ECTS credits ECTS credits: 3
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 51 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 9 Interactive Classroom: 12 Total: 75
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: History of Art, External department linked to the degrees
Areas: History of Art, Área externa M.U en Gestión del Patrimonio Artístico y Arquitectónico, Museos y Mercado del Arte ...
Center Faculty of Geography and History
Call: Second Semester
Teaching: Sin docencia (Extinguida)
Enrolment: No Matriculable | 1st year (Yes)
1.- Provide specialized and advanced training on the role of art history in temporary exhibitions.
2.- Provide students with the necessary perspective to understand the elements involved in an exhibition project.
3.- To ensure that the students can elaborate an exhibition project with coherence and meaning.
Prof. María de los Reyes Hernández Socorro (ULPGC)
Temporary exhibitions: theoretical and practical sessions. Study of cases
-Organization, Sponsorship and Budget
-Exhibition spaces
- Work organization chart
-The Expository Speech
-Documentation, Assembly and Design
-Marketing, Advertising and Inauguration
-Transfers, Customs and Insurance
-Conservation and Restoration Treatments
-Elaboration, Design and Presentation of the Catalog
Prof. David Chao Castro (USC)
- Temporary exhibitions: critical review of real projects.
- From opportunity to opportunism.
- Towards a post-pandemic context.
Bibliography:
-Antigüedad del Castillo-Olivares, Ma D. (directora) y Martínez Pino, Joaquín (coordinador),(2013): Mediación y Gestión del Patrimonio en Europa ,Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid
-Alonso Fernández, L. (1993): Introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid, pp. 133-169
-Asensio, M. (2000): “Estudios de público y evaluación de exposiciones como metodología de la planificación museológica: el caso del Museu Marítim de Barcelona”. Revista de la Asociación Profesional de Museólogos de España. 5, pp. 73-104.
-Belcher M.(1997): Organización y diseño de exposiciones: su relación con el museo, Trea, Colección Biblioteconomía y Administración Cultural, núm. 5, Gijón
-Calaf, R., Fontal, O.(2004): Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Trea. Gijón.
-De Pantorba, Bernardino. (1980). Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España. J. Ramón García-Rama.
-Fernández, Luis Alonso, and Isabel García Fernández (2010). Diseño de exposiciones: concepto, instalación y montaje. Alianza.
-García Blanco, A. (2009): La exposición, un medio de comunicación, Akal, (Colección Arte y Estética, no 55), Madrid.
-Hantelmann, Dorothea von (2009):“The Rise of the Exhibition / El auge de las exposiciones”, en el cat. exp. El medio es el museo, Pedro de Llano y Pablo Fanego (eds.), MARCO de Vigo y Koldo Mitxelena Kulturenea.
-Hernández, F. (1988): El museo como espacio de comunicación. Trea. Gijón.
-Hernández Hernández, Fr.(2006): Planteamientos teóricos de la museología. Gijón, pp. 17-57
-Hernández Socorro, M. de R., Betancor Pérez, F., Concepción Rodríguez, J., Ferrando Rodríguez, N., Florido Castro, A. y Quesada Acosta, A.M. (2000) Catálogo de la Exposición \"Arte Hispanoamericano en las Canarias Orientales. Siglos XVI-XIX\\. Cabildo de Gran Canaria. Servicio de Museos. Las Palmas de Gran Canaria. Impresión: Ediciones del Umbral, Madrid, (ISBN: 84-8103-238-7).
-Hernández Socorro, M. de R. (2002): Catálogo de la Exposición \"Arte en Canarias (siglos XV-XIX). Una mirada retrospectiva”. II Tomos. Gobierno de Canarias, Consejería de Educación, Cultura y Deportes; Viceconsejería de Cultura y Deportes; Dirección General de Cultura. Impresión Cromoimagen, Madrid. Islas Canarias, (ISBN: 84- 7947-288-X).
-Hernández Socorro, M. de R. (2004): Catálogo de la Exposición\" Álbum artístico del Deporte\". Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Consejería de Cabildo de Gran Canaria, Gobierno de Canarias, y Caja Rural de Canarias (ISBN: 84-96131-87-4)
-Hernández Socorro, M. de R. (2004): Catálogo de la Exposición \"Un artista para una Ciudad y una Época. Manuel Ponce de León\". Fundación Mapfre Guanarteme, 2 Tomos, Las Palmas de Gran Canaria (ISBN: 84-88779-35-6)
-Hernández Socorro, M. de R. (2006): Catálogo de la Exposición \"Bienes Muebles del Ayuntamiento de Las Palmas. Un Patrimonio por descubrir, Ayuntamiento de Las Palmas de Gran Canaria. (ISBN: 84-88979-78-9)
-Concepción Rodríguez, J. y Hernández Socorro, M. de R. (2007): Catálogo de la Exposición \"Arte, Devoción y Tradición: La imagen del Pino de Teror\", Ayuntamiento de Teror y Cabildo de Gran Canaria (Depósito Legal: GC 652-2007).
-Hernández Socorro, M. de R. (2007): Catálogo de la Exposición\" Luján Pérez y su Tiempo\". Gobierno de Canarias, Cabildo de Gran Canaria, Fundación Luján Pérez, Ayuntamiento de Guía de Gran Canaria, Islas Canarias, (ISBN: 979-84-7947-445-4).
-Hernández Socorro, M. de R. (2009): Catálogo de la Exposición \"La Entidad y su Patrimonio. Fondos artísticos de La Caja de Canarias\". La Caja de Canarias, 2 Tomos, La Caja de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria, Centro de Iniciativas Culturales de La Caja de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria, (ISBN: 978-84-87832-74-1)
-Hernández Socorro, M. de R. (2009): Catálogo de la Exposición \"Espacios íntimos. Colección Ramírez-Navarro\". Islas Canarias. Gobierno de Canarias, La Caja de Canarias y Ayuntamiento de Málaga (ISBN: 978-84- 87832-79-6.)
-Hernández Socorro, M. de R. (2010): Catálogo de la Exposición \"El universo plástico de Felo Monzón\". Ayuntamiento de Las Palmas de Gran Canaria, Gobierno de Canarias, Cabildo de Gran Canaria y la Caja de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria (ISBN: 978-84- 87832-81-9).
-Hernández Socorro, M. de R. (2011): Catálogo de la Exposición\" Eduardo Millares Sall. Más allá de Cho Juaá\". Obra Social de La Caja de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria (ISBN: 9787 84 87 832 840).
-Hernández Socorro, M. de R. (2012): Catálogo de la Exposición\" Menchu Gal. Creando en el silencio\". Fundación Menchu Gal y Obra Social de La Caja de Canarias. Centro de Iniciativas de La Caja de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria (ISBN: 978-84-616-0528-6).
-Hernández Socorro, M. de R. (2013): Catálogo de la Exposición \"Construcciones de Eva”. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria. (ISBN: 978-84-695-7367-9).
-Hernández Socorro, M. de R. (2015): Catálogo de la Exposición \"José Luján Pérez. El Hombre y la Obra 200 años después”. San Martín. Centro de Cultura Contemporánea. Cabildo de Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria, (ISBN: 978-84-92579-67-9)
-Hoffmann, Jens (2013): Ten Fundamental Questions of Curating, Mousse Publishing, Milan.
-Hugues, Philip (2019): Diseño de exposiciones. De los aspectos técnicos al concepto de diseño, Hoaki Books.
-Luxán Meléndez, S.de y Hernández Socorro, M.de R.(2005): El mundo el Libro en Canarias. Edición del Cabildo de Gran Canaria (ISBN: 84-8103-396-0).
-Macarrón, Miguel, A. M. y González Mozo, A. (2003): La Conservación y la restauración en el siglo XX. Editorial Tecnos, Madrid.
-Möntmann, Nina (2006): Art and Its Institutions. Current Conflicts, Critique, and Collaborations, Black Dog Publishing, London.
-Mourao, Joao y Silva, Luis (2011): Performing the Institution(al), Kunsthalle Lissabon, Lisboa.
-Obrist, Hans-Ulrich (2008): A Brief History of Curating, JRP Ringier & Les Presses du Réel, Zürich-Dijon.
-Santacana, J., Serrat, N. (2005): Museografía didáctica. Ariel. Barcelona.
-Serrano, Carmen Giménez (1993). Las exposiciones de arte. In Los espectáculos del arte: instituciones y funciones del arte contemporanéo (pp. 203-222). Tusquets editores.
-Pastor, M.I. (2004): Pedagogía museística. Ariel. Barcelona.
-Pérez Castillo, Mª Regina (2019): Diseño y gestión de exposiciones temporales, Madrid, Editorial Síntesis.
-Rico, Juan Carlos (1996). Montaje de exposiciones: museos, arquitectura, arte (Vol. 2). Silex Ediciones.
-Rico, Juan Carlos (2016): El taller de montaje de exposiciones. Vol. I: Procesos de diseño, CreateSpace Independent Publishing Platform.
-Rico, Juan Carlos (2016): El taller de montaje de exposiciones. Vol. II: Lecturas expositivas, tipologías espaciales y circulaciones, CreateSpace Independent Publishing Platform.
Basic skills.
CB6 - Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and / or application of ideas, often in a research context
CB7 - That students know how to apply the knowledge acquired and their ability to solve problems in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of study
CB8 - That students are able to integrate knowledge and face the complexity of formulating judgments based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments
CB9 - That students know how to communicate their conclusions and the knowledge and ultimate reasons that support them to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way
CB10 - That students possess the learning skills that allow them to continue studying in a way that will be largely self-directed or autonomous.
CG2 - Prepare to work in interdisciplinary teams.
CG4 - Train to apply knowledge to practice
CG5 - Raise awareness of one's own abilities
CG6 - Train to work in an international context
Transversal competences.
CT2 - Adapt to changes, being able to apply new and advanced technologies and other relevant progress, with initiative and an entrepreneurial spirit.
CT3 - Analytical, critical and synthesis capacity
Specific competences.
CE1 - Provide the critical skills necessary for professional or research activity in art, architecture related to cultural heritage, historical city, spaces for conservation and exhibition of artistic heritage and art and market
CE2 - Provide enough knowledge to join the professional field in the disciplines taught in the master.
CE3 - Prepare to issue and write historical-artistic and architectural reports through critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas
CE4 - Train in advising on master plans, special plans, etc. in an international context
CE7 - Provide critical interpretation patterns linked to the history of art, architecture, music, the elements
audiovisuals, cultural heritage and the historic city.
CE8 - Prepare the graduate, where appropriate, to carry out a doctoral thesis in the areas of the disciplines of art history, architecture, music, audiovisuals and cultural heritage
The teaching will have an expository development by the professors (and if possible also by an expert invited to give a specialised talk), through theoretical approaches and practical exemplifications that will be the starting point for the student's participation in their development.
On the other hand, all students will be proposed to apply the methodology and knowledge presented in the different sessions in the form of a group work (3 or 4 students):
* Realization of an Exhibition Project around a topic that will be announced on the day of the presentation of the subject.
Evaluation criteria
The evaluation will consist of two sections:
a) Attendance, participation in the classroom and realization of practices
b) Assessment of the ability to interpret and apply the content taught through a work that must be exposed in the classroom.
Assessment systems:
Continuous attendance to class, active participation in the classroom and carrying out the programmed practices: 40%
-Individual and collective work on the subject: presentation and compulsory presentation in class: 60%
Qualification criteria
- Continuous attendance to class, active participation in the classroom and carrying out the programmed practices: It will be scored from zero to ten (0 to 10)
- Individual and collective work on the subject: It will be graded from zero to ten (0 to 10).
Dispensation
The students to whom the class attendance dispensation is granted (following Instruction No. 1/2017 of the General Secretariat on the class attendance dispensation in certain circumstances), will be evaluated with a specific final exam that will suppose 100% of the grade.
* In all these tasks that must be carried out when the students submit for their evaluation by the teaching staff, and following the normative indications of the USC regarding plagiarism and the misuse of technologies in the performance of tasks or tests, it is necessary to indicate that For the cases of fraudulent realization of exercises or tests, those included in the Regulation of evaluation of the academic performance of students and of review of grades will be applied.
Training activity Hours Face-to-face
Lecture classes: 9/80
Interactive classes: 12/80
Group tutorials: 2/80
Individual tutorials: 1/100
Work and exposure: 3/100
Autonomous student activity: 58/100
The students will have in the virtual classroom all the necessary material for the follow-up of the matter, as well as complementary documentation to the lecture sessions.
Knowledge of a working language other than Spanish and Galician is highly recommended.
David Chao Castro
Coordinador/a- Department
- History of Art
- Area
- History of Art
- Phone
- 881812595
- david.chao [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary PhD professor
Thursday | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Spanish | Classroom 15 |
06.04.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 15 |
07.10.2024 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 15 |