Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 8 Clase Expositiva: 30 Clase Interactiva: 25 Total: 63
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
Áreas: Oftalmoloxía
Centro Facultade de Óptica e Optometría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Coñecer os preparados tópicos oculares, con especial atención os fármacos que facilitan o exame visual, optométrico e contactolóxico.
- Coñecer as novas vias de administración e os novos preparados comerciales .
- Preparados tópicos para uso en contactoloxía.
- Coñecer os efectos sistémicos adversos mais frecuentes trala aplicación dos fármacos tópicos oculares habituais.
- Coñecer os efectos oculares adversos mais frecuentes pola administración de fármacos a nivel sistémico.
Produtos sanitarios e de hixiene ocular. Absorción, distribución, biotransformación e eliminación de fármacos no ollo. Vías de administración de fármacos oftálmicos. Vía tópica: Solucións e suspensións, Liposomas, Pomadas, Aerosois, Insercións oculares solubles e insolubles, Irrigación continua, Ionoforese, Sistemas de difusión controlada. Vía parenteral: intralesional, intramuscular, periocular, intraocular. Efectos oculares dos parasimpatomiméticos. Efectos oculares dos parasimpatolíticos. Efectos oculares de simpaticomiméticos e simpaticolíticos. Bloqueadores beta. Antiglaucomatoso. Analgésicos. Fármacos antiinflamatorios esteroides e non esteroides. Antihistamínicos. Axentes antimicrobianos: antibióticos, antivirais e antifúngicos. Anestésicos locais. Efectos tóxicos xerais dos fármacos administrados por vía ocular. Efectos tóxicos oculares de fármacos administrados sistémicamente.
TEMARIO DAS CLASES EXPOSITIVAS:
TEMA 1.- Medicamentos, productos sanitarios e de higiene ocular. Proceso de I+D de un medicamento.
TEMA 2.- Soluciones y preparados para uso en superficie ocular e irrigación intraocular.
TEMA 3.- Sustancias viscoelásticas. Sustitutos vítreos. Adhesivos.
TEMA 4.- Tintes biológicos y agentes diagnósticos.
TEMA 5.- Absorción, distribución, biotransformación e eliminación de fármacos no ollo.
TEMA 6.- Vías de administración en Oftalmoloxía.
TEMA 7.- Parasimpaticomiméticos.
TEMA 8.- Parasimpaticolíticos.
TEMA 9.- Simpaticomiméticos
TEMA 10.- Simpaticolíticos.
TEMA 11.- Antiglaucomatosos.
TEMA 12.- Antiinflamatorios esteroideos e non esteriodeos.
TEMA 13.- Analxésicos.
TEMA 14.- Antihistamínicos. Vasoconstrictores.
TEMA 15.- Anestésicos locais.
TEMA 16.- Antibióticos.
TEMA 17.- Antivíricos.
TEMA 18.- Antifúnxicos.
TEMA 19.- Antiparasitarios.
TEMA 20.- Antianxioxénicos.
TEMA 21.- Inmunomoduladores.
TEMA 22.- Efectos tóxicos oculares de medicamentos administrados por via sistémica e tópica.
Temario das clases interactivas (seminarios):
1. Nanopartículas para a liberación de fármacos no segmento anterior.
2. Atropina para o control da miopía en nenos.
3. Actualización en productos sanitarios: lubricantes oculares.
4. Liberación controlada de fármacos con lentes de contacto.
5. Proceso de I+D para un medicamento innovador.
6. Nanotecnología para a liberación de fármacos na retina.
7. Fármacos biolóxicos e biosimilares.
Bibliografía básica:
Brenner y Stevens. Farmacología básica. 6ª edición. Barcelona. Elsevier España, S.L. 2023.
Cortés C., Arias A., Encinas J.L. y García J. Farmacología Ocular. Madrid: LXXXIII Ponencia Oficial de la Sociedad Española de Oftalmología; 2007.
Flórez J. Farmacología humana. 5ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2008.
Parafita M.A. y González J. Farmacología ocular. En: Optometría: Aspectos avanzados y consideraciones epeciales. Capítulo 11, pp. 285-308. Ed. R. Montés-Micó. Barcelona: Elsevier España, S.L.; 2012.
Parafita M.A., González J. y Díaz J. Farmacología ocular pediátrica en la práctica clínica. En: Optometría Pediátrica. Capítulo 25, pp.363-377. Ed. A. López-Alemany. Aátiva (Valencia) Eds. Ulleye; 2004.
Bibliografía complementaria:
Ginger BC. Ocular pharmacology and Toxicology. New York:Springer Science, Human Press; 2014.
Zhang K, Wu F. Ophthalmic disease mechanisms and drug discovery. Singapore: World Scientific Publishing Co; 2017.
** Parte de esta bibliografía e outra complementaria podese consultar como libros electrónicos en ReBUSCa.
Tamén artigos para seminarios en Google académico.
Coñecementos:
• Con_36. Coñecer os preparados oculares tópicos, con especial atención ao uso de fármacos que faciliten os exames visuais e optométricos.
• Con_37. Comprender os efectos sistémicos adversos máis comúns despois da aplicación de medicamentos oculares tópicos comúns.
Habilidades e habilidades:
• HyD_1. Pensa de forma integrada e aborda os problemas desde diferentes perspectivas con razoamento crítico.
• HyD_2. Organizar e planificar o traballo.
• HyD_3. Interpretar resultados e identificar elementos consistentes e inconsistentes.
• HyD_4. Traballar en equipo.
• HyD_5. Manter un compromiso ético, así como un compromiso coa igualdade e a integración.
• HyD_8. Saber analizar datos e interpretar resultados experimentais propios dos campos da Óptica e da Optometría.
• HyD_12. Manexar materiais e técnicas básicas de laboratorio.
Competencias:
• Comp_1. Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan a reflexión sobre cuestións sociais, científicas ou éticas relevantes.
• Comp_3. Que o alumnado desenvolvese as habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
• Comp_4. Que os estudantes saiban aplicar de forma profesional os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos na titulación e sexan competentes para formular e resolver problemas, así como para desenvolver e defender argumentos tanto en contextos académicos como profesionais relacionados coa Óptica e a Optometría.
• Comp_5. Capacidade para aprender de forma autónoma, traballar en equipo, organizar tempo e recursos, e adquirir novos coñecementos e técnicas en Óptica e Optometría.
Enseñanza teórica con clases expositivas e interactivas:
- Leccions teóricas diseñadas con a axuda de diapositivas, fotos, casos clínicos e vídeos. Clases en pizarra en grupo grande e en grupo reducido.
- Referencias bibliográficas complementarias a cada clase teórica (libros ou publicacions).
- Seminarios: diseñados para a ampliación e consolidación de conocimentos, temas de mayor complexidad, etc., con a participación activa dos alumnos.
- A materia impartirase tamén a través da USC virtual, con ls contenidos das clases, PDFs relacionados con a materia, vídeos, etc.
Seminarios interactivos:
O largo do curso desarrollaranse os seminarios referidos, que realizará o alumno (en grupos) con o apoyo do profesor. Os temas dos seminarios serán con búsqueda bibliográfica, desarrollo do tema con citas e posterior presentación en horarios de seminarios.
- Fomentarase que o alumno participe activamente, tanto preguntando como respondendo as cuestions que podan xurdir.
Tutorias:
- O profesor estimulará a participación do alumno para presentar as dudas que poidan xurdirlle no estudio do temario e no transcurso dos seminarios.
- Durante o curso realizaranse probas de comprensión dos contidos. Prepararanse traballos escritos propostos por o profesor (5 o 6 alumnos por traballo) que postiormente se presentarán nos seminarios. Estos traballos, de revisión e con citas bibliográficas, son obligatorios para todos os alumnos- incluidos os alumnos con dispensa de asistencia a clases- e se incorporarán o curso virtual en PDF. A presentación dos traballos realizarase en horas de seminarios, e obligatoria para todos os alumnos e farase por grupos.
- O examen teórico final consiste en un test de resposta única de 50 preguntas, cada tres preguntas erróneas restan un punto. Necesitase o 50% de respuestas correctas para superar o examen. Non se penalizará a non asistencia a clase dos alumnos con dispensa, para o resto dos alumnos valorarase positivamente a asistencia e participación.
O examen de segunda oportunidad constará de 20 preguntas cortas.
- Para ser evaluado na proba teórica e imprescindible - para todos os alumnos, -incluidos os que teñan dispensa de asistencia a clases teóricas- a realización e presentación do trabajo do seminario.
CÁLCULO DA NOTA FINAL: - Examen teórico entre 0 e 8 (80%) e necesario un 50% para aprobar.
- Seminarios entre 0 e 1 (10%).
- Asistencia y participación en clase entre 0 e 1 (10%).
- Total horas traballo persoal do alumno 97 horas.
- Asistencia as clases teóricas e seguimento do curso virtual.
- Revisions bibliográficas para a elaboración dos traballos dos seminarios.
- Utilizar os libros de consulta recomendados.
- Acceso "on line" a publicacions para a elaboración dos traballos para os seminarios, recomendase a os alumnos que utilicen os sistemas informáticos de búsqueda bibliográfica e de recopilación de datos tales como uso de Medline.
- Recurso de contido electrónico de libros e revistas con o EZproxy e ReBUSCa.
Maria Isabel Lema Gesto
Coordinador/a- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Oftalmoloxía
- Teléfono
- 881813523
- Correo electrónico
- mariaisabel.lema [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
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16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 2 |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 2 |
11.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |
11.05.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
06.07.2026 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |