.
Primeira oportunidade. A proba final (entrega traballo) suporá ata o 50% da nota que se sumará a avaliación continua
Segunda oportunidade. A proba final (entrega traballo) suporá ata o 50% da nota que se sumará a avaliación continua.
Alumnos repetidores. Os alumnos repetidores de anos anteriores estarán exentos do cumprimento do deber de asistencia ás clases presenciais. Para aprobar a materia é obrigatorio a realización e entrega das actividades propostas nas mesmas datas establecidas para o resto dos alumnos.
PLAN DE CONTINGENCIA PARA ACTIVIDADES DOCENTES EN REMOTO - EVALUACIÓN
“Para los casos de realización fraudulenta de ejercicios o pruebas será de aplicación lo establecido en la “Normativa de evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y de revisión de las calificaciones”.
El sistema de evaluación será exactamente el mismo independientemente de la modalidad de docencia empleada (presencial o virtual), con la única diferencia de que las actividades de evaluación se realizarán, según establezcan las autoridades competentes, o bien presencialmente en el aula o bien en remoto mediante los medios telemáticos disponibles en la USC.
La prueba final será complementaria a evaluación continua, alternativa a evaluación continua ou obligatoria para estudiantado no apto en la evaluación continua
O total das horas da materia divídese a partes iguais entre a PARTE 1 (TECNOLOXÍA ALIMENTARIA) e a 2ª PARTE (MICROBIOLOXÍA)
Clases de exposición: Horas presenciais: 12; Horario persoal do estudante: 10
Seminarios: Horas de contacto: 4; Horario persoal do estudante: 4
Prácticas: Horas de contacto: 6; Horario persoal do estudante: 4
Titorías: Horas presenciais: 2; Horario persoal do estudante: 1
Traballos: Horas de contacto: 0; Horario persoal do estudante: 32
Recomendacións para o estudo da materia
Dado que se utiliza unha metodoloxía baseada na avaliación continua, é necesario un traballo continuo cos contidos da materia.
Para o estudo da materia, recoméndase
—Completa todos os exercicios
—Participar de forma activa, construtiva e respectuosa en clases e seminarios.
—Preparar e complementar os contidos que se están a traballar sobre a materia coa bibliografía básica e complementaria recomendada.
—Desenvolver hábitos de busca autónoma de información científica.
—Aproveitar os recursos dos que dispón o estudante na biblioteca universitaria.
—Utiliza correctamente as titorías para coñecer polo miúdo as recomendacións do profesor e aclarar as dúbidas que poidan xurdir no proceso de aprendizaxe.
-A admisión de estudantes matriculados no laboratorio práctico require que coñezan e cumpran as Normas xerais de seguridade nos laboratorios prácticos da Universidade de Santiago de Compostela. A información anterior está dispoñible no sitio web da USC http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/sprl/desca… -seguridade-us-laboratorios-de-prácticas.pdf).
A materia impartese nos dous idiomas oficiais da comunidade autónoma. Precisanse coñecementos do idioma inglés.
PLAN DE CONTINXENCIA PARA ACTIVIDADES DOCENTES EN REMOTO - METODOLOXÍA
Realizaranse, de xeito síncrono/asíncrono e sempre según o horario establecido polo centro, a través dos diferentes medios telemáticos dispoñibles na USC, preferentemente o Campus Virtual e MS Teams.
Para a realización das tutorías, así como para manter unha comunicación direta tanto entre os propios estudiantes como entre eles e o docente, poderán realizarse a través do foro do Campus Virtual, mediante MS Teams o ben mediante correo electrónico.
PLAN DE CONTINXENCIA PARA ACTIVIDADES DOCENTES EN REMOTO - SISTEMA DE EVALUACIÓN
“Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na “Normativa de evaluación do rendimento académico dos estudantes e da revisión das calificacións”.
O sistema de evaluación será exactamente o mesmo independentemente da modalidade de docencia empleada (presencial ou virtual), ca única diferencia de que as actividades de evaluación realizaranse, según establezcan as autoridades competentes, ou ben presencialmente na aula ou ben en remoto mediante os medios telemáticos dispoñibles na USC.
Maria Del Pilar Calo Mata
Coordinador/a- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Tecnoloxía de Alimentos
- Teléfono
- 982822424
- Correo electrónico
- p.calo.mata [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
María Trinidad De Miguel Bouzas
- Departamento
- Microbioloxía e Parasitoloxía
- Área
- Microbioloxía
- Teléfono
- 881814947
- Correo electrónico
- trinidad.demiguel [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Alicia Del Carmen Mondragon Portocarrero
- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Tecnoloxía de Alimentos
- Correo electrónico
- alicia.mondragon [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | FAC.FARMACIA |
Martes | |||
16:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | FAC.FARMACIA |
Mércores | |||
16:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | FAC.FARMACIA |
19:00-20:00 | Grupo /TI-ECTS01 | Galego, Castelán | FAC.FARMACIA |
Xoves | |||
16:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | FAC.FARMACIA |
19:00-20:00 | Grupo /TI-ECTS01 | Galego, Castelán | FAC.FARMACIA |
27.05.2022 10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | FAC.FARMACIA |
08.07.2022 16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | FAC.FARMACIA |