Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioloxía Funcional
Áreas: Fisioloxía Vexetal
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
- Conseguir unha sólida preparación do alumnado, teórica e práctica, en Biotecnoloxía aplicada ás plantas.
- Coñecer os conceptos xerais de técnicas biotecnolóxicas e relacionalos con outras materias básicas e específicas do Grao en Bioloxía.
- Coñecer as bases fisiolóxicas e la metodoloxía da propagación de plantas mediante cultivo in vitro e súas aplicacións prácticas na industria actual.
- Adquirir coñecementos na modificación xenética das plantas, métodos, aplicacións e avaliación de elas.
- O alumnado deberá alcanzar coñecementos básicos tanto teóricos como prácticos en la materia para súa posible aplicación no mercado laboral.
escenarios 2 e 3: sen cambios
PROGRAMA DE TEORÍA: Clases maxistrais (26 HORAS)
TEMA 1 (2h). Introducción á biotecnoloxía. Antecedentes históricos e aplicacións actuais.
TEMA 2 (1h). Crecemento e diferenciación celular. Concepto de totipotencia. Organoxénese directa e indirecta. Variación somaclonal e inestabilidade dos cultivos.
TEMA 3 (3h). Introducción ao cultivo in vitro. Establecemento dun cultivo aséptico. Medios e condicións de cultivo. Material vexetal: selección e asepsia de explantos.
TEMA 4 (1h). Micropropagación: Multiplicación, enraizamento e aclimatación. Cultivo de meristemos apicais. Obtención de plantas libres de virus.
TEMA 5 (1h). Embrioxénese somática. Encapsulación. Sementes artificiais.
TEMA 6 (1h). Plantas haploides. Aplicación práctica dos haploides na mellora xenética.
TEMA 7 (1h). Cultivos celulares. Suspensións celulares e obtención de metabolitos secundarios. Cultivos en Biorreactores.
TEMA 8 (1h). Cultivo de protoplastos: isolamento, cultivo e viabilidade. Obtención de híbridos somáticos. Rexeneración de plantas a partir de protoplastos.
TEMA 9 (1h). Bancos de xermoplasma. Biotecnoloxía e conservación ex situ de xermoplasma. Cultivos de crecemento mínimo. Crioconservación.
TEMA 10 (1h). O xenoma das plantas. Enxenería xenética. Organismos xenéticamente modificados.
TEMA 11 (3h). Vectores para a transformación de plantas. Xenes marcadores seleccionables e xenes informadores.
TEMA 12 (2h). Transformación por vectores biolóxicos: Agrobacterium tumefaciens, A. rhizogenes e virus.
TEMA 13 (1h). Transferencia directa de xenes. Biolística. Electroporación.
TEMA 14 (1h). Rexeneración e análises de plantas transxénicas. Métodos de confirmación molecular. Herdanza de caracteres.
TEMA 15 (4h). Aplicacions e logros actuais da enxeneria xenetica en plantas. Manipulación da resistencia. Alimentos transxénicos. Enxeñería metabólica. Agricultura biotecnolóxica.
TEMA 16 (2h). Bioseguridade. Riscos dos OGMs. Lexislación.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO OBRIGATORIAS (10HORAS)
Práctica 1 (2,5h). Preparación de medios de cultivo. Esterilización de medios e material adicional.
Práctica 2 (2h). Asepsia e preparación do material vexetal de partida Establecemento de cultivos asépticos iniciais in vitro.
Práctica 3 (1h): Traballo en condicions asepticas (cabina de fluxo)
Práctica 4 (2,5h). Toma de datos e eransferencia das plantas a condicións ex vitro.
Práctica 5 (2 h). Toma de datos e pesentación de resultados.
Práctica de campo (2h) (OPCIONAL): Se realizará unha visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal (suxeito a condicións sanitarias, dispoñibilidade do centro e de financiamento)
TITORÍAS EN GRUPO REDUCIDO (3 HORAS)
Durante as titorías guiarase na resolución das actividades propostas
Escenarios 2 e 3: sen cambios
Escenarios 1 e 2
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Altman y Hasegawa ed (2012) Plant Biotechnology and agriculture. Prospects for the 21st century. Elsevier
Peña, L. ed., 2005. Transgenic Plants: Methods and Protocols. Totowa: Humana Press.
Slater, A., Scott, N.W. and Fowler, M.R., 2008. Plant Biotechnology: The Genetic Manipulation of Plants. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Smith, R.H., 2012. Plant Tissue Culture: Techniques and Experiments. 3rd ed. San Diego: Academic Press.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Al-Khayri, JM, Jain MS y Johson DV eds2016. Advances in Plant Breeding Strategies: Agronomic, Abiotic and Biotic Stress Traits Switzerland. Springer.
Collin, H.A. and Edwards, S., 1998. Plant Cell Culture. Oxford: BIOS Scientific Publishers.
Dixon, R.A. and Gonzales, R.A., 1994. Plant Cell Culture: a Practical Approach. 2nd ed. Oxford: IRL Press at Oxford University
Dodds, J.H. and Roberts, L.W., 1995. Experiments in plant tissue culture. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Gresshoff, P.M. ed., 1997. Technology transfer of Plant Biotechnology. Boca Ratón, FL: CRC Press.
Recursos en liña:
Srivastava, P.S, Narula, A; Srivastava, S y Bhojwani, SS (2004) Plant Biotechnology and Molecular Markers Bostyon Springer Texto completo disponible vía EBSCOhost Ebooks
Na aula virtual incluiranse material didáctico elaborado polo profesor e enlaces a recursos en liña.
Escenario 3
Recursos en liña:
Srivastava, P.S, Narula, A; Srivastava, S y Bhojwani, SS (2004) Plant Biotechnology and Molecular Markers Bostyon Springer Texto completo disponible vía EBSCOhost Ebooks
Na aula virtual incluiranse material didáctico elaborado polo profesor e enlaces a recursos en liña.
Competencias básicas e xerais
Se desenvolverán todas as que estean especificadas na Memoria do Grao en Bioloxía
Competencias específicas
CE1.c - Ámbito competencial: Coñecementos instrumentais, destrezas e habilidades. Técnicas básicas en bioloxía. Conceptos básicos de biotecnoloxía en plantas.
CE7.d - Ámbito competencial: Biotecnoloxía e biomedicina: Biotecnoloxía e ADN recombinante: Enxeñería xenética en plantas, plantas e alimentos transxénicos.
CE7.f - Ámbito competencial: Biotecnoloxía e biomedicina; Bioindicadores, bio ensaios e cultivos. Técnicas básicas de biotecnoloxía vexetal.
CE7.h - Ámbito competencial: Biotecnoloxía e biomedicina: Aplicacións agroalimentarias e forestais.
Competencias transversais
CT1 - Capacidade de análises e síntesis.
CT2 - Capacidade para o razoamento e a argumentación.
CT3 - Capacidade para traballar en grupo e abranguer situacións problemáticas de forma colectiva.
CT4 - Capacidade para obter información axeitada, diversa e actualizada.
CT5 - Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT6 - Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente.
CT7 - Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT8 - Habilidade no manexo de TICs.
CT9 - Utilización de información bibligráfica e de Internet.
CT10 - Utilización de información en lingua estranxeira.
CT11 - Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
Escenarios 2 e 3 sen cambios
Estará dispoñoble un aula virtual na plataforma Moodle do Campus Virtual, na que se cargará material didáctico e que se empregará como medio de comunicación cos estudantes. O seguimento da avaliación continua realizarase mediante a entrega de traballos, a realización de cuestionarios ... utilizando a plataforma Moodle
Escenario 1:
Clases expositivas: Ensinanza na aula síncrona.
Clases interactivas laboratorio: 50% síncronas en laboratorio e 50% asíncronas telemnáticas. O seguimento das prácticas realizarase mediante asistencia e preparación e entrega de cuestións; así como un traballo. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal (suxeito a condicións sanitarias, dispoñebilidade do centro e de financiamento). Para a realización da visita é necesario ter asistido ao 50% das clases expositivas.
Escenario 2:
Clases expositivas: Clases telemáticas síncronas, no horario oficial das clases (agás que por causas de superación deberán ser asíncronas, situación que será comunicada previamente aos estudantes).
Clases interactivas laboratorio: 50% síncronas en laboratorio e 50% asíncronas telemnáticas. O seguimento das prácticas realizarase mediante asistencia e preparación e entrega de cuestións; así como un traballo. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal: debido as condicións sanitarias, se cancela a visita ao centro.
Escenario 3:
Clases expositivas: Clases telemáticas síncronas, no horario oficial das clases (agás que por causas de superación deberán ser asíncronas, situación que será comunicada previamente aos estudantes).
Clases interactivas laboratorio: 100% telemáticas, 50% síncronas e 50% asíncronas. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal: debido as condicións sanitarias, se cancela a visita ao centro.
Escenarios 1, 2 y 3
TRABALLO PERSONAL DO ESTUDANTE (NO PRESENCIAL)
Elaboración de traballos (19,5 h)
A partir dos datos obtidos durante as prácticas, os alumnos/as deberán elaborar INDIVIDUALMENTE un breve traballo, axustado á estrutura dun traballo científico (20% da nota final).
Ademáis, utilizando os coñecementos adquiridos na clase, os alumnos deben preparar un traballo en grupo (nota final do 20%).
Os criterios de avaliación están expostos na táboa que aparece no link seguinte:
http://www.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
O 60% da nota corresponderase co exame, e o 40% restante coa avaliación continua, que só se sumará se se alcanza un 40% da nota máxima no exame.
A ponderación de la cualificación final será:
a) Exame final (teoría e prácticas). Complementaria da evaluación continua (60% da nota final)
b) Traballo de prácticas. Evaluación continua, obligatorio, evaluable (20% da nota final)
c) Elaboración dun traballo de teoría en grupo. Evaluación continua, no obligatorio, evaluable (20% da nota final).
Esta ponderación aplicarase nos tres escenarios e tanto na primeira como na segunda oportunidade. No caso de estudantes repetidores, as cualificacións obtidas nas probas de avaliación continua (b e c) conservaranse durante un ano sempre que se obtivera o 50% da nota máxima.
Escenarios 2 e 3
As actividades de avaliación presencial que non se poden levar a cabo deste xeito e non poden demorarse, realizaranse electrónicamente mediante ferramentas institucionais en Office 365 e Moodle. Neste caso, requirirase a adopción dunha serie de medidas que requiran que o alumno dispoña dun dispositivo con micrófono e cámara cando non se dispoña dun software de avaliación adecuado.
En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no Regulamento para a avaliación de dous rendementos académicos e a revisión das cualificacións.
Tamén está prohibida a distribución por diferentes medios (por exemplo, páxinas web) e sen o consentimento do profesor, de calquera material didáctico publicado na aula virtual.
No exame final (teórico e práctico) se avaliarán as competencias: CT1, CT2, CT5, CE1.c a CE7.d, h,f
No traballo de prácticas se avaliará: CG2 CT1,CT2,CT5,CT7, CT9,CT10, CT11, CE1.c, CE7.f
No traballo colectivo se avaliará: CB3, CG2, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10
TRABALLO PRESENCIAL (HORAS)
Clases maxistrais………............................... 26
Prácticas de laboratorio / campo ................ 12
Titorías en grupo reducido.......................... 3
Examen ...................................................2
TRABALLO EN AULA.................................. 43
-----------------------------------------------------
TRABALLO INDIVIDUAL O EN GRUPO (HORAS)
Estudio individual..........................................50
Elaboración do traballo de prácticas.............12
Elaboración do traballo colectivo..................7,5
------------------------------------------------------------
TRABALLO PERSOAL......................................69,5
Escenarios 2 e 3: sen cambios
• Asistencia a todas as actividades docentes, participación activa nelas.
• Consulta da bibliografía recomendada.
• Afondar nos temas.
• Facer uso frecuente das titorías para calquera cuestión relacionada coa materia.
Escenarios 2 e 3: sen cambios
Recomendase coñecementos previos de Fisioloxía vexetal, Xenética, Bioloxía da célula
PLAN DE CONTINXENCIA ante un posible cambio de escenario
1. Obxectivos: invariables
2. Resultados de aprendizaxe: invariables
3. Contidos: inalterado
4. Material bibliográfico:
Escenario 2: sen cambios
Escenario 3
Recursos en liña:
Srivastava, P.S, Narula, A; Srivastava, S y Bhojwani, SS (2004) Plant Biotechnology and Molecular Markers Bostyon Springer Texto completo disponible vía EBSCOhost Ebooks
Na aula virtual incluiranse material didáctico elaborado polo profesor e enlaces a recursos en liña.
5. Competencias: sen cambios
6. Metodoloxía:
Estará dispoñoble un aula virtual na plataforma Moodle do Campus Virtual, na que se cargará material didáctico e que se empregará como medio de comunicación cos estudantes. O seguimento da avaliación continua realizarase mediante a entrega de traballos, a realización de cuestionarios ... utilizando a plataforma Moodle
Escenario 1:
Clases expositivas: Ensinanza na aula síncrona.
Clases interactivas laboratorio: 50% síncronas en laboratorio e 50% asíncronas telemnáticas. O seguimento das prácticas realizarase mediante asistencia e preparación e entrega de cuestións; así como un traballo. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal (suxeito a condicións sanitarias, dispoñebilidade do centro e de financiamento). Para a realización da visita é necesario ter asistido ao 50% das clases expositivas.
Escenario 2:
Clases expositivas: Clases telemáticas síncronas, no horario oficial das clases (agás que por causas de superación deberán ser asíncronas, situación que será comunicada previamente aos estudantes).
Clases interactivas laboratorio: 50% síncronas en laboratorio e 50% asíncronas telemnáticas. O seguimento das prácticas realizarase mediante asistencia e preparación e entrega de cuestións; así como un traballo. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal: debido as condicións sanitarias, se cancela a visita ao centro.
Escenario 3:
Clases expositivas: Clases telemáticas síncronas, no horario oficial das clases (agás que por causas de superación deberán ser asíncronas, situación que será comunicada previamente aos estudantes).
Clases interactivas laboratorio: 100% telemáticas, 50% síncronas e 50% asíncronas. Estas actividades son obrigatorias e avaliables.
Titorías (grupos reducidos): Presencías o telemáticas (Teams)en horas previamente establecidas ou con cita previa.
Visita programada a un Centro de Biotecnoloxía Vexetal: debido as condicións sanitarias, se cancela a visita ao centro.
Escenarios 1, 2 y 3
TRABALLO PERSONAL DO ESTUDANTE (NO PRESENCIAL)
Elaboración de traballos (19,5 h)
A partir dos datos obtidos durante as prácticas, os alumnos/as deberán elaborar INDIVIDUALMENTE un breve traballo, axustado á estrutura dun traballo científico (20% da nota final).
Ademáis, utilizando os coñecementos adquiridos na clase, os alumnos deben preparar un traballo en grupo (nota final do 20%).
7. Sistema de avaliación da aprendizaxe
Os criterios de avaliación están expostos na táboa que aparece no link seguinte:
http://www.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
O 60% da nota corresponderase co exame, e o 40% restante coa avaliación continua, que só se sumará se se alcanza un 40% da nota máxima no exame.
A ponderación de la cualificación final será:
a) Exame final (teoría e prácticas). Complementaria da evaluación continua (60% da nota final)
b) Traballo de prácticas. Evaluación continua, obligatorio, evaluable (20% da nota final)
c) Elaboración dun traballo de teoría en grupo. Evaluación continua, no obligatorio, evaluable (20% da nota final).
Esta ponderación aplicarase nos tres escenarios e tanto na primeira como na segunda oportunidade. No caso de estudantes repetidores, as cualificacións obtidas nas probas de avaliación continua (b e c) conservaranse durante un ano sempre que se obtivera o 50% da nota máxima.
Escenarios 2 e 3
As actividades de avaliación presencial que non se poden levar a cabo deste xeito e non poden demorarse, realizaranse electrónicamente mediante ferramentas institucionais en Office 365 e Moodle. Neste caso, requirirase a adopción dunha serie de medidas que requiran que o alumno dispoña dun dispositivo con micrófono e cámara cando non se dispoña dun software de avaliación adecuado.
En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no Regulamento para a avaliación de dous rendementos académicos e a revisión das cualificacións.
Tamén está prohibida a distribución por diferentes medios (por exemplo, páxinas web) e sen o consentimento do profesor, de calquera material didáctico publicado na aula virtual.
No exame final (teórico e práctico) se avaliarán as competencias: CT1, CT2, CT5, CE1.c a CE7.d, h,f
No traballo de prácticas se avaliará: CG2 CT1,CT2,CT5,CT7, CT9,CT10, CT11, CE1.c, CE7.f
No traballo colectivo se avaliará: CB3, CG2, CT2, CT3, CT4, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10
8. Tempo de estudos e de traballo persoal que debe dedicar un estudante para superala: sen cambios
9. Recomendacións para o estudo da materia: sen cambios
Margarita Lema Marquez
- Departamento
- Bioloxía Funcional
- Área
- Fisioloxía Vexetal
- Teléfono
- 881813342
- Correo electrónico
- margarita.lema [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución IT e outros
Luns | |||
---|---|---|---|
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Martes | |||
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Mércores | |||
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
14.06.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
20.07.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 05 (videoconferencia). Rita Levi Montalcini |
20.07.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 06. Diane Fosey e Jane Goodall |