Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Antiga
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Lograr que o alumnado alcance o coñecemento dos aspectos esencias da Historia de Roma nos seus diversos ámbitos: político e institucional, social e económico, cultural ou relixioso; así como do marco xeográfico e cronolóxico de desenvolvemento do Imperio Romano, do valor do legado da cultura clásica, dos elementos culturais comúns na formación de Europa e das liñas actuais de investigación na materia.
1. Introdución.
2. A fundación de Roma. A Monarquía
O Lacio primitivo. Orixes de Roma: fontes (literarias e arqueolóxicas). A monarquía romana: o nacemento de Roma; institucións políticas. As reformas de Servio Tulio.
3. A formación da República romana. O estado patricio-plebeo
O conflito patricio-plebeo: factores e etapas. Sistema político: institucións, maxistraturas.
A anexión de Italia (493-272).
4. A expansión de Roma polo Mediterráneo
Cartago. As Guerras Púnicas. Roma e a Península Ibérica
5. A crise da República. A fin da República.
O problema agrario e os intentos de solución: os Gracos. Novos intentos de reforma: Mario, A. Saturnino, Livio Druso. A guerra social. A restauración de Sila. O primeiro triunvirato. A guerra entre César e Pompeio. César: reformas e réxime político. Segundo triunvirato. O triunfo de Octavio.
6. Augusto e a fundación do principado
Carácter, orixe e fundamentos dos poderes do Princeps. As reformas de Augusto. O problema da sucesión
7. Alto Imperio: dinastías
Xulio-Claudios, Flavios, Antoninos, Severos.
8. Alto Imperio: estrutura social e económica
9. A crise do século III (235-284).
Aspectos políticos: a militarización do imperio e a inestabilidade do trono. O perigo exterior e a presión nas fronteiras. Aspectos económicos e sociais: a crise demográfica, económica, monetaria e fiscal do Estado.
10.A restauración e a reforma (284-305): Diocleciano e a Tetrarquia. O poder imperial.
As reformas de Diocleciano. A ruína da Tetrarquía e o ascenso de Constantino.
11. O Imperio Romano-Cristián: de Constantino a Teodosio (324-395).
12. A división do Imperio e a crise de Occidente (395-476).
13. A vida cotiá.
Básica:
-Jerphgnon,L. Historia de la Roma antigua, Barcelona, 2007.
-López Barja, P.; F. J. Lomas Salmonte. Historia de Roma. Madrid, Akal, 2004.
-Mangas, J. Historia universal, v. I-B, Edad Antigua. Roma, Barcelona, Vicens Vives, 1999.
-Roldán Hervás, J. M. Historia de Roma. Universidad de Salamanca, 2005.
-Suárez Piñeiro, A. Mª. Roma antigua. Historia de un imperio global, Madrid, Akal, 2019.
Complementaria:
-Ariés, Ph.; G. Duby (eds.). Historia de la vida privada, v. I. Madrid, Taurus, 1987.
-Atlas Akal de historia clásica. Madrid, Akal, 2002.
-Beard, M. Pompeia. Barcelona, Crítica, 2009
-Beard, M. SPQR: Una historia de la antigua Roma, Barcelona, 2016.
-Brandt, H. Constantino. Barcelona, Herder, 2007.
-Bravo, G. (coord.). La caída del Imperio Romano y la génesis de Europa. Cinco nuevas visiones. Madrid, Editorial Complutense, 2001.
-Bravo, G. Diocleciano y las reformas administrativas del Imperio. Madrid, Akal, 1991.
-Cameron, A. El bajo Imperio romano, 284-430. Madrid, Encuentro, 2001.
-Canfora, L. Julio César. Un dictador democrático. Barcelona, Ariel, 2000.
-Cantarella, E. La mujer romana. Univ. de Santiago de Compostela, 1991.
-Carcopino, J. La vida cotidiana en Roma en el apogeo del Imperio. Madrid, Temas de Hoy, 2001.
-Cornell, T. ; J. Matthews. Roma: legado de un imperio. Barcelona, Folio, 1989.
-Cornell, T. Los orígenes de Roma. Barcelona, Crítica, 1999.
Crawford, M. et alii, Fuentes para el estudio de la Historia Antigua, Madrid, Taurus, 1986.
-Crawford, M. La República romana. Madrid, Taurus, 1981.
-Fernández Ubiña, J. El Imperio romano bajo la anarquía militar. Madrid, Akal, 1990.
-Fernández Ubiña, J. La crisis del siglo III y el fin del mundo antiguo. Madrid, Akal, 1982.
-Fraschetti, A. Augusto. Madrid, Alianza, 2000.
-Gabba, E. ; U. Laffi. Sociedad y política en la Roma republicana. Pisa, Paccini, 2000.
-Gibbon, E. Historia de la decadencia y ruina del Imperio romano. Madrid, Turner, 1984.
-Goldsworthy, A. Las Guerras púnicas. Barcelona, Ariel, 2002.
-Goñi Zubieta, C. Una de romanos: un paseo por la historia de Roma. Barcelona, Ariel, 2007.
-Goodman, M. The Roman world, 44 BC-AD 180. London-New York, Routledge, 1997.
-Harris, W.V. Guerra e imperialismo en la Roma republicana 327-70 a.C. Madrid, Siglo XXI, 1989.
-Heurgon, J. Roma y el Mediterráneo occidental hasta las guerras púnicas. Barcelona, Labor, 1982.
-Jenkins, R. (ed.) El Legado de Roma: una nueva valoración. Barcelona, Crítica, 1995.
-Jones, A. H. M. Augusto. Buenos Aires, EUDEBA, 1974.
-Le Glay, M. Grandeza y decadencia de la República romana. Madrid, Cátedra, 2001.
-Leppin, H. Teodosio. Barcelona, Herder, 2008.
-Martínez-Pinna, J. Los orígenes de Roma. Madrid. Síntesis, 1999.
-Matyszak, P. Legionario. El manual (no oficial) del soldado romano. London, Akal, 2010.
-Momigliano, A. (ed.). El conflicto entre el paganismo y el cristianismo en el siglo IV. Madrid, Alianza, 1989.
-Pastor, B. Constantino: la invención del cristianismo. Madrid, Oberón, 2007.
-Pina Polo, F. La crisis de la República, Madrid, Síntesis, 1999.
-Syme, R. La revolución romana. Madrid, Taurus, 1989.
-Torelli, M. Historia de los etruscos. Barcelona, Crítica, 1996.
-Veyne, P. La sociedad romana. Madrid, Mondadori, 1991.
-Viñas, A. Instituciones políticas y sociales de la Roma antigua. Iustel, 2010.
-Williams, S. Diocletian and the Roman recovery, New York, Methuen, 1985.
-Zanker, P. Augusto y el poder de las imágenes. Madrid, A
Recursos electrónicos
-Suárez Piñeiro, A. Mª. A República romana. (Unidade didáctica). Universidade de Santiago de Compostela, 2015.
-Suárez Piñeiro, A. Mª. As orixes de Roma. (Unidade didáctica). Universidade de Santiago de Compostela, 2016
-Suárez Piñeiro, A. Mª. A Monarquía. (Unidade didáctica). Universidade de Santiago de Compostela, 2016.
-Suárez Piñeiro, A. Mª. Roma antigua. Historia de un imperio global, Madrid, Akal, 2019.
Identificar as fontes textuais e arqueolóxicas para o estudo da Historia de Roma.
Asumir a dimensión espacial do Imperio romano desde as súas orixes mediante a análise de mapas históricos.
Organizar a información histórica de maneira coherente mediante a realización de comentarios de texto.
Avaliar de forma crítica a bibliografía consultada, encadrándoa nunha perspectiva teórica.
Abstraer, sintetizar e analizar os datos a partir da información histórica
Aplicar o razoamento indutivo e dedutivo para describir, interpretar e valorar os feitos históricos.
Traballar en equipo.
Docencia presencial: 2 horas de teoría (para a exposición dos contidos teóricos mediante presentacións en Power Point) e 1 hora de prácticas (análises de textos e mapas, proxeccións, lecturas críticas, etc. sobre eses contidos) á semana na aula.
De acordo coas "Bases para unha docencia presencial segura" e, en caso necesario, contémplase outro tipo de metodoloxía:
-docencia semipresencial: sesións na aula ao alumnado presente e por Microsoft Teams ou aula virtual para o resto;
-docencia telemática: sesións por Microsoft Teams ou mediante o Campus virtual.
Nestes dous casos faciilitaríanselle ao alumnado materiais de estudo e traballo ben de maneira directa, ben mediante ligazóns na rede.
Primarase a avaliación continua sexa cal for o tipo de docencia aplicado segundo as circunstancias.
A avaliación constará de tres partes: un exame final (presencial ou telemático, segundo as circunstancias) nas datas fixadas pola Facultade, a participación (presencial ou virtual) nas clases prácticas e o traballo de curso.
O exame suporá o 40% da nota, as clases prácticas o 30% e o traballo de curso o 30%.
Na segunda convocatoria manteranse as cualificacións das partes da materia superadas. As partes non superadas deberán repetirse, incluídas as prácticas das sesións interactivas.
Para o alumnado con dispensa de asistencia o exame suporá o 100% da cualificación.
-Actividades presenciais (clases expositivas; clases interactivas; titorización personalizada; sesións de avaliación): 50 horas.
-Actividades non presenciais (estudo e preparación das actividades programadas na clase; realización de traballos, lecturas, preparación de exames): 100.
A participación regular nas clases é imprescindible.
Recoméndase a adquisición dalgún manual de referencia para traballar mellor desde casa.
Velarase de modo particular para comprobar que os traballos presentados son orixinais. En caso de incorrerse en plaxio, a materia enteira, non só o traballo en cuestión, estará suspensa.
Para o alumnado estranxeiro: recoméndase non cursar a materia se non se ten un bo dominio da lingua española e galega, así como coñecementos previos de historia clásica.
Ana Maria Suarez Piñeiro
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812567
- Correo electrónico
- ana.suarez.pineiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | D10 |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | D10 |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | D10 |
26.05.2021 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C07 |
26.05.2021 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C07 |
29.06.2021 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C07 |
29.06.2021 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C07 |