Skip to main content

Formación do Profesorado presenta materiais educativos na Bienal de Arquitectura de Venecia

Cativada xogando coas propostas presentadas polos docentes de Formación do Profesorado
Cativada xogando coas propostas presentadas polos docentes de Formación do Profesorado
Os profesores Vicente Blanco, Salvador Cidrás e Estella Freire deron conta de ‘Trebello e Barraca’, deseñados para a infancia a partir dos tres anos
Lugo

Os profesores da USC na Facultade de Formación do Profesorado do Campus de Lugo, Vicente Blanco, Salvador Cidrás e Estella Freire, acaban de presentar, na última edición da Bienal de Arquitectura de Venecia, os materiais educativos non estruturados ‘Trebello e Barraca’, deseñados para a infancia a partir dos tres anos. En concreto, a presentación desenvolveuse no marco da actividade denominada ‘get involved VII’, que por sétimo ano consecutivo ofrece un escenario internacional dedicado á educación arquitectónica e da contorna construída dirixida á mocidade.

A iniciativa enmárcase nas sesións de proxectos especiais (biennale sessions), con motivo da Biennale Architettura 2025 en Venecia. Ao longo do programa abórdanse temas de construción culturalmente relevantes e analízanse potencialidades de desenvolvemento mediante enfoques tanto teóricos como prácticos. Neste marco, o simposio internacional de dous días ‘Patternlanguage–to act and impact in space’ ten como obxectivo desenvolver unha linguaxe espacial universal. A través dun enfoque experimental, procúranse símbolos e estruturas visuais que faciliten a comunicación a través das fronteiras dun xeito lúdico, experimental e accesible.

A proposta está orientada á participación da cidadanía, co propósito de inspirala a implicarse activamente no deseño do espazo. Como un auténtico alfabeto visual, estes símbolos e patróns permiten experimentar, comprender e describir os espazos desde unha perspectiva aberta e colaborativa.

“Afastarnos do pensamento único”

Os obradoiros e achegas ao simposio foron seleccionados mediante unha convocatoria aberta, garantindo unha representación diversa e enriquecedora. Entre os participantes atópanse, ademais do profesorado da USC, propostas de Tunisia, Austria e Suíza. Os obradoiros realizados polos profesores de Educación Artística da Facultade de Formación do Profesorado de Lugo tiveron lugar nos pavillóns de Austria e Suíza. A primeira parte consistiu na construción das formas: e a segunda, no debuxo de observación.

“A cada participante dáselle un anaco de carbón vexetal e unha folla de papel sobre un cartón ríxido, para que poidan moverse polo espazo e debuxar de maneira autónoma”, explican. “Este tipo de debuxo é moi importante porque incorpora a súa experiencia persoal”, matizan. Ao compartir debuxos de observación sobre un mesmo obxecto, “podemos apreciar a diversidade de miradas, e isto axúdanos a afastarnos do pensamento único, recoñecendo e valorando o outro como diferente”.

Ademais, os obradoiros foron o escenario idóneo para presentar ‘Trebello e Barraca’. A palabra trebello procede do galego e significa un aparello ou ferramenta sinxela que se pode empregar para diferentes usos, mentres que barraca se refire a unha pequena construción desmontable que serve como refuxio. “Ambos os conceptos son abertos e creativos, elementos que se poden utilizar de múltiples maneiras, segundo o contexto e a persoa usuaria”, afirman. “Tamén se relacionan coa idea de baixa tecnoloxía, como as ferramentas artesás utilizadas na vida rural tradicional. Para nós, son elementos que conectan o espazo e a forma, e que axudan ás nenas e nenos a activar os seus procesos creativos”, aseguran.

O sistema componse de tres tipos de pezas — bases, conectores e formas — que a cativada pode combinar libremente para construír e explorar. O deseño baséase en catro ideas principais: facer como forma de pensar, xogar como forma de explorar, ver o cotián cunha nova mirada, e cooperar como forma de aprender. Esta iniciativa foi beneficiaria no ano 2023 dunha axuda do Consello Social da USC en materia de I+D. 
 

The contents of this page were updated on 10.31.2025.