Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 45 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 8 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Psiquiatría
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
OBXECTIVOS XERAIS:
1. Desenvolver habilidades de comunicación para a interacción co individuo, a familia e a comunidade
2. Aplicar estratexias de comunicación para a utilización de recursos que faciliten unha comunicación médico-doente eficaz
OBXECTIVOS ESPECÍFICOS:
1. Identificar as características propias do ser humano que interveñen no proceso da comunicación terapéutica
2. Identificar os elementos estruturais da comunicación terapéutica que se aplican na práctica interpersoal médico-doente
3. Recoñecer e aplicar métodos, medios e recursos éticos para o establecemento dunha comunicación terapéutica eficaz
4. Identificar a importancia da comunicación como un compoñente integrador nas funcións dos equipos de saúde
5. Analizar os efectos da comunicación no proceso saúde-enfermidade
DOCENCIA EXPOSITIVA:
I. A COMUNICACIÓN NO MARCO ASISTENCIAL:
1. Relacións humanas:
- As relacións interpersoais
- O marco social
- Desenvolvemento do autoconcepto
2. Concepto e tipos de comunicación
3. Comunicación verbal
4. Comunicación non verbal
5. Comunicación terapéutica
II. MODELOS DE RELACIÓN CLÍNICA:
1. Características da comunicación entre o médico e o doente
2, Aspectos psicolóxicos da comunicación entre o médico e o doente
3. Modelos de comunicación entre o médico e o doente
4. Tipos de comunicación entre o médico e o doente
5. A comunicación entre o médico e o doente no marco hospitalario
6. Situacións que máis problemas xeran na comunicación entre o médico e o doente
III. A ENTREVISTA CLÍNICA:
1. A acción terapéutica e yatrogénica do médico
2. O médico como elemento terapéutico
3. A personalidade do médico
4. O efecto placebo
5. A estrutura como efecto placebo
6. Conduta de enfermidade e actitude do doente cara aos seus síntomas
- Variables individuais
- Variables sociais
7. A entrevista médica:
- A comunicación interpersonal
- Concepto de entrevista clínica
- Obxectivo dá entrevista clínica
- Fases da entrevista clínica
- Como mellorar as habilidades de comunicación na entrevista clínica
8. A entrevista en situacións clínicas especiais
- Identificación dás situacións clínicas “especiais”
- A entrevista con doentes “difíciles”. O doente somatizador
IV. COMUNICAR MALAS NOTICIAS
1. ¿Que é unha mala noticia en Medicina?
2. A ansiedade ante a morte:
- O doente ante a morte
- A familia ante a morte
- O médico ante a morte
3. O proceso de comunicar un diagnóstico desfavorable
- Preparar a contorna
- Reaccións e expectativas do doente
- Tentear ata onde quere saber en cada momento
- Informar e trazar un plan de acción
- Técnicas específicas
4. A dor crónica
- O enfermo con dor crónica
- A familia ante a dor crónica
- O médico e a dor crónica
5. O enfermo oncolóxico e a súa familia
6. O enfermo mental e a súa familia
7. O proceso de morte xestacional e perinatal
V. ASESORAMENTO, APOIO PSICOLÓXICO E ADHERENCIA TERAPÉUTICA:
1. Medidas encamiñadas a mellorar a adherencia terapéutica
2. As técnicas de asesoramento e resolución de problemas
3. Apoio psicolóxico:
- Ao enfermo crónico e a súa familia
- Ao enfermo terminal e a súa familia
- Nos procesos de duelo
- O duelo nas persoas con discapacidade intelectual
- No proceso de morte xestacional e perinatal
DOCENCIA INTERACTIVA DE LABORATORIO:
1. Introdución. Asignación de temas. Explicación pormenorizada da metodoloxía e debate acerca da mesma
2. A morte como fonte de ansiedade. Evolución, interpretación e importancia dende o punto de vista cultural
3. Que é unha mala noticia en Medicina. Cómo comunicar “malas noticias” o noso doente e a súa familia
4. Elaboración de Informes, traballos, posta en común e avaliación crítica
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
1. La Comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud
Xavier Clèries
Editorial Elsevier Masson. Barcelona, 2006 (1ª edición)
2. La relación médico-enfermo
Pedro Laín Entralgo
Alianza Editorial. Madrid, 1983 (1ª edición)
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
1. Cómo dar las malas noticias en Medicina
Marcos Gómez Sancho
Ediciones Arán. Madrid, 1998 (2ª edición revisada y ampliada)
2. La Comunicación
Christian Baylon y Xavier Mignot
Ediciones Cátedra. Madrid, 1996 (1ª edición)
3. Manual de entrevista clínica
Francesc Borrell i Carrió
Ediciones Doyma. Barcelona, 1993 (2ª edición)
4. Pérdida, pena, duelo: vivencias, investigación y asistencia
Jorge L. Tizón
Editorial Paidós. Barcelona, 2004 (1ª edición)
5. Sé lo que estás pensando: utiliza los cuatro códigos del lenguaje corporal
Lillian Glass
Editorial Paidós. Barcelona, 2003 (1ª edición)
6. La muerte de la Medicina con rostro humano
Petr Skrabanek
Editorial Díaz de Santos. Madrid, 1999 (1ª edición)
7. La ética ante la muerte y el derecho a morir
Jean-Louis Baudouin y Danielle Blondeau
Editorial Herder. Barcelona, 1995 (1ª edición)
8. El médico como persona en la relación médico-paciente
Rosa Gómez Esteban
Editorial Fundamentos. Madrid, 2002 (1ª edición)
9. Cómo morimos. Reflexiones sobre el último capítulo de la vida
Sherwin B. Nuland
Alianza Editorial. Madrid, 1995 (1ª edición)
10. Dolor y sufrimiento al final de la vida
Marcos Gómez Sancho y Jorge A. Grau Abalo
Ediciones Arán. Madrid, 2006 (1ª edición)
11. El dolor: un enfoque interdisciplinar
Rodolfo D’Alvia (compilador)
Editorial Paidós. Barcelona, 2001 (1ª edición)
12. Aspectos legales de la relación médico-paciente
Julio César Galán Cortés
Jarpyo Editores. Madrid, 2000 (1ª edición)
COMPETENCIAS DA TITULACIÓN ÁS QUE CONTRIBÚE A MATERIA:
1. Desenvolver a práctica profesional con respecto á autonomía do paciente, ás súas crenzas e cultura, dentro dos principios éticos e legais.
2. Desenvolver a práctica profesional con respecto a outros profesionais da saúde, adquirindo habilidades de traballo en equipo.
3. Coñecer e recoñecer as bases da conduta humana normal e as súas alteracións.
4. Obter e elaborar unha historia clínica que conteña toda a información relevante.
5. Escoitar con atención, obter e sintetizar información pertinente acerca dos problemas que aqueixa o doente e comprender o contido desta información.
6. Comunicarse de modo efectivo e claro, tanto de forma oral como escrita, cos pacientes, os familiares, outros profesionais e os medios de comunicación.
7. Establecer unha boa comunicación interpersonal que capacite para dirixirse con eficiencia e empatía aos pacientes, aos familiares, outros profesionais e os medios de comunicación.
8. Coñecer e recoñecer os determinantes de saúde na poboación, tanto os xenéticos como os dependentes do sexo e estilo de vida, demográficos, ambientais, sociais, económicos, psicolóxicos e culturais.
9. Recoñecer o seu papel en equipos multiprofesionales, asumindo o liderado cando sexa apropiado, tanto para o fornezo dos coidados en saúde, como nas intervencións para a promoción da saúde.
10. Coñecer, valorar críticamente e saber utilizar as fontes de información clínica e biomédica para obter, organizar, interpretar e comunicar a información científica e sanitaria.
11. Saber utilizar as tecnoloxías da información e a comunicación nas actividades clínicas, terapéuticas, preventivas e de investigación.
12. Ter, na actividade profesional, un punto de vista crítico, creativo, con escepticismo constructivo e orientado á investigación.
COMPETENCIAS DA MATERIA:
1. Coñecer os aspectos da comunicación con pacientes, familiares e a súa contorna social: Modelos de relación clínica, entrevista, comunicación verbal, non verbal e interferencias.
2. Saber como dar malas noticias.
3. Redactar historias, informes, instrucións e outros rexistros, de forma comprensible a pacientes, familiares e outros profesionais.
4. Realizar unha exposición en público, oral e escrita, de traballos científicos e/ou informes profesionais.
Ao finalizar o curso os alumnos deberán:
1. Coñecer os aspectos da comunicación cós doentes, familiares e o seu entorno social
2. Coñecer os diversos modelos de relación clínica e da entrevista clínica
3. Saber manexar os distintos aspectos da comunicación verbal, da comunicación non verbal e das interferencias
4. Saber cómo dar malas noticias
5. Haber adquirido as habilidades necesarias para poder implementar as técnicas de asesoramento e apoio psicolóxico
6. Haber adquirido as habilidades necesarias para redactar historias, informes, instrucións e outros rexistros de forma comprensible para os doentes, familiares e outros profesionais
7. Haber adquirido as habilidades necesarias para realizar unha exposición en público, oral e escrita, de traballos científicos e/o informes profesionais
DOCENCIA EXPOSITIVA:
1.Clases maxistrais
2. Participativas
3. Interactivas
DOCENCIA INTERACTIVA DE LABORATORIO:
1. Preparación dos temas
2. Debate participativo sobre o desenvolvemento dos temas
3. Posta en común e conclusións
4. Realización dun traballo individual e outro grupal (Avaliación Continua)
5. Xogo de roles
COMO APOIO TANTO Á DOCENCIA EXPOSITIVA COMO Á DOCENCIA INTERACTIVA DE LABORATORIO, ESTA MATERIA IMPÁRTESE ASÍ MESMO A través da USC VIRTUAL (AULA VIRTUAL)
Ao comezo do curso poñerase ao dispor dos alumnos a GUÍA DOCENTE a través da aula Virtual, na que se contemplará dun modo máis pormenorizado a metodoloxía do ensino
AVALIACIÓN CONTINUA A TRAVÉS DA AULA VIRTUAL
DOCENCIA EXPOSITIVA:
1. O INCUMPRIMENTO do requisito de ASISTENCIA realizándose controis aleatorios (permitirase un máximo de 2 ausencias xustificadas=o 10%) impedirá a superación da materia tanto na oportunidade ordinaria como na de recuperación
2. Os contidos serán avaliados a través de "cuadernillos" (un máximo de 4) que poñeranse a disposición do alumnado na aula Virtual, secuencialmente, cun tempo variable pero limitado para a realización dos mesmos.
3. Cada "cuadernillo" estará elaborado con preguntas test (5 opcións e resposta única) e/ou preguntas curtas. Os erros NON contarán negativamente.
4. Haberá que superar TODOS os "cuadernillos", esixíndose polo menos un 70% de respostas correctas en cada un deles, para superar a docencia expositiva.
5. Dentro da AVALIACIÓN TOTAL da materia, os contidos teóricos constituirán o 60% da NOTA GLOBAL.
DOCENCIA INTERACTIVA DE LABORATORIO:
1. A asistencia a cada un dos Laboratorios é OBRIGATORIA. Para poder ser avaliado é IMPRESCINDIBLE asistir a todos eles
2. Cada un dos temas realizados para os Laboratorios será avaliado de acordo ao desenvolvemento, presentación e exposición pública dos traballos individuais e grupais
3. Na avaliación tamén se terá en conta a participación activa no desenvolvemento do Laboratorio
4. A avaliación total dos Laboratorios supoñerá o 30% da nota final e será imprescindible superalos satisfactoriamente para SUPERAR A MATERIA
5. A nota obtida nos Laboratorios, sempre que estes fosen superados, só se manterá para a convocatoria do curso 2022-2023.
6. Incorpórase o criterio de "EXCELENCIA" que poderá supoñer un incremento de ata un 10% na AVALIACIÓN, cuxos parámetros se especificarán na Guía Docente (Aula Virtual) e na presentación da materia.
PROBA DE RECUPERACIÓN (2ª OPORTUNIDADE)
DOCENCIA EXPOSITIVA:
1. Non acumular un número superior ao 10% (2) de ausencias xustificadas na Docencia Expositiva
2. Asistir a todos os Laboratorios
3. Superar a avaliación dos Laboratorios
4. A avaliación na proba de recuperación consistirá no desenvolvemento dun tema nunha duración máxima de 30 minutos
5. Na proba de recuperación NON SE PODERÁ OBTER unha nota superior á de APROBADO
DOCENCIA INTERACTIVA DE LABORATORIO:
1. Non haberá proba de recuperación para os Laboratorios
Ao comezo do curso poñerase a disposición dos alumnos a GUÍA DOCENTE a través da aula Virtual, na que se contemplará dun modo máis pormenorizado o sistema de avaliación
HORAS PRESENCIAIS Y/O VIRTUAIS:
1. 20 horas de DOCENCIA EXPOSITIVA
2. 8 horas INTERACTIVAS DE LABORATORIO
3. 2 horas de TITORÍA
4. 2 horas de AVALIACÓN CONTINUA
TOTAL DE HORAS PRESENCIAIS: 32 horas
HORAS DE TRABALLO PERSOAL:
1. 32 horas para o ESTUDO
2. 20 horas para a preparación dos LABORATORIOS
3. 3 horas de TITORÍA
4. 5 horas para LECTURAS RECOMENDADAS
TOTAL DE HORAS DE TRABALLO PERSONAL: 60 horas
HORAS TOTAIS: 92 horas
RECOMENDACIÓNS Ó ALUMNADO PARA A SUPERACIÓN DA MATERIA:
1. Asistencia OBRIGATORIA e regular ás clases expositivas e seminarios .
2. Manter unha actitude participativa
3. Lectura dos textos recomendados
4. Utilización das titorías PRESENCIAIS e VIRTUAIS
5. Utilización OBRIGATORIA, regular e frecuente do AULA VIRTUAL
6. PUNTUALIDADE: pecharase a porta da Aula a hora sinalada no horario oficial correspondente, non permitíndose o acceso á mesma con posterioridade a dita hora
7. Non haberá recuperación da docencia non impartida na súa data correspondente
8. O perfil do alumno na Aula Virtual DEBERÁ ESTAR ACTUALIZADO coa incorporación dunha foto recente
Tendo en consideración que a superación dos Laboratorios é IMPRESCINDIBLE para poder optar a superar a materia, RECOMÉNDASE ao alumnado pendente de CONVALIDACIONS (traslado de expedientes) ao comezo do curso, que SE INTEGRE no grupo que lle correspondería aínda que aún non puidesen formalizar a súa matrícula.
Isabel Salazar Bernard
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- isabel.salazar [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Vidal Millares
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- maria.millares [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Francisco Javier Vicente Alba
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- franciscojavier.vicente [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Manuel Arrojo Romero
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- manuel.arrojo.romero [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Lucia Del Rio Casanova
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- lucia.delrio [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Maria Elvira Bermudez Vazquez
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- mariaelvira.bermudez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Ignacio Gómez-Reino Rodríguez
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Psiquiatría
- Correo electrónico
- ignacio.gomez-reino [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Martes | |||
---|---|---|---|
12:30-13:30 | Grupo /CLE_04 | Castelán | Medicina-Aula 6 |
19:30-20:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Medicina-Aula 6 |
Mércores | |||
12:30-13:30 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Medicina-Aula 3 |
19:30-20:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | Medicina-Aula 3 |
Xoves | |||
12:30-13:30 | Grupo /CLE_04 | Castelán | Medicina-Aula 6 |
19:30-20:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Medicina-Aula 6 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 3 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 6 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
19.12.2022 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |
14.06.2023 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
14.06.2023 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
14.06.2023 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
14.06.2023 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |