Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 92 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 47 Clase Interactiva: 10 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Medicina
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Enténdese por Propedéutica a iniciación ao aprendizaxe dun técnica ou disciplina, polo tanto, os obxetivos da Propedéutica Clínica son a introducción ao estudante do Grao de Medicina nas técnicas de adquisición de información sobre as manifestacións clínicas (síntomas e signos) dos doentes, proporcionándolles as ferramentas conceptuais e técnicas para a sua correcta interpretación. O programa está estructurado en 56 clases expositivas e 14 clases interactivas. As clases expositivas teñense plantexado, en xeral, en forma de problemas clínicos habituais que son motivo de consulta ou atención médica, establecendo as suas causas máis frecuentes e os mecanismos responsables da sua aparición. Ademáis, inclúense un número de clases adicadas ao coñecemento das probas complementarias máis habituais na práctica clínica e a sua interpretación clínica. As clases interactivas incluen seminarios sobre as técnicas de exploración física (seminarios 1-9) e prácticas na Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina.
Clases expositivas
1. Historia Clínica: Anamnese, Antecedentes personais e familiares, exploración física, hipótese diagnóstica e diagnostico diferencial, plan diagnóstico: probas complementarias. Plan terapéutico. Problemas activos e inactivos.
2. Aproximación clínica ao síndrome xeral: astenia, anorexia e adelgazamento.
3. Febre.
4. Síncope e mareo: Semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
5. Disnea e sibilancias: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
6. Cianose: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
7. Interpretación clínica dunha gasometría arterial.
8. Insuficiencia cardíaca: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
9. Dor torácica: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
10. Soplos cardíacos: interpretación clínica, etioloxía e fisiopatoloxía.
11. Derrame pleural: significado clínico, mecanismos fisiopatolóxicos. Toracocentese e interpretación do examen do líquido pleural.
12. Consolidación, atelectasia e nódulo pulmonar: avaliación clínica e orientación diagnóstica.
13. Edema: Semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
14. Tos, expectoración e hemoptise: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
15. Hipertensión arterial. Avaliación da presión arterial e pulsos periféricos.
16. Shock: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
17. Parada cardio-respiratoria: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
18. Disfaxia, pirose, nauseas e vómitos: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
19. Dor abdominal: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
20. Diarrea e estreñimento: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
21. Hemorraxia dixestiva: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
22. Ictericia, hepatomegalia e hipertransaminasemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
23. Ascite: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Paracentesis: técnica e interpretación do examen do líquido ascítico.
24. Oliguria, disuria, polaquiuria e hematuria: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
25. Avaliación dunha uroanálise.
26. Elevación da urea e a creatinina. Insuficiencia renal
27. Hipernatremia e hiponatremia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
28. Hiperkaliemia e hipokaliemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
29. Acidose
30. Alcalose.
31. Bocio e nódulo tiroideo: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
32. Hipotiroidismo e tirotoxicose: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
33. Hipercalcemia e hipocalcemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
34. Hirsutismo e virilización: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
35. Hipercortisolismo crónico e insuficiencia suprarrenal: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
36. Hiperglucemia e hipoglucemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
37. Obesidade: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
38. Dislipemias: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
39. Síndrome anémico.
40. Avaliación dun hemograma normal e patolóxico. Anormalidades leucocitarias.
41. Avaliación clínica e analítica da coallación.
42. Adenopatías e esplenomegalia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
43. Cervicalxia, hombreiro dooroso e lumbalxia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
44. Dor articular e artrite: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Artrocentese: técnica e avaliación semiolóxica.
45. Alteracións da corteza cerebral. Afasias, apraxias, amusias e agnosias. Demencia.
46. Alteración do estado de conciencia. Soño. Epilepsia. Coma.
47. Movementos anormais e síndrome parkinsoniano.
48. Alteracións da sensibilidade e da dor. Cefalea.
49. Función motora, tono e reflexos. Debilidade neuromuscular.
50. Patoloxía xeral do cerebelo. Ataxia.
51. Fisiopatoloxía dos nervos craneais e do tronco cerebral. Síndrome menínxeo. Hidrocefalia. Hipertensión intracraneal.
52. Fisiopatoloxía da circulación cerebral.
53. Patoloxía xeral da médula espinal.
54. Prurito. Urticaria e anxioedema: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
Seminarios e prácticas
1. Avaliación clínica xeral do doente: constantes vitais, variables antropométricas, nivel de conciencia, coloracion, hidratación, estado nutricional, volemia.
2. Exploración física do aparello respiratorio
3. Exploración fisica do aparello cardio-vascular
4. Exploración física do abdomen
5. EKG normal (I)
6. EKG patolóxico
7. Exploración física do sistema nervioso
8. Exploración física do aparello xenito-urinario e mama.
9. Exploración física do aparello musculo-esquelético e articular.
10. Intubación oro-traqueal en fantomas
11. Venopunción en fantomas
12. Sondaxe uretral en fantomas
13. Punción arterial en fantomas
14. RCP básica
Introducción a la medicina clínica: Fisiopatología y semiología. 4ª edición (F. Javier Laso Guzmán, 2020, Ed. Elsevier)
Problem-oriented medical diagnosis, 7ª edición (H. Friedman, Ed. Lippincott Williamns&Wilkins, 2000).
Macleod Exploración Clínica, 13ª edición (G Douglas, F Nicol, C Robertson, Ed Elsevier, 2014).
Manual Mosby de Exploración Física, 7ª edición (HM Seidel, JW Ball et al.) Ed. Elsevier 2011.
Otros recursos:
Exploración general (parte 1):www.youtube.com/watch?v=IrrM3tkaUWc&feature=related
Exploración general(parte 2):www.youtube.com/watch?v=p_bLvU8jUuo
Exploración general(parte 3):www.youtube.com/watch?v=2vM32wN4P9g
Auscultación cardiaca básica:www.youtube.com/watch?v=NrdZhCXtc7Q
Exploración de pares craneales: www.youtube.com/watch?v=0rAfmXg4ZJs.
O alumno deberá ser capaz de recoñecer e saber avaliar os principias problemas clínicos plantexados das clases expositivas, coñecer as suas causas principais, así como a sua fisiopatoloxía.
O alumno deberá ser capaz de elaborar unha historia clínica, o que incluirá ser capaz de realizar unha exploración física completa.
O alumno deberá coñecer as bases metodolóxicas das principais probas complementarias e a sua interpretación.
O alumno deberá poder saber realizar os procedementos invasivos básicos en Medicina sobre fantomas.
Escenario 1
Docencia expositiva: Nas sesións de docencia expositiva, o profesorado explicará os aspectos teórico-prácticos principais dos contidos, apoiándose en presentacións multimedia. De cada un dos temas indicarase un documento que conteña en maior detalle os coñecementos do tema que é necesario coñecer. Devandito documento poderá ser un capítulo dos libros arriba mencionados ou outros, ou ben outro documento de fácil acceso e do nivel adecuado para un alumno de terceiro curso do Grao en Medicina.
Docencia interactiva: Nos seminarios 1-9 o profesorado explicará as técnicas de exploración física apoiándose en materiais audio-visuais e en voluntarios entre os propios alumnos. Nas clases prácticas 10-14, o profesorado explicará os procedementos exploratorios e a sua interpretación sobre fantomas que dispón a Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina.
Titorías: Estarán destinadas a solucionar as dúbidas dos alumnos.
Escenario 2
Docencia expositiva: Todas as leccións impartiranse por vía telemática ao traveso da plataforma Teams nos horarios indicados polo Decanato ou poderán subirse á Aula Virtual previamente grabadas de xeito cos alumnos podan acceder a elas en calquer momento. As dúbidas dos alumnos resolveranse ao traveso de titorias individualizadas por correo electrónico.
Docencia interactiva: Procederase igual que ca docencia expositiva pra os seminarios 1-9. As clases interactivas 10-14 desenvolveranse na aula de Habilidades Clínicas, debiendo garantir o Decanto co número de alumnos por seminario non supere as 20 persoas por grupo, sendo de uso obrigado a mascarilla cirúrxica. Na entrada da Aula de Habilidades Clínicas deberá haber un dispensador de solución hidroalcohólica.
Escenario 3
Docencia expositiva: Todas as leccións impartiranse por vía telemática ao traveso da plataforma Teams nos horarios indicados polo Decanato ou poderán subirse á Aula Virtual previamente grabadas de xeito cos alumnos podan acceder a elas en calquer momento. As dúbidas dos alumnos resolveranse ao traveso de titorias individualizadas por correo electrónico.
Docencia interactiva: Procederase igual que ca docencia expositiva pra os seminarios 1-9. As clases interactivas 10-14 tamén serán virtuais.
Escenario 1
A asistencia tanto as clases expositivas como interactivas (seminarios) é obrigatoria. Máis de 5 faltas de asistencia que non estean debidamente xustificadas suporá a non superación da asignatura.
A adquisición de coñecementos das clases e seminarios e o estudo individual das lecturas recomendadas serán avaliadas mediante unha proba escrita, que será preciso superar para aprobar a materia. Dita proba escrita será, preferentemente, “tipo test” (preguntas curtas con respostas predeterminadas, a elixir entre elas unha válida), cun número amplo de preguntas. Cada pregunta acertada sumará un punto e cada pregunta contestada erroneamente restará un terzo de punto, sendo necesario obter unha puntuación superior ao 50% do total de preguntas para superar a proba, sempre co número de faltas de asistencia sexa inferior a cinco.
Nalgúns casos realizarase un mini-test ao final dos seminarios. Poderase avaliar a participación destacada neses seminarios. O peso da avaliación continua na oportunidade extraordinaria de recuperación (probas de Xullo) será o mesmo que na de Xuño.
Escenario 2
A superación da materia farase en duas fases, contando cada fase o 50% da nota final, cas seguintes consideracións. Fase 1: É de caracter obrigatório. Consistirá nun examen “tipo test” (preguntas curtas con respostas predeterminadas, a elixir entre elas unha válida), cun número amplo de preguntas, sen contar negativo as preguntas mal contestadas e sendo o punto de corte pra superar a proba do 70%. A non superación de este examen non permite optar á segunda fase. Fase 2: Examen oral. É de carácter voluntario e servirá pra mellorar a nota obtida no examen da Fase 1. Farase ben por via telemática ou presencial dependendo das recomendacións das autoridades sanitarias. A non superación do examen oral implicará o suspenso da asignatura.
Escenario 3
Igual co escenario 2.
Nesta materia, o alumnado conta cunhas 68 horas de docencia presencial (54 horas de docencia expositiva e 14 horas de docencia interactiva). Por cada hora de docencia expositiva, considérase necesario dedicar ao estudo ao redor de 1.25 horas de traballo do alumnado (revisión de conceptos e consulta de bibliografía).
En relación á docencia interactiva, por cada hora considérase necesaria unha hora para a preparación e revisión da clase, que en determinados casos pódese realizar, axeitadamente titorizados, na Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina
A asistencia ás clases expositivas e interactivas é fundamental para o seguimento e superación da materia. A lectura dos documentos recomendados para cada tema tamén é imprescindible para superar a materia. Así mesmo, o alumnado deberá realizar todas as actividades recomendadas polo profesorado, especialmente aquelas relacionadas coas clases interactivas, para superar con éxito a materia.
A docencia expositiva e a interactiva (agás a que se imparte na Aula de Habilidades Clínicas) será virtual nos escenarios 2 e 3. No escenario 2 a docencia que se imparta na Aula de Habilidades Clínicas deberá garantir as medidas de distancia entre persoas (alumnos e profesor), polo que, dada a superficie da aula e o xeito de traballar nela (uso de fantomas), non deberían superar os 20 alumnos por grupo.
A avaliación no escenario 1 será presencial e como de costume. No caso dos escenarios 2 e 3 farase unha avaliación mixta, escrita e oral.
David Araujo Vilar
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 881815426
- Correo electrónico
- david.araujo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Antonio Jose Mera Varela
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- antoniojose.mera [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Jose Ramon Gonzalez Juanatey
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- joseramon.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Arturo Gonzalez Quintela
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- arturo.gonzalez.quintela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Juan Enrique Dominguez Muñoz
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981951383
- Correo electrónico
- juanenrique.dominguez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Rogelio Manuel Leira Muiño
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981951342
- Correo electrónico
- rogelio.leira [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Mª Del Carmen Vidal Pan
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- mdelcarmen.vidal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Francisco Javier López González
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- franciscojavier.lopez.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Antonio Rafael Antela López
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981951276
- Correo electrónico
- antonio.antela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
19:30-21:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 7 |
Martes | |||
15:30-17:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
20:30-21:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 7 |
Mércores | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
19:30-21:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
Xoves | |||
15:30-17:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
20:30-21:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
Venres | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 8 |
19:30-21:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 1 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 2 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 4 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula Castelao |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 1 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 2 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 3 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 6 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |
11.01.2021 09:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 9 |
21.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
21.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
21.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
21.06.2021 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |