Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Áreas: Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Centro Facultade de Farmacia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
- Coñecer os principais criterios utilizados para o deseño das formas de dosificación dos medicamentos.
- Coñecer os métodos empregados para a caracterización da estrutura da materia en estado sólido e a incidencia desta sobre os procesos implicados na elaboración de medicamentos.
- Saber caracterizar o tamaño e a forma de partículas irregulares, identificar e cuantificar as distribucións de tamaños de partícula e coñecer os criterios aos que se debe acudir para a correcta selección, en cada caso, da técnica de medida máis axeitadas.
- Coñecer as técnicas habitualmente utilizadas para caracterizar a superficie específica e a porosidade dos sólidos pulverulentos.
- Coñecer as técnicas utilizadas para a caracterización reolóxica dos sólidos pulverulentos.
- Identificar os factores que condicionan a solubilidade dos fármacos e os recursos tecnolóxicos dispoñibles para incrementala.
- Coñecer as causas de inestabilidade e o comportamento reolóxico das suspensións e das emulsiones e os recursos dispoñibles para a súa modificación con vistas á selección das sustancias auxiliares máis adecuadas en cada caso concreto.
- Identificar as características diferenciais dos sistemas coloidais con respecto aos sistemas dispersos heteroxéneos tradicionais e coñecer os procedementos de elaboración máis usuais.
Bloque 1. Introdución
Tema 1. Conceptos básicos. Sistemas farmacéuticos. Operacións básicas. Formas farmacéuticas. Fontes de información.
Tema 2. Deseño de formas farmacéuticas. Aspectos físico-químicos, tecnolóxicos e biofarmacéuticos. Paso dos medicamentos a través do organismo. Concepto e medida da biodisponibilidade.
Bloque 2. Sólidos pulverulentos
Tema 3. Caracterización estrutural de sólidos. Estrutura amorfa e cristalina. Hábito Cristalino. Solvatos e hidratos. Polimorfismo. Métodos de caracterización.
Tema 4. Análise granulométrico. Tamaño, distribución de tamaños e forma de partículas. Diámetros equivalentes. Factores de forma. Técnicas de análises granulométrico. Adquisición e preparación de mostras. Criterios de selección de métodos de análises granulométrico
Tema 5. Caracterización microestructural. Superficie específica e porosidade. Métodos de estudo
Tema 6. Reoloxía. Cohesión e xeometría de empaquetamento. Propiedades de fluxo. Deformación e fragmentación particulares. Métodos de estudo
Bloque 3. Disolucións e sistemas dispersos
Disolucións
Tema 7. Solubilidade e velocidade de disolución. Conceptos. Sistemas ideais e regulares. Solubilidade de electrolitos. Constante dieléctrica e pH. Velocidade de disolución.
Tema 8. Solubilización de Fármacos. Procedementos físico-químicos de solubilización. Procedementos químicos.
Sistemas dispersos
Tema 9 Sistemas coloidais. Clasificación. Propiedades. Formulación: aspectos críticos. Estabilidade física e estabilización de coloides. Caracterización.
Tema 10. Aspectos básicos. Fenómenos interfaciais. Tensión interfacial. Cargas eléctricas. Potencial electrocinético. Reoloxía de sistemas dispersos.
Tema 11. Suspensións. Formulación e preparación: aspectos críticos. Humectación, floculación e aglomeración. Estabilidade física e estabilización de suspensións. Controis.
Tema 12. Emulsiones. Formulación e preparación: aspectos críticos. Selección do axente emulsificante. Estabilidade física e estabilización de emulsiones. Técnicas de emulsificación. Equipos. Controis.
Básica:
Farmacia. La ciencia del diseño de las formas farmacéuticas. M.E. Aulton Ed. Elsevier. Barcelona 2004
Tecnología Farmacéutica Volumen I: Aspectos fundamentales de los sistemas farmacéuticos y operaciones básicas. J.L. Vila Jato Ed. Síntesis. Madrid 1997, págs. 69-142
Complementaria:
Physical Pharmacy, A. Martin e P. Bustamante, Ed. Lea & Febiger, Philadelphia 1993.
Techniques of solubilization of drugs (editor S.H. Yalkowsky), Ed. Marcel Dekker, New York 1981.
Real Farmacopea Española 4ª ed. Axencia Española do Medicamento. Madrid 2011
USP 31/NF 26, ed. española. United States Pharmacopeial Convention. Rockville 2008.
Xerais:
Identificar, deseñar, obter, analizar, controlar e producir fármacos e medicamentos, así como outros produtos e materias primas de interese sanitario de uso humano ou veterinario.
Deseñar, preparar, fornecer e dispensar medicamentos e outros produtos de interese sanitario.
Desenvolver habilidades de comunicación e información, tanto orais como escritas, para tratar con pacientes e usuarios do centro onde desempeñe a súa actividade profesional.
Específicas:
Deseñar, optimizar e elaborar as formas farmacéuticas garantindo a súa calidade, incluíndo a formulación e control de calidade de medicamentos, o desenvolvemento de fórmulas maxistrais e preparados oficinais.
Coñecer as propiedades físico-químicas e biofarmacéuticas dos principios activos e excipientes así como as posibles interaccións entre ambos os
Dominar técnicas de recuperación de información relativas a fontes de información primarias e secundarias (incluíndo bases de datos co uso de computador);
Coñecer os principios e a metodoloxía científica aplicada ás ciencias farmacéuticas, incluíndo a historia e función social da Farmacia.
Transversais:
Capacidade de análise e síntese.
Coñecementos xerais básicos
Coñecementos básicos da profesión.
Resolución de problemas.
Toma de decisións.
Capacidade crítica e autocrítica.
Traballo en equipo.
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
Capacidade de aprender.
Preocupación pola calidade.
No escenario 1:
A) Clases expositivas en grupo grande (“CE” nas táboas horarias): Lección impartida polo profesor que pode ter formatos diferentes (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices xerais da materia...). O profesor pode contar con apoio de medios audiovisuais e informáticos pero, en xeral, os estudantes non necesitan manexalos en clase. Habitualmente estas clases seguirán os contidos dun Manual de referencia proposto na Guía Docente da materia.
B) Clases interactivas en grupo reducido (Seminarios, “S” nas táboas horarias): Clase teórico/práctica na que se propoñen e resolven aplicacións da teoría, problemas, exercicios... O alumno participa activamente nestas clases de distintas formas: entrega de exercicios ao profesor (algúns dos propostos en boletíns de problemas que o profesor entrega aos alumnos coa suficiente antelación); resolución de exercicios na aula, etc.. O profesor pode contar con apoio de medios audiovisuais e informáticos pero, en xeral, os estudantes non os manexarán en clase. Inclúense as probas de avaliación se as houber.
C) Clases prácticas de laboratorio: Inclúense aquí as clases que teñen lugar nun laboratorio de prácticas. Nelas o alumno adquire as habilidades propias dun laboratorio e consolida os coñecementos adquiridos nas clases de teoría. O traballo persoal do alumno nesta actividade é moito máis reducido. Para estas prácticas, o alumno disporá dun manual de prácticas de laboratorio, que incluirá consideracións xerais sobre o traballo no laboratorio, así como un guión de cada unha das prácticas a realizar, que constará dunha breve presentación dos fundamentos, a metodoloxía a seguir e a indicación dos cálculos a realizar e resultados a presentar. O alumno deberá acudir a cada sesión de prácticas lendo atentamente o contido deste manual. Tras unha explicación do profesor, o alumno realizará individualmente, ou en grupos reducidos, as experiencias e cálculos necesarios para a consecución dos obxectivos da práctica, recollendo no diario de laboratorio o desenvolvemento da práctica e os cálculos e resultados que procedan, presentando os resultados, que serán avaliados.
E) Titorías en grupo moi reducido (“T” nas táboas horarias): Titorías programadas polo profesor. En xeral, suporán para cada alumno 2 horas por cuadrimestre. Proponse actividades como a supervisión de traballos dirixidos, aclaración de dúbidas sobre teoría ou as prácticas, problemas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; así como a presentación, exposición, debate ou comentario de traballos individuais ou realizados en pequenos grupos.
No escenario 2:
As clases expositivas e interactivas serán presenciais para varios estudantes que, segundo a capacidade da aula, poidan cumprir as normas de seguridade establecidas. Para o resto dos alumnos, serán sincrónicos. Os estudantes darán un xiro entre estes dous tipos de ensino. As clases prácticas serán presenciais e no caso de ter que reducir o tamaño dos grupos de prácticas asegurarase que todos os estudantes realicen polo menos o 50% das prácticas. As titorías realizaranse telematicamente.
No escenario 3:
As clases expositivas e as titorías interactivas serán non presenciais. As clases prácticas substituiranse pola realización de actividades sen contacto relacionadas co contido das clases prácticas.
O exame final da materia realizarase de forma presencial (preferentemente) ou por vía telemática en función da situación sanitaria na que nos atopemos.
No escenario 1 a avaliación consistirá en:
a) Exame escrito (T).
O exame final da materia, que se celebrará tamén na data recollida na guía do alumno, constará de 7 preguntas que se cualificarán de 0 a 1 punto. (Cualificación máxima = 7)
b) Avaliación dos seminarios (S)
Realizaranse varios controis durante os seminarios que se cualificarán entre 0 e 2 puntos. A nota final do apartado b calcularase sumando a nota obtida nos controis realizados polo alumno dividido polo número total de controis realizados nos seminarios. (Cualificación máxima = 2)
c) Exame de prácticas (P).
Unha vez finalizadas as prácticas de laboratorio da materia, os alumnos deberán realizar un exame, que constará de 4 preguntas que se cualificarán de 0 a 0.25 puntos. (Cualificación máxima = 1)
d) Cualificación final (CF).
A cualificación final da materia obterase de acordo coa seguinte fórmula:
CF = T•F1•F2 + S + P•F2
sendo F1 un factor que vale 1 se T mayor ou igual a 3.5 ou 0 se T é menor de3.5. e F2 outro factor que vale 1 se se realizaron as prácticas de laboratorio ou 0 en caso contrario.
A materia apróbase obtendo unha nota final (CF) igual ou superior a 5.
(Nótese que para aprobar a materia, F2 debe ser igual a 1; é dicir, é imprescindible realizar as prácticas de laboratorio)
No escenario 2, a avaliación consistirá na realización dunha proba final preferentemente presencial, siempre que a situación o permita, que suporá o 70% da nota final e o 30% restante corresponde a unha avaliación continua realizada durante as clases interactivas e clases prácticas.
No escenario 3, a avaliación consistirá na realización dunha proba final non presencial que suporá o 70% da nota final e o 30% restante corresponde a unha avaliación continua realizada durante as clases interactivas e as diferentes actividades que substitúen as clases prácticas.
Os escenarios 2 e 3 requirirán a adopción dunha serie de medidas que precisarán que o alumno dispoña dun dispositivo con micrófono e cámara cando non exista un software de avaliación adecuado. Os estudantes poden ser requiridos para unha entrevista para comentar ou explicar parte ou toda a proba. En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no Regulamento para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e a revisión das cualificacións.
Cualificación da segunda oportunidade:
No escenario 1 o alumno só terá que realizar un exame escrito (T) que se celebrará na data recollida na guía do alumno, constará de 7 preguntas que se cualificarán de 0 a 1 punto. (Cualificación máxima = 7). O alumno manterá as cualificacións obtidas na primeira oportunidade correspondentes á avaliación dos seminarios (S) e prácticas (P). A cualificación final obterase de acordo con formúlaa mencionada anteriormente (Nótese que é imprescindible realizar as prácticas de laboratorio).
En caso de suspender a materia, o alumno que realizase as prácticas de laboratorio non terá que repetilas en cada novo curso académico, pero si que deberá realizar o exame de prácticas.
Tanto en el escenario 2 como en el escenario 3 la evaluación de la segunda oportunidad se llevará a cabo de manera similar a la indicada para la primera oportunidad.
Estudo autónomo individual ou en grupo: 60 h
Resolución de exercicios, ou outros traballos: 20 h
Preparación do traballo de laboratorio e elaboración da memoria das prácticas: 6 h
Realización e revisión do exame: 4 h
TOTAL: 90 h
É recomendable que os alumnos posúan coñecementos de Matemáticas, Química e Fisicoquímica.
Os alumnos poderán acceder ao material empregado nas clases expositivas e interactivas de seminario e laboratorio, así como ao material complementario a través da USC Virtual.
Recoméndase ao alumno asistir ás clases teóricas e seminarios para unha adecuada aprendizaxe da materia, o cal lle facilitará unha avaliación positiva da mesma.
É aconsellable o estudo diario da materia e a asistencia ás titorías para resolver as dúbidas que xurdisen.
Francisco Javier Otero Espinar
Coordinador/a- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881814878
- Correo electrónico
- francisco.otero [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Angel Joaquin Concheiro Nine
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881814886
- Correo electrónico
- angel.concheiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Jose Blanco Mendez
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 982824142
- Correo electrónico
- jose.blanco.mendez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Carmen Isabel Alvarez Lorenzo
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881814877
- Correo electrónico
- carmen.alvarez.lorenzo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Carlos Alberto Garcia Gonzalez
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881815252
- Correo electrónico
- carlos.garcia [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal
Alvaro Goyanes Goyanes
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- alvaro.goyanes.goyanes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Asteria Maria Luzardo Alvarez
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- asteriam.luzardo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Vivero Lopez
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- mariavivero.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Xián Farto Vaamonde Vaamonde
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- xian.farto [at] rai.usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Luns | |||
---|---|---|---|
08:30-09:30 | Grupo B/CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo A/CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Martes | |||
08:30-09:30 | Grupo B/CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo A/CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Mércores | |||
08:30-09:30 | Grupo B/CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo A/CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Xoves | |||
08:30-09:30 | Grupo B/CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo A/CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Venres | |||
08:30-09:30 | Grupo B/CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo A/CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |