Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Áreas: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
- Identificar e distinguir a estrutura, as propiedades e a función das biomoléculas.
- Saber realizar procesos de purificación e análise de biomoléculas.
- Identificar a relación entre a estrutura e a función das biomoléculas.
- Distinguir as distintas clases de enzimas e os seus mecanismos de catálise, así como os principios da regulación enzimática.
- Saber medir actividades enzimáticas.
- Aplicar os principios da termodinámica aos sistemas biolóxicos.
- Enumerar os mecanismos e elementos da sinalización celular.
Temario:
1. A ciencia bioquímica. Deseño molecular da vida.
2. Bioenergética: intercambios de enerxía e compostos de alta enerxía.
3. Glúcidos. Características xerais e función biolóxica.
4. Nucleótidos. Características xerais e función biolóxica.
5. Lípidos. Características xerais e función biolóxica.
6. Membranas biolóxicas.
7. Aminoácidos e Ligazón peptídico.
8. Estrutura de proteínas.
9. Función das proteínas. Mioglobina e hemoglobina.
10. Encimas: estrutura e función.
11. Reacción encimática. Cinética da reacción encimática.
12. Inhibición e regulación da reacción encimática.
13 Introdución ao metabolismo e a súa regulación.
14. A sinalización celular e transducción do sinal no metabolismo.
Os temas 4 e 13 teñen unha duración de 1h, o tema 11 ten unha duración de 3h e o resto teñen unha duración de 2h, en total 27h.
Nas clases interactivas de prácticas (15 h) levarán a cabo en 5 sesións obrigatorias de 3 horas. Nelas realizaranse unha serie de experimentos co seguinte programa nos tres escenarios:
Preparación de reactivos e material de prácticas.
Homogenización dun tecido animal e fraccionamiento de orgánulos celulares.
Determinación da concentración de proteínas. Método de Lowry.
Obtención, purificación e análise de ADN a partir de núcleos de células eucarióticas.
Enzimología: inhibición cinética e encimática.
Ao finalizar as sesións prácticas recompilaranse os resultados obtidos e elaborarase unha memoria de prácticas avaliable onde se analizarán adecuadamente os resultados e responderase ás preguntas e cuestións propostas na guía das prácticas.
As clases interactivas de seminario (6h) consistirán en 3 seminarios de 2 horas de duración, co mesmo programa nos tres escenarios, cada un no que se resolverán cuestións, preguntas prácticas, problemas, e casos aplicados, que sirvan para profundar no coñecemento e aplicación do temario da materia.
As tutorías (3h) orientaranse á resolución das dúbidas xeradas nas clases expositivas e interactivas. Realizaranse de forma virtual e utilizaranse para clarificar os conceptos que xeren maiores problemas de comprensión preferentemente a nivel individual.
Bibliografía básica:(correspondente ao escenario 1 e 2, e recoméndase como preferente para o escenario 3 a da URL)
1-David L. Nelson, Michael M. Cox, 2018, principios de bioquímica / , 7ª ed., Barcelona : Omega, D.L.
2-Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, Lubert Stryer, 2015, Bioquímica : con aplicaciones clínicas / [versión española por Miguel Ángel Trueba], 7ª ed., Barcelona : Reverté, D.L.
3- Donald Voet, Judith G. Voet, Charlotte W. Pratt, 2016, Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular / , 4ª ed., Buenos Aires [etc.] : Editorial Médica Panamericana.
4-Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, Gregory J. Gatto Jr., Lubert Stryer, 2019, Ninth edition, [New York] : Macmillan International Higher Education.
5-John Baynes, Marek H. DominiczakBioquímica médica / John Baynes, Marek H. Dominiczak, 2019, 5ª ed., Barcelona : Elsevier, cop.
6-McKEE, T. and McKEE, J. R., 2014. Bioquímica. Las bases moleculares de la vida. [en liña] 5 ed. McGRAW-HILL Interamericana Editores. https://accessmedicina-mhmedical-com.ezbusc.usc.gal/book.aspx?bookid=19…
Bibliografía complementaria:
-John L. Tymoczko, Jeremy Berg, Lubert L. Stryer, 2014. Bioquímica : curso básico / [versión española por Juan Manuel González Mañas], Barcelona, [etc.] : Reverté.
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/?term=biochemistry
Básicas/Xerais
CB1 - Que os estudantes demostraran posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e normalmente atópase a un nivel que, aínda que está soportado por libros de texto avanzados, tamén inclúe algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 - Que os alumnos saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación de xeito profesional e posúan as habilidades que se adoitan demostrar mediante a elaboración e defensa dos argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para facer xuízos que inclúan unha reflexión sobre cuestións sociais, científicas ou éticas relevantes.
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público especializado e non especializado.
CB5 - Que os estudantes desenvolvan esas habilidades de aprendizaxe necesarias para realizar estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
CG1 - Coñecer os conceptos, métodos e resultados máis importantes da Biotecnoloxía.
CG2 - Aplicar os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos, así como a capacidade de análise e abstracción na definición e presentación de problemas e na procura das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
CG3- Recoller e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes motivados sobre problemas relacionados coa Biotecnoloxía.
CG4 - Ser capaz de transmitir información por escrito e oralmente e para discutir ideas, problemas e solucións relacionadas coa Biotecnoloxía, ante un público xeral ou especializado.
CG5 - Estudar e aprender de forma autónoma, coa organización do tempo e dos recursos, novos coñecementos e técnicas en Biotecnoloxía e adquirir a capacidade de traballar en equipo.
Transversais
CT1 - Pensar de forma integrada e abordar os problemas dende diferentes perspectivas.
CT2 - Buscar, procesar, analizar e sintetizar información procedente de diversas fontes.
CT4 - Interpretar resultados experimentais e identificar elementos consistentes e inconsistentes.
CT5 - Traballar en equipo.
CT6 - Razoar criticamente.
Específicas
CE2- Comprender e saber aplicar os principios físico-químicos dos procesos biolóxicos con aplicación en Biotecnoloxía, así como as principais ferramentas utilizadas para investigalos.
CE3- Coñecer e saber aplicar as técnicas instrumentais e os protocolos de traballo nun laboratorio, aplicando as normativas e técnicas relacionadas coa seguridade e hixiene, xestión de residuos e calidade.
CE4- Ter unha visión integrada do funcionamento das células, incluíndo as súas biomoléculas, metabolismo, expresión xénica, relación entre compartimentos celulares, así como os mecanismos de comunicación e sinalización celular.
A materia está exposta para potenciar a aprendizaxe activa do alumnado. O estudo individual realizarase en base a unha información organizada e detallada proporcionada polo profesorado. A base da devandita información será a bibliografía básica recomendada, a cal se complementará, nos casos en que sexa necesario, con información adicional.
En referencia ás clases expositivas concíbense como introducións xerais a cada tema, que serán complementadas co resto de actividades propostas. Estas actividades son: o estudo individual, a resolución de cuestións, a preparación das actividades propostas en seminarios. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferentemente síncrona virtual (en remoto) coa utilización de ?teams? para a súa impartición, atendendo en directo a todas as dúbidas e aclaracións expostas polos alumnos. O material de axuda elaborado para facilitar o seguimento e comprensión dos temas (que comprende o resumo dos temas explicados e o material complementario necesario) fornéceselles no campus virtual da USC correspondente á materia.
As tutorías concíbense como medio de coordinación e orientación do traballo individual do alumnado. Realizaranse de forma virtual, o contacto do alumnado co profesorado farase mediante consultas electrónicas síncronas e/ou asíncronas, mediante correo electrónico e/ou "teams".
Nas clases interactivas de seminario proporanse e resolverán aplicacións da teoría, faranse exercicios, problemas, simulacións de casos clínicos, etc. Requírese unha participación activa do alumnado. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma síncrona virtual (en remoto). Está programado fornecerlles información e material complementario (vídeos, direccións Web, etc) que lles permita unha comprensión mellor da materia.
As clases interactivas de laboratorio segundo acordo coa organización docente da Facultade de Bioloxía será no escenario 1 e 2 da elaboración das prácticas presenciais cunha duración de cada práctica reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%. Cando a situación implique a realización de prácticas virtuais reorganizarei os protocolos de prácticas facéndoos máis detallados e facilitareillos no campus virtual da USC. Tamén lles proporei a realización alternativa das prácticas de forma virtual (con vídeos e laboratorios virtuais) para que poidan adquirir unha competencia e formación similar á que terían co formato presencial.
A formulación metodolóxica ten como obxectivo coñecer o progreso da súa aprendizaxe e levar a cabo a súa valoración. A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá carácter telemático, manteniendose as porcentaxes no tres escenarios.
"Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións". Esta sinala que a realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plagiados (por exemplo, dos compañeiros de curso ou de curso previos) ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes. Tamén queda terminantemente prohibido a distribución por distintos medios (por exemplo, páxinas web) e sen consentimento do profesor, de calquera material docente colgado na aula virtual.
A avaliación da materia consistirá nunha valoración continua que inclúa os seguintes aspectos.
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. As competencias avaliadas nesta parte son: CB 1-5 CG 1-5 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6 .
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable. As competencias avaliadas son: CB 1-5 CG 1-5 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.). Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable. Nela avaliaranse as competencias: CB 1-5 CG 1 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6
Horas presenciais: 54 horas
27 horas maxistrais, 15 horas prácticas de laboratorio, 6 horas de seminarios, 3 hora de titorías.
Horas non presenciais: 99 horas
76 horas de dedicación ao estudo individual e á elaboración de traballos para os seminario e 3 hora para as titorías, 20horas á elaboración da memorias de prácticas.
Volume total de traballo: 150 horas totais (25 horas/ECTS x 6 ECTS= 150h).
Recoméndase a asistencia e a participación activa en clase. Estudo e revisión semanal da materia impartida. Utilización da bibliografía recomendada, así como do material gráfico proporcionado polo profesor, imprescindible para a comprensión da materia.
Lectura e reflexión frecuente sobre a materia impartida, necesarias para a integración dos coñecementos neste campo da ciencia.
Interese e atención sobre os novos avances nesta disciplina difundidos a través dos medios de comunicación, para a súa incorporación e discusión nas clases e seminarios
"Plan de continxencia"
No escenario 1 as clases expositivas e seminarios desenvolveranse de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma síncrona virtual (en remoto). As tutorías realizaranse de forma virtual mediante consultas electrónicas síncronas e/ou asíncronas.
As clases interactivas de laboratorio serán no escenario 1 e 2 coa elaboración de todas as prácticas presenciais cunha duración das prácticas reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%.
A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá carácter telemático, manteniendose as porcentaxes no tres escenarios. "Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación ou recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións". A avaliación da materia consistirá nunha valoración continua que inclúa os seguintes aspectos.
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. As competencias avaliadas nesta parte son: CB 1-5 CG 1-5 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6 .
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable. As competencias avaliadas son: CB 1-5 CG 1-5 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.). Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable. Nela avaliaranse as competencias: CB 1-5 CG 1 CE 2,3,4 CT 1,2,4-6
Ma Del Pilar Arias Crespo
Coordinador/a- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Teléfono
- 881816933
- Correo electrónico
- pilar.arias [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Lourdes Dominguez Gerpe
- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Correo electrónico
- ml.dominguez.gerpe [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Luns | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
11.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 05 (videoconferencia). Rita Levi Montalcini |
11.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 06. Diane Fosey e Jane Goodall |
11.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 07. Konrad Lorenz |
22.06.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |