Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias Morfolóxicas
Áreas: Anatomía e Embrioloxía Humana
Centro Facultade de Óptica e Optometría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
O alumno deberá posuír, ó superar esta materia, unha visión completa do globo ocular e os seus anexos así como dos pares craniais e vías nerviosas implicadas na visión que lle permita acceder á formación clínica, que implica:
1.-Comprender o concepto de Anatomía e Histología e o papel da mesma na súa formación profesional.
2.-Coñecer a terminoloxía anatómica con exactitude.
3.-Coñecer a disposición e organización do contido da cavidade orbitaria.
4.-Coñecer a morfoloxía externa e interna do Sistema Nervioso, especialmente en relación ao Sistema Visual.
5. Coñecer as tendencias actuais e as fontes bibliográficas básicas para o estudo da morfoloxía humana, referida os Sistemas Visual e Nervioso.
6. Comprender os textos científicos e interpretar as ilustracións habituais dos estudos morfológicos.
UNIDADE TEMÁTICA I: Introdución ao estudo da Anatomía Humana. Xeneralidades.
1.Concepto de Anatomía. A súa división. Nómina anatómica. Posición anátómica e eixos e planos do corpo humano.
2.Introdución á Histología Humana. Concepto de tecido. Tecidos básicos.
UNIDADE TEMÁTICA II: APARELLO DA VISIÓN
3.Anatomía topográfica da órbita: Morfoloxía xeral. Antropometría orbitaria. Paredes da órbita. Base e vértice orbitario.
4.Aparello da visión: aspectos xerais do sistema visual.
5.Globo ocular e os seus anexos.
6.Capa Esclero Corneal:
? A córnea. Estrutura. Inervación.
? A esclerótica. Estrutura. Vascularización e inervación.
? Limbo esclerocorneal.
7.Capa músculo ? vascular (Úvea) do globo ocular:
? Coroides propiamente dita.
? Corpo ciliar. Procesos ciliares. Músculo ciliar.
? Iris. Músculo do iris.
? Estrutura da úvea.
? Vascularización e inervación.
8.Rexión do ángulo esclerocorneal. Compoñentes.
9.Túnica nerviosa do globo ocular:
? Mácula e Papila óptica.
? Estrutura da retina.
? Anatomía Funcional.
? Vascularización.
10.Medios refringentes do globo ocular:
? A córnea e cámara anterior. Morfometría e a súa importancia.
? Humor acuoso: formación, circulación e reabsorción.
? O cristalino. Anatomía funcional e clínica. Estrutura.
? Humor vítreo. Anatomía funcional e clínica. Estrutura
11.Musculatura ocular extrínseca:
? Músculos rectos e músculos oblicuos.
? Anatomía Funcional da musculatura ocular no mecanismo da visión.
? Relacións dos músculos orbitarios. Aponeurosis e vainas musculares da órbita. Cápsula de Tenon.
12.Concepto de aparello protector do globo ocular:
? Anatomía das pálpebras. Estrutura. Vascularización e inervación.
? Conjuntiva. Estrutura. Vascularización e inervación.
? Glándulas e vías lacrimales. Estrutura. Vascularización e inervación.
? Cellas.
13.Organización xeral da vascularización do globo ocular e os seus anexos:
? Arterias da cavidade orbitaria.
? Veas da cavidade orbitaria.
? Linfáticos orbitarios.
14. Desenvolvemento embriológico do órgano da visión e os seus anexos. Malformacións congénitas máis frecuentes.
15.Aspectos xerais da organización do Sistema Nervioso.
16.Anatomía funcional da medula espinal. Centros medulares relacionados co aparello da visión.
17.Anatomía funcional do tronco cerebral. Centros tronco-encefálicos relacionados coa visión.
18.Anatomía funcional do diencéfalo. Centros diencefálicos relacionados coa visión.
19.Anatomía funcional do telencéfalo. Areas corticales. Areas corticales relacionadas coa visión.
20.Anatomía funcional dos pares craniais. Clasificación.
21.Concepto de nervio óptico-fascículo óptico. Vainas do nervio óptico.
22.Nervios motores oculares:
? Nervio motor ocular común.
? Nervio patético.
? Nervio motor ocular externo.
23.Organización do sistema sensitivo do globo ocular e os seus anexos. Nervio trigémino.
24.Neuroanatomía do aparello protector do globo ocular. Nervio facial. Bases neuroanatómicas das alteracións do mecanismo protector.
25.Vías ópticas:
? Vía da visión.
? Vías ópticas reflictes.
? Vías da oculomotricidad extrínseca.
26. Sistema oculomotor: circuítos de coordinación.
BOUCHET, A. y CUILLERET, J. Anatomía Descriptiva, Topográfica y Funcional. Cara, cabeza y órganos de los sentidos. Ed. Médica Panamericana. Buenos Aires.
BENNINGHOFF Y DRENCKHALN: Compendio de Anatomía. Ed. Panamericana
FENEIS, H.: Nomenclatura anatómica ilustrada. Ed. Masson. BarcelonaSARAUX, H.; LEMASSON, C.; OFFRET, H.; RENARD G.. Anatomía e Histología del ojo. Ed. Masson. París.
GOSLING, J.A. Anatomía Humana. Texto y Atlas en color. Ed. Interamericana McGraw - Hill. Madrid.
GRAY: Anatomía para estudiantes. Ed. Elsevier
LATARJET-RUIZ LIARD. Anatomía humana, tomos I y II. Ed. Panamericana. México.
NETTER, F.H.(1999). Atlas de Anatomía Humana. Ed. Masson, S.A. Barcelona
SOBOTTA, J.;. Atlas de Anatomía humana. Ed. Panamericana. Madrid.
THIBODEAU, G.A.; PATTON, K.T. Anatomía y Fisiología. Ed. Harcourt Brace. Barcelona.
CD-Rom:
• Sobotta (Anatomía).
• Gray (Anatomía).
• Stevens & Lowe (Histología).
• Wheaters Functional Histology.
COMPETENCIAS
5.5.1.5.1 BÁSICAS E XENERAIS
CG1 - Que os estudantes teñan capacidade para abordar a súa actividade profesional e formativa desde o respecto ao código deontolóxico da súa profesión, que inclúe, entre outros máis específicos os principios do respecto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas, a igualdade entre as persoas, os principios de accesibilidade universal e deseño para todos e os valores democráticos e dunha cultura de paz
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
5.5.1.5.2 TRANSVERSAIS
CT1 - Que adquiran capacidade de análise e de síntese.
CT2 - Que adquiran capacidade de organización e planificación.
CT3 - Que adquiran capacidade de comunicación oral e escrita na lingua nativa.
CT4 - Que adquiran o coñecemento dunha lingua estranxeira.
CT5 - Que adquiran coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
CT6 - Que adquiran capacidade de xestión da información.
CT7 - Que adquiran capacidade para a resolución de problemas.
CT8 - Que adquiran capacidades na toma de decisións.
CT9 - Que saiban traballar en equipo.
CT12 - Que adquiran habilidades nas relacións interpersoais.
CT14 - Que o alumno adquira habilidades para a emisión dun razoamento crítico.
CT15 - Que o alumno manteña un compromiso ético.
CT16 - Que o estudante sexa capaz de realizar un apendizaje autónomo.
CT17 - Que sexan capaces de adaptarse a novas situacións.
5.5.1.5.3 ESPECÍFICAS
CE4 - Que o alumno sexa capaz de reflexionar criticamente sobre cuestións clínicas, científicas, éticas e sociais implicadas no exercicio profesional da Optometría, comprendendo os fundamentos científicos da Óptica-Optometría e aprendendo a valorar de forma crítica a terminoloxía, ensaios clínicos e metodoloxía da investigación relacionada coa Óptica-Optometría.
CE5 - Que o alumno sexa capaz de emitir opinións, informes e peritaxes cando sexa necesario.
CE6 - Que o estudante poida valorar e incorporar os avances tecnolóxicos necesarios para o correcto desenvolvemento da súa actividade profesional.
CE9 - Que o estudante poida ampliar e actualizar as súas capacidades para o exercicio profesional mediante a formación continuada.
5.5.1.6 ACTIVIDADES FORMATIVAS
ACTIVIDADE FORMATIVA HORAS PRESENCIALIDAD
Clase de lousa en grupo grande: Lección impartida polo profesor que pode ter formatos diferentes (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices xerais da materia,...). O profesor pode contar con apoio de medios audiovisuais e informáticos pero, en xeral, os estudantes non necesitan manexalos en clase. Inclúense aquí as horas dedicadas a exames. 38 100
Clases con ordenador/laboratorio en grupo reducido:Inclúese aquí a realización de prácticas de Laboratorio. O alumno debe preparar o desenvolvemento da práctica con axuda do profesor e/ou os alumnos titores, realizar as medidas e a correspondente análise de datos. Tamén se inclúen as probas de avaliación se as houbese. 5 100
Tutorías con ordenador/laboratorio en grupo reducido: Considéranse aquí as actividades de proposición e supervisión de traballos dirixidos, aclaración de dúbidas sobre teoría, problemas, exercicios, programas, lecturas ou outras tarefas propostas, presentación, exposición, debate ou comentario de traballos individuais ou realizados en pequenos grupos sempre que sexa necesario o uso de computador ou o laboratorio por parte dos alumnos. 8 100
METODOLOXÍA DA ENSINO : A docencia das clases expositivas e interactivas será presencial. Para a realización de actividades específicas en remoto poderanse empregar as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams)
As probas finais terán CARÁCTER PRESENCIAL.
1.- VALORACIÓN DOS COÑECEMENTOS TEORICOS:
REALIZARASE un exame tipo test ao final do curso que será o 80% da cualificación final
2.- VALORACION DOS COÑECEMENTOS PRACTICOS:
Ao longo do curso realizaranse avaliacións continuas das prácticas que realizan os alumnos.
Os alumnos terán que realizar un esquema xeral do ollo e traballos sobre algún tema dos que compoñen a materia. Ambas as actividades supoñerán un 20% da cualificación final
3.- VALORACION DAS ACTITUDES
Neste apartado valórase:
- Asistencia a clase teórica e práctica.
- Realización dos traballos persoais ou en grupo.
- Disposición do alumno á colaboración e á realización das tarefas encomendadas e actitude en clase.
As probas finais (teórica e práctica) terán carácter presencial. Para a avaliación continua poderán utilizarse os recursos das plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
36 horas de estudo individual.
36 horas para a realización de traballos, lecturas e busqueda bibliográfica
18 horas de traballo persoal para a elaboración dos traballos e memorias de prácticas
Total de traballo autónomo: 90 horas
RECOMENDACIÓNS PARA O ESTUDO DA MATERIA As titorías terán carácter presencial e/ou telemático e os recursos bibliográficos poderán ser utilizados en versión papel e/ou dixital
Tanto en los seminarios como en las prácticas es obligatoria la participación de los alumnos, es por lo tanto necesaria la preparación previa de los contenidos del programa que se desarrollaran en ellos.
Para las prácticas cada alumno deberá llevar los apuntes correspondientes, un atlas de anatomía, material de dibujo, y bata blanca de laboratorio
Maximino Quintans Rodriguez
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias Morfolóxicas
- Área
- Anatomía e Embrioloxía Humana
- Teléfono
- 881812226
- Correo electrónico
- maximino.quintans [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3 |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3 |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3 |
12.01.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 1 |
12.01.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |
21.06.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 1 |
21.06.2024 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |