Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Antiga
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O/A alumno/a saberá e comprenderá:
1. O proceso histórico xeral de Grecia dende a Idade do Bronce ata o reinado de Alexandre.
2. Como boa parte do vocabulario socio-político actual ten orixe grega, estudiarase a diferencia entre os sensos grego e actual dise vocabulario.
3. As implicacións institucionais-sociais das creacións literarias gregas.
4. As reflexións dos gregos sobre os límites-extensións da súa cultura
5. A pluralidade das formas de pensamento xeradas en Grecia o longo do proceso histórico da Antigüidade.
Introducción
TEMA 1. A Idade do Bronce en Grecia.
TEMA 2. A "época escura". Os poemas homéricos. A sociedade de Hesíodo.
TEMA 3. Época arcaica: A configuración da polis. Hoplitas, lexisladores e tiranos.
TEMA 4. A colonización grega en época arcaica.
TEMA 5. Esparta: sociedade e institucións.
TEMA 6. Atenas no século VI a.C.: Solón, Pisístrato e Clístenes.
TEMA 7. As Guerras Médicas e a formación do imperio ateniense.
TEMA 8. A relixión grega en época clásica.
TEMA 9. A democracia ateniense: Institucións, sociedade, economía e cultura.
TEMA 10. A Guerra do Peloponeso. A ‘stásis’ en Atenas. O proceso de Sócrates.
TEMA 11. Grecia no século IV a.C.: Da hexemonía espartana á primacía de Filipo II.
TEMA 12. Os griegos de Occidente no século IV a.C.
TEMA 13. Alexandre Magno. Os diádocos e a configuración dos reinos helenísticos.
TEMA 14. O mundo helenístico: sociedade e cultura.
Bibliografía básica
a) Manuais:
GÓMEZ ESPELOSÍN, F.J. 2001. Historia de la Grecia antigua, Madrid: Akal.
MUSTI, D. 2006. Storia greca. Linee di sviluppo dall’età micenea all’età romana, Roma-Bari: Laterza.
RUZÉ, F. & AMOURETTI, M.C., 1987. El Mundo Griego Antiguo. Madrid: Akal.
b) Atlas, fontes e metodoloxía
CORTÉS COPETE, J.M. (coord.). 1999. Epigrafía griega, Madrid: Alianza.
CRAWFORD, M. et alii. 1986. Fuentes para el estudio de la Historia Antigua, Madrid: Taurus.
DOMÍNGUEZ MONEDERO, A., 2006. Atlas histórico del mundo griego antiguo. Madrid: Síntesis.
DOMÍNGUEZ MONEDERO, A. (et al.), 1999. Historia del mundo clásico a través de sus textos 1. Grecia. Madrid: Alianza.
PLÁCIDO, D. 1993. Introducción al Mundo Antiguo: Problemas teóricos y metodológicos, Madrid: Síntesis.
Bibliografía complementaria
BOWRA, C.M. 2003. La Atenas de Pericles, Madrid: Alianza.
BRUIT-ZAIDMAN, L. & SCHMITT-PANTEL, P. 2002. La Religión griega en la polis de época clásica, Madrid: Akal.
BURKERT, W. 2007. Religión griega: arcaica y clásica, Madrid: Abada
CAMP II, J.McK. 2010. The Athenian Agora: Site Guide, Princeton-New Jersey: ASCSA.
CHADWICK, J. 1985. El mundo micénico, Madrid: Alianza Editorial.
DICKINSON, O. 2000. La Edad del Bronce egea, Madrid: Akal.
DOMÍNGUEZ MONEDERO, A. 1991. La Polis y la expansión colonial griega (Siglos VIII-VI), Madrid: Síntesis.
DOMÍNGUEZ MONEDERO, A. & PASCUAL GONZÁLEZ, J. 1999. Esparta y Atenas en el siglo V a.C., Madrid: Síntesis.
DOMÍNGUEZ MONEDERO, A. 2001. Solón de Atenas, Barcelona: Crítica.
FINLEY, M.I. 1984. La Grecia antigua: Economía y sociedad, Barcelona: Crítica.
FINLEY, M.I. 1991. El Mundo de Odiseo, México: FCE.
FORNIS, C. 2016. Esparta: La historia, el cosmos y la leyenda de los antiguos espartanos, Universidad de Sevilla.
GENTILI, B. 1996. Poesía y público en la Grecia antigua, Barcelona: Quaderns Crema.
HANSEN, M.H. 2022. La democracia ateniense en la época de Demóstenes, Madrid: Capitán Swing.
HARTOG, F. 2003. El espejo de Heródoto: Ensayo sobre la representación del otro, Buenos Aires: FCE.
HORNBLOWER, S. 1985. El mundo griego, 479-323 a.C., Barcelona: Crítica.
ISMARD, P. 2017. L’événement Socrate, Paris: Flammarion.
LANE FOX, R. 2007. Alejandro Magno: Conquistador del mundo, Barcelona: Acantilado.
LORAUX, N. 2012. La invención de Atenas. Historia de la oración fúnebre en la ciudad clásica, Buenos Aires: Katz.
LORAUX, N. 2017. Los hijos de Atenea: Ideas atenienses sobre la ciudadanía y la división de sexos, Barcelona: Acantilado.
MEIGGS, R. 1979. The Athenian Empire, Oxford: OUP.
MOSSÉ, Cl. 1987. Historia de una democracia: Atenas, Madrid: Akal.
MOSSÉ, Cl. 1999. Politique et société en Grèce ancienne: Le “modèle” athénien, Paris: Flammarion.
MUSTI, D. 2000. Demokratía: Orígenes de una idea, Madrid: Alianza.
OSBORNE, R. 1998. La Formación de Grecia, 1200-479 a.C., Barcelona: Crítica.
OSBORNE, R. 2000. La Grecia clásica, 500-323 a.C., Barcelona: crítica.
PASCUAL GONZÁLEZ, J. 1997. Grecia en el siglo IV a.C.: del imperialismo espartano a la muerte de Filipo II, Madrid: Síntesis.
PLÁCIDO SUÁREZ, D. 1997. La sociedad ateniense: La evolución social en Atenas durante la guerra del Peloponeso, Barcelona: Crítica.
SCOTT, M. 2015. Delfos: Una historia del centro del mundo antiguo, Barcelona: Ariel.
SHIPLEY, G. 2001. El mundo griego después de Alejandro, 323-30 a.C., Barcelona: Crítica.
VERNANT, J.-P. & VIDAL-NAQUET, P. 1987. Mito y tragedia en la Grecia antigua, 2 vol., Madrid: Taurus.
VIDAL-NAQUET, P. & AUSTIN, M. 1986. Economía y sociedad en la antigua Grecia, Barcelona: Paidós.
WILL, E. et alii. 1997. El mundo griego y el Oriente, 2 vol., Madrid: Akal.
1 Distinguir entre os distintos tipos de fontes históricas.
2 Recoñecer os rasgos culturais mais relevantes de cada época.
3 Manexar o vocabulario político-institucional grego.
4 Identificar as formas de pensamento mais relevantes da Grecia Antiga.
5 Recoñecer o valor da forma plástica e da cultura material como fonte histórica.
O programa desenvolverase en clases expositivas e interactivas. Estas últimas consistirán en seminarios nos que se comentarán textos relacionados coa problemática da democracia e o imperio na Atenas clásica, introducíndose aos/ás alumnos/as na metodoloxía de análise das fontes literarias e epigráficas propia da Historia Antiga.
Asemade, tódolos/as alumnos/as deberán ler a seguinte monografía: N. Loraux, La invención de Atenas. Historia de la oración fúnebre en la ciudad clásica, Buenos Aires: Katz, 2012.
Participación activa nas clases interactivas e proba de comentario de texto: 30%
Proba escrita da monografía de lectura obrigatoria: 30 %
Exame final: 40 %
Convocatoria de xullo:
Os alumnos que teñan realizado e aprobado as actividades de Docencia Interactiva durante o cuadrimestre conservarán a cualificación e só terán que facer a proba teórica na convocatoria de Xullo. Se non, deberán realizar de novo as probas non superadas xunto co exame.
Sesións expositivas 30
Sesións de seminario 15
Sesións de titoría programadas 2
Sesións de avaliación 3
Total de horas de actividade presencial 50
Estudo e preparación de actividades programadas en clase 80
Realización de traballos 10
Preparación de exames 10
Total de horas de actividade non presencial 100
A asistencia regular a clase é fundamental, así coma o traballo cotiá na casa, en particular a lectura dun dos manuais recomendados ao compás das clases expositivas.
As clase realizaranse en réxime de presencialidade completa, agás disposición contraria da Universidade.
Marco Virgilio Garcia Quintela
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812558
- Correo electrónico
- marco.garcia.quintela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Francisco Javier Gonzalez Garcia
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812564
- Correo electrónico
- franciscojavier.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Ruben Olmo Lopez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Categoría
- Investigador/a: Programa Juan de la Cierva
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C04 |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | D06 |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego, Castelán | C10 |
18.01.2023 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C01 |
18.01.2023 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C01 |
16.06.2023 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C01 |
16.06.2023 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | C01 |