Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 40.5 Horas de Titorías: 1.5 Clase Expositiva: 21 Clase Interactiva: 6 Clínicos EEES: 6 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
Áreas: Pediatría
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Xenerais
Coñecer o crecemento, a maduración, o desenvolvemento e a función normal dos distintos dispositivos, órganos e sistemas desde o período neonatal ata o final da adolescencia.
Coñecer e adquirir as correspondentes habilidades e actitudes para a prevención, diagnóstico e tratamento das principais situacións patolóxicas cunha visión biopsicosocial completa durante a idade pediátrica.
Específicos
- Explicar as características que definen o recentemente nado saudable, o recentemente nado prematuro e o retraso do crecemento intrauterino
- Explicar o coidado inicial do recentemente nado saudable e as estratexias necesarias para previr os problemas de adaptación ao nacemento.
- Mostrar a reanimación ao nacer, as consecuencias do dano anóxico na etapa perinatal e a súa implicación clínica.
- Explicar a patoloxía máis prevalente no período neonatal
- Describir as prácticas do cribado neonatal auditivo e endocrino-metabólico.
- Definir unha alimentación sa en diferentes etapas da vida do neno e durante o embarazo e con recomendacións prácticas
-Definir trastornos derivados do comportamento alimentario e alteracións do estado nutricional, tanto desnutrición debido a exceso como defecto ligado á enfermidade
- Definir as patoloxías infecciosas bacterianas e virais máis comúns na infancia, a súa presentación, a súa sintomatoloxía, a súa etioloxía e as súas características segundo a idade.
- Mostrar as inmunodeficiencias conxénitas máis frecuentes e as súas formas clínicas habituais de presentación
Programa teórico (27 temas -29 horas)
1. Concepto de pediatría. Contido e os seus límites
2. Características e coidado do recentemente nado: asistencia inmediata na entrega e posterior. exame físico e neurolóxico; coidados xerais
3. O recén nacido prematuro: coidados e características do recén nacido prematuro; alimentación patoloxía máis específica do recén nacido prematuro (enterocolite, ductus arterioso persistente, apneas, retinopatía); seguimento e evolución
4. O recentemente nado con atraso no crecemento intrauterino. Características, evolución.
5. Hipoglicemia neonatal: definición, etioloxía, sintomatoloxía, tratamento. Fillo dunha nai diabética: características, riscos, xestión. Hipocalcemia neonatal: definición, clasificación, etioloxía, sintomatoloxía, tratamento. Hipomagnesemia
6. Ictericia neonatal Ictericia de hiperbilirrubinemia indirecta: metabolismo da bilirrubina, causas, avaliación, diagnóstico diferencial, tratamento. Colestase neonatal: diagnóstico diferencial, avaliación, tratamento.
7. Afección respiratoria: membrana hialina. Taipnea transitoria Aspiración meconial Hipertensión pulmonar Outras causas de angustia respiratoria
8. Reanimación neonatal inicial e en situacións especiais. Asfixia perinatal. Estratexias de protección do cerebro.
9. Cribado neonatal. Erros conxénitos do metabolismo.
10. Reanimación neonatal inicial e en situacións especiais. Asfixia perinatal. Estratexias de protección do cerebro. Aparentemente episodios letais. Morte súbita do neno.
11. Infeccións neonatales bacterianas
12. Infeccións anatómicas e perinatales: citomegalovirus; Toxoplasma; Lues; Herpes; A rubéola; VIH; Chlamydia Trachomatis.
13. Alimentación saudable dende o embarazo e a saúde dos nenos e adolescentes. Avaliación do estado nutricional. Cálculo dunha dieta.
14. Alimentación no primeiro ano de vida: lactación exclusiva; alimentación complementaria; adulto modificado. Amamentación
15. Comidas de 2º ano e preescolar.
16. Alimentación escolar e adolescente: alimentación colectiva; Alteracións no comportamento alimentario.
17. Obesidade e comorbilidades infantil-xuvenil
18. deficiencias nutricionais. Hipovitaminose D.
19. Alteracións do metabolismo dos lípidos.
20. Infeccións do grupo Bordetella. Tose convulsa
21. Infeccións estafilocócicas e choque tóxico
22. Infeccións por estreptococos: estreptococidades en xeral; escarlatina; febre reumática
23. Patoloxía infecciosa do sistema nervioso central: meningite, encefalite e absceso cerebral. Sepsis meningocócica.
24. Infección tuberculosa en nenos e adolescentes: formas clínicas pulmonares e extrapulmonares máis importantes; diagnóstico; prevención e tratamento
25. Enfermidade erupción e o seu diagnóstico diferencial: sarampelo, varicela, erupción repentina, eritema infeccioso, mononucleose infecciosa, enterovirus e enfermidade de Kawasaki.
26. Neno VIH.
27. Inmunodeficiencias en nenos e adolescentes
Libros de texto recomendados
Básico
* CRUZ (Manual de Pediatría, 4ª edición 2020)
Xenerais
* CRUZ (Tratado de Pediatría, 11ª edición 2014).
* NELSON (Tratado de Pediatría, 21ª edición 2020).
* Libro de texto ilustrado de pediatría, 5 Ed. Lissauer T, Will Carroll W (eds). Elsevier 2017
Ademais, os profesores proporcionarán material bibliográfico complementario suficiente de antemán, dependendo dos temas impartidos.
O alumno debe saber que o neno é un ser humano en crecemento, maduración e desenvolvemento con compoñentes fisiolóxicos, patolóxicos e semiolóxicos especiais.
Resultados da aprendizaxe
Adquisición de habilidades específicas tanto na historia como na avaliación do crecemento e desenvolvemento normais e patolóxicas, así como para o diagnóstico e tratamento na idade pediátrica das distintas patoloxías.
• Contribuír ao mantemento e mellora da saúde da poboación infantil.
• Coñecer os principios e as bases do crecemento e desenvolvemento dos nenos, así como a nutrición en diferentes idades pediátricas.
• Formar ao alumno para a correcta preparación da historia clínica, con especial énfase nos aspectos particulares da historia pediátrica.
• Coñecer as características das distintas enfermidades na idade pediátrica.
• Proporcionarlle ao estudante a capacidade de recoñecer situacións frecuentes de emerxencia pediátrica e accións inmediatas que se deben tomar.
Encádranse nas xerais: Clases expositivas, seminarios e práctica clínica, con uso de simulación.
A docencia poderá ser presencial o non presencial de acordo cos escenarios contemplados nas “Directrices para o desenvolvemiento dunha docencia presencial segura. Curso 2020-2021” e as “Bases para o desenvolvimiento ducha docencia presencial segura. Curso 2020-2021”
As actividades formativas de presentación de coñecementos e procedementos e estudo individual do alumno serán avaliadas mediante unha proba escrita. Realizarase mediante unha proba obxectiva de catro opcións cunha única resposta verdadeira. Cada resposta correcta marca 1 punto e penalízase restando 0,33 puntos por cada resposta incorrecta. O tempo estimado para completar o exercicio é dun minuto por pregunta. Para realizalo, será necesario realizar a práctica clínica correspondente á materia.
As actividades de formación nas que os alumnos realizan algún tipo de traballo ou actividade de carácter colectivo ou individual serán avaliadas en función da documentación facilitada polo alumno (informes).
A actividade desenvolvida na práctica clínica será avaliada en función do traballo desenvolvido polo alumno, así como das habilidades e actitudes mostradas durante a súa actuación.
A avaliación poderá ser presencial o non presencial de acordo cos escenarios contemplados nas “Directrices para o desenvolvemiento dunha docencia presencial segura. Curso 2020-2021” e as “Bases para o desenvolvimiento ducha docencia presencial segura. Curso 2020-2021”
O alumno deberá distribuír o seu tempo de traballo persoal en estudos individuais, buscar materiais, preparar o traballo e exhibir materiais, resolver problemas e revisar o material de apoio.
É aconsellable ser capaz de ler textos en inglés, así como manexar a nivel de usuario básico un ordenador.
María Rosaura Leis Trabazo
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- mariarosaura.leis [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Isabel Martinez Soto
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Teléfono
- 981951111
- Correo electrónico
- mariaisabel.martinez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Adolfo Laureano Bautista Casasnovas
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- adolfo.bautista [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Adolfo Laureano Bautista Casasnovas
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- adolfo.bautista [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Maria De La Luz Couce Pico
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- mariluz.couce [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Federico Martinon Torres
- Departamento
- Ciencias Forenses, Anatomía Patolóxica, Xinecoloxía e Obstetricia e Pediatría
- Área
- Pediatría
- Correo electrónico
- federico.martinon.torres [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
10:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Aulario-Aula 2 |
Martes | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Aulario-Aula 2 |
Mércores | |||
10:30-11:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Aulario-Aula 2 |
11:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aulario-Aula 1 |
Xoves | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aulario-Aula 1 |
Venres | |||
10:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aulario-Aula 1 |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 1 |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 2 |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 3 |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 4 |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula Magna |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Biblioteca - Aulario Roberto Novoa |
12.12.2020 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Hospital-Aula 1 |
25.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 1 |
25.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 2 |
25.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 3 |
25.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 4 |
25.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula Magna |