Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filoloxía Clásica, Francesa e Italiana
Áreas: Filoloxía Latina
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Coñecemento das mentalidades e dos sistemas filosóficos que se desenvolveron en Grecia e Roma a través dos textos representativos.
1.- Platón. Poesía e Retórica en Platón (psicoloxía, ética e política)
lecturas del Fedro, Gorgias, y la República
2.- Aristóteles. Psicología, Retórica e Poética.
3.- Introducción xeral ás escolas helenísticas. A primeira recepción da filosofía grega en Roma
4.- Os tempos de Sila (86 a.C)
5.- A baixa república (79-44 a.C.): Cicerón e Lucrecio
6.- A idade augustea (29a.C-14 d.C):
a) Os poeta filósofos (Virxilio, Horacio, Tibulo, Propercio e Manilio)
b) A escola cínica
7.- A idade xulio-claudia e flavia (14-96 d.C): Séneca e o estoicismo
8.- A idade dos emperadores adoptivos (96-192 d.C.):
a) Epicteto e o estoicismo
b) Plutarco e o academicismo
d) Apuleyo e o platonismo
e) Marco Aurelio e o estoicismo
Bibliografía básica e complementaria
I.- Fontes primarias (en tradución):
Aurelius Antoninus, Meditaciones.
Boethius, De consolatione philosophiae.
Cicero, De re publica, De legibus, Academica, De finibus bonorum et malorum, Tusculanae disputationes, De natura deorum, De divinatione, De fato, De senectute, De officiis.
Criado, C., Hitos del pensamiento romano y de su literaturización de la filosofía griega, Santiago de Compostela 2007. *
Lucretius, De rerum natura.
Seneca, De ira, De vita beata, De constantia sapientis, De otio, De tranquillitate animi, De brevitate vitae, De providentia, De beneficiis, De clementia.
Platon: Fedro, Gorgias y la República
II.- Fontes secundarias (atención aos marcados con asterisco):
Adorno, F., La filosofia antica, vol. II, Milán 1962-1965.
André, J. M., La philosophie à Rome, Paris 1977.
*Arieti, J. A., Philosophy in the Ancient World, New York, Toronto and Oxford 2004.
Bodson, A., La morale sociale des derniers Stoïciens: Sénèque, Epictète et Marc Aurèle, Paris 1967.
Boyancé, p., Lucrèce et l'epicureisme, Paris 1963.
Copeston, F., Historia de la Filosofía, I: Grecia y Roma, Barcelona 1986.
Cornford, F. M., De la religión a la filosofía, Barcelona 1984.
Chadwick, H., Boethius. The Consolations of Music, Logic, Theology, and Philosophy, Oxford 1981.
Dyck, A. R., A Commentary on Cicero De Officiis, Michigan 1996.
García Gual, C. & Mª. J. Imaz, La filosofía helenística: éticas y sistemas, Bogotá 1986.
Giuffrida, P., L'epicureismo nella letteratura latina del I secolo a. C., Torino 1940.
*Grilli, A., Stoicismo, epicureismo e letteratura, Brescia 1992.
Inwood, B., Reading Seneca. Stoic Philosophy at Rome, Oxford 2005.
Long, A. A., La filosofía helenística: Estoicos, epicúreos y escépticos, Madrid 1977.
Long, A. A., The Hellenistic Philosophers, Cambridge, 1988.
Lledó, E., “Filosofía en época helenística”, Actas del IV Congreso Español de Estudios Clásicos (Sevilla, 6-11 de abril de 1981), Madrid 1983.
Martínez Nieto, R., La aurora del pensamiento griego. Las cosmogonías prefilosóficas de Hesíodo, Alcmán, Ferecides, Epiménides, Museo y la Teogonía órfica antigua, Madrid 2000.
Mas, S., Pensamiento Romano. Una historia de la filosofía en Roma, Valencia 2006. *
Montero, S., La Religión romana antigua, Madrid 1990.
*Morford, M., The Roman Philosophers. From the time of Cato the Censor to the death of Marcus Aurelius, New York 2002.
Parroni, P. Seneca e il suo tempo. Convegno internazionale (11-14 nov. 98), Roma 2000.
Puech, H. Ch., Las Religiones antiguas. III, México 1992.
Puech, H. Ch., Religiones en el mundo Mediterráneo y en el Oriente Próximo. I. Formación de las religiones universales y de salvación, México 1993.
*Reale G. & D. Antiseri, Historia del pensamiento filosófico y científico, I: Antigüedad y Edad Media, Barcelona 1985/1995.
Reale, G., Storia della filosofia greca e romana (9 vol.)Vermaseren, M.J., ed., Studies in Hellenistic Religions, Leiden 1979.
*Vernant, P., Los orígenes del pensamiento griego, Barcelona 1962/1992.
Veyne, P., Séneca y el estoicismo, México 1995.
Volk, K. & G.D. Williams, eds., Seeing Seneca Whole. Perspectives on Philosophy. Poetry and Politics, Leiden 2006.
III.- Instrumentos bibliográficos auxiliares
III.1.- Historias da literatura grega e romana
Alsina, J., Teoría de la literatura griega, Madrid 1991.
Bieler, L., Historia de la literatura romana, Madrid 1965/1972.
Conte, G.B., Latin Literature. A History, Baltimore & London 1987/1994.
-Iniciarse nas ferramentas existentes (principios prácticos e teorías) para ler unha cultura (e especifícamente unha cultura allea e remota no tempo)
-Formarse unha idea global pero de perfis claros sobre a historia do pensamento filosófico na Antigüidade, e do seu traslado de Grecia a Roma
-Iniciarse no funcionamento do campo textual antigo, pois a filosofía é un medio privilexiado para conectar textos de distintos xéneros.
Combinaranse estas accións, sempre que a duración do curso o permita:
- Exposición de los contenidos por parte de la profesora
- Comentarios de textos propostos por parte dos alumnos
- Lecturas de textos antigos e exposición dos seus contidos en seminarios.
A aula virtual Moodle utilizarase como repositorio dos materiais precisos para preparar os traballos e para ampliar as exposicións téoricas.
A nota repártese entre:
-30%: a media de todos os traballos e comentarios de textos elaborados ao longo do curso (e asistencia).
NOTA IMPORTANTE: para que esta porcentaxe poida ser aplicada, o alumno ou alumna ha de obter no exame final unha cualificación superior a 2 sobre 6
-70%: examen final.
Na segunda oportunidade realizaráse un exame sobre os contenidos centrais tratados na asignatura (=100%).
Os alumnos liberados oficialmente de asistencia deberán realizar o examen final, consistente en preguntas teóricas y comentario de texto.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
5 horas semanais
-Asistencia ás clases
-Completar as explicaciones teóricas recibidas na clase ca la lectura da bibliografía proposta.
RESPONSABILIDADe MEDIOAMBIENTAL: os traballos propostos nunca se entregarán en soporte papel.
PLAN DE CONTINXENCIA EN CASO DE REBROTE DA COVID-19:
O contido dos ítems precedentes refírese exclusivamente ao suposto do Escenario 1 (“normalidade adaptada”) descrito nas bases para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura no curso 2020-2021 aprobada pola USC o 19 de xuño de 2020.
Detállanse a continuación, as adaptacións que terán lugar no caso de que produzanse os Escenarios 2 e 3.
1.-Escenario 2 (clases presenciais pero con distanciamento e medidas de prevención de contaxios)
-Salvo que a situación agrávese, a docencia será fundamentalmente presencial.
-As tutorías poderán ser presenciais ou telemáticas (vía Teams ou Skype).
-Os contidos do programa manteranse.
-As probas finais serán presenciais, salvo que o Reitorado prescriba o contrario.
-Os criterios de avaliación non sufrirán modificacións respecto dos expostos supra, isto é, asistencia a clase, traballo activo e participativo, e proba final.
2.-Escenario 3 (peche das instalación)
-A docencia será completamente virtual vía Teams ou Skype e realizarase de forma síncrona.
-As tutorías serán telemáticas.
-Os contidos do programa sufrirán modificacións que se especificarán no seu momento, dependendo de en que momento producísese o escenario 3.
-As probas finais serán telemáticas (vía Teams ou Skype).
-Os criterios de avaliación sufrirán as modificacións que o reitorado indique pero, no fundamental, seguirá sendo obxecto de avaliación a asistencia ás clases telemáticas, a participación activa nestas e a proba final. O alumnado con pouca ou nula conectividad nos seus domicilios ha de porse en contacto coa profesora no momento mesmo de inicio deste hipotético Escenario 3.
-O material bibliográfico estará a disposición do alumnado na aula virtual (Moodle) desta materia.
Cecilia Criado Boado
Coordinador/a- Departamento
- Filoloxía Clásica, Francesa e Italiana
- Área
- Filoloxía Latina
- Teléfono
- 881811887
- Correo electrónico
- cecilia.criado [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | B10 |
13:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | B10 |
Venres | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | D04 |
30.05.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C03 |
30.05.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C03 |
04.07.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C02 |
04.07.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C02 |