ECTS credits ECTS credits: 6
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 99 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 24 Interactive Classroom: 24 Total: 150
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary Degree Subject RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: Pedagogy and Didactics
Areas: Didactics and School Organisation
Center Faculty of Education Sciences
Call: Second Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable
1. Identify and assess the educational implications of changes in access, distribution and construction of knowledge in the social, economic and political contemporary.
2. Understanding new literacies needs in the educational proposals.
3. Analyze the role of the teacher in e-learning proposed in different educational levels.
4. Build a theoretical framework that enables the design and evaluation of materials and programs with different technologies.
5. Assess the relevance and analyze critically different innovations proposals with technology
1. Technology and education: Changes in the conception of knowledge and ways of access and construction. Teaching implications. From information society to knowledge society, the new literacies.
2. Analog and digital resources in the educational processes. Educational potential of digital resources. innovation with ICT.
3. Design, production and evaluation of analog and digital resources. Digital resources in the educational organization. Managing technological scenarios for training.
4. The role of the teacher as an advisor to e-learning training proposals. The revitalization of online forums. Monitoring student in distance learning proposals. Educational criteria for performance and monitoring. Evaluation in e-learning environments. Possibilities and proposals
Basic Bibliografy
Burbules, N. & Callister, Th. (2001). Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelona: Granica
De Pablo Pons, J. (2009): Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga. Aljibe.
Lankshear, C. (2008): Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata
Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes de alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.
Peirats Chacón, J. & San Martín Alonso, A. (2010). Tecnologías educativas 2.0 didáctica de los contenidos digitales. Madrid: Pearson.
Sancho, J. (2006). Tecnologías para transformar la educación. Barcelona: Akal
Complementary Bibliografy
Area, M. (2005). Nuevas tecnologías, globalización y migraciones: los retos de la institución educativa. Barcelona: Octaedro.
Area, M.; Gros Salvat, B.; Marzal García-Quismondo, M.A. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid : Síntesis
Dussel, I. Gutiérrez, D. (2006) Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial-Flaxcso
Garrison, D. R., & Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.
Gewerc Barujel, A. (2008). Hacia una formación inicial el profesorado en el contexto del espacio europeo de educación superior: el e-portafolio. Innovación educativa, 18, 159-158.
Gewerc Barujel, A. (Ed.). (2009). Políticas, prácticas e investigación en tecnología educativa. Barcelona: Octaedro.
Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa
Montero, L. (2007). O valor do envoltorio. Santiago de Compostela: Xerais
Referencias de Internet
Area, M. Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012) Alfabetización digital y competencias informacionales. Ariel. Fundación Telefónica. Fecha de acceso 25-04-2013 de http://www.fundacion.telefonica.com/es/que_hacemos/conocimiento/publica…
Dussel, I. & Quevedo, A. (2012) Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Foro VI Foro Latinoamericano de Educación EDUCACIÓN Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. Fecha de acceso: 12-11-2011 de http://www.virtualeduca.org/ifdve/pdf/ines-dussel.pdf
Marcelo García, C. (2003). Estudio sobre competencias profesionales para e-Learning. Fecha de acceso 13-02-2013 de http://prometeo3.us.es/publico/images/competencias.pdf
Sancho, J., Alonso Cano, C. (2011). Cuatro casos, cuatro historias de uso educativo de las TIC.. Fecha de acceso 15-03-2013 de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/17122/6/Cuatro%20Casos.%20C…
a) Degree competences to which the subject contributes
. Design plans, programs and actions adapted to the different levels of the education system, semi-face-and virtual classroom modalities.
. Advise on the integration of Information Technology and Communication in the education and training processes.
. Express and communicate using different codes and resources (linguistic and iconic ).
b) subject specific competences
1. Basing the analysis and use of digital resources in different learning contexts in terms of people, situations and areas of intervention, and evaluate its use.
2. Designing / flexible training schedule proposals for new literacies
We will work with a methodological multiplicity from a battery of techniques, procedures and resources. It is intended that students learn to extract relevant concepts and facts from various sources to solve problems, integrating its in dimensions, with autonomy in the initiation of intellectual work.
The basis of the proposoal are
• The active participation of students in all stages of the process
• The need for a close relationship between theory and practice
These principles materialize in:
• The combination of individual and group experiences
• The combination of face to face and on-line teaching (using a personal learning environment (PLE): The social network from the innovation and research group Stellae (USC).
• The combination of lectures with inquiry student work.
• The use of inquiry-investigation to build knwledge
Work in the context of Social Network combines communication tools of the virtual environment with materials that the teacher has prepared for learning as part of the contents of the subject. Students will participate in forums, blogs, tweets, etc., And do work previously assigned and delivered to pre-defined dates. In the virtual environment will unfold or 30% of the subject
Students will live experiences with new technologies throughout the development of the subject. This work are developing in the computer room of the Faculty of Education. Attendance at these classes is considered essential for monitoring the matter.
The evaluation will be present constantly throughout the process, with the participation of students and teacher. Various strategies (questionnaires, observations) to enable the completion of modifications on how the process will be used. One diagnostic evaluation, processing and final evaluation.
The final grade will result from the implementation of the following activities:
1- student participation in each and every one of the tasks involved in the ongoing monitoring of the course will be assessed: study materials that support work in the classroom; Analysis of different materials etc.. Also participating in classroom activities (questions and suggestions) and continuous monitoring of the classes assuming the proposed tasks. It takes into account the participation of the social network
2 - Presentation of practical work given in class and in the Virtual Environment.
3 - Students will make an electronic portfolio in the SOCIAL NETWORK STELLAE
It is understood that the student takes an independent study work in parallel with the development of classes for: search and recommended reading and supplementary texts; contributions to the forums; practical realization of the assigned work; development their learning portfolios. The set will involve a total of 96 hours of personal work during the semester.
Given the theoretical and practical nature of the subject, it is recommended that students take the work of the subject to date. This means that the weekly continuity is needed in the study
En las "Directrices para o Desenvolvemento dunha Docencia Presencial Segura para o curso 2020-2021" elaboradas pola Comisión para la Planificación Docente da USC (https://www.usc.gal/export9/sites/webinstitucional/gl/web/descargas/20_…) se establece 3 posibles escenarios para o curso 2020/21:
Escenario 1: presencial
Escenario 2: distanciamiento (escenario “mixto”)
Escenario 3: cierre das instalaciones
Como ya se especificó en el apartado metodológico, esta asignatura plantea un escenario mixto tanto en el caso del escenario 1 como en el escenario 2 con diferente porcentaje en función de las posibilidades que ofrezca la normalidad adaptada. Si bien las clases se prevén presenciales, el alumnado trabaja en un entorno personal de aprendizaje actividades que le permiten procesar los conceptos y además compartir y colaborar con sus compañeros/as. Al mismo tiempo que se tiene activa el aula virtual de la USC.
Para los escenarios 2 y 3, se tendrá activada también un grupo específico de la materia con el software institucional Microsoft Teams para la docencia y la tutorización del alumnado manteniendo en todo momento los horarios programados. Para ello, se incorporará y tutorizará al alumnado desde la red social, estableciendo así un puente entre los sistemas de apoyo a la docencia.
En cualquier caso, se desarrollarán contenidos y metodologías colaborativas en los diferentes entornos digitales con los que se trabaja en esta asignatura (campus virtual, EPA y Teams). Los horarios, tanto para las sesiones expositivas como las interactivas se mantienen. En el supuesto del escenario 3, las sesiones se desarrollarán íntegramente a través de las herramientas comentadas.
La propuesta de evaluación no sufre modificaciones ya que se trata de evaluación continua a través de portafolio digital y los trabajos y tareas se entregan a través de las herramientas en línea.
Tanto en el escenario 1 como en el 2, las tutorías se realizarán de forma presencial como en línea con cita previa a través de correo electrónico. En el escenario 3, se empleará Microsoft Teams para tal fin.
2-Responsabilidad medioambiental:
En relación a los trabajos personales o de grupo que se realicen para la materia se tendrán en cuenta las siguientes indicaciones:
-Evitar las tapas de plástico u otros envoltorios externos innecesarios.
-Siempre que sea posible, se emplearán grapas en lugar de encanutillados.
-Imprimir a dos caras en calidad “ahorro de tinta”.
-No emplear folios en blanco como separadores de capítulos o partes.
-Evitar anexos que no tengan referencia directa con los temas tratados en el trabajo.
3-PERSPECTIVA DE GÉNERO: En atención a criterios de igualdad de género en el ámbito
universitario, se recomienda hacer uso de lenguaje no sexista tanto en el trabajo cotidiano de aula como en los trabajos académicos encomendados.
4- Respecto a la normativa de protección de datos se tendrá en cuenta la propuesta de la universidad como figuran en el siguiente enlace:
hgps://www.usc.gal/gl/norma:va/protecciondatos/index.html.
5º UTILIZACIÓN DEL TELÉFONO MÓBIL EN EL AULA: "Queda restringido el uso de teléfono móvil en el aula a su empleo como instrumento de trabajo siguiendo las indicaciones dadas por el docente, responsabilizándose al alumnado de las consecuencias legales y académicas que puedan derivarse de un empleo no adecuado del mismo”
6º. Es obligatorio el uso de correo electrónico institucional para cualquier comunicación en el marco de la asignatura
7º El proceso de enseñanza-aprendizaje (clases / tutorías)es un proceso privado, entiéndase privado como proceso de comunicación e intercambio entre la docente y el estudantado matriculado en la materia. Por lo tanto hay obrigatoriedad del cumplimiento de la normativa de protección de datos https://www.usc.gal/es/politica-privacidad-proteccion-datos
Adriana Gewerc Barujel
- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Didactics and School Organisation
- Phone
- 881813785
- adriana.gewerc [at] usc.es
- Category
- Professor: University Lecturer
Uxía Fernández Regueira
- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Didactics and School Organisation
- uxiafernandez.regueira [at] usc.es
- Category
- Xunta Pre-doctoral Contract
Ángela González Villa
- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Didactics and School Organisation
- angela.villa [at] usc.es
- Category
- Ministry Pre-doctoral Contract
Monday | |||
---|---|---|---|
11:00-13:30 | Grupo /CLIL_02 (D - La) | Spanish | CLASSROOM 8 (LIFE CAMPUS -MODULE A) - EDUCATIONAL MULTIMEDIA LABORATORY |
Tuesday | |||
08:30-11:00 | Grupo /CLIL_04 (Rame - Z) | Spanish | CLASSROOM 16 (LIFE CAMPUS-Module A) -DATA PROCESSING LABORATORY |
11:00-13:30 | Grupo /CLIL_01 (A - C) | Spanish | CLASSROOM 16 (LIFE CAMPUS-Module A) -DATA PROCESSING LABORATORY |
15:30-18:00 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | Spanish | CLASSROOM 10-11 ( LIFE CAMPUS VIDA-Module A) |
Wednesday | |||
08:30-11:00 | Grupo /CLIL_03 (Le - Rama) | Spanish | CLASSROOM 16 (LIFE CAMPUS-Module A) -DATA PROCESSING LABORATORY |
05.20.2022 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | CLASSROOM 6-7 (LIFE CAMPUS -Module A) |
06.30.2022 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | CLASSROOM 17 (LIFE CAMPUS-Module A) |