Créditos ECTS Créditos ECTS: 4
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 60 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 35 Clase Interactiva: 3 Total: 100
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Medicina
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
A adquisición das competencias nas áreas Oncoloxía e de Hematoloxía. Na área de Oncoloxía, incluirase o coñecemento dos fundamentos da Oncoloxía Xeral e Oncoloxía Especial, incluíndo os coidados do paciente oncolóxico e o tratamento dos tumores máis frecuentes. En canto ás Enfermidades Hematopoiéticas o obxectivo será lograr o coñecemento tanto da patoloxía Oncohematolóxica coma dos fundamentos da Hemostase e Trombose, Patoloxía eritroide, Insuficiencias medulares e Inmunohematoloxía.
Os seminarios de Hematoloxía permitirán non só o coñecemento teórico/práctico do Laboratorio Hematolóxico e do Banco de Sangue, senón que ao igual que no caso dos de Oncoloxía, se centrarán na valoración diagnóstica e terapéutica dalgunha das patoloxías máis frecuentes.
HORAS EXPOSITIVAS ONCOLOXÍA
Tema 1. Introdución á Oncoloxía
Tema 2. Factores de risco e consello xenético.
Tema 3. Diagnóstico e estadificación.
Tema 4. Tratamento sistémico do cancro: quimioterapia
Tema 5. Tratamento sistémico do cancro: hormonoterapia e novas dianas terapeúticas.
Tema 6. Urxencias oncolóxicas 1
Tema 7. Urxencias oncolóxicas 2
Tema 8. Síndromes paraneoplásicos
Tema 9. Coidados do paciente oncolóxico: Infección do paciente con cancro
Tema 10. Coidados do paciente oncolóxico: control da dor
Tema 11. Coidados do paciente oncolóxico: control da sintomatoloxía
Tema 12. Coidados de soporte do paciente oncolóxico.
Tema 13. Tratamento sistémico do cancro de mama.
Tema 14. Tratamento sistémico do cancro de pulmón.
Tema 15. Tratamento sistémico do cancro de colon e recto.
HORAS EXPOSITIVAS ENFERMIDADES HEMATOPOYETICAS
Tema 16. Anemias concepto e clasificación..
Tema 17. Patoloxía do hem. Anemias ferropénicas. Outros trastornos do metabolismo do ferro. Anemia inflamatoria. Sobrecarga férrica.
Tema 18. Anemias macrocíticas I. Concepto. Deficiencia de B12.
Tema 19. Anemias macrocíticas II. Deficiencia de Ac. Fólico. Outras A. Megaloblásticas.
Tema 20. Síndrome hemolítica. Anemias hemolíticas I. Alteracións da membrana e enzimáticas do metabolismo eritrocitario.
Tema 21. Anemias hemolíticas III. Hemoglobinopatías.
Tema 22. Anemias hemolíticas IV. Inmunohemolíticas e outras A. Hemolíticas.
Tema 23. Insuficiencia da medula ósea cuantitativa. Aplasia Medular. Eriroblastopenias. Amegacariocitosis. Agranulocitose.
Tema 24 Síndromes Mielodisplásicos.
Tema 25. Síndromes Mieloproliferativos Crónicos (SMP) I. Concepto. Leucemia Mieloide Crónica (LMC).
Tema 26. SMP II. Policitemia Vera e Poliglobulias. Trombocitemia Esencial. Mielofibrose primaria.
Tema 27. Leucemia Aguda Clasificación. Leucemias Mieloblásticas Agudas.
Tema 28. Leucemia Linfoblástica Aguda.
Tema 29. Síndromes Linfoproliferativos Crónicos B e T leucémicos: Leucemia Linfática Crónica. Leucemia Prolinfocítica. Tricoleucemia. Linfomas Leucemizados. Linfoproliferativos T.
Tema 30 Linfomas non Hodgkin (I). Introdución. Etioloxía e patoxenia. Diagnóstico. Clasificación. Clínica.
Tema 31. Linfomas non Hodgkin (II). Estudo de extensión. Entidades específicas. Tratamento.
Tema 32. Linfoma de Hodgkin.
Tema 33. Discrasia de células plasmáticas. Mieloma Múltiple.
Tema 34. Macroglobulinemia de Waldenström e outras gammapatías monoclonais.
Tema 35. Diáteses hemorráxicas: Síndrome hemorráxica.
Tema 36. Alteracións da hemostase (I) Trastornos da hemostase primaria. Púrpuras vasculares e plaquetarias. Trombopatías.
Tema 37. Alteracións da Hemostase (II). Trombopenias.
Tema 38. Alteracións da Hemostase (III). Coagulopatías conxénitas. Enfermidade de Von Willebrand.
Tema 39. Alteracións da Hemostaria (IV). Coagulopatías conxénitas. Hemofilias e outras Coagulopatías conxénitas.
Tema 40 Alteracións da Hemostase (V). Coagulopatías adquiridas.
Tema 41. Trombose e hipercoagulabilidade. Trombofilias primaria e secundaria.
SEMINARIOS
Os seminarios son o complemento ideal ás clases expositivas. Nestes darase un enfoque máis práctico do diagnóstico e do tratamento das distintas patoloxías previamente expostas.
O obxectivo debe ser aclarar os conceptos explicados previamente de forma máis teórica, buscando unha gran participación por parte do alumno e a súa implicación activa nestes.
Seminarios de oncoloxía:
1. Formulación diagnóstica e terapéutica: cancro de pulmón, cancro de colon (Casos clínicos)
2. Formulación diagnóstica e terapéutica: cancro de mama (Casos Clínicos)
3. Tumor de orixe descoñecido (Casos Clínicos)
Seminarios de hematoloxía:
1. Diagnóstico diferencial de Anemias, Poliglobulias, Trombopenias e Trombocitose.
2. Diagnóstico diferencial de Leucocitose e Leucopenias.
3. Indicacións de Transfusión de Hemoderivados.
BÁSICA:
-Harrison's Principles of Internal Medicine, 20th Edition. 2020
-Medicina interna. Farreras , Rozman. 19ª edición. 2020.
-Goldman´s Cecil Medicine. 26th Edition 2019.
COMPLEMENTARIA:
- Hematology. Basic principles and practice. Hoffman. 7 th edition. 2018.
- Wintrobe's Clinical Hematology. 14 th Edition . 2018
- Hematology. Williams. 9 th edition. 2016
- Hematoloxía. Manual básico razoado. Jesús San Miguel. 4ª Edición. 2020
- Pregrado de Hematoloxía. 4ª Edición. José Mª Moraleda Jiménez. 2017
- Cancer: Principles & Practice of Oncology. DeVita V. 11 th edition, 2018.
- Oncología clínica. Juan J. Cruz Hernández. 6 th edition, 2017.
O alumno deberá adquirir as habilidades necesarias para recoñecer, diagnosticar e levar a cabo unha formulación terapeútica de pacientes coas principais patoloxías Hematolóxicas e Oncolóxicas.
Saber facer con competencia:
1. Historia clínica orientada á patoloxía do sistema hematopoiético.
2. Recoñecer mediante exploración física anomalías en: coloración mucosa, adenopatías e visceromegalias.
3. Indicar e interpretar: hemograma, proteinograma. Metabolismo do ferro. Probas básicas de coagulación.
4. Historia clínica orientada á patoloxía oncolóxica.
5. Recoñecer mediante a exploración física a existencia de masas, adenopatías patolóxicas.
6. Indicar e interpretar os marcadores tumorais.
A docencia impartirase mediante clases expositivas, seminarios e actividades interactivas impartidas por profesores das áreas de medicina. Favorecerase a participación dos alumnos coa preparación de clases teóricas e seminarios. Nas clases interactivas promoverase a aprendizaxe autónoma e os alumnos traballarán de forma individual e en grupo. Realizarase un seguimiento da participación e actitude do alumno nas actividades programadas durante o curso.
Adaptacións da metodoloxía do ensino aos diferentes escenarios:
Escenario 1 (normalidade adaptada):
A docencia das clases expositivas e interactivas será presencial. Para a realización de actividades específicas en remoto poderanse empregar as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 2 (distanciamiento; restricciones parciais á presencialidad física):
Combinarase a docencia presencial e en remoto a fin de aplicar as medidas de distanciamiento social en vigor nese momento. As tutorías serán preferentemente virtuales. Para a docencia en remoto empregaranse as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 3 (pechadura das instalacións; imposibilidad de impartir a docencia con presencialidad física):
A docencia será exclusivamente virtual, empregando as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
A asistencia ás clases expositivas e interactivas é requisito indispensable para superar a asignatura. Valorarase a actitude do alumno e a realización e contido das actividades programadas durante o curso. Esta avaliación continua supoñerá un 30% da nota final.
A adquisición final de coñecementos será avaliada mediante unha proba escrita, que será preciso superar para aprobar a materia. Esta pobra basarase nos contidos expostos nas clases expositivas, interactivas, e seminarios supoñendo un 70% da nota final. A devandita proba escrita será, preferentemente, "tipo test".
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Adaptación dá avaliación ós diferentes escenarios:
Escenario 1 (normalidade adaptada):
A avaliación continua e a proba final terán carácter presencial. Para a avaliación continua poderán utilizarse os recursos das plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 2 (distanciamento; restricións parciais á presencialidad física):
A avaliación continua e a proba final terán preferentemente carácter presencial. En caso necesario poderán utilizarse os recursos das plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 3 (peche das instalacións; imposibilidade de impartir a docencia con presencialidad física):
A avaliación continua realizarase mediante o rexistro de participación e realización de actividades en remoto empregando as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams). A proba final levarase a cabo empregando recursos que garantan a identificación do alumno, así como o carácter persoal da realización da proba.
Clases expositivas: 15 de Oncoloxía e 26 de Hematoloxía
Seminarios 3 de Oncoloxía e 3 de Hematoloxía
Titorías académicas: 2
Por cada hora de docencia expositiva, considérase necesario dedicar ao estudo ao redor de 1.5 horas de traballo do alumnado (revisión de conceptos e consulta de bibliografía).
En relación á docencia en seminarios, por cada hora considérase necesaria ao redor dunha hora para a preparación e revisión da clase.
A asistencia ás clases expositivas e seminarios é fundamental para o seguimento e superación da materia. Recoméndase a lectura da bibliografía proposta para cada tema. Así mesmo, o alumnado deberá participar na preparación traballos determinados polo profesorado da materia.
Favorecerase a participación dos alumnos coa preparación de clases teóricas e seminarios. Nas clases interactivas se promoverá a aprendizaxe autónoma e os alumnos traballarán de forma individual e en grupo.
Adaptacións da metodoloxía do ensino aos diferentes escenarios:
Escenario 1 (normalidade adaptada):
A docencia das clases expositivas e interactivas será presencial. Para a realización de actividades específicas en remoto poderanse empregar as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 2 (distanciamiento; restricciones parciais á presencialidad física):
Combinarase a docencia presencial e en remoto a fin de aplicar as medidas de distanciamiento social en vigor nese momento. As tutorías serán preferentemente virtuales. Para a docencia en remoto empregaranse as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 3 (pechadura das instalacións; imposibilidad de impartir a docencia con presencialidade física):
A docencia será exclusivamente virtual, empregando as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Adaptación dá avaliación ós diferentes escenarios:
Escenario 1 (normalidade adaptada):
A avaliación continua e a proba final terán carácter presencial. Para a avaliación continua poderán utilizarse os recursos das plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 2 (distanciamento; restricións parciais á presencialidad física):
A avaliación continua e a proba final terán preferentemente carácter presencial. En caso necesario poderán utilizarse os recursos das plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams).
Escenario 3 (peche das instalacións; imposibilidade de impartir a docencia con presencialidad física):
A avaliación continua realizarase mediante o rexistro de participación e realización de actividades en remoto empregando as ferramentas e plataformas institucionais (Aula Virtual-Moodle e Microsoft Teams). A proba final levará a cabo empregando recursos que garantan a identificación do alumno, así como o carácter persoal da realización da proba.
Luis Guillermo Valdes Cuadrado
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- luisguillermo.valdes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Antonio Domingo Pose Reino
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- antonio.pose [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Jose Luis Bello Lopez
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- joseluis.bello [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Rafael Lopez Lopez
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- rafael.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Bernardo Sopeña Perez-Argüelles
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- bernardo.sopena [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
16:30-17:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Medicina-Aula 7 |
17:30-18:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Medicina-Aula 8 |
Martes | |||
16:30-17:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Medicina-Aula 8 |
17:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Medicina-Aula 7 |
Mércores | |||
16:30-17:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Medicina-Aula 7 |
17:30-18:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Medicina-Aula 8 |
Xoves | |||
16:30-17:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Medicina-Aula 8 |
17:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Medicina-Aula 7 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 1 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 2 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 3 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula 4 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aulario-Aula Magna |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Biblioteca - Aulario Roberto Novoa |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Hospital-Aula 1 |
14.05.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Hospital-Aula 2 |
05.07.2021 12:30-14:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
05.07.2021 12:30-14:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
05.07.2021 12:30-14:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
05.07.2021 12:30-14:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |